Mai Nap, 1991. augusztus (3. évfolyam, 179-203. szám)

1991-08-09 / 186. szám

Az itt következő kérdé­sek előtt a sportszerűség jegyében egy tényt kö­zölnünk kell. A Mai Nap ez esetben nem érdek­telen, ha úgy teszik, nem független, ugyanis részvényese - a Posta­bank, a Ribbon Kft. az MTI mellett - a NAP TV Kft.-nek. Mégis bízunk benne, hogy nem az elfogultság mondatja velünk, hogy a Magyar Tele­vízió két reggeli magazinja ügyében kipattant sajtóvitá­ban -ezek közül a NAP-keltét a NAP TV Kft. készíti - szinte semmi nem tisztázódott. Mesés feltételek Hankiss Elemér, a tévé el­nöke nyilvánosan nem vonta vissza azt a júniusi nyilatko­zatát, amely szerint verseny van a két műsor között. Ha pedig így áll a helyzet, akkor továbbra is szólni kell az egyenlőtlen versenyfeltéte­lekről. Elfogadhatjuk, amit Bányai Gábor, az egyes csa­torna intendánsa lapunkban megjelent interjújában mon­dott, nevezetesen, hogy nincs is ilyen vetélkedés, s az elnök nem, csakis az inten­dánsok fognak dönteni a mű­sorokról. Ez esetben viszont a kettes csatorna intendánsához kell kérdésekkel fordulni, a tárgy azonban továbbra is változat­lan: kiáltó az igazságtalan­ság. Az egyesen a Novofilm mesés feltételekkel készítheti az A Reggel című műsort, a kettesen a NAP TV Kft.-nek viszont igen rideg üzleti kör­nyezetben kell produkálnia a NAP-keltét. A kérdés az, hogyha az egyes intendánsa, Bányai Gábor még így is csa­tornája legelőnyösebb szer­ződésének mondja a Novo­­filmmel kötött megállapodást, mi akadályozhatja meg a ket­tes csatorna vezetését, hogy hasonló kontraktust hozzon létre? A változtatás lehetséges irányainak érzékeltetéséhez csak néhány összehasonlí­tás: Stúdió ingyen A NAP-kelte című 3 órás műsorban az engedélyezett reklám az adásidő 10 száza­léka. Az így rendelkezésre ál­ló 18 percből a NAP TV Kft.-t csak 10 perc bevételei illetik, a fennmaradó 8 percet az MTV értékesítheti, de ha a NAP TV talál rá vevőt, a be­vételt akkor is le kell adnia a Magyar Televíziónak. A No­vofilm viszont, A Reggel mű­soridejének 15 százalékát minden korlátozás nélkül használhatja fel reklámra. A NAP TV Kft.-nek fizetnie kell a műsor mikrohullámú to­vábbításának költségeit. A Novofilm számára ugyanezt a költséget az MTV fedezi. Ezt az egyenlőtlenséget is meg kellene szüntetni. A Novofilm a műsorkészí­téshez ingyen megkapja az MTV 1 kitűnően felszerelt VI- os stúdióját. A NAP TV Kft. a stúdiót önerőből biztosítja. Miért ez a különbség? A Novofilm saját műsorve­zetőinek kiképzésére több mint egymillió forintot kapott az MTV 1 -től. A műsor előké­szítésének költségeit az MTV 1 külön megtéríti a Novofilm­­nek. A NAP TV-nek senki nem térít meg semmit. A NAP TV Kft.-vel kötött szerződése szerint a NAP TV-nek az MTV bármikor fel­mondhat, szerződését min­den év végén újra jóvá kell hagyni. A Novofilmmel kötött szerződés csak arról szól, hogy amennyiben a Novofilm nem akarja a produceri meg­bízást fenntartani, akkor mi­lyen kártérítésben részesül. A helyzet tehát úgy fest, hogyha igaz az, amit Hankiss Elemér másfél hónapja mon­dott, és verseny van, akkor az komolytalan. Az egyik részt­vevőt ugyanis doppingolják, a másikat ólommellényben fut­tatják. Ha nincs verseny, ak­kor is ez a helyzet, de akkor mások a kérdések címzettjei. Hankiss Elemér az említett interjúban (Magyar Hírlap, jú­nius 15.) kijelentette, hogy a két reggeli műsor egyike sem kerül a tévének egy fillérjébe se, a költségeket a külső pro­ducerek állják. Az állítás a NAP TV Kft.-re maradéktala­nul igaz. Ezzel szemben a Novofilmre, így a A Reggel című műsorra a legkevésbé sem. NAP KÉRDÉSEI Mozizenék szólóban & Az Art-moziknak kötelező­ & Nem kérnek a piacból Művészfilmek, de meddig? Afféle zenés mozivá alakul át szom­battól egy hétre a budapesti Vörösmarty filmszínház. Hat estén át, az este nyolc órai előadások előtt, kissé rendhagyó, de az aznapi filmhez kötődő, rövid kon­certet rendeznek. Rendhagyó annyi­ban, hogy minden alkalommal mind­össze egyetlen zenész léptet, olyan, aki eddig nemigen játszott egyedül, ám ne­ve az alternatív zenét kedvelők körében igen ismert. Első nap az Ex kódex, Müller Péter filmje látható, előtte Magyar Péter dob­­szólózik. Vasárnap a Jégkrémbalett mellé Wahorn András muzsikál, Wim Wenders filmje, a Berlin fölött az ég előtt Gasner János szólózik. Hajnóczy Csaba zenél a Metro című francia film, Víg Mihály pedig az Eszki­mó asszony fázik előtt. S végül az in­diai Zeneszalon vetítését megelőzően Normál Béla lép színpadra. - A jövőben is lesznek hasonló prog­ramjaik? - kérdeztem Hegedűs Lász­lót, a mozi vezetőjét. - Szeretnénk hetente-havonta egy­két alkalommal hasonló programmal el­őállni. - Gondolom a csökkenő nézőszám is arra ösztönzi önöket, hogy becsalo­gassák a közönséget. - Közhely, hogy nyáron alig van néző, de sajnos a művészfilmeket játszó mo­zikban télen sem jobb a helyzet. - Mégis az a tapasztalat, hogy most, amikor a mozik is üzleti vállalkozássá váltak, itt, Budapesten sokkal inkább hozzáférhetőek azok a művészfilmek, amelyek csak kis rétegeket érintenek.­­ Ez igaz, ebben a tekintetben talán egész Európában nálunk a legjobb a helyzet, itt szerepel a legtöbb művész­film egy-egy hét kínálatiban. Ez rész­ben annak köszönhető, hogy létrejött és működik is az Art-mozik egyesülete. En­nek tagjai kötelezik magukat arra, hogy főműsoridőben, tehát az esti hat, illetve nyolc órai előadásokon csak művészfil­meket tűznek műsorra. Természetesen ehhez kapnak némi támogatást. De hogy ez a helyzet tartható lesz-e a jövő­ben is, az kérdéses. Sok függ a fővárosi önkormányzat jövőbeni döntésétől. Ne­künk, Art-mozisoknak az lenne a jó, ha minket nem privatizálnának, ha nekünk nem kellene a szigorúan vett piaci szempontokat érvényesítenünk a mű­sorpolitikánkban. Parizs A Trabant zenekar az Eszkimó asszony fázik című fimben. Középen Méhes Marietta, a kép jobb oldalán Víg Mihály 1991. augusztus 9., péntek Mégis sokba kerül Az MTV három hónapon át folyósítható, havi 20 millió fo­rint, kamatmentes hitellel se­gítheti a szerződés alapján a Novofilmet, s információnk szerint ebből 20 milliót át is utalt. További jelentős össze­geket biztosított A Reggel előkészítésére, a műsorveze­tők képzésére. Fizeti a sugár­zás költségeit, rendelkezésre bocsátja az egyik stúdióját. Azt lehet mondani, hogy ezzel közpénzeken rendkívüli mértékben megerősít egy magánvállalkozást. Ugyan­akkor azonban semmiféle módon nem biztosítja magát, s az általa nem privát forrás­ból folyósított erőforrásokat. Nem kért biztosítékokat arra az esetre, ha a Novofilm ne­tán egy év múlva úgy dönt, hogy kellőképpen megerősö­dött ahhoz, hogy létrehozott kapacitásaival ne addigi segí­tőjét, az állami televíziót, ha­nem valamely - addigra felte­hetően működésbe lépő - magántársaságot szolgáljon. S míg az egyik oldalon ilyen nagyvonalúság tapasz­talható, a másikon a NAP TV-t kötelezték arra, hogy az elkövetkező néhány évre lemondjon esetleges frekven­ciaigényeiről. Tehát lehetetle­­nítették azt, hogy a saját lábá­ra álljon, így hát egyfelől nem igaz, amit a Magyar Televízió elnöke nyilatkozott, mert igenis sok pénzbe kerül az egyik reggeli műsor, másfelől pedig felfoghatatlan, kinek, mi érdeke fűződik ahhoz, hogy állami forrásokból injek­ciózzon fel egy magánvállal­kozást, miközben egy mási­kat szinte lehetetlenít. S mindezt nyilvánosan osztott elnöki áldással. Vajon miért? 11_____

Next