Milcovul, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 148-221)

1970-01-04 / nr. 148

CU VINTAREA TOVARĂȘULUI) NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute încheiem un nou an, bogat în evenimente, fapte și împliniri ale poporului român in construirea socialismului. Evenimentul cel mai remarcabil al acestui an, cu profunde consecințe asupra viitorului patriei noastre, a fost Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care a elaborat programul de perspectivă al dezvoltării țarii, de întărire continuă a bazei tehnico-materiale a noii orinduiri, de perfecționare a relațiilor de producție și a întregii organizări sociale — în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Anul 1969 a fost, totodată, anul împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea țării, care a prilejuit trecerea în revistă a transformărilor radicale petrecute în structura societății românești, în modul de viață al poporului, în existenta națiunii noastre socialiste; el a marcat jubileul perioadei în care poporul român liber și stăpîn pe destinele sale a înălțat luminosul edificiu al socialismului. In acest an munca entuziastă, minunata capacitate de creație a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității și-au găsit întruchiparea în noi realizări pe tărîmul producției de bunuri materiale și spirituale, în îndeplinirea cu succes a prevederilor planului de stat, în creșterea avuției naționale. Partidul și guvernul au desfășurat o intensă activitate pentru îmbunătățirea organizării economiei și sporirea eficienței acesteia, pentru valorificarea tot mai largă a marilor resurse ale orînduirii noastre socialiste. S-au înălțat, pe întreg cuprinsul țării, noi fabrici și uzine, școli și așezăminte de sănătate, lăcașuri de cultură și locuințe. Pe baza succeselor obținute în dezvoltarea economiei, s-au putut asigura noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al poporului, între care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principalele categorii de salariați. Pentru toate aceste succese de seamă, pentru munca eroică consacrată progresului patriei socialiste, vă adresez, dragi, compatrioți, cele mai calde felicitări. Năé îndreptăm acum cu toții privirile spre anul 1970. în fața noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel și mai înalt potențialul material și uman al societății, de a munci și mai intens pentru a duce mai departe opera de construcție socialistă — în interesul creșterii bunăstării poporului, al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului și civilizației cere eforturi mari din partea fiecărui cetățean. Este însă mai presus de orice îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate, animați de un profund patriotism, de devotament nețărmurit pentru cauza socialismului vor cuceri noi victorii în măreața operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor îndeplini și depăși planul pe 1970 — ultimul an al cincinalului — creînd astfel condițiile pentru transpunerea în viață a programului trasat de Congresul al X-lea. In primele rînduri ale acestei clocotitoare activități, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort și mai multă răspundere se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid și de stat, cei aproape două milioane de comuniști din patria noastră. Stimați tovarăși, în acest an partidul și statul nostru au desfășurat o intensă activitate internațională, aducîndu-și contribuția la efortul general pentru destindere și pace. A sporit și mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiul ei pe arena mondială. în viața internațională a continuat să se dezvolte cursul pozitiv, spre înțelegere și colaborare; realitatea a confirmat încă o dată justețea politicii externe a țării noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere și cooperare între popoare. în pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluției societății contemporane, popoarele își afirmă tot mai imperios voința de a se dezvolta libere și stăpîne pe soarta lor, de a trăi în pace și înțelegere, pe baza deplinei egalități în drepturi; opinia publică înaintată se ridică tot mai hotărît împotriva politicii de forță și dominație, a dictatului și agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securității europene; masele populare, numeroși oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunță pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru înfăptuirea păcii generale. Desigur, în lumea actuală mai există încă puncte de încordare ca, de pildă, războiul din Vietnam și conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei țări — mari sau mici — datoria de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. Ca țară socialistă, România va continua să pună în centrul politicii sale externe raporturile multilaterale cu celelalte state socialiste, va acționa consecvent pentru unitatea sistemului socialist, a mișcării comuniste și muncitorești mondiale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Țara noastră va continua totodată, să-și amplifice legăturile cu toate statele, fără deosebire de orinduire social-politică, sporindu-și participarea la schimbul internațional de valori, și dezvoltarea colaborării și cooperării mondiale pe baza principiilor suveranității și independenței naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, a respectului față de dreptul fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Avem toate temeiurile să pășim cu încredere și optimism în noul an. Poporului român îi sunt deschise mărețe perspective de muncă și creație, de progres și prosperitate. Ne exprimăm, de asemenea, convingerea că forțele progresului de pretutindeni, uriașul front antiimperialist mondial vor dobîndi noi victorii în lupta grandioasă pentru realizarea aspirațiilor înaintate ale omenirii, pentru împlinirea idealurilor de bunăstare și pace ale popoarelor. Desfășurarea evenimentelor creează premise ca anul 1970 să marcheze noi înfăptuiri pe calea destinderii, a securității în Europa și în lume, în aceste clipe solemne ale tradiționalei sărbători de Anul Nou, urez, din toată inima, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, tuturor cetățenilor patriei noastre — muncitori, țărani, oameni de știință și cultură, femei și bărbați, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani, și de alte naționalități —• viață lungă, sănătate și fericire, împlinirea dorințelor, cu mai multe satisfacții personale, mari succese în munca închinată înfloririi patriei, făuririi mărețului ei viitor comunist! La mulți ani, tovarăși și prieteni! Electricienii Ion Mălureanu și Ion Dumitrescu de la Stația de 110 Kv, în noaptea Anului Nou esa MONETARI DIN TOATE MARKE. UNITWA » ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul III NR. 148 DUMINICĂ 4 IANUARIE 1970 4 pagini 30 bani Spor la manca în noul an SIMION DOBROVICI, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R. Am pășit pragul unui nou an. 1969 s-a încheiat cu un bilanț bogat în rezultate care consemnează noi dimensiuni în dezvoltarea ascendentă economică și spirituală a țării, noi și însemnate succese în înfăptuirea mărețului program elaborat de partid pentru edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Sfîrșitul anului a fost dominat de ampla rezonanță stîrnită în rîndurile întregului popor de hotărîrile Plenarei C.C. al P.C.R. din 10-13 decembrie, de cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretarul general al partidului, rostită la încheierea lucrărilor plenarei — documente de o deosebită însemnătate principială și practică, care indică cu claritate și precizie jaloanele pentru activitatea de viitor a partidului, a întregului popor, deschizînd noi orizonturi în toate sectoarele construcției socialiste. Prin caracterul lor complex și multilateral, măsurile luate de plenară, pe baza hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului, vor avea implicații profunde asupra perfecționării întregii activități economice, organizatorice și politice, determinînd un nou și puternic avînt al forțelor de producție, accelerînd progresul material și spiritual al societății noastre socialiste. în anul care s-a încheiat, munca entuziastă a poporului nostru s-a întruchipat în noi și însemnate valori materiale și spirituale, au fost înregistrate ritmuri susținute in dezvoltarea și modernizarea forțelor de producție, a sporit avuția națională. Pe temelia acestor succese, au fost luate noi măsuri pentru ridicarea standardului de viață al populației. In aceste rezultate sunt incorporate și succesele obținute de oamenii muncii din județul nostru, ale căror eforturi creatoare s-au materializat în realizarea și depășirea principalilor indicatori ai planului de stat. La producția globală a fost obținută o realizare suplimentară de peste 55 milioane lei, beneficiile au fost depășite cu 10 milioane lei, iar la planul de livrări pentru export au fost date în plus 37 milioane lei. Toate aceste succese in dezvoltarea economică a patriei sunt — așa cum a subliniat tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU — „rodul muncii însuflețite, pline de abnegație a clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității, care înfăptuiesc neabătut politica marxist-leninistă a partidului de modernizare continuă a forțelor de producție, sporire a avuției naționale, de asigurare a progresului multilateral al societății noastre socialiste“. Aceste rezultate atestă justețea și realismul politicii partidului nostru, care știe să determine în mod științific, în fiecare etapă, coordonatele fundamentale ale dezvoltării, imprimînd economiei naționale, întregii vieți sociale dinamism și vigoare, jalonînd înaintarea fermă pe calea progresului multilateral. In acest an , ultimul din cincinal, în fața noastră stau sarcini sporite. Planul pe 1970, dimensionat în raport cu posibilitățile reale ale economiei noastre naționale și cu cerințele obiective ale dezvoltării sale ascendente, conține, după cum se știe, prevederi menite să asigure ridicarea pe trepte superioare a eficienței întregii activități economice. în acest an și economia județului nostru va cunoaște ritmuri înalte de dezvoltare. Așa cum se arăta în telegrama adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, de către Comitetul județean Vrancea al P.C.R., producția globală industrială va crește în acest an cu 10 la sută în comparație cu 1969, planul de livrări pentru export va spori cu 26,9 la sută, iar volumul investițiilor se va cifra la peste jumătate de miliard lei. Acum, cînd am luat, „startul“ in noul an, cînd pe tot cuprinsul județului, după zile de odihnă binemeritată, oamenii muncii și-au reluat activitatea creatoare, trebuie să ne concentrăm toate eforturile (Continuare în pag. a II-a) minsmm La secția de croit a Fabricii de confecții rram: mașini moderne de marcat și perforat. MILCOVUL MAGAZIN Ca în anul 1970 Experiența viticultorilor din Jariștea — la indemina oricui Jarișteai .Cine nu cunoaște sau n-a auzit de această așezare! Iar, dacă n-a auzit și nici nu cunoaște localitatea poate a gustat totuși vestitul vin din nu mai puțin cunoscuta podgorie. Aici, cultura viței de vie este practicată de sute de ani, localnicii dobîndind prin veacuri o experiență îngemănată cu tradiția — experiență care a făcut ca ștafeta predată din generație în generație să fie chintesența remarcabilelor succese dobîndite de viticultorii din Jariștea în vremurile de azi. Munca, hărnicia acestor oameni constituie un nesecat izvor de satisfacții, o pildă de netăgăduit pentru ceilalți viticultori din județul nostru. Bunele impresii n-au fost dezmințite în anul care a trecut. Unitatea agricolă cooperatistă din Jariștea a reușit să obțină de pe aproximativ 1100 hectare viță pe rod o producție medie la hectar cu 20 la sută mai mare decit anul 1968. Iată-ne poposind la sediul cooperativei agricole ,unde găsim la sfat, printre alți cooperatori, și pe brigadierii Năstase Mogodeanu, Constantin Pîrvu și Gheorghe Neagu. Ne apropiem și intrăm în discuție cu primul brigadier. Rep: Vă rugăm să ne spuneți care a fost suprafața de vie ce a revenit brigăzii pe care o conduceți și ce rezultate ați obținut în 1969 la producția de struguri ? Năstase Mogodeanu: Din cele 72,5 hectare de viță de vie care revin brigăzii nr. 6, aproximativ 09 hectare se află pe rod. Producția medie planificată a fost de 8850 kg de struguri la hectar, iar noi am realizat o cantitate de 9257 kg. Nicolae SOARE (Continuare In pag. a II-a) La cumpăna dintre ani Certitudinea izbânzilor socialiste prefigurează dinamismul lui 1970 Venerabilul Cronos a mai însemnat pe răbojul său încă un an, ridicînd puntea care ne-a adus pe țărmul lui 1970. A trecut de mult și ora zero ! în clepsidra vremii s-au scurs deja trei zile și trei nopți din acest ultim an al deceniului șapte. Pe paginile de bronz ale istoriei vom încrusta în filigran fapte de patriotism socialist, încredințînd celor care ne vor urma o zestre pe care o știm a fi datînd de la bădica Traian: „Și în scări ei s-a urcat Peste cîmpuri s-a uitat Să aleagă loc curat De arat pi semănat . Și degrabă s-a apucat Cîmpul neted de arat..." Brazda trasă de bădica Traian ne poartă cu gîndul la pămîntul strămoșesc, la ființa noastră națională. Dacia Felix pe care au creat-o înaintașii își merită cu prisosință acum reputația, în acest ultim sfert de veac, cînd privim viitorul cu fruntea sus. La temelia construcției socialiste am adăugat încă un an de muncă avîntată, de realizări, pe care va sta scris: 1969. La cumpăna dintre ani, reporterul a dorit să-i cunoască pe cei care muncesc și-n noaptea Revelionului, oameni care asigură o serie de servicii și funcțiuni strict necesare. Apoi, în această noapte de An Nou, unele colective au petrecut împreună Revelionul. Despre ei și pentru ei am scris reportajul de față. Nu păstrăm o cronologie a vizitelor făcute, acordînd prioritate însă acelor unități unde i-am găsit pe oameni în plină activitate. REPORTAJ % REPORTAJ % REPORTAJ #REPORTAJ Oameni la datorie, înainte și după ora zero Feeria de lumini din noaptea Anului Nou ne poartă’ la Stația de 110 Kw. Știm că prin acest „creier" energetic se distribuie energia electrică consumatorilor industriali, instituțiilor, abonaților din județul Vrancea. Panouri de comandă, aparate de control, relee, telefoane și instalații radio asigură funcționarea optimă a liniilor de înaltă și joasă tensiune, alimentarea permanentă a consumatorilor. Acestea sunt supravegheate, la rîndu-le, de oameni. Aici i-am cunoscut pe electricienii Ion Mălureanu (25 ani) și Ion Dumitrescu (21 ani). Primul este la al patrulea revelion pe care-l face muncind. — Care este cea mai mare bucurie pe care i-a adus-o 1969? I. M.rf Un fecior, pe Dorin, care împlinește pe 1 ianuarie 8 luni. I. D.: Promovarea în clasa a X-a la liceul seral și un spor de salariu de 230 lei ,prin hotărîrea de majorare a salariilor. Pentru anul 1970 ambii își doresc cît mai multe satisfacții profesionale prin ridicarea nivelului de exploatare a stației, înlăturîndu-se astfel posibilitatea apariției unor avarii, încă un fecior, și rezultate bune la învățătură. Sînt năzuințe firești, n-au nimic fantezist în ele, pe deplin realizabile. Prin pîlnia difuzoarelor, instalate pe stîlpii dintre liniile căii ferate sau în cabinele din Stația C.F.R. Focșani se aud comenzi. Liniștea nopții este spintecată de șuierul locomotivei de manevră, al garniturilor feroviare care se pun în mișcare. Singurul indiciu că ne aflăm intr-o noapte „deosebită“ este acela că nu se simte forfota călătorilor, traficul de pasageri fiind extrem de redus. Cum spuneam, această remarcă nu este valabilă și pentru capitolul mărfuri, în biroul de mișcare facem cunoștință cu impiegații Aurel Păncescu și Virgil Beju. — Activitatea noastră nu s-a redus cu nimic în această noapte, ne spune Aurel Păncescu. Ea se desfășoară în ritm obișnuit. Am expediat deja primele 80 de vagoane ale anului 1970 cu vin și mobilă pentru export, produse purtînd marca unităților industriale focșănene. Alte 60 de vagoane cu mărfuri sunt la descărcat. Ne retragem fără a face tradiționala urare „La mulți ani“ celor doi feroviari. Ei nu mai aveau timp să o asculte, în terfonul sau telefonul ni-i răpiseră complet! — Alo Bucureștiul ? Bucureștiul... — Mulțumim pentru urări. Ce doriți, Brașovul? Centrala telefonică interurbană a înregistrat în ziua de 31 decembrie și apoi în noaptea Anului Nou AL, CRIHANA (Continuare în pag.ia II-a) O poveste cu... acum un an Acum un an, prin luna august, Consiliul popular al orașului Panciu — ca orice bun gospodar care-și face vara sanie — a luat măsura să introducă încălzire centrală în clădirea Casei de cultură. Problema nu era complicată. Pînă la stația termică să fie vreo 20 de metri. Cu alte cuvinte, lucrarea nu necesita cine știe ce investiții de gîndire pentru rezolvarea unor probleme tehnice. Totul era cît se poate de simplu. O conductă avea să transporte apa caldă dintr-un foc în A uMN TENT altul. Iar lucrarea se putea face în 2—3 săptămîni. Și, intr-adevăr, lucrarea a început Bineînțeles, așa cum scrie la carte după ce a fost întocmit devizul și deschisă finanțarea. Numai după întocmirea acestor forme s-a trecut la... spargerea dușumelelor, demolarea sobelor, săparea șanțurilor, aducerea țevilor etc., etc. Și s-au împlinit cinci luni, adică a trecut anul și Casa de cultură stă închisă. Și, bineînțeles, nici o activitate. Și, dînd binețe noului an, păncenii se întreabă: cît o mai dura oare povestea asta?! L. B.