Református gimnázium, Mezőtúr, 1935

Csokonai mint drámaíró „írok a boldogabb maradéknak, írok a XX. vagy XXI. szd.-nak, írok annak a kornak, amelyben a magyar vagy igazán magyar lesz, vagy igazán semmi sem.“ (Csokonai, Márton J. 1801) Petőfi költői nagyságának legfőbb eleme az eredetiség — ezt állapítják meg róla egyetemlegesen az irodalomtörténet írók s úgy beszéltek föllépéséről egészen a mosti korig, mintha annak semmi irodalmi egyezménye nem lett volna. Pedig az eredetiségnek ezt a magas fokát egész sereg előz­­mény lépcsőjén át tudta csupán elérni. Palóczi—Horváth Ádám, Kölcsey, Kisfaludy K., Czuczor és Vörösmarty a népdalnak, népi zsánerképnek, románcnak művészi átélése és utánzása terén végeztek fontos úttörést Petőfi születendő remekei számára, Garay „Kontr-ja ihlette „A király esküje“ megírá­sára, Gaál József prózában író Alföld-imádata irányította köl­tőnk ilyen irányú látásmódját, Eötvös Viola regényhőse kész­tette Petőfit arra, hogy az alföldi betyárban a bűnös társa­dalommal meghasonlító de egyébként rokonszenves üldözöt­tet lásson. Vajda Péter eredeti írói egyénisége is jótékonyan hatott Petőfire, nélküle az Apostol aligha született volna meg. Ez azonban Petőfi eredetiségét nem csökkenti, mert a költé­szet birodalmában a hogyan fogalma sokszor fontosabb, mint a mű­. Horatius, Heine, Beranger Petőfire tett hatásáról nem is akarok szólni, mert hisz mit jelentettek ezek a hatások ? Ösztönzést adtak egy-egy irányban, ahol a tanítvány sokszor túlszárnyalta mestereit is. Csokonai alakjánál viszont éppen az ellenkező tendenciát tapasztaljuk. Petőfiről elismerik minden kimutatott hatás ellenére is, hogy eredeti tehetség, Csokonaiban pedig minden ős­tehetsége ellenére sem látnak igen sokan egyebet ügyes

Next