Református gimnázium, Máramarossziget, 1878

4 E koporsóból kitörni vágyó szellem behatolt az iskolák ke­belébe is. Az akkor fenálló intézkedések szerint az iskolák alig adhattak magukról nyilvánosan is életjelt. Szülők, tan­­ügybarátok el voltak zárva attól, hogy közvetlen láthassanak be azon falak közé, a­hol a jövő kor emberei képeztetnek. Most, engedve az egyetemes áramlatnak, a nyilvánosság felé törtek az iskolák is; érdek-kapcsolatba hozni ismét, mint volt hajdan, főkép protestáns tanodáinknál, a közönséget a tanodával lett az óhajtás, a törekvés. Újra életre hozattak a protestáns iskolákban az az­előtt szokásos cselekvények, az évzáró, mintegy beszámoló, ünnepélyek, s örült az ember lelke, melegebben dobogott a szív, ragyogott a szem, mert a régi szokás a régi jobb idő­ket hozta emlékezetbe, s e történeti álláspontra helyezkedés új erőt adott, mint Antaeusnak a föld érintése, melyről az a g­y Mózesek látni hitték már az ígéretnek azt az ősi földét, melyet az ifjú Józsuék minden bizonynyal vissza lesznek foglalandók. Az elnyomatásnak akkor közös sorsa alól e mi iskolánk sem volt kivéve. Több testvéreink között mi is éreztük hatását annak a Számum-nak, mely e, már akkor is 300 év óta világoskodó, fáklyának fényét egy alig csillogó mécs világára le­sülyeszté, s ezzel együtt elvette az érdeke­t, mely ennek lételéhez fűzve volt, s melynek fentartásáért fejedelmek tettek a kellő időben ahhoz a korhoz mérve tetemes áldozatokat.­ Az volt a feladat, hogy merjük a restauratió­t. És azok, a­kik akkor e tanoda ügyeinek élén állottak, mertek, mert csak ennyit is tenni akkor merénylet volt. Megtették, hogy nyilvánosság elé lépjenek helyzetükkel, közelebb vonzzák az ügyhöz a közönséget, s e czélból megálla­pították azt az é­v­z­á­ró ünnepély­t, melynek e mai nap immár XXI-dikét álljük, s mindig oly díszes közönség érdeklődő részvétele mellett, mely erősen tanúskodik arról, hogy ez ősi intézmény fölélesztése, fentartása méltó tisztünk, köte­lességünk, így van nekem most 21-dikszer szólani iskolájánk koron­kénti állapotáról, feltüntetni annak jó és balsorsát, a változásokat, melyeket annak tanárai, tanulói s egyéb viszonyai között az évek forgása előidézett. Ezt a tisztet teljesítem most is, mikor az 1876-dik tanodai évről terjesztem elő, a­mint azt tisztem hozza magával, igaztói jelentésemet.

Next