Magyartanítás, 2006 (47. évfolyam, 1-5. szám)

2006 / 1 - Irodalom - Cs. Varga István: „A semmi ágán ülők”

Cs. Varga István­ ­. Vajon mit is jelenthet a címadás? Úgy gondolom, a „semmi ága” árulkodó, hiszen József Attila kései költészetének jellegzetes költői képét idézheti fel. Ám akkor miért követi többes számú alany ezt a szószerkezetet? A válasz egy másik alkotónkhoz, nevezetesen Csokonai Vitéz Mihályhoz fűződik. Ugyanis a két művész megle­pően hasonlóan fejezi ki a kozmikussá nagyított, sivár és keserű egyedüllétét. Elgondolkoztatott, hogy az egymástól oly tá­voli korban — a XX. században és a felvilágoso­dás időszakában — élő költőpáros oly hasonló, mérhetetlen magányérzését mi válthatta ki... Arra a szomorú következtetésre jutottam, hogy ezen életérzés egyik alapvető kiváltó oka a környező világiunk!)­szenvtelensége, közönyössége, rész­vétlensége és felszínessége! így nem véletlen az őszinte hangvételű verssorok fájdalmas csengése! Ez a csodálatosan tömör, és mégis hihetetle­nül érzékletes kifejezőerő ragadott meg bennük elsősorban! Az, ahogyan egyes soraik a lélekre, az érzékszervekre és az értelemre egyszerre hatni bírnak! Az, ahogyan megelevenedik és átjár a végtelen, borzongató magány érzése, ha például a következőket olvasom József Attilánál: „ A semmi ácán ül szivem, kis teste hangtalan vacog, köréje gyűlnek szelíden s nézik, nézik a csillagok." n) Az üresség, a szürkeség és a kecsesség ötvö­zete is szomorú szépséggel tanúskodik a lírai én lelkiállapotáról: „Távol tar ágak szerkezetei tartják keccsel az üres levegőt.”(2) A mindenkitől eltávolodott, az embertársaitól, a külvilágtól elszakadt létállapotot így ábrázolja a vizuális síkon, és egyszerre fel is idézi a kozmi­kus magányba hullás érzését, a súrlódó levegő hi­degségének és az egyedüllétbe érkező gyümölcs halk puffanását.: „Úgy leszakadtam minden más világról, ahogyan lehull a gyümölcs az ágról... ”(3) Csokonai Vitéz Mihálynál is döbbenetes az űr, a semmi, az üresség kifejezése: ,Látod-e, melly kicsiny itt a Föld, félrésze vizekkel lefoglalva sötét zöldes, félrésze világos, S mint félérésű citrom hintáivá tulajdon Terhe nyomásától, lóg a nagy semminek árán."(4) II. Egyrészről ezeket a „találkozási pontokat”, közös jegyeket szeretném több szempontból meg­vizsgálni, általában Szigeti Lajos Sándor, Tverdo­­ta György, Szőke György, Julow Viktor és a saját elgondolásom szerint. Tulajdonképpen az utóbb említett irodalom­­történész mindössze egyetlen sora és Szőke György összefoglaló esszéjének néhány versrész­lete hívta fel a figyelmemet a költőpárnál megje­lenő „semmi ága” motívumra. Kíváncsi voltam, hogy vajon ezen az említett, rendszeresen vissza­térő költői képen kívül milyen egyéb hasonlatos­ságra lehet bukkanni. Mivel ilyen összefoglaló irodalomra nem leltem, így magam fűztem össze az általam talált közös sajátságokat. Az állításai­mat idézetek sorával igyekeztem alátámasztani. A vizsgált motívumok esetében kiindulópon­tot jelentett Szigeti Lajos Sándornak a József At­­tila-i motívumrendszerrel foglalkozó tanulmánya, melyet szeretnék röviden vázolni is. Ám mielőtt ezt tenném, kitérek a motívum értelmezésére és problematikájára a téma alaposabb és felkészül­tebb elemzésének érdekében. A könyv szerzője Széles Klára képszerű ma­gyarázata alapján azokat az ismétlődő „láncsze­meket"151 tekinti motívumoknak, melyek nem csu­pán egy adott műben fordulnak elő ismétlődve, hanem az egész életművet vagy egy adott szaka­szát szövik át, egymással összekapcsolódó „lán­cot”, összefüggő motívumrendszert alkotván. Os­­kar Walzer gondolatából indul ki a szerző, amikor azt állapítja meg, hogy az egyes motívumok mű­strukturáló szerepe alapvetően háromfajta lehet: az egyik, amikor „ékszerként”, díszítőelemként szolgálnak (Robert Petschnél a töltőmotívumok­nak felel meg); másik lehetőségként a főmotívu­mot felidézni segítő mellékmotívumként (keret­­motívumként) funkcionálhatnak; valamint maguk a főmotívumok (magmotívumok) összekötő és többletjelentést adó szerepkörét tölthetik be. Eb­ből a kategorizálásból az is kitűnik, hogy két na­gyobb csoportot is elkülöníthetünk egymástól: „A SEMMI ÁGÁN ÜLŐK"

Next