Mérleg, 2008 (44. évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1-2. szám

E SZÁMUNKRÓL V­allási forma és hittapasztalat nyilvánvaló és az összekap­csolódásban is megőrződő különbségét a zsidó-keresz­tény hagyomány rendszerint két jellegzetes irányból ér­telmezi. Az egyik közelítésmód szerint a hit személyes tartományát egyedül a közvetítés szilárd nyelvi-szimbolikus formái óvhatják meg a tetszőlegesség uralmától. A másik, ettől nem füg­getlenül, a transzcendencia eredendő sérülékenységéből indul ki: a közvetítő intézmény működéséhez elegendő a tapasztalattól kü­lönvált Isten-retorika. Ezért is ölthet napjainkban (a 'vallás' és a 'hit' fogalmai mellett) különös teológiai jelentőséget az emberi cselek­vés minősége. Megkettőzött terjedelmű folyóirat- és lapszemlénk hosszabb tanulmányai közül több is e minőségi viszonyra, a hit cselekvő megtapasztalására összpontosít. Hans Kessler „Hol marad Isten, amikor teremtményei szenvednek?" című, a világban meg­tapasztalható rossz (teodíceai) kérdését sokoldalúan újratárgyaló gondolatmenetében egyebek közt Dietrich Bonhoefferhez csatlakoz­va jelenti ki: a szenvedő Isten „akkor tud segíteni, ha szenvedése nem pusztán passzív elszenvedés, hanem aktív-kreatív, szenve­dést gyógyító szenvedés". Werner Jeanrond, a hermeneutikai teo­lógia német származású, angolul értekező - és Svédországban ta­nító - képviselője a szeretet teológiájának történeti és rendszerező áttekintésére vállalkozva mutat rá arra, hogy „minden igazi szere­­tetélmény ... megnyithatja az egyént a másik mássága által a má­sik mássága és önmaga mássága felé". Az evangélikus Joachim Track pedig a nemzet keresztény interpretációjának összefüggésében fo­galmaz meg időszerű észrevételeket, így azt is, hogy a kulturális és nemzeti identitások jó esetben „önmagukat mind belső, mind külső vonatkozásban nyitott, kommunikációra törekvő identitások­ként határozzák meg". A Párizsban élő neves magyar filozófus, a matematika törté­neti vonatkozásait kutató Tóth Imre messziről indítja fejtegetése­it a nem-euklideszi geometriáról: életút-interjújában fontos he­lyet kap Auschwitz és az egész 20. század. „Élő hagyomány" rovatunk világhírű szerzője, Jan Assmann professzor (Heidelberg- Konstanz) az ószövetségi képtilalom eredeti magyarázatát nyújt­ja és művelődéstörténeti szerepét elemzi. Kis kötetünk utolsó átfo­gó beszámolója megemlékezés az ez év júniusában kilencvennyolc éves korában elhunyt Fejtő Ferencről, a magyar gondolkodáskultú­ra jeles és színes egyéniségéről, aki folyóiratunkat is mindvégig ro­­konszenvel tanulmányozta. A Mérleg késedelmes megjelenéséért ismét kérnünk kell elő­fizetőink megértését. Egyúttal köszönetet mondunk minden - való­ban nélkülözhetetlen - támogatásért. Számlaszámúnk: OTP Bank, 11702036-20654766. (M. M.) 1

Next