Mezőgazdasági Technika, 1990 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1990-02-01 / 2. szám

O A jármű sebességét egy, a se­bességváltómű kimeneténél elhelye­zett induktív érzékelő közvetíti. O A gázpedál állását és azt a se­bességet is, amellyel e pedált mű­ködtetik, potenciométer érzékeli. O A fékek is beleszólnak a rugó­rendszer beállításába. Ha ugyanis a mellső kerekek fékkörének nyomása elér egy meghatározott küszöbérté­ket, ezt egy nyomáskapcsoló közli az elektronikus aggyal, az pedig e jelet a lágy rugózás elleni tiltakozásként értékeli. A tényleges átkapcsoláshoz azonban az agy figyelembe veszi a többi jelet is.­­ Végezetül a karosszéria mozgá­sát is figyeli egy érzékelő, mégpedig a mellső tengely keresztstabilizáto­­rának forgó mozgása alapján. Így az elektronikus agy figyelembe veszi mind az oldalra dőlést, mind a be­­rugózás nagyságát, mind pedig azt a sebességet, amellyel a karosszéria mozog. A felsorolt érzékelőkkel ellátott elektronikus agy egy cseppet előre­­tekintően tud parancsot adni. Ha például egy olyan heves kormány­­mozdulatról kap jelzést, amelyet — a sebességinformációkat is figyelem­be véve — kritikusként kell értékel- A hátsó tengely rugó- és csillapító egy­sége. A golyónak gázzal kitöltött (a membrán fölötti) térfogata működik ru­góként, a csillapításról a golyóba vezető furat gondoskodik. A mellső tengely rugó- és csillapító egy­sége. Helyhiány következtében a golyóru­gót mintegy megtörve kellett elhelyezni A tengelyenként felszerelt, egy-egy ki­egészítő golyórugó szolgáltatja a be-, illetve kikapcsolható rugótérfogatot. A szintén tengelyenként elhelyezett, egy­­egy mágnesszelep kapcsolja be, illetve ki a kiegészítő golyórugót. 28

Next