Marketing, 1983 (17. évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 1. szám

KÜLFÖLDI SZAKIRODALOM Konjuktúra­előrejelzés Előadás a szovjet Kereskedelmi és Ipari Kamara konferenciáján, 1981. november A szocialista tervgazdaságban a prognosztizálás a tervkészítést meg­előző olyan tevékenység, amely elősegíti az optimális népgazdasági tervek ki­dolgozását, majd az intézkedések haté­konyságának növelését, s lehetővé teszi a különféle fogyasztási alternatívák ku­tatását. A prognosztizálás a tervezési rendszer alapelemévé vált, ily módon hozzájárult annak tudományos meg­alapozásához. Ebben a folyamatban nem kis szerepet játszik a konjunktúra­prognosztizálás, amely igen összetett feladat: a tényezők és feltételezések sokaságát kell figyelembe venni, és a különböző tényezők hatását a konkrét feltételek ismeretében kell mérlegelni. Gyakori feladat, hogy a kon­junktúra-alakulás valamennyi tényező­jét vizsgálni kell. A konjunktúra­előrejelzés a konjunktúrakutatás leg­fontosabb része, s mint ilyen, akkor le­het sikeres, ha megfelelő a szintézis a teoretikus elemzés és az empirikus kuta­tások alapján nyert adatok között. Az elméleti törvényszerűségek isme­retében arra kell törekedni, hogy a konjunktúra-előrejelzés az általános prognosztizálási tevékenység része le­gyen, úgy, hogy eközben nem szabad zártnak és merevnek lennie. A konjunktúra-prognózisok kidol­gozásakor feltétlenül figyelembe kell venni a bizonytalansági tényezők hatá­sát, azaz a megvalósulás valószínűségét. Rendszerint a következő két felada­tot kell megoldani: — Egy mutató, vagy folyamat vál­tozási irányának meghatározása; — A növekedési ütem, illetve az ab­szolút értékek meghatározása. Ez utóbbi feladat az összetettebb, megoldása sokszor akadályokba ütkö­zik. Annak érdekében, hogy a kon­junktúra-prognózis a gyakorlatban hasznosítható legyen, feltétlenül meg kell határozni a kapott eredmények megbízhatósági szintjét és konfidencia intervallumát. A prognózisértékek és a tényleges adatok közötti egyezőségnek különféle variációi léteznek. A helyes prognoszti­zálás két jellemző esetét a következő példák szemléltetik: Kívánatos, hogy a prognózisok ne csak elfogadhatók, de pontosak is le­gyenek, ugyanakkor a pontosság növe­lése nem mindig áll arányban a pótlóla­gos idő- és költségráfordításokkal. Gyakran előfordul az is, hogy a kon­junktúra-előrejelzésben csak közelítő értékekre van szükség. A konjunktúra­­prognosztizálás során tehát mindig cél­szerű mérlegelni, hogy mekkora pon­tosságot követeljünk meg. Ennek mérté­ke az eredmények tervezett felhaszná­lásától függ. Teljesen nyilvánvaló, hogy a prog­nózis nem szünteti meg teljesen a vár­ható konjunktúrával kapcsolatos bi­zonytalanságot. A cél úgy fogalmazható meg, hogy a bizonytalanság a lehetőség szerinti minimumra csökkenjen. A kon­junktúra-alakulást befolyásoló bizony­talansági tényezők szerepét a 3. ábra szerint lehet a minimálisra csökkenteni. Az ábra meggyőzően mutatja a kon­junktúra-prognózis szerepét a bizony­talanság csökkentésében és a megbíz­hatósági szint növelésében. A P2, P2, P3 görbék a különféle pontossági szintek­hez rendelt prognózisértékeket mutat­ják (az M egyenes a prognóziskészítés nélküli bizonytalanságot tükrözi). Fel­tétlenül számításba kell venni, hogy a megbízhatóság az igénybe vett eszkö­zöktől és azok árától is függ. Ezt az összefüggést elemezve meghatározható a prognosztizálási költségek és a prog­nózis hibájából adódó veszteségek vi­szonya. Logikusan feltételezhető, hogy a prognózis hibájából adódó vesztesé­gek kezdetben csak alig észrevehetően, ezt követően gyorsabban nőnek, majd többé-kevésbé stabilizálódnak (ezt a folyamatot a logisztikus görbe írja le). Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy a prognózis pontosságának növe­kedésével a költségek exponenciálisan nőnek. 66 MARKETING-Piackutatás 1983/1 Rovatvezető: Lantos Antal

Next