Enyedi Nagy Mihály et al. (szerk.): Magyarország Médiakönyve 2003. Első kötet

1. Bevezető tanulmányok - Kéri László: Nyilvánosság az új évtized elején

36 Kéri László minél szélesebb nyilvánossághoz jutni, ám e törekvések gyakran járnak olyan kudarcok­kal, amelyeket a sérülékeny felek nem voltak képesek előre fel sem tételezni. A politikai botrányok - így a kutatók - szerkezetük mélyén ott hordozzák a morális ta­nulságok alapvető modelljeit a jóról és a rosszról, a megengedhetőről és a tiltottról. Már amennyiben az egyes botrányokat képesek elhajszolni e végső tanulságok kihordódásáig. Az kétségtelen, hogy a tabloidizáció révén a média ideális terepet kínál a politikusoknak eme játékok színreviteléhez. Az is vitán felüli, hogy a megosztott politikai táborok min­den oldalán tanulékony felek tanúsítanak hihetetlen aktivitást a botrányok végigvívása során. Mégis, a közélet bulvárosodása és a bulvárvilág átpolitizálódása számos olyan kér­déssel szembesít bennünket, amelyeket néhány évvel ezelőtt még föl sem tudtunk volna tenni magunknak. Közbeeső tanulságként egyelőre elégedjünk meg annak rögzítésével, miszerint a tabloidizáció olyan jellegű kihívásként érte az új évtized magyar közvélemé­nyét, amelyre leghamarabb a média reagált, némi késéssel és ellentmondásosan a politi­kai elit. A közélet nagy része pedig nagy zavarban van e jelenséggel, és ma még nem ké­pes világosan elválasztani a közösségi érdekek szempontjából garanciális jelentőségű mozzanatokat a nagyon is nyilvánvalóan napi-piaci-üzleti szempontokat kiszolgáló, szen­­zációhajhász elemektől. Kapitány Gábor és Kapitány Ágnes (2000) nemrégiben katalogizálták a kilencvenes évek vizuális örökségét, és összefoglalták a tömegkommunikáció új mintáinak sajátossá­gait. Úgy találták, hogy az évtizedváltáskor a média egésze hihetetlen mértékben vált sze­­mélyessé/személyesebbé, fiatalosabbá, közvetlenebbé és­­ egyúttal felszínesebbé is. Az új médiamagatartás-modellben már egyáltalán nem szégyen a bakizás, a tudatlanság és az egyediség, az adott pillanat varázsa minden egyéb idődimenziót háttérbe szorít. Az ön­reprezentáció és az új természetesség azonban a pénz és a piaci sikeresség mindent fölül­­múlóan fontos uralmát jeleníti meg, amit csak úgy tud elérni, hogy a körülöttünk lévő vi­lágot folyamatosan egyedi és más jelenségekkel semmiféle összefüggésben nem lévő mo­zaikdarabokká tördeli fel. Merthogy csak így tehetőek azonnal, gond nélkül elfogyasztha­­tóvá. Több mint érdekes, hogy ugyanezen változásokat a magyar média „nagy öregjei” úgy élik meg, mint az egykori újságírói-szerkesztői szakmai minimumok teljes elvesztését és az új, piaci világ előtti teljes kapitulációt. (Horvát János, 2003, Wisinger István, 2002) Sőt, a MUOSZ jelenlegi elnöke úgy fogalmaz, hogy: „a divat és a piac kettős diktátumá­nak árnyékában lassan elérhetetlen vagy megfizethetetlen a szakma igényes elsajátításá­nak lehetősége, sőt, esélye is.” Más, már idézett kutatók - Császi Lajostól Kiss Balázsig és Csigó Péterig - mindenki másnál óvatosabban fogalmaznak, mert a tabloidizációban olyan rejtett demokratizálódá­si folyamatokat is fölfedeznek, amelyek éppenséggel azért fontosak, mert az életvilág po­litikai gyarmatosításával szemben megőrzik a privát szféra autonómiáját. Éppen a tabloidizáció botrányérzékeny mivolta következtében olyan metszetekben is képesek el­látni a társadalmi kontroll és a közösségi ellenőrzési funkciókat, ahol erre a politika ma­gától nemigen mutat hajlandóságot - vagy nem is képes rá. A kutatói óvatosság e sorok íróját is arra inti, hogy­ mindenekelőtt próbáljuk meg rea­litásként elfogadni és körültekintően értelmezni az elmúlt néhány év nagymértékű tabloidizációs térhódítását. Akár tetszik nekünk, akár nem, magát a tényt mindenképpen fogadjuk el, hogy ti. az egész magyar média a korábbiakhoz képest páratlan erővel moz.

Next