Enyedi Nagy Mihály et al. (szerk.): Magyarország Médiakönyve 2003. Első kötet

1. Bevezető tanulmányok - Kéri László: Nyilvánosság az új évtized elején

Kéri László egész intézményt. Igazán kár érte. (A belső rádiós, mindennapi viszonyokról sokat elmon­dó tudósítás Bartus László írása: Közszolgálatba oltott pártosság? Tudósítás a Magyar Rá­dió Közalkalmazotti Tanácsa üléséről. Magyar Hírlap, 2002. okt. 5.) A sajtó közszolgálati szerepkörét nagyrészt újrarajzolja mindaz, amit már a tabloidizáció kapcsán kifejtettünk. Tagadhatatlan, hogy a hagyományos és a magukat mértékadónak tartó orgánumok is egyre több engedményt tesznek a sikeres piaci tovább­élés kedvéért. Megváltoznak a címlapok, egyre nagyobbak a színes fényképek, egyre har­sányabbak a leadek, egyre több a kuriózum, egyre vonzóbbá kell válni - miközben a pél­dányszámok az istennek sem akarnak nőni. Sőt, inkább csökkennek. S a nagy-nagy eről­ködésben, a kíméletlen hírversenyben olyan kapitális hibákat is elkövetnek, amelyekről egy évtizeddel korábban még a legrosszabb pillanataikban sem mertek volna álmodni. (Lásd pl. a Népszabadság esetét a Teller-levéllel, vagy a 168 Óra kalandját az exkluzívnak hitt interjújával.) A mélyben azonban úgy tűnik, hogy a sajtó esetében is visszafordítha­tatlan fejleményeket kell az elemzőknek azonosítaniuk. Részben azt, amiről a sajtó nem szívesen beszél: a korábbi politikai zsarnokok helyét elfoglalták az új tulajdonosi zsarnokok. Akik persze egészen más indokok folytán térítik el lapjukat a klasszikus közszolgálati ethosztól, őket ugyanis elsősorban a profit érdekli. Az elmúlt három évben a sajtópiacon jelentős mértékben leegyszerűsödött a helyzet, ma már ugyanis csak két-három nyugati multi kóstolgatja egymást, s nagy néha ki-kiharap­­nak egy-egy napi- vagy hetilapot egymás birodalmából. (A részleteket tanulságosan vilá­gítja meg Zsidai Péter riportja: Vedd meg­­ és uralkodj, ÉS, 2003. júl. 25.) Mindezeknek kikerülhetetlen romboló hatása van a mindennapi szerkesztői munkára is, mert újfent a konfliktuskerülő magatartás válik dominánssá a sajtótermelés minden­napjai során. Kóczián Péter elemzése nagyon meggyőzően mutatja be a hazai sajtó kéthe­ti produkciójának empirikus elemzése nyomán azt, hogy a szerkesztőségek a komplikál­tabb helyzetekben fejvesztve menekülnek a legkönnyebb ellenállás irányába, és igyekez­nek elbújni a politikusok véleményei mögé. Szó szerint is érdemes idézni következteté­seit: „A magyar sajtó egyik legnagyobb hibája, hogy a politikusok a médiafigyelmet nem a tetteikkel, hanem a véleményükkel tudják kivívni. A politika azonban csak félig a reto­rika küzdőtere - a másik fele a tetteké... ennek a másfél hétnek a története azt mutatta, hogy nem a napilapok autonóm, felelősségteljes szakmai tevékenysége, hanem a politikai vitákban elsődlegesen érdekelt politikusok informálták a közönséget - természetesen a maguk szája íze szerint. Az információs szabadság megvalósítása a politikusokat dicséri, s nem a sajtót. Mindaddig, amíg a sajtó nem lép túl saját kliséin, illetve elfogultságain, ez nem is lesz másképp.” (A megmondó emberek kora, Népszabadság, 2002. okt. 12.) Összességében a közszolgálatiság az egész magyar média világában radikális átalaku­lásokon esett keresztül, s e folyamat még távolról sem ért véget. Egyelőre a leépülés, a ko­rábbi mércéktől történő megszabadulás a leglátványosabb mozzanat. Az azonban ma még kevésbé látható, hogy a szórakoztató média nyilvánvaló uralma, illetőleg a várhatóan új­raszabályozandó médiatörvény nyomán hogyan alakul majd az a kommunikációs mező, amelyben újra ki kell találni az új közszolgálatiságot. Meglehet, az utolsókként állva ma­radt médiaszemélyiségeknek, a hazai elektronikus és nyomtatott média néhány megkér­dőjelezhetetlen tekintélyének felelőssége ebben az újradefiniálási folyamatban még annál is sokkal nagyobb lesz, mint amit ők magukról jelenleg gondolnak. Zavaros és értékvesz­

Next