Mai Nap, 1992. március (4. évfolyam, 54-84. szám)

1992-03-07 / 60. szám

olcsón halunk meg várniuk kell a helyszínelő rendőrök intézkedésére - ilyenkor lehet, de felesleges az órát nézni. Szekszárd néhány magas épületét az öngyilkosok házá­nak nevezik. Az életükkel ön­ként leszámolók szívesen ug­ranak a tízemeletesek tetejé­ről a mélybe. A járókelők lát­szólag jogosan kárhoztatják a temetkezéssel foglalkozókat, ha késlekednek a járdát „csú­fító" megboldogult elszállítá­sával. Pedig a hatóságnak itt is hosszadalmas, mindenre fényt derítő vizsgálatot kell végeznie. A járműpark az állami vál­lalatnál a szegényesebb. Há­rom speciális Barkas, egy magasítóval ellátott Skoda: ez a választék. A német­­osztrák-magyar kft., az or­szág első magántemetkezési cége egy Mercedesszel, egy Ford Granadával, egy fekete és egy hófehér Volkswagen­nel, valamint egy sötétbarna Citroennel rendelkezik. A rendhagyó színű kocsik elein­te meglepték az ügyfeleket, ám később megszokták, sőt igé­nyelték őket. Talán azért, mert sok helyen fehér a gyász színe, tet, a kísérők néhány ezerrel kevesebbet vihetnek haza. A hullamosható is régi motoros, már öt éve ott van minden boncolásnál. Senki ne irigyel­je ezeket az embereket! Nemcsak a polgári világból eltávozottakat, hanem a ható­sági halottakat is ők szállítják. Az elvágott torkú, a szétvert fejű áldozatokat. - Távfuvarozásra hajlan­dóak? - Megrendelésre az el­hunytat több ezer kilométerre is szállítjuk, vagy onnan hoz­zuk. A teljes ügyintézést vállaljuk, mert nem mindenki futkos szívesen az ilyenkor nélkülözhetetlen okmányok után. Ember a hólapáton A történetet egy ügyvédtől hallottam. Régebben egy du­nántúli kisváros tanácsának gyámügyén dolgozott.­­ A településen F.-et sokan ismerték. Amióta elvált, min­dennap berúgott. Felesége és gyermeke elköltözött a vá­rosból, csak a bírósági tár­gyalásokra jártak le, az elmu­lasztott tartásdíj miatt peres­kedni. Azon a nyáron őrült hő­ség volt. Az asszony hiába idéztette meg exférjét, az se­hol nem jelent meg. A volt feleség néha becsöngetett F. albérleti lakásába - ajtót sen­ki nem nyitott előtte. Egy-két hónap múlva a szomszéd azzal állított be a gyámügyre, hogy a részeges fickó vécéjében vagy két hó­napja ég a villany, F.-et azon­ban nem látta kijönni a lakás­ból. Értesítettem a rendőröket. Hárman, félórai dörömbölés után betörtük az ajtót. Iszo­nyú bűz és látvány fogadott bennünket. A férfi az ágyon feküdt, testét bogarak, kuka­cok lepték el. A halottaskocsi megérke­zése után a szállítók meg­próbálták a mocskos lepedőt négy sarkánál fogva felemel­ni. A test súlyától a vászon szétszakadt. Végül az egyik sokat próbált halottsegéd egy hólapáttal juttatta át a tepsibe szegény F. földi maradványa­it. Utólag derült ki, hogy a férfi az utóbbi időben teljesen be­csavarodott. Bugyikat lopko­dott az áruházból, részegen ezeket öltötte magára. Életé­nek több tucat altatótablettá­val vetett véget. Egy koszos papírfecnire végrendelkezett. Senkit nem kell a temetésére meghívni, és minden ingósá­gát gyermekére hagyja. A bökkenő csak az volt - fejezte be az ügyvéd hogy a le­pusztult, üres albérletben mindössze két tucat üres bo­rosüveget találtunk. Összeállította: bej, parázs,ohm. Halott galopp - Megéri-e halottakat fuva­roztatni? - kérdezem Stier Sándort, a Somogy Megyei Temetkezési Vállalat igazga­tóját. -A költségek, mint bármely más fuvarozásnál, nálunk is jelentősen nőttek. Mégis so­kan látnak üzletet a temetke­zésben, a halottszállításban. Kaposvárott már működik a konkurenciánk, sőt a siófoki boncmester is vállal komplett temetkezést. - Mennyi a halottszállítás tarifája? - Nálunk 27 forint kilomé­terenként. Ha a temetést is mi végezzük, kedvezményt adunk. Pedig a nemrég mun­kába állított Chevrolet és a két Isuzu nem volt olcsó vásár. - Mindennapos munka az önöké? - Aki végzi, annak igen. Nálunk évek óta összeszo­kott csapat dolgozik. A sofő­rök havonta 20-23 ezer forin­ ÜVEGKOPORSÓBAN A VAJDA A miskolci nagy köztemető már kicsi. A város önkormányzata újabb területet adott „bérbe" az üzemeltetőnek, a Mis­kolci Temetkezési Vállalatnak. Sok a halott. Sokaa is vannak. Kétségtelen, falun olcsóbb a temetés -mondja Zatt­­ler László szállításvezető. Ott csak a koporsó, a szállítás meg a sírásás kerül pénzbe. A városban a ravatalozó, a testőrök, a kegyeleti kellékek és a sír­helyek alaposan megdrágítják az em­ber utolsó útját. A halottaskocsi vidékre kilomé­terenként 26, Miskolc városában egy­ségesen 625 forintot számláz. A leg­szerényebb koporsó kétezer forint, az átlagos minőségű, amiből már nem esik ki a jobblétre szenderült, tízezer. A belevalók - párna, matrac vagy mű­betét, lepel stb. - közel a felébe. A városi temető legolcsóbb, hátsó fertá­lyára eldugott sírgödréért 5 ezret kell leszámolnia a hátramaradottnak. Ha nekik tehát még érünk 10-15 ezer fo­rintot, harmadosztályú utolsó utat kap­hatunk érte. De ha elfeledkeznének rólunk - mert ilyenről is szólt a szállításvezető -, ak­kor az önkormányzat saját halottjaként várhatunk a sorunkra. Mint történt a félezernyi temetetlen bolttal tíz éven át, éppen a nevezett műintézményben. A temető garázsába évtizedig össze­gyűjtött hamvakat, urnákat tavaly he­lyezték örök nyugalomra. Közköltsé­gen. A cechet az önkormányzat és az egyházak állták. Jobb sorsú elhunytak, ha állami első osztályú temetést óhajtottak életük­ben, netán félre is tették a rávalót, negyvenezer forint alatt aligha ússzák meg. És ha díszes menet élén haladva szeretnék maguk mögött tudni a síró rokonságot, a ravatalozótól a díszsír­helyig a köztemető újonnan vásárolt, 2 milliót érő Fordján utazhatnak. Ha nem, marad a Nisa, Skoda vagy a Ro­­bur. Az utóbbi évek legelőkelőbb halottja a két évvel ezelőtt megboldogult salgó­tarjáni cigányvajda volt. Üvegkoporsó­ját közel félmillióért öntették. Maga a kripta kétszer ennyibe került. S amit a félezernyi tehetős rokonság három éj­jel, három nap megevett és megivott, megháromszorozta, négyszerezte a milliókat. 1992. március 7., szombat 19

Next