Március Tizenötödike, 1949 (3. évfolyam, 1-41. szám)

1949-03-27 / 12. szám

> J­ELENA TAPASZTALATAI Ezen a héten Jelena Rubctava szovjet pedagógiai főiskolás diák­lány levelét közöljük, melyet a Kom­szomolszkaja Pravdához írt. Az ér­dekes levélben közölt megfigyelé­sek, tapasztalatok, sok hozzászó­lásra, vitára adnak lehetőséget. Hoz­zászólóinkat kérjük, legyenek­­ türe­lemmel. Jövő héten az ő leveleikre is sor kerül. ..Arra gondoltam — írja,­­ hogy Jó lenne megkérdezni a gyerekeket általában: hogyan szerzitek a jó osz­tályzatokat? — „Először megérteni, aztán fejben tartani” — ez Galja Csegoleva titka. Ha nyelvtant tanu­lók pl., először átgondolom, mit mondott a tanár, aztán elolvasom fi szabályt a könyvből, kigondolok né­hány példát rá. Csak aztán írom meg a feladatot. Mindig először ta­­nulom meg a szóbelit, aztán írok, ennek alapján." Vannak olyan gyerekek, akik csak úgy fújják a bemagolt szabályokat, de az élet legegyszerűbb jelenségeit nem képesek megérteni, nem szerepelt a könyvben hacsak „szem­léltető példaként". Miért úszik té­len pára a folyó felett? Miért nem esett el az ember egyetlen korcso­lyán szaladva? — Az életből példá­kat kell gyűjteni mindarra, amit az iskolában tanulunk. Ha Galla fizikát tanul, például azt a­ törvényt, hogy ,,minden vízbe mártott test a súlyá­ból annyit veszt, mint az általa ki­szorított víz súlya”, arra gondol, amit a Verne-regényekben olvasott a hajótöröttek üvegbe rejtették üze­neteiket és az üvegek partot értek, anélkül, hogy elsüllyedtek volna Mindenben, amit tanulunk, az élet tanulságai rejlenek. Ha megtaláljuk ezt a kapcsolatot, nem felejtitek el a száraz törvényeket. Lida Saraguna figyel az órákon, jól felel, ebben különbözik a többi tanulóktól. De ha otthon látogatjuk meg, megértjük titkát. „Nálam min­den ablakdeszka el van foglalva - mondja. — Ebben az évben kezd­tünk természetrajzot tanulni. Két tá­nyéron vizes vatta van: búzát és babot keresztek ott, azokban a cse­repekben tulipánok vannak — néme­lyiken papírzacskó, másikon meg üvegtölcsér. A kis akváriumban egy gőte él, annak kopoltyúja is van meg tüdeje is, hogy szárazon is él­hessen Fokozatosan kevesebb vizet töltök a medencébe, ezelőtt nagyok voltak. A kopoltyúk most meg már majdnem teljesen eltűntek. A gőte időnként kiemeli már a fejét a vízből . . Volodja Zsebrov még csak hete­dikes, „történész", ő nemcsak a lec­két tudja, hanem gyakran előre is szalad a tanulásban, de azért senki sem nevezi strébernek, mert tudjuk, hogy nagyon szereti ezt a tantárgyat és nagyon érdekesen tud mesélni belőle, mert nemcsak a tan­könyvet, hanem egy sereg Irodalmi művet is olvas. Egyik kislány éj­jel-nappal olvasta a „Monte Christo vaskos köteteit, aztán a másik hé­ten, földrajzórán, a Biscayai öböl partján kereste Marseillest. Tanja, hiszen csak most olvastál Francia­országról, mondtam neki csodálkoz­va. Jó néhány fejezet játszódik le benne a délfrancia partvidéken, eb­ben a városban is. Az egész könyv­ből nem maradt a fejedben semmi? Volodja nem így olvas. Mindig átgondolja, összerakja, más esemé­nyekhez hasonlítja, a történelembe belehelyezi. Egyszer ,,A piramisok országának csodái" című könyv ke­rült a kezébe. Ítt az aranytól A szerző csodákat csillogó fáraókról, szinte isteneknek festette őket, csak hogy Volodjának megvolt már a sa­ját véleménye, őt nem lehetett be­csapni. Nagyon sokat olvasott már arról, hány rabszolgát vertek agyon a fáraó emberei, amíg felépültek a piramisok­ „Mindig gondold meg, hogy mit olvasol és hallasz, mindig önállóan következtess" ezek Vo­lodja „aranyszabályai" Minden embernek vannak külön­féle szokásai, hajlamai. De a tudás felé vezető út nyitva áll mindenki előtt. Mindenki felhasználhatja Gálja ta­pasztalatait, vagy megerősítheti tu­dását tapasztalatokkal, mint Lida, gondolkozhat és kíváncsiskodhat, mint Volodja Mindezek a feltárt „titkok" kicsiny, de fontos kér­d­ések a tudáshoz vezetnek.’ Kedves Március Tizenötödike ! Eddig csaknem minden számban olvastunk valamelyik vidéki város ifjúságának munkájáról. Az egye­düli Győr volt, amelyik nem jelent­­keeett a maga híveivel s így az or­szág diáksága joggal gondolhatja, hogy itt nincs diákélet. Most a Ré­vai Miklós gimnázium Révai József tanulóköréről szeretnék pár szót írni. ié.i A tanulókörünk már a tanév elé megalakult, de kisebb-nagyobb akadályok miatt, mint pl. képzett tanulókör vezetők hiánya, rendsze­­res munkát csak most tud kifej­teni. A tanulókörnek 8 tagja van. Az üléseket heti két órában tart­juk, szerdán mennyiségtan és fi­­zika, szombaton pedig Irodalom, történelem és társadalomtudomány az ülés tárgya. Mivel nyolcadikosok vagyunk, munkánk központi kér­dése az érettségi. Minden tanuló­köri ülésre 2­2 tételt dolgozunk ki, ugyanis most még nem jelent ko­moly fáradtságot az a félóra, amit egy tétel kidolgozására fordítunk és mennyivel jobb lesz, ha az érett­ségi előtt csak át kell ismételnünk az anyagot. A tanulókör minden tagja aktívan részt vesz a munká­ban, minden órára más-más tanuló adta elő a tételeket és a vitába is mindenki bekapcsolódik. A vita eredményét leírjuk. A jövőre vo­natkozólag tervbe vettük a demokra­tikus filmek, előadások közös láto­gatását. Üdvözlettel: Horváth Ferenc a győri Révai Miklós cím, VIII/a nevében. Március tizenötödike a szegedi iskolákban Hétfőn délben a Baross-gimnázium és az ipari középiskola diákjai fe­gyelmezett rendben foglalták el he­lyüket a kultúrház szépen feldíszí­tett nagytermében írja Papp Zol­tán barátunk, a Baross-gimn. VII. osztályából. Van valami a leve­gőben, ami csendre inti a máskor oly hangos társaságot A hangulat ünnepélyes­ A tanári kar részéről Madácsy László dr. beszél: „A két március közt az a különbség, hogy akkor a reakció volt erősebb a for­radalom erőinél, ma pedig fejlődő demokráciánk a Magyar Dolgozók Pártja vezetésével, élén Rákosi Má­tyással, minden akadályt leküzdve halad a szocializmus felé vezető­ úton" A műsor­ során egymást váltják a gyorsan pergő számok: ének, sza­valat, népi tánc; a közönség feszül­ten figyel, tapsol, ünnepli a szerep­lőket, ünnepli március tizenötödikét. Dominus Erika (Szt. Erzsébet lg. VH­ a.) írja: Az ünnepséget kedden délben rendezték a lányok. Soha nem volt még ilyen lelkes hangu­latban március idusán az ifjúság Minden diák együtt érzett a szava­lókkal, szíve együtt dalolt a Kos­suth-nótákat és mozgalmi dalokat éneklő kórussal. A legszebb ének­szám a fiúk többszólamú Sztálin­­kantátája volt. Valóban minden szív kitárult e dal hallatára. Az ün­nepség során egyik tagtársunk át­nyújtotta az osztályok közti mun­kaverseny győzteseinek a díjakat. A március 15-i ünnepségekről szóló többi beszámolókat itt nem tudjuk ismertetni. Befejezésül még egy levélből idézünk: „Az egyes műsorszámok közben is igen jó a hangulat Mindenki énekelne, élje­nezne, ujjongana, magam se akarom elhinni, hogy ennyi lelkesedés van a tagokban. Nekünk, diákoknak na­gyon sok szerepünk lehet a béke­tábor erősítésében, a béke megőr­zésében!" r DIA­KÉLET-­ Aa Hm alt béta* tartotta meg a si­ak­­szövetségi törökkönyv k kiosz­tó ün­nepséget a békéscsabai gimnázium. Az iskola leg­jobb és legönt­ud­a­tosabb diákjai kapták meg a diákszövetségi tankönyveket. . A kitüntetettek megfogadták hogy jobban tanulnak, és dolgoznak majd a Diák­szövetségben, mint eddig, részletezni:« az MHK versenyen és minden munk­á­ju­kban figyelmeztetőjük és serkentőjük lesz a diá­k­szövetségi tagkönyv. A kecskeméti Katona József gimnázium és az állami leánylíceum növendékei közös kul­túrelőadások­at rendeznek. Már­ciusban meglátogatták a kecskeméti áHa­­ilánois­­ iskolát. Másfélórás fcuitari műso­­rukkal mindkét helyen nagy síkon arattak. A íbét gimnázium közös kultúr­­csoportja már eddig is 31 ponton szer­zett az országos kultiúrversenyen. *­­A mezőtúri állami fiúgim­­názium­ban, feb­ruárban kezdődött meg a diákszövetségi szeminárium. A szeminárium előadói az­ MDP­­ helyi szervezetének funkcionáriusa, és az iskola legképzettebb haladó tanárai. Kezdetiben, "legnagyobb nehézség a könyv­hiány vol":1., de H. Szűcs János városi nevelési titkár a helyi pártszervezet; segít­sége révén elérte, hogy a tanulni vágyó­, diákok elol­vasthassák az előadáson aján­lot­t irodámat.* A jászapáti gimnázium diákjai nagy lelkesedéssel fogadnák az MHK nevezési l­apokat­­. A Diákszövetség minden­­ tagja részt vesz a nagyarányú­­ sport megmozdu­lásban, sőt a legtöbben közép- és felső­fokon ezüst- és aranyéremért indulnak. * A miskolci Tóth Pál leánygimnázium VI/a osztálya ket­tős tanulmányi verseny­ben áll. Egyrészt az állami Fráter György ífjúgimnázium VI­Ita osztályává­ méri össze erejét, másrészt a Lévai Jó­zsef fiúg­imnázi­um VI /a osztályát hívta ifeé tanulmányi­ versenyre. A verseny célja a tanulmányi eredmény növelése és a tanulókörök közösségi­ érzésének mé­lyítése. ■* A paksi kereskedelmi középiskola Diák­szövetsége elha­tározt­a, hogy minden kül­túrdéliutánra meghívja a helybeli álta­lános iskola úttörőcsapatát. A közös szó­rakozás, istanulás és beszélgetés révén az úttörőkéit bevonják a középiskolások és a Diákszövetség problémáiba és kedvet ébresztenek bennük a továbbtanulás iránt­. Ugyancsak a paksiak falujáró cso­portjáról írja az MT levelezője, hogy meglátogatták Duinak­­öm­rMd és Duna­szentgyörgy paraszti fiatalságát. Ezen héten Bölcske és Németlkér községekbe­n látogaznak el a­ paksi falujárók. * A békéscsabai leánygimnázium ének­kar­ i az érkígyósi traktorállomás dolgo­zóit látogatta meg. Rövid műsort adtak elő, u­tána megnéz­ték a gépállomás mo­dern felszerelését. Tanulmányozták a traktorok, cséplőgépek szerkezetét és megnéznék a hatalmas, korszerű gép­­javítóműhelyt. Ezután a lányok megláto­gatták 1k helybeli általános iskolát és ott az úttörőket mozgalmi és népdalokra tanították. Este rész­t vettek az MNDSZ zászló avatási ünnepségén a gazdasági középiskola klubdél­utánján és után:a traktéren tértek, haza Békéscsabára. A szolnoki Verseghy gimnázium kul­­t­úrcsoportja rendszeresen együttmű­kö­dik­ a cukorgyári SzIT csoporttal. A népi tánccsoport tagjai pedig a fegy­verneki­ és jász­kisséri EPOSz szervezete­­ket­­ látogatjtá­ki meg. A par­asztfiatalok már vissza is adták a diákok­ látogatá­sát és ezúttal ők adtak elő rövid kul­túrműsort­. A szolnoki gimnazisták kö­zön nagy­ lendülettel folyik az osztály­­diszitő verseny. A tan­termeket faliújsá­gcig, képek és feliratok teszik barátsá­gossá.­ Az orosházi kereskedelmi középiskola száz szemilója közül több mint 80 diák nevezett be az MHK sportmozgalomba. A kultúr­verseny iránt szintén nagy a­z érdeklődés, ezért a Diákszövetség közös mozilátogatást szervezett­­, ahol a haladó filmek­et egy forintos he­­táraikkal néz­­hetik meg a diákok. A tanulmányi ver­seny első szakaszának győztesei és a karácsonyi verseny­dolgozatok írói március 15-i ünnepségen járt tal­omba­n ré­­­szesültek. Bella Sári (Orosháza) diáktársunk kérdezi, mi kell ahhoz, hogy divattervező lehessen.­­ Eddig a divattervezőket­­ az országban egyedül a budapesti Ipar­­rajziskola (középfokú iskola) képezte. A jövő tanévben azonban már a divat­tervezők képzését főiskolai fokra emelik és az Iparművészeti Főiskola hatáskörébe utalják át. Ez a főiskola ugyancsak Buda­pesten működik. A főiskolát végzettek ,,tervező oklevelet" fognak kapni, az iparművészek­­ szakszervezetének tagjai lehetnek és elhelyezkedhetnek. A fő­iskolára felvételi vizsgával kerülhet majd, ezt a vizsgát azok tudják majd sikeresen letenni, akiknek gyakorlatuk van már alakrajzból. Ezt a gyakorlatot akár privát iparművész mellett, akár a budapesti ipar­­rajziskola Esti Alakrajz-tanfolyamán szer­zed meg, mindegy. A tanfolyamra je­lentkezni most is érdemes, indokolt eset­ben még felvesznek, a Főiskolán a felvétel természetesen csak ősszel kezdődik, ad- VII.: Ke2. Ball. Fel és d5, Hc2 és d4 (fl) Sőt.: Kc3, Ha5; gy: b3, d6 (4) ' Matt 2 lépésben. Állandó megfejtési verseny. Kulcslépés beküldése elegendő. A ver­seny létrarendszerű, tehát bármikor be lehet lépni a fejtők sorába. Kéthavonta a fejtők száma szerint két vagy több könyvdíj. Megfejtések szerkesztőségünk eímére (VIII. Múzeum­ utca 11.) a leve­lezőlap címoldalán (vagy a levélborítékon) „Sakk" jelzéssel ellátva küldendők be. Beküldési határidő a lap megjelenésétől számított 20 nap. (A fenti 51. sz. feladványra nézve április 19.) Megfejtés: 48. sz. (Neukomm): 5h2­5h2 ■— 5V2 — g2Hg3 — BglGkg2 - 1FG5 2K4H — 8. Matt 2 lépésben. Kény­szertípusú feladvány. Látszólagos Játék: a) 1......... bXc3. 2. dXe5.­­b) 1.........H7 1. sz.. VXe5 — c) 1 . . . H8 1. sz., 2. V(X>­g6 — d) 1......... eXd4, 2. VXf4 — e) ......... f3, 2 VXf3 — Kulcslépés: 1 Kd2! fenyege­tés nélkül. Tényleges játék: a) 1 .. .. bXc3+, HXc3 (másmatt). A többi 4 változat változatlan. Tehát kényszer­­lépéses feladvány 1 másmattal. A számos megtévesztés, (melyekre csak egy-egy lépés véd) sok téves fejtéshez vezet: 1. Bal? (bXc3l), 1. dXe5? (Hg6 v e61), 1. VXf7? (bXc3i). A budapesti tanker, megfejtési bajnoksága április 2-án (szombati d. u. 3—5-ig kerül lebonyolításra a Kemény Zsigmond-gimnáziumban( VI. Rippl-Rónai­ u. 26.) Eddig csak 8 is­kolából érkezett be 23 nevezés. Te­kintettel arra, hogy kb. 50 felad­ványív áll rendelkezésre, nevezése­ket a helyszínen is elfogadunk. A budapesti tanker, egyéni bajnok­sága: A selejtező mérkőzések állása március 21-én: I. csoport: Berger I Toldy) 6 ponttal (100%) első. A má­sodik hely kérdése Fogarassy és Katona (mindkettő Petőfi) között fog eldőlni. II. csoport (7 forduló után): Hárosi (Szt. László) 6, Jancsek (Zrínyi) 5% (6 játszmából) Varnusz (Szt. László) még beleszólhat. III. csoport Korányi (Eötvös) és Molnár (Szr.) első két helye biztos. IV. cso­port: Az első két hely kérdése csak az utolsó fordulóban fog eldőlni Dancs (Szt. István), Botka (Kemény), Végh (Árpád) között. Bartók (Köl­csey) la beleszólhat esetleg. Rovatvezető: Neukomm Gyula 51. sz. Kardos T. 1. elism. Bull. Ouvrier des Behecs Brunner Juliánná. Székesfehérvár, líceum: örülünk, hogy tetszett­ a jutalomkönyv és egyetértünk veled abban, hogy nemcsak a jutalomért érdemes dolgozni. Viszont ez nem­­csak a rejtvénymegfejtésre vonatko­zik, hanem általában is igaz. Épp ezért szeretnénk, ha ezentúl nem csak a rejtvénymegfejtésről számol­nál be, hanem hozzászólnál lapunk­nak azokhoz a cikkeihez is, ame­lyeknél nem tűztünk ki jutalmat. Puskás Géza, Hajdúdorog, líceum Igen helyes, hogy továbbra is kapcsolatban akarsz maradni szerkesztőséggel, az viszont hely­te­­­len volt, hogy nem jelentetted a ju­talom elmaradását be, hanem mint­egy megbántva félrehúzód­tál. Min­den hibás, vi­tás kérdést meg kell beszélni és meg kell oldani, pedig sértődve hallgatni róluk, nem Dominus Erika, szegedi Szt. Erzsé­bet­ig. Köszönjük lelkes beszámoló­dat, reméljük, a hétköznapi munké­ban is meg tudod látni a szépet és hasonló cikkeket fogsz még küz­deni róla. — Papp Zoltán, szegedi Baross gimn. Ha a hely szűke nem engedi meg cikked egész terjedel­mében való közlését, ez ne vegye el kedvedet. Kísérd figyelemmel is­kólád munkájának fő kérdéseit, lásd meg a hibákat és eredményeket egyaránt és írj róluk rendszeresen a szerkesztőségnek. Nádas­ Gitta, Sopron. Leveledre és a múltkori le­vélben felvetett kérdéssel kapcso­latban is­ külön válaszolunk. Szentes Vince, sümegi gimn. Az a kérdés, hogy a Kossuth Akadémiára tolni lehet legkisebb időveszteség­gel bekerülni, bizonyára még máso­kat is érdekel. Jövő számunkban válaszolunk rá. Kovács Ferenc, Szolnok. Beszámolód lényegét is­mertetjük, az eddigi késedelmet a helyhiány okozta. Legközelebb a te teveled, illetve a szolnokiak hívei részesülnek elsőbbségben. Szabó Vilmos, Hódmezővásárhely. A bekül­dött hírt közöljük, de jó lett volna, ha kissé részletesebb képet festet­tél volna az ottani diákéletről. Vá­sárhely messze van Budapesttől és magad írod, hogy a M. T. eddig nem foglalkozott veletek. Nem gondolod, hogy ebben ti is hibásak vagytok? Petrovics Emil. Told,.gimn. Panaszodat eljuttatjuk a Petőfi-gimnáziumna­k, remél­jük, máskor nem lesznek olyan „elővi­­gyázatosak", hogy más­­ iskolák diák­szövetségi tagjait se engedjék be klub­­napjukra. Ho­váth Ferenc, gyár. Révai M.-gimn. VIII/a. Láthatod, mint a többi győri diáktársaink is, hogy örülünk minden levélnek, ami városotok­ból jön s helyet adunk az általad küldött híreknek­ is. Még­ szívesebben olvasnánk azonban részletesebb tudósításokat. Ko­­cstts László, Miskolc. Leveled legfőbb erénye, hogy konkrét eredményt ismertet. Ez többet ér oldalnyi demokratikus szó­lamnál, közölni is fogjuk. Máskor is ha­sonló szellemben írj, de * igyekezz meg­­világít­an­ini a dolgokat a diákság olda­láról is, írj például arról, hogyan hasz­nálja egy tanulókör az olvasóterem köny­veit és írj az esetleges ellenvéleményeik­ről is, amik a diákok részéről felmerül­nek. Pőcze Mária, Kecskemét. A kül­dött írást köszönjük Kustár tagtársunk­nak, a líceum eredményeiről lesz szó la­punkban, ha esetleg más formában is, mint azt ő megírta. Ha hosszabb egy cikk, mint kellene, de benne van a lé­nyeg, fel lehet használni, de mindjárt rövidre írjátok­, esetleg magatok veszítek el a közlés lehetőségét. Dánai Edit diáktársunk ,bonyhádi keresk. isik..) kéri azokat, akik Borus Barnabás hollétéről tudnak, írjanak neiki. Borus Barnabás (sz. 1930.) 1943-ban Besz­tercén t­ar­tózkodott. SZERKESZTŐI ÜZENETEK VÍZSZINTES: I. Mezőgazdaság­un­k fejlesztését fogja szolgálni az Hitves terv keretében ezek növelése és kiterjesztése. 18. Eduard Schmiltzer német afrikautazó másik neve (ékezethiány!). 19. A Szajna francia neve. 20. Orvosság. 21. Korallgyürü. 22. Pennsylvania (hivatat­os rövidítése. 23. Az ötéves tervben új értelmiségiek tömegére is szükség lesz. 25. Capone a ‘kereszt­­neve. 27 Komámasszony, hol van? 28. Hajtsa föl! 30. . . nzibar. 31. TAF. 33. Ókori ország a Holt-tenger­­ keleti parti­ján. 30. Öttvenegy­ezer (ír) 39. Kis egy­ügyű. 42. Morsebdtű. 43. Jó, németül. 44. Elárulta táborát ... a­z ellenséghez. 15. RitUl­a férfinév. 47. Elhunyt. 48. A Balaton jege­t teszi tavasszal. 49. Irén becézése. 50. Barokk, vokálisai. 51. Kö­zépső, belső, németiül. 53. Ez meg ol­tár, németül. 55. Az ikrek védőszentje. 57. K­ötőszó. 58. Kettétépést háziúr (!) 59. Díszes. 60. Kilátásba helyez. 61. Ha­nyag diák viszi haza. 62. Szekrényben dig is a nyár folyamán célszerű érdek­lődni a jelentkezés időpontja felől, mely ma még bizonytalan. Magyar Éva a soproni mezőgazdasági leányközépiskola IV. osztálya nevében kér­dezi, hogy milyen méhészeti és baromfi­tenyésztési szaktanfolyamokon vehetnének részt. — A külön szaktanfolyamokról csak a jövő héten kapunk értesítést, min­denesetre felhívjuk figyelmeteket a M. T. márc. 9-i számának pályaválasztási rovatá­ban foglaltakra, melyek az agrártudományi egyetemre vonatkoznak. Az érvényes az állattenyésztési szakra is. fityeg. ü4. A benzin alkotóeleme (I) of. United States. 67. Elpáholta. 70. Amer­kai fiúnév. 72. Francia­­ tábornagy, volt hadügyminiszter, nevét egy rózsafajta is viseli. 73. Majdnem ezer. 75. Kettesbetű 76. Megtámadja a fegyverével. 77. Haj­lam­, angolul 79. ötszáz és ezer. 84. Uzsok kezdete. 85. Peru leigázott és la­kói voltak. 87. Az első gyilkosság áldo­zata. 89. Meleg, olaszul. 90. Szeretné verni. FÜGGŐLEGES. 2. Elutasítjuk az imperialista háborús uszítók minden provokációját. 3. Kínai hosszmérbéfe. 4. Elege volt­­ valamiből. 5. Folyóhordalé­k. 6. Az észak amerikai pol­gárháborúban a déli csapatok­ fővezére volt. 7. A Városliget pesti zsargon­ neve. 8. Szamár, franciául. 9. Magyarázó kötő­szó. 10. Kétes (!!). 11. A Tisza mellék­vize. 12. Megtelt (ékezetfelesleg). 13. El­­lenértek. ld. A Gallium vegyjele. 15. Étolaj fele. 16. Az illegális Kommunista Párt vezetője voltt, Horthyék börtöné­ben halt meg. 17. Lefékez. 18. Óriási, fontos beruházások az ötéves terv kere­tében. 24. Akármit, am­i akarsz (!). 26. Ennyiért vásárol a fogyasztó. 29. Gáz­­alakú elem. 32. ... Negra, Jókai-regény alak. 34. DAR. 35. Nagy szabotázsáról emlékezetes,­­a­zóta állami kezelésbe vett olaj üzem. 37. írásbeli jelentés delegiá­ciók határozatairól. 38. Vissza: ftfkóroroa. 40. Az ötéves terv nagy eredménye lesz. 41. Csettkelszámolási eljárás. 46. Mélyí­tet­t zenei hang. 47. Felbosszant, ingerel. 50. Felvonás, angolul. 52. Nyugodni, pi­henni, angolul. 54. Megfigyelte.­ 55. Ez beszél (m­íg a Oontya ugat!). 56. Vissza­rázná. 59. Szorítsd közé! 63. üdvözlégy Caesar! 64. „Ö“. 66. Olasz tartomány és székhelye. 68. Vágja a kenyeret (ékezet felesleges). 69. Rókaéelkú. 71. Egészsé­ges termék (?!). 74. A hőmérőn látható két beisü (kimondva). 78. Víziállat. 80. Kecskaebeszéd. 81. ... sachusetts. 82. RDS. 83. ... ügyminisztérium. 86. Belfi óleanisisca ‘kifejtéssel. 87. Hamis. 88. A föld felé. 91. Ugyanaz, mint a 42. sor. Be­küldendő a hosszú fősorok megfej­tése. Határidő: 1941. április 2. MEGFEJTÉS A 1#. SZÁMBÓL: Jókai: Martins 15-én az egész haza újjászületett, vele együtt minden egyes hazafi. (Estrella: Március Tizenötödike.­­ Szov­jetek. Togliatta. Engesztel. —­ Tanár Jó­zsef. 15 éves kapitány. Géza ötvenéves. Hawaii gitár. Maurice Thorez. Érces, hangú. Prezentál. Jódli-dalok.) JUTALMAZOTTAK: Barcsa Lajos, Dorog. — Szabó Márta. Szeged, Kígyó-u. 1. — Magyar Mária. Bp., VI., Ó-u. 48. — „Rákóczi- tanuló kör, Nagykőrös, Arany, János-gimná­­zium KERESZTREJTVÉNY 7

Next