Állami polgári fiú- és leányiskola, Mezőberény, 1935

2­ 5. Felmentés az egyes tárgyak alól. A Rend. Szab. 92. §-a alap­ján az igazgató felmentett a testgyakorlás alól 13 fiút és 5 leányt, a rajz finomabb kivitele alól 1 fiút és 2 leányt, a kézimunka alól 3 fiút és 3 leányt, a gazdasági gyakorlatok alól 4 fiút. 6. A tanári testület személyi változásai. A tanári testületben ta­nári változás nem történt, csak a hitoktatói karban volt személyváltozás. Lőcsei László ág. h. ev. segédlelkész, óraadó­ hitoktatót egyházi főhatósága egy évi működés után áthelyezte és helyébe Grünwalszki Károly segéd­lelkészt küldte, ki itt működött tanév elejétől 1936. február hónap végéig. Helyébe Mayer Ödön segédlelkész jött, ki 1936. évi március hónap 1-től működik itt. Nevezett hitoktató-óraadók rövid idő alatt a kartársak be­csülését, rokonszenvét megnyerték és a tanítványok szeretetét is kiérde­melték. 7. Az iskola tanulmányi ügyei, a) Havi értekezletek. Megtartottuk az összes előírt értekezleteket. Jegyzők voltak : Károssy Géza és özv. Ma­­yerné R. Borbála r. tanárok. Az alakuló értekezleten megállapítottuk a tantárgyfelosztást és az évi munkatervet. A rendes értekezletek tárgyai voltak: rendeletek tudomásul vétele, nevelő, módszertani kérdések, tan­menetek készítése, fegyelmi ügyek elintézése. A tanulók magaviseletének, szorgalmának, előmenetelének megvizsgálása. Óralátogatásokon szerzett ta­pasztalatok közlése. Jelentések meghallgatása. A magyar beszéd és fogal­mazás tökéletesebb tanításának megvitatása és a munkaiskola célkitűzései, gyakorlati jelentősége, szakkönyvek és folyóiratok ismertetése. Az igazgató vigyázott arra, hogy a tanári értekezletek munkái harmonikus egyetértés­ben folyjanak s a legújabb pedagógiai eredményekről beszámoló előadások biztosítsák a haladást. Az értekezletek tartalmasak voltak. b) Módszeres értekezletek. Magdó István igazgató az első módszeres értekezleten, 1935. évi október hónap 2- án, „Az öntevékenység kérdései“ címen tartott előadást. Áttekintette a legújabb pedagógiai áramlatokat, melyek közül azt tartja a legfontosabbnak, amelyik az öntevékenységre alapozza célját, de mellőzi a tanuló érdeklődésének korlát nélkül szabadon való engedését. Az öntevékenység nem ismer nyújtott anyagot, hanem fel­dolgozást, hol a tanuló is cselekvő fél. Megemlékezett az öntevékenység feldolgozás módjáról a reális és humanisztikus oktatásban. Ezután az egységes eljárások figyelembe vételével megállapítást nyert: Az iskolai írásbeli feladatok tárgyköre. A házi feladatok készítésének és ellenőrzésének módja. Az ifjúsági egyesületek évi munkatervezete. A kirán­dulások és tanulmányi utak terve. Az ifjúsági és tanári könyvtárba be­szerzendő művek jegyzéke. Megállapodás jött létre a tanulók megszólítása, a vidéki tanulók ellenőrzése, a délutáni tanulási idő kijelölése, a tanulók köszönési módja, a hősi szobor előtt való tiszteletadás, a füzetek és szem­­léltető­ eszközök kezelése tárgyában.

Next