Kabay Lizett: Világszarvas, világtáltos (Marosvásárhely, 2008)

18. Fejezet. Újat mondok a turulról

KABAY LIZETT • VILÁGSZARVAS, VILÁGTÁLTOS port kórusban zengett „ősi” nótáinak halla­tán a magamfajta botfülűeknek is leesett az álluk, hallván a finn szövegre énekelt német Liedchenek dallamát. Viszonylag nagyon késői közjáték okán sa­játíthatták el a ma északon élő kis népek a ma­gyar szókinccsel valóban közös nyelvi eleme­ket. 108. Halom tetején álló sasfejű oroszlán, vagyis griff, jobbjában felségjelét, jogarát tartja, egetverő nagyságát a csillagok mutatják a Beke Jánosnak 1578-ban II. Ru­dolf kibocsájtotta nemesi levelén. Amennyiben tényleg létezett volna ősi ala­­pozottságú finnugor tömeg a felső török réteg alatt, úgy hagyományunkban annak eleven nyomával kellene találkoznunk. Hidegtű­rő áfonyától, berkenyétől foganna a mesebe­li magtalan asszony, nem délibb totemgyü­mölcstől, szőlőtől. Medvekultusz emlékét kellene őriznünk, de a mézfaló, finnségi to­temős kortársa nálunk a bika, táltosaink nap­jainkig annak az alakjában viaskodtak, med­véében soha. Nem hitelesíti a rokonságot a tárgyi népművészetünk semelyik ága sem, pél­dául, amott a mitológiai elemzés tekintetében nálunk másodrendű mértanias mintarend­szer uralkodik, nem a mi sajátos képnyelvű, szabadon ívelő vonalvezetésünk, amelyben a finnugor „őshazával” egyidős, vagy annál sok­kal régebbi közel-keleti és kaukázusi, magya­rán értelmezhető, a nyelvünkben is tükrözött megfelelések szerepelnek. A MAGYAR TURUL Valamennyi nagyobb ragadozó madár, ame­lyet eleink ismertek, törzsi-nemzetségi jelvény és személynév lehetett. Mégis, a turulnak ezért keletkezett külön neve és különleges hitregei képe, mert elvont eszmei fogalmat örökített meg. Miként a sumer oroszlánfejű sas, mi­ként a szarvakból és toliból összeállított élet­fa, amelynek szintén nincs természetes alakja. Utóbbi „virágtővé” törpülvén is elárulja, hogy képzeletbeli alkotás, azért egyesít magában több különnemű elemet. Már az ótörök emlékanyagban sem egyértel­mű a totemmadár mibenléte, nem az nálunk sem. Sokan kutatták azonosítás szándéká­val a turul múltját, de rokonszenves igyeke­zetük ellenére a kérdésben inkább a magam nézete mellett maradok: a mi történetünk fo­lyamán a hagyományosan ábrázolt mitológi­ai állatokat a természetiektől mindig megkü­lönbözteti valamilyen ismérv, ha egyéb nem, a környezetük. Biztosra vehető a 109. rajz tu­ruljának a szárnyas napkereken elfoglalt hely­zetéből megállapítható hitregei fennsége. Ez, és az előbbi ábra is tanúsítja, hogy turulunk is világméretű, az eddig már felsorolt égigé­rő lények közé tartozik. A kopás, sekélyesedés mit sem kímélő folyamatával a régi minősítő elhelyezés gépiesen ismétlődő, címertani köz­hellyé vált. Fényt, ragyogást átíró értéke van az ábrák kettőzött körvonalának, s gyanítom, hogyha sűrű rovátkolás tölti ki a sávot, annak ’sugár­zás’ az olvasata. Mind a népi, mind a felsőbb osztály számá­ra készült tárgyakon látható mitológiai állat­ábrák feltűnő jelzésekkel ellátottak: égitestek, szárnyak, tollak, természetükhöz nem illő szarvak meg örvek, szalagok ésatöbbi közé tartozó, még feloldatlan meghatározók (de­terminánsok) gondoskodnak róla, hogy ne le­gyenek köznapiak. 114 •

Next