Marczius Tizenötödike, 1848 (2-247. szám)

1848-10-10 / 179. szám

A Marczius Tizenötödike po­litikai hírlap October—decemberi évnegyedre előfizethetni helyben egyedül a Kiadónál, 2 fi 30 kr. postán mindennap borítékba küld­ve 3 frt. 30 kr. Egy hónapos előfizetést csak helyben egyedül a Kiadónál s a hónap első napjától számítva 1 fo­rintjával fogadunk el. Hirdetések egy háromszor ha­­sábozott sorért, vagy ennek he­lyéért , kr. pp. fizettetek. Pest October 11. Bécsből se posta,fse gőzhajó alkalom honnan valami újabb tu­hetnénk. Beszélték ugyan, hogy a bé ok n,azt meg hivták segítségül a magyar tábort szó igen határozatlan. Nem lehet tudni, ha váljon ez alatt a nemzeti gyűlést értik , ú­gy pedig a népet. Feszülten várjuk mi fog történni oda­fent. Mi fog történni ama nevezetes indítvánnyal, melly szerint az osztrák habsburgi ház a biroda­lom földéről száműzetik ? Még annyit sem tudunk ki az Indítványozó, ki­é a dicsőség ezen eszmét nyílt szívvel bevinni a hohe Versammlung tanácskozásai közzé. Annyi bizonyos, hogy i­lyen indítvánnyal nem igen merne akárki is előállani, ha csak nem ismernék a főváros hangulatát, nem volnának meggyőződve, hogy a nép a tanácskozások alatt a palotát körül fogja állani, vagy pláne beront a te­rembe mint Parisban február huszonnegyedikén. Újságaink tehát nincsenek. Használjuk fel tehát a perczeket egy kis elmél­kedésre, ezen thema felett, micsoda lény a vilá­gon egy király, s hozzunk belőle egy következ­tetést a magyar királyra. Király, császár, nagyherczeg, ez mind egy húron pendülő átok a hazán. Minden ember egyenlőnek születik, a király sérthetlen, s ez az egyenlőség eszméjét a leggya­lázatosabban összepofozza. Vannak absolut királyok, vannak constitutio­­nalisok. Erre azonban azt mondja a spanyol köz­mondás : Los mismos perros, con albros colares. (Ugyanazon kutya, csakhogy más nyakra­­valóval ! A constitutionals királyság, egy ostoba tran­­sactio a zsarnokság, s a népszabadság között. Ha a nép erős, s az alkotmányos élet átment a gyakorlati mezőre, akkor a király egy valósá­gos figura, egy igazi bársonyba öltöztetett, s meg­koronázott fatuskó, legfeljebb annyit különl­öznek egymástól, hogy az élő király borzasztó sok pénz­be kerül, a fatuskó ki­ályt pedig be lehetne zárni egy üres kamarába, s csak ünnepélyes alkalmak­kor k­ellene kitenni egy ablak erkélyébe. Az absolut királyokról természetesen n­e is szólunk. Efféle harambasaknál jelenleg már Eu­rópában sehol sincs kele­e. Yo­­gos tehát, hogy a királyság soha sem le­het hasznos institutio. Az absolut király magában véve gonosz a constitutional!« pedig a hazára nézve, hogy sokát­­ e ne nő­jünk legalább és felesleges. De bár csak úgy va­l,, y kormán­yos hazában is * (lesi­­k csak in írná cziírasá­nak, megjár­na­­:u jm­á­niának mint az ango­i e hárman­i t* in 'Óha­ja, a felházban a gyapjú tekintetes nemes és vit Hanem az a baj, de k­gyet­lenül drága. Nem más mi »’itlst"' hizlalni és tömni egy irigy A földkerekségen kör és kellemesb hivatal m­e­g is magát egyedül a királyi szág valamennyi tisztviselői Aztán ha még is a­z ált­alamelly nagy hazafi az ország legkilünöb embere nyerné el akkor legalább csak meglehetne érteni a nagy fi­zetést. De uramfia a király czöm fényes életbe csak úgy az égből pottyan bele. Legyen okos, vagy szamár, becsületes ember vagy hunezfut, mindegy: ő történetesen a trónra született, ő az ur ő sérthettelen, övé minden dicsőség, s a nép kö­zöl az tartja magát legboldogabbnak ki neki leg­több szolgálatot tehet. Egy illyen ingyenélő az, mellyért e népek milliói naponként elmondják. Életünket a király­ért. És ezt meg is teszik. Jösztök elő ti királyok, s álljon ki a világ elé­be egy közületek, ki a népért meghalt volna ! — Soha egy sem ! Zsembélni azt igenis tudnak, s ha őket vala­­melly országból kikergetik, a külföldön mind megannyi millionairekként tűnnek fel. Ha az isten igazsága megadná, hogy a bécsi­ek az osztrák háznak kitennék szűrét, akkor állna még meg szemünk, szánk, hogy miilyen irgalmat­lan nagy vagyona van ezen háznak. És miilyen vak ez a nép. És honnan van az, hogy mindezek ellenére, d­ajzára és botrányára a józan észnek, a királyok mind­eddigien tudták tartani hatalmukat. Figyelmet kérünk olvasóinktól mert a király­ság ellenében a leg­élesb argumentum az, ha el­számoljuk minő módokkal és eszközökkel lehe­tet ezen iszonyatos institutiot Európában fen­­tartani. A legelső eszköz a népet bigotságban növel­ni. Az mondani nekik, Hogy a királyok isten ke­gyelméből uralkodnak, hogy a korona valami szent jószág. A magyar királynak a latinban ez volt prime cratisshna manistas! — Hej pedig ha alá­­ azon szentséges palást béllésébe t­ű­v dolgokat láthatunk az alatt Cr, h't­ ‘ igés hamis »«"‘re' Ott vannak a pailást zsebi h.'ndazon documentumok, mellyekből­­ boto­graph elő fogja adni, hogy' " rebel' r*o­declaralt egy embert, .) ett a király ősnek szArtak hat bízott, r az ország a szentnek hitt dön ezeg, rebelH •|em készült erőszakra s mi­­zeltsége., • s a törvényt szabadságot, snem­­szágba, dönteni sereggé 'ért be az­ or­rén .Irály a rebellist leuki tvesb­enh*-_L^ .... a-un pereiben» mjöőn ezen rebe/i a fővároshoz hat órányi közelségig ,er­­gedik a harambasát,­­ fegyverszünet megtörése által becstelené lett egyént,saját szent felségü(l) személyének teljhatalmú képviselőjévé nevezi­k. Hivének rejlenek a s­icra -Ma majestas kö­penyege A „é pedig int második istent mind eddig úgy imádta őket: s érből imádkozott érték és elhitte, hogy a­­­i e földön vele jó, he­­lyes, igazságos, kön­yörületes történik, az mind a király legfenső­bb kegyelméből szár­mazik. A hízelgők a király tetteire a leghizelgőbb phrasisokat gyártották. Utóbbi levelében is azt mondja a király, hogy ő mindazokat mik ezt megírva vannak a legkegyelm­esebben rendek­. A szegény nép a „legkegyelmesebb“ kifeje­zést betű értelembe vette, mert nem tesz fel sen­kiről is ollyan szemtelenséget, hogy midőn vala­kivel gonoszat követ el, akkor kegyelemről be­széljen. Az ember béke hóba elkövet embertársán egy kis méltánytalanságot. Gyarlók vagyunk mind­nyájan. De azt nem mondja senki magáról, hogy én a szomszédomat legkegyelmesebben agyon ütöttem, én a mezőből egy utasnak lovát legke­­gyelmesebben elloptam. Ha nem a király akármit tesz, azt mindig vele született kegyelmességénél fogva teszi. A népet igy nevelték. 179. szám. Pest, October 11. 1848. Nem kell táborbiró politika. Szerdia­ y MARI TIZENÖTÖDIKE

Next