Magyartanítás, 2008 (49. évfolyam, 1-5. szám)

2008 / 1 - Költészet - Apáti Lajos: Petőfi Sándor: A puszta, télen

A táj általános képe után a tagadó nyelvi elemek játsszák a főszerepet( nincs, nem, sem, senki), ezeknek a szerepük, hogy az ábrázolt tavaszi-nyári képének értékkiüresedését szólal­tassák meg. Más törekvések is fölerősítik ezt a tendenciát, például az üres és a csendesek melléknév, valamint a befagyott tengerhez való hasonlítása a vidéknek. Természetesen mér­téket tart a lírikus e törekvésében, nem egy ember látta holdbéli tájat akar megrajzolni, csu­pán egy kiüresedett vidéket, ahol azonban emberek is élnek. A béres, a csárdás és a betyár jellegzetes alakjai ennek a világnak, a lírai realizmus eszközével megjelenő szerepeltetésük­kel az a célja az alkotónak, hogy jelezze: nem ember nélküli világ ez télen sem, ha le is las­sulnak az életfolyamatok. Ellentétes stílushatást kelt ezzel a következő sorokban olvasható leírás, ami a kinti világ rajza, ezerszer dinamikusabb itt minden, s elsősorban az expresszív stílushatású igék az éles váltás eszközei. Ám a kavarog, nyargal, szikrázik igék mellett a téli pusztán leselkedő ve­szélyforrások (szelek, viharok, holló, farkas, betyár) is más világról adnak hírt, mint a bent néhol kissé már idillikusra sikerült rajta. A műalkotás utolsó strófája ismét változást hoz, hiszen ebben a nap lenyugvásának fo­lyamatát olvashatjuk. De nem elsősorban a téma jelenti a váltást, hanem a gondolatvezetés radikálisabbá válása. Igaz, már korábban is lekicsinylően, tréfás hangnemben jelenítette meg a versíró a téli napot (harmadik strófa), ám itt nyilvánvalóvá válik, hogy tudatos deheroizálás volt az. Aztán az is egyértelmű lesz, hogy ez a tájvers is megszólaltat politikai mellékjelen­tést, sőt valójában nem is mellékjelentés ez. A véres korona lehullása ugyan a lenyugvó nap­ra vonatkozó állítás, de a korábbi „kiűzött király" jelzős szintagma is fölerősíti azt az értel­mezési lehetőséget, hogy a költő közismert királyellenessége szólal itt meg. Petőfinek még az alkotmányos monarchia sem volt elég, ő elkötelezett köztársaságpártinak vallotta magát. Kettős célja volt tehát a tájleírásnak. Egyrészt a téli alföldi világ bemutatása, másrészt a versíró radikális politikai nézetének, királygyűlöletének megszólalása. Stilisztikailag nagy költői bravúrt igényel, hogy ezek az eltérő gondolatok egységbe tudjanak forrni a műalko­tásban. Petőfinek ragyogóan sikerült megoldania ezt a feladatot, szervesen össze tudta kap­csolni a két eltérő költői szándékot. Elsősorban a versben előbukkanó tréfás megfogalmazás teremtette derűs életszemlélet adja az erős kapcsolóelemet, hiszen ez már a közlést is szinte kötetlen és tréfás társalkodássá formálja át. Másrészt az a két eltérő jelentéssík összekapcso­lásának találó eszköze, hogy a tájba már korábban is belerajzolt szerepében megmosolyogni­­valóan lekicsinyelt nap lenyugvása hordozza magában a politikai üzenetet. Néhány elismerő szót egyébként is megérdemel a mű formai oldala is. Különösen a szó­képek merész eredetisége és egyértelmű tudatossága fogja meg az olvasót. A második stró­fában pedig a jelzői metaforák erős hangulatteremtő ereje érdemel kitüntetett figyelmet. A „méla kolomp”, „kesergő síp”, ,fsarsogó haris” nem pusztán a szemléletesség eszközei, a jelzőkben való jelentés információt ad a jelzett szóról is. Aztán az utolsó strófában is meg­változik a versszaknyitó hasonlat szokványos sorrendje. Ezt mással nem lehet magyarázni, csak azzal, hogy nagyobb hangsúlyt akart adni a költő a „kiűzött király" szintagmának. A szóképekben távoli dolgok között teremtődik kapcsolat, szinte már a következő század stílu­sát vetíti ez előre (szikrázó haraggal", „szikrázik alatta a hó, mint a tűzkő”). Úgy zárhatjuk le ezt a dolgozatot, hogy a mű radikalizmusa pompásan illik a forradalmi­an újszerű modern köntöshöz, tehát magas fokon valósul meg itt is a tartalomnak és a for­mának az egysége. 5

Next