Március Tizenötödike, 1949 (3. évfolyam, 1-41. szám)
1949-03-27 / 12. szám
> JELENA TAPASZTALATAI Ezen a héten Jelena Rubctava szovjet pedagógiai főiskolás diáklány levelét közöljük, melyet a Komszomolszkaja Pravdához írt. Az érdekes levélben közölt megfigyelések, tapasztalatok, sok hozzászólásra, vitára adnak lehetőséget. Hozzászólóinkat kérjük, legyenek türelemmel. Jövő héten az ő leveleikre is sor kerül. ..Arra gondoltam — írja, hogy Jó lenne megkérdezni a gyerekeket általában: hogyan szerzitek a jó osztályzatokat? — „Először megérteni, aztán fejben tartani” — ez Galja Csegoleva titka. Ha nyelvtant tanulók pl., először átgondolom, mit mondott a tanár, aztán elolvasom fi szabályt a könyvből, kigondolok néhány példát rá. Csak aztán írom meg a feladatot. Mindig először tanulom meg a szóbelit, aztán írok, ennek alapján." Vannak olyan gyerekek, akik csak úgy fújják a bemagolt szabályokat, de az élet legegyszerűbb jelenségeit nem képesek megérteni, nem szerepelt a könyvben hacsak „szemléltető példaként". Miért úszik télen pára a folyó felett? Miért nem esett el az ember egyetlen korcsolyán szaladva? — Az életből példákat kell gyűjteni mindarra, amit az iskolában tanulunk. Ha Galla fizikát tanul, például azt a törvényt, hogy ,,minden vízbe mártott test a súlyából annyit veszt, mint az általa kiszorított víz súlya”, arra gondol, amit a Verne-regényekben olvasott a hajótöröttek üvegbe rejtették üzeneteiket és az üvegek partot értek, anélkül, hogy elsüllyedtek volna Mindenben, amit tanulunk, az élet tanulságai rejlenek. Ha megtaláljuk ezt a kapcsolatot, nem felejtitek el a száraz törvényeket. Lida Saraguna figyel az órákon, jól felel, ebben különbözik a többi tanulóktól. De ha otthon látogatjuk meg, megértjük titkát. „Nálam minden ablakdeszka el van foglalva - mondja. — Ebben az évben kezdtünk természetrajzot tanulni. Két tányéron vizes vatta van: búzát és babot keresztek ott, azokban a cserepekben tulipánok vannak — némelyiken papírzacskó, másikon meg üvegtölcsér. A kis akváriumban egy gőte él, annak kopoltyúja is van meg tüdeje is, hogy szárazon is élhessen Fokozatosan kevesebb vizet töltök a medencébe, ezelőtt nagyok voltak. A kopoltyúk most meg már majdnem teljesen eltűntek. A gőte időnként kiemeli már a fejét a vízből . . Volodja Zsebrov még csak hetedikes, „történész", ő nemcsak a leckét tudja, hanem gyakran előre is szalad a tanulásban, de azért senki sem nevezi strébernek, mert tudjuk, hogy nagyon szereti ezt a tantárgyat és nagyon érdekesen tud mesélni belőle, mert nemcsak a tankönyvet, hanem egy sereg Irodalmi művet is olvas. Egyik kislány éjjel-nappal olvasta a „Monte Christo vaskos köteteit, aztán a másik héten, földrajzórán, a Biscayai öböl partján kereste Marseillest. Tanja, hiszen csak most olvastál Franciaországról, mondtam neki csodálkozva. Jó néhány fejezet játszódik le benne a délfrancia partvidéken, ebben a városban is. Az egész könyvből nem maradt a fejedben semmi? Volodja nem így olvas. Mindig átgondolja, összerakja, más eseményekhez hasonlítja, a történelembe belehelyezi. Egyszer ,,A piramisok országának csodái" című könyv került a kezébe. Ítt az aranytól A szerző csodákat csillogó fáraókról, szinte isteneknek festette őket, csak hogy Volodjának megvolt már a saját véleménye, őt nem lehetett becsapni. Nagyon sokat olvasott már arról, hány rabszolgát vertek agyon a fáraó emberei, amíg felépültek a piramisok „Mindig gondold meg, hogy mit olvasol és hallasz, mindig önállóan következtess" ezek Volodja „aranyszabályai" Minden embernek vannak különféle szokásai, hajlamai. De a tudás felé vezető út nyitva áll mindenki előtt. Mindenki felhasználhatja Gálja tapasztalatait, vagy megerősítheti tudását tapasztalatokkal, mint Lida, gondolkozhat és kíváncsiskodhat, mint Volodja Mindezek a feltárt „titkok" kicsiny, de fontos kérdések a tudáshoz vezetnek.’ Kedves Március Tizenötödike ! Eddig csaknem minden számban olvastunk valamelyik vidéki város ifjúságának munkájáról. Az egyedüli Győr volt, amelyik nem jelentkeeett a maga híveivel s így az ország diáksága joggal gondolhatja, hogy itt nincs diákélet. Most a Révai Miklós gimnázium Révai József tanulóköréről szeretnék pár szót írni. ié.i A tanulókörünk már a tanév elé megalakult, de kisebb-nagyobb akadályok miatt, mint pl. képzett tanulókör vezetők hiánya, rendszeres munkát csak most tud kifejteni. A tanulókörnek 8 tagja van. Az üléseket heti két órában tartjuk, szerdán mennyiségtan és fizika, szombaton pedig Irodalom, történelem és társadalomtudomány az ülés tárgya. Mivel nyolcadikosok vagyunk, munkánk központi kérdése az érettségi. Minden tanulóköri ülésre 22 tételt dolgozunk ki, ugyanis most még nem jelent komoly fáradtságot az a félóra, amit egy tétel kidolgozására fordítunk és mennyivel jobb lesz, ha az érettségi előtt csak át kell ismételnünk az anyagot. A tanulókör minden tagja aktívan részt vesz a munkában, minden órára más-más tanuló adta elő a tételeket és a vitába is mindenki bekapcsolódik. A vita eredményét leírjuk. A jövőre vonatkozólag tervbe vettük a demokratikus filmek, előadások közös látogatását. Üdvözlettel: Horváth Ferenc a győri Révai Miklós cím, VIII/a nevében. Március tizenötödike a szegedi iskolákban Hétfőn délben a Baross-gimnázium és az ipari középiskola diákjai fegyelmezett rendben foglalták el helyüket a kultúrház szépen feldíszített nagytermében írja Papp Zoltán barátunk, a Baross-gimn. VII. osztályából. Van valami a levegőben, ami csendre inti a máskor oly hangos társaságot A hangulat ünnepélyes A tanári kar részéről Madácsy László dr. beszél: „A két március közt az a különbség, hogy akkor a reakció volt erősebb a forradalom erőinél, ma pedig fejlődő demokráciánk a Magyar Dolgozók Pártja vezetésével, élén Rákosi Mátyással, minden akadályt leküzdve halad a szocializmus felé vezető úton" A műsor során egymást váltják a gyorsan pergő számok: ének, szavalat, népi tánc; a közönség feszülten figyel, tapsol, ünnepli a szereplőket, ünnepli március tizenötödikét. Dominus Erika (Szt. Erzsébet lg. VH a.) írja: Az ünnepséget kedden délben rendezték a lányok. Soha nem volt még ilyen lelkes hangulatban március idusán az ifjúság Minden diák együtt érzett a szavalókkal, szíve együtt dalolt a Kossuth-nótákat és mozgalmi dalokat éneklő kórussal. A legszebb énekszám a fiúk többszólamú Sztálinkantátája volt. Valóban minden szív kitárult e dal hallatára. Az ünnepség során egyik tagtársunk átnyújtotta az osztályok közti munkaverseny győzteseinek a díjakat. A március 15-i ünnepségekről szóló többi beszámolókat itt nem tudjuk ismertetni. Befejezésül még egy levélből idézünk: „Az egyes műsorszámok közben is igen jó a hangulat Mindenki énekelne, éljenezne, ujjongana, magam se akarom elhinni, hogy ennyi lelkesedés van a tagokban. Nekünk, diákoknak nagyon sok szerepünk lehet a béketábor erősítésében, a béke megőrzésében!" r DIAKÉLET- Aa Hm alt béta* tartotta meg a siakszövetségi törökkönyv k kiosztó ünnepséget a békéscsabai gimnázium. Az iskola legjobb és legöntudatosabb diákjai kapták meg a diákszövetségi tankönyveket. . A kitüntetettek megfogadták hogy jobban tanulnak, és dolgoznak majd a Diákszövetségben, mint eddig, részletezni:« az MHK versenyen és minden munkájukban figyelmeztetőjük és serkentőjük lesz a diákszövetségi tagkönyv. A kecskeméti Katona József gimnázium és az állami leánylíceum növendékei közös kultúrelőadásokat rendeznek. Márciusban meglátogatták a kecskeméti áHailánois iskolát. Másfélórás fcuitari műsorukkal mindkét helyen nagy síkon arattak. A íbét gimnázium közös kultúrcsoportja már eddig is 31 ponton szerzett az országos kultiúrversenyen. *A mezőtúri állami fiúgimnáziumban, februárban kezdődött meg a diákszövetségi szeminárium. A szeminárium előadói az MDP helyi szervezetének funkcionáriusa, és az iskola legképzettebb haladó tanárai. Kezdetiben, "legnagyobb nehézség a könyvhiány vol":1., de H. Szűcs János városi nevelési titkár a helyi pártszervezet; segítsége révén elérte, hogy a tanulni vágyó, diákok elolvasthassák az előadáson ajánlott irodámat.* A jászapáti gimnázium diákjai nagy lelkesedéssel fogadnák az MHK nevezési lapokat. A Diákszövetség minden tagja részt vesz a nagyarányú sport megmozdulásban, sőt a legtöbben közép- és felsőfokon ezüst- és aranyéremért indulnak. * A miskolci Tóth Pál leánygimnázium VI/a osztálya kettős tanulmányi versenyben áll. Egyrészt az állami Fráter György ífjúgimnázium VIIta osztályává méri össze erejét, másrészt a Lévai József fiúgimnázium VI /a osztályát hívta ifeé tanulmányi versenyre. A verseny célja a tanulmányi eredmény növelése és a tanulókörök közösségi érzésének mélyítése. ■* A paksi kereskedelmi középiskola Diákszövetsége elhatározta, hogy minden kültúrdéliutánra meghívja a helybeli általános iskola úttörőcsapatát. A közös szórakozás, istanulás és beszélgetés révén az úttörőkéit bevonják a középiskolások és a Diákszövetség problémáiba és kedvet ébresztenek bennük a továbbtanulás iránt. Ugyancsak a paksiak falujáró csoportjáról írja az MT levelezője, hogy meglátogatták DuinakömrMd és Dunaszentgyörgy paraszti fiatalságát. Ezen héten Bölcske és Németlkér községekben látogaznak el a paksi falujárók. * A békéscsabai leánygimnázium énekkar i az érkígyósi traktorállomás dolgozóit látogatta meg. Rövid műsort adtak elő, utána megnézték a gépállomás modern felszerelését. Tanulmányozták a traktorok, cséplőgépek szerkezetét és megnéznék a hatalmas, korszerű gépjavítóműhelyt. Ezután a lányok meglátogatták 1k helybeli általános iskolát és ott az úttörőket mozgalmi és népdalokra tanították. Este részt vettek az MNDSZ zászló avatási ünnepségén a gazdasági középiskola klubdélutánján és után:a traktéren tértek, haza Békéscsabára. A szolnoki Verseghy gimnázium kultúrcsoportja rendszeresen együttműködik a cukorgyári SzIT csoporttal. A népi tánccsoport tagjai pedig a fegyverneki és jászkisséri EPOSz szervezeteket látogatjtáki meg. A parasztfiatalok már vissza is adták a diákok látogatását és ezúttal ők adtak elő rövid kultúrműsort. A szolnoki gimnazisták közön nagy lendülettel folyik az osztálydiszitő verseny. A tantermeket faliújságcig, képek és feliratok teszik barátságossá. Az orosházi kereskedelmi középiskola száz szemilója közül több mint 80 diák nevezett be az MHK sportmozgalomba. A kultúrverseny iránt szintén nagy az érdeklődés, ezért a Diákszövetség közös mozilátogatást szervezett, ahol a haladó filmeket egy forintos hetáraikkal nézhetik meg a diákok. A tanulmányi verseny első szakaszának győztesei és a karácsonyi versenydolgozatok írói március 15-i ünnepségen járt talomban részesültek. Bella Sári (Orosháza) diáktársunk kérdezi, mi kell ahhoz, hogy divattervező lehessen. Eddig a divattervezőket az országban egyedül a budapesti Iparrajziskola (középfokú iskola) képezte. A jövő tanévben azonban már a divattervezők képzését főiskolai fokra emelik és az Iparművészeti Főiskola hatáskörébe utalják át. Ez a főiskola ugyancsak Budapesten működik. A főiskolát végzettek ,,tervező oklevelet" fognak kapni, az iparművészek szakszervezetének tagjai lehetnek és elhelyezkedhetnek. A főiskolára felvételi vizsgával kerülhet majd, ezt a vizsgát azok tudják majd sikeresen letenni, akiknek gyakorlatuk van már alakrajzból. Ezt a gyakorlatot akár privát iparművész mellett, akár a budapesti iparrajziskola Esti Alakrajz-tanfolyamán szerzed meg, mindegy. A tanfolyamra jelentkezni most is érdemes, indokolt esetben még felvesznek, a Főiskolán a felvétel természetesen csak ősszel kezdődik, ad- VII.: Ke2. Ball. Fel és d5, Hc2 és d4 (fl) Sőt.: Kc3, Ha5; gy: b3, d6 (4) ' Matt 2 lépésben. Állandó megfejtési verseny. Kulcslépés beküldése elegendő. A verseny létrarendszerű, tehát bármikor be lehet lépni a fejtők sorába. Kéthavonta a fejtők száma szerint két vagy több könyvdíj. Megfejtések szerkesztőségünk eímére (VIII. Múzeum utca 11.) a levelezőlap címoldalán (vagy a levélborítékon) „Sakk" jelzéssel ellátva küldendők be. Beküldési határidő a lap megjelenésétől számított 20 nap. (A fenti 51. sz. feladványra nézve április 19.) Megfejtés: 48. sz. (Neukomm): 5h25h2 ■— 5V2 — g2Hg3 — BglGkg2 - 1FG5 2K4H — 8. Matt 2 lépésben. Kényszertípusú feladvány. Látszólagos Játék: a) 1......... bXc3. 2. dXe5.b) 1.........H7 1. sz.. VXe5 — c) 1 . . . H8 1. sz., 2. V(X>g6 — d) 1......... eXd4, 2. VXf4 — e) ......... f3, 2 VXf3 — Kulcslépés: 1 Kd2! fenyegetés nélkül. Tényleges játék: a) 1 .. .. bXc3+, HXc3 (másmatt). A többi 4 változat változatlan. Tehát kényszerlépéses feladvány 1 másmattal. A számos megtévesztés, (melyekre csak egy-egy lépés véd) sok téves fejtéshez vezet: 1. Bal? (bXc3l), 1. dXe5? (Hg6 v e61), 1. VXf7? (bXc3i). A budapesti tanker, megfejtési bajnoksága április 2-án (szombati d. u. 3—5-ig kerül lebonyolításra a Kemény Zsigmond-gimnáziumban( VI. Rippl-Rónai u. 26.) Eddig csak 8 iskolából érkezett be 23 nevezés. Tekintettel arra, hogy kb. 50 feladványív áll rendelkezésre, nevezéseket a helyszínen is elfogadunk. A budapesti tanker, egyéni bajnoksága: A selejtező mérkőzések állása március 21-én: I. csoport: Berger I Toldy) 6 ponttal (100%) első. A második hely kérdése Fogarassy és Katona (mindkettő Petőfi) között fog eldőlni. II. csoport (7 forduló után): Hárosi (Szt. László) 6, Jancsek (Zrínyi) 5% (6 játszmából) Varnusz (Szt. László) még beleszólhat. III. csoport Korányi (Eötvös) és Molnár (Szr.) első két helye biztos. IV. csoport: Az első két hely kérdése csak az utolsó fordulóban fog eldőlni Dancs (Szt. István), Botka (Kemény), Végh (Árpád) között. Bartók (Kölcsey) la beleszólhat esetleg. Rovatvezető: Neukomm Gyula 51. sz. Kardos T. 1. elism. Bull. Ouvrier des Behecs Brunner Juliánná. Székesfehérvár, líceum: örülünk, hogy tetszett a jutalomkönyv és egyetértünk veled abban, hogy nemcsak a jutalomért érdemes dolgozni. Viszont ez nemcsak a rejtvénymegfejtésre vonatkozik, hanem általában is igaz. Épp ezért szeretnénk, ha ezentúl nem csak a rejtvénymegfejtésről számolnál be, hanem hozzászólnál lapunknak azokhoz a cikkeihez is, amelyeknél nem tűztünk ki jutalmat. Puskás Géza, Hajdúdorog, líceum Igen helyes, hogy továbbra is kapcsolatban akarsz maradni szerkesztőséggel, az viszont helytelen volt, hogy nem jelentetted a jutalom elmaradását be, hanem mintegy megbántva félrehúzódtál. Minden hibás, vitás kérdést meg kell beszélni és meg kell oldani, pedig sértődve hallgatni róluk, nem Dominus Erika, szegedi Szt. Erzsébetig. Köszönjük lelkes beszámolódat, reméljük, a hétköznapi munkéban is meg tudod látni a szépet és hasonló cikkeket fogsz még küzdeni róla. — Papp Zoltán, szegedi Baross gimn. Ha a hely szűke nem engedi meg cikked egész terjedelmében való közlését, ez ne vegye el kedvedet. Kísérd figyelemmel iskólád munkájának fő kérdéseit, lásd meg a hibákat és eredményeket egyaránt és írj róluk rendszeresen a szerkesztőségnek. Nádas Gitta, Sopron. Leveledre és a múltkori levélben felvetett kérdéssel kapcsolatban is külön válaszolunk. Szentes Vince, sümegi gimn. Az a kérdés, hogy a Kossuth Akadémiára tolni lehet legkisebb időveszteséggel bekerülni, bizonyára még másokat is érdekel. Jövő számunkban válaszolunk rá. Kovács Ferenc, Szolnok. Beszámolód lényegét ismertetjük, az eddigi késedelmet a helyhiány okozta. Legközelebb a te teveled, illetve a szolnokiak hívei részesülnek elsőbbségben. Szabó Vilmos, Hódmezővásárhely. A beküldött hírt közöljük, de jó lett volna, ha kissé részletesebb képet festettél volna az ottani diákéletről. Vásárhely messze van Budapesttől és magad írod, hogy a M. T. eddig nem foglalkozott veletek. Nem gondolod, hogy ebben ti is hibásak vagytok? Petrovics Emil. Told,.gimn. Panaszodat eljuttatjuk a Petőfi-gimnáziumnak, reméljük, máskor nem lesznek olyan „elővigyázatosak", hogy más iskolák diákszövetségi tagjait se engedjék be klubnapjukra. Hováth Ferenc, gyár. Révai M.-gimn. VIII/a. Láthatod, mint a többi győri diáktársaink is, hogy örülünk minden levélnek, ami városotokból jön s helyet adunk az általad küldött híreknek is. Még szívesebben olvasnánk azonban részletesebb tudósításokat. Kocstts László, Miskolc. Leveled legfőbb erénye, hogy konkrét eredményt ismertet. Ez többet ér oldalnyi demokratikus szólamnál, közölni is fogjuk. Máskor is hasonló szellemben írj, de * igyekezz megvilágítanini a dolgokat a diákság oldaláról is, írj például arról, hogyan használja egy tanulókör az olvasóterem könyveit és írj az esetleges ellenvéleményeikről is, amik a diákok részéről felmerülnek. Pőcze Mária, Kecskemét. A küldött írást köszönjük Kustár tagtársunknak, a líceum eredményeiről lesz szó lapunkban, ha esetleg más formában is, mint azt ő megírta. Ha hosszabb egy cikk, mint kellene, de benne van a lényeg, fel lehet használni, de mindjárt rövidre írjátok, esetleg magatok veszítek el a közlés lehetőségét. Dánai Edit diáktársunk ,bonyhádi keresk. isik..) kéri azokat, akik Borus Barnabás hollétéről tudnak, írjanak neiki. Borus Barnabás (sz. 1930.) 1943-ban Besztercén tartózkodott. SZERKESZTŐI ÜZENETEK VÍZSZINTES: I. Mezőgazdaságunk fejlesztését fogja szolgálni az Hitves terv keretében ezek növelése és kiterjesztése. 18. Eduard Schmiltzer német afrikautazó másik neve (ékezethiány!). 19. A Szajna francia neve. 20. Orvosság. 21. Korallgyürü. 22. Pennsylvania (hivatatos rövidítése. 23. Az ötéves tervben új értelmiségiek tömegére is szükség lesz. 25. Capone a ‘keresztneve. 27 Komámasszony, hol van? 28. Hajtsa föl! 30. . . nzibar. 31. TAF. 33. Ókori ország a Holt-tenger keleti partiján. 30. Öttvenegyezer (ír) 39. Kis együgyű. 42. Morsebdtű. 43. Jó, németül. 44. Elárulta táborát ... az ellenséghez. 15. RitUla férfinév. 47. Elhunyt. 48. A Balaton jeget teszi tavasszal. 49. Irén becézése. 50. Barokk, vokálisai. 51. Középső, belső, németiül. 53. Ez meg oltár, németül. 55. Az ikrek védőszentje. 57. Kötőszó. 58. Kettétépést háziúr (!) 59. Díszes. 60. Kilátásba helyez. 61. Hanyag diák viszi haza. 62. Szekrényben dig is a nyár folyamán célszerű érdeklődni a jelentkezés időpontja felől, mely ma még bizonytalan. Magyar Éva a soproni mezőgazdasági leányközépiskola IV. osztálya nevében kérdezi, hogy milyen méhészeti és baromfitenyésztési szaktanfolyamokon vehetnének részt. — A külön szaktanfolyamokról csak a jövő héten kapunk értesítést, mindenesetre felhívjuk figyelmeteket a M. T. márc. 9-i számának pályaválasztási rovatában foglaltakra, melyek az agrártudományi egyetemre vonatkoznak. Az érvényes az állattenyésztési szakra is. fityeg. ü4. A benzin alkotóeleme (I) of. United States. 67. Elpáholta. 70. Amerkai fiúnév. 72. Francia tábornagy, volt hadügyminiszter, nevét egy rózsafajta is viseli. 73. Majdnem ezer. 75. Kettesbetű 76. Megtámadja a fegyverével. 77. Hajlam, angolul 79. ötszáz és ezer. 84. Uzsok kezdete. 85. Peru leigázott és lakói voltak. 87. Az első gyilkosság áldozata. 89. Meleg, olaszul. 90. Szeretné verni. FÜGGŐLEGES. 2. Elutasítjuk az imperialista háborús uszítók minden provokációját. 3. Kínai hosszmérbéfe. 4. Elege volt valamiből. 5. Folyóhordalék. 6. Az észak amerikai polgárháborúban a déli csapatok fővezére volt. 7. A Városliget pesti zsargon neve. 8. Szamár, franciául. 9. Magyarázó kötőszó. 10. Kétes (!!). 11. A Tisza mellékvize. 12. Megtelt (ékezetfelesleg). 13. Ellenértek. ld. A Gallium vegyjele. 15. Étolaj fele. 16. Az illegális Kommunista Párt vezetője voltt, Horthyék börtönében halt meg. 17. Lefékez. 18. Óriási, fontos beruházások az ötéves terv keretében. 24. Akármit, ami akarsz (!). 26. Ennyiért vásárol a fogyasztó. 29. Gázalakú elem. 32. ... Negra, Jókai-regény alak. 34. DAR. 35. Nagy szabotázsáról emlékezetes,azóta állami kezelésbe vett olaj üzem. 37. írásbeli jelentés delegiációk határozatairól. 38. Vissza: ftfkóroroa. 40. Az ötéves terv nagy eredménye lesz. 41. Csettkelszámolási eljárás. 46. Mélyített zenei hang. 47. Felbosszant, ingerel. 50. Felvonás, angolul. 52. Nyugodni, pihenni, angolul. 54. Megfigyelte. 55. Ez beszél (míg a Oontya ugat!). 56. Visszarázná. 59. Szorítsd közé! 63. üdvözlégy Caesar! 64. „Ö“. 66. Olasz tartomány és székhelye. 68. Vágja a kenyeret (ékezet felesleges). 69. Rókaéelkú. 71. Egészséges termék (?!). 74. A hőmérőn látható két beisü (kimondva). 78. Víziállat. 80. Kecskaebeszéd. 81. ... sachusetts. 82. RDS. 83. ... ügyminisztérium. 86. Belfi óleanisisca ‘kifejtéssel. 87. Hamis. 88. A föld felé. 91. Ugyanaz, mint a 42. sor. Beküldendő a hosszú fősorok megfejtése. Határidő: 1941. április 2. MEGFEJTÉS A 1#. SZÁMBÓL: Jókai: Martins 15-én az egész haza újjászületett, vele együtt minden egyes hazafi. (Estrella: Március Tizenötödike. Szovjetek. Togliatta. Engesztel. — Tanár József. 15 éves kapitány. Géza ötvenéves. Hawaii gitár. Maurice Thorez. Érces, hangú. Prezentál. Jódli-dalok.) JUTALMAZOTTAK: Barcsa Lajos, Dorog. — Szabó Márta. Szeged, Kígyó-u. 1. — Magyar Mária. Bp., VI., Ó-u. 48. — „Rákóczi- tanuló kör, Nagykőrös, Arany, János-gimnázium KERESZTREJTVÉNY 7