Mérleg, 1989 (25. évfolyam, 1-4. szám)

1989 / 1. szám

E SZÁMUNKRÓL H­uszonötödik évfolyamunk borítóján Jean-Marie Lustiger párizsi bíboros érseket látjuk az auschwitzi haláltáborban, ahol édesanyját és családja nagyobb részét meggyilkolták. E kép utal nem csak a nácik szörnyű embertelenségeire, hanem más színezetű és világnézetű - köztük magyar - rendszerek bűneire is. Megrázó leleplezések tanúi vagyunk. Ezekre is érvényesek Lus­tiger szemelvényekben bemutatott sikeres interjúkötetének kö­vetkező megállapításai: „Nem a bosszúállás a cél, hanem az emberek emlékeztetése arra, hogy mire voltak képesek emberek és mit kellett embereknek elszenvedniük... Ezt meg kell tenni, ha azt akarjuk, hogy az emberiség visszanyerje méltóságát!” A társadalomtörténet szerint könnyen válnak az eddig üldözöttek maguk is üldözőkké. Nincs olyan ragadós betegség, mint az erőszak, amely át- és átjárja társadalmainkat. Milyen új társa­dalom felé akar vezetni bennünket a Biblia Istene, aki Izrael történetében maga is erőszakos Istennek látszik? A szelíd, mégis erőszakkal meggyilkolt és győzedelmesen feltámadt Jézus Krisz­tus tanúsítja egy erőszakmentes emberi közösség lehetőségét, mindnyájunk szíve-vágyát, új fénybe állítva az ószövetség Istenét. Ezekbe a tanulságos gondolatokba vezet be René Girard francia tudós nyomán Norbert Lohfink jezsuita exegéta tanulmánya. Jacques Schepens szalézi pedagógia-professzornak a száz évvel ezelőtt elhunyt Don Bosco nevelési elveiről szóló cikke feloszlatott szerzetesrendjeink értékalkotó szerepére emlékeztet, melyek sza­bad alakulását és működését az új magyar vallásügyi törvény remélhetőleg biztosítani fogja. Klaus Jacob újságíró tudósítása az Anonim Alkoholisták csoportéletéről arra hívja fel figyel­münket, hogy ezzel az öntevékeny mozgalommal tekintélyi irányítás és minden anyagi támogatás nélkül lehet segíteni az ebben a népbetegségben szenvedőkön. A száz éve született Otto Karrer életét és a tavaly elhunyt Hans Urs von Balthasar utolsó művét ismertetve a kereszténység megújításáért küzdő két „rend­hagyó” személyiségről emlékezünk meg. A könyvkritikák so­rában első helyen újból írunk az ezeréves oroszföldi egyház lelki-szellemi kincseiről, hogy a bizantinizmust elvetve, az ipa­rilag és társadalmilag fejlett Nyugat felé fordulva se feledkezzünk meg a tőlünk keletre messze kiterjedő keresztény Európa érté­keiről. (B.J.)

Next