Mai Nap, 1991. szeptember (3. évfolyam, 204-229. szám)
1991-09-25 / 225. szám
A vagány extravagáns Citroenék mindig megengedhették maguknak az extravaganciát és a természet szeretetét. Ennek okán rendezték meg a Citroen sajtójának sajtóbemutatóját Párizsban 1991. március 14-én. Nos, ez nem szójáték: az Élysée-palotától macskaugrásnyira, a Petit Palais mögött meghúzódó Le Doyenbe, az ősparkban több mint kétszáz éve a nagypolgároknak fenntartott vendéglőbe soha be nem jutok e furcsa rendezvény nélkül. A Citroen ugyanis csak azért tartott sajtótájékoztatót, hogy reklámkampánya ismertetése révén meggyőzzön bennünket a cég médiapiaci mestermunkájáról a ZX bevezetése kapcsán. 180 tűszúrás A huszonöt körüli leányzó, Cécile Rol-Tanguy nemcsak Jean-Marc Lavigne-t, a Citroen France sajtófőnökét mutatta be, de azt is, hogyan kell a reklámpiacon újat adni - friss erők, merész ötletek révén. Amikor 1990 augusztusában a Citroen nagyfőnökei a Citroen ZX fejlesztését befejezettnek, gyártásának előkészítését pedig előrehaladottnak ítélték, kapott szerepet e frissen végzett marketingszakember. A Paris-Dakar-rali volt az első állomás, amelyre a ZX-et név nélkül nevezték be. Biztosra akartak menni: a négy autó mellett olyan kamikáze teherautókat is beneveztek, amelyek eleve csak a pótalkatrész közelségét biztosították. S ha a négyből két autó titokzatos körülmények között ki is égett, a végső győzelem mégis a Citroené lett. A február 180 „tűszúrást” hozott a televízió nézőinek, így hívják azt a reklámtípust, amely csak bemutat egy rejtélyt, de a kérdést fennhagyja a levegőben. Egy rokonszenves indián a földre tapasztja fülét, és hall a nézővel együtt egy, csak alig értelmezhető halk teszt (tévén edzett polgár ötödikre azért kihall belőle egy kocsiajtó-csukódást, amit kérdő tekintettel próbál megfejteni, meg ilyesmik. Az utolsó héten egy visszaszámlálás: már csak 5 nap, már csak két nap... Ezzel egy időben, március elejéig a Citroen piaci szakemberei már gőzerővel dolgoznak. Az országos napi-, hetilapok, de Franciaország legnépszerűbb, több megyét átfogó, regionális lapjai is megkapják teljes titokban a Citroennél központilag előkészített oldalfilmeket, amelyek hol 4-8 oldalas komplett mellékletként, hol a lapban egész oldalas reklámként jelennek majd meg. A kiválasztott kereskedők tanfolyamon kapják meg a felkészítést a várható nagy rohamra. Az egyetemisták az ország 3200 helyszínén jelennek meg egy időben a Citroen piros kertésznadrágjában, fehér cég emblémás ingében, piros ellenzős sapkájában, és tartják meg elképesztően jókedvű, ötletdús show-ikat, vetélkedőiket. Az utolsó éjszakán pedig, mint egy valódi hadműveletnél, magukat az autókat is kiszállítják a közel négyezer színhelyre. És a sajtóban még mindig utalás sincs arra,mi mennyi. Hogy ezt hogyan csinálták? Szombat hajnaltól vasárnap estig aztán persze nincs francia, aki ne értesülne a nagy eseményről: a francia autóipar újra nagyot alkotott. A ZX napja A Champs-Élysée egyik vendéglőjében, a vízilóemblémájú Hippopotamus-ben az asztalok között a négyféle Citroen ZX álldogál, két Pernőd között bele lehet ülni, az érintésre működő, képek között navigáló képernyőről minden megtudható, ami műszakilag érdekes. Az idős indián a tévében végre elmosolyodik a ZX láttán, a tévéhíradókból az egész műbalhét megmosolygó műsorvezető kacsint a nézőre, azért ezt tényleg jól összehoztuk! Hogy mit? Egy autót, amibe a meghívott hírlapírók ugyancsak beülhetnek. Meggyőződhetnek róla, hogy a Citroen újra megengedte magának az extravaganciát, most azzal, hogy szakítani mert a Citroen-hagyománnyal, a hidropneumatikus rugózással - MacPherson-felfüggesztés van helyette -, és hogy a ZX-et mindjárt négy változatban nyújtotta át a nagyérdeműnek. A szolid látszat mögött megbúvó, biztonságos, hosszú időre tervezett, műszakilag rafinált kocsit. Hat korrózióvédő réteg, biztonsági öv elöl-hátul, 90- nél 5,3, városban maximum 7,6 literes fogyasztás stb., mint Japánban. S minden változatban igen gazdag a szériatartozékok listája is. Az Aura a tehetősebb polgárcsaládok hosszú utazásra konstruált, igen jól berendezett útitársa; fontos, hogy távirányítással működő ajtókulccsal, a hát szélességét is követni tudó ülésekkel látták el, kevésbé fontos, hogy 1580 ccm-es, 89 lóerős motorral bír. A csúcs persze a Volcane. Motorjában 1905 ccm, 130 lóerő szunnyad, 161 NM-es maximális nyomatékát a japán autókkal szemben már igen alacsony, percenként 3000-es fordulatnál leadja, és még 5000-es fordulatnál is csaknem ugyanott tartja, amitől érthetően 8,3 másodperces gyorsulásra képes 100 km/óra sebességnél. Hogy sportos autóba ülünk be, azt kívülről elárulja a 185-ös széles gumi, a 205 km/órás végsebesség, belülről pedig a kanyarvételnél érezhető, eddig aligha tapasztalt stabilitás. Ugyanis a kanyarban a hátsó kerekek is automatikusan követik a kanyar ívét. A ventillált, ABS blokkolásgátlóval szerelt tárcsafékekkel meg is lehet állni, amivel talán elkerülhető, hogy e sportos autók néhai utasai vezessék post mortem a baleseti statisztikát. Kagylóülés, bőrrel bevont süllyeszthető kormány, egyéb nyalánkságok-valamivel meg kell magyarázni a 120 000 FF-t, a Clio árának kétszeresét elérő árat. Szép álom, de mikor teljesülhet? - mondtam sóhajtva kiszálláskor. A Citroen magyar importőre és vezérképviselője, a Lézer Kft. Európában legolcsóbb áraival szeptember 27-én 11 órától mutatja be termékeit a természet lágy ölén, a margitszigeti Grand Hotel Ramadában. Kőhídi Imre Mosógépcsere HAJDÚ automatákra, az Ön lakásán, felemelt, új átvételi árakkal, kamatmentes részletre is. TÖRZSVÁSÁRLÓINK ELŐNYBEN: még 500 Ft felárat kap, aki a KERAVILL-nál vett régi mosógépét is, és annak blokkját vagy jótállási jegyét bemutatja. AJANDEK: egy doboz PERLUX mosópor, plusz egy utalvány, amellyel termelői áron 6 kg PERLUX mosóport (765 Ft-ért) és 8 liter PERLUX öblítőt (400 Ft-ért) vásárolhat. A házhoz szállítás Budapesten díjtalan, Pest megyében kedvezményes. A szaküzleteken kívül felvilágosítást ad és megrendelést vesz fel a „Forró drót" a 111 -0601 -es számon, az újonnan megnyílt Széchenyi Étteremben Minden hétfőn 55-féle palacsintával csalogatjuk kedves vendégeinket. Század eleji hangulat, kitűnő konyha. Üzleti ebédek, vacsorák, bemutatók, minden egyéb rendezvény szakszerűen, magas színvonalon. , XIV., Állatkerti krt. 11. (A Vidámpark bejáratával szemben.) Tel.: 142-5690 - 12 1991. szeptember 25., szerda