Milcovul, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 455-529)

1971-01-03 / nr. 455

ANUL IV NR. 455 MUM AL COMiteTULUi JUDEȚJAN VRABSEA Atr.ik. $14L CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN DUMINICĂ 3 IANUARIE 1914 pagini — 30 bani Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou DRAGI TOVARĂȘI ȘI PRIETENI, CETĂȚENI AI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învățământului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani in urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român : inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit insa și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. tn ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naționale importante cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orinduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei scumpe, România socialistă, noastre să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971. Intrăm într-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ. Îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atit prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cit și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului și statului nostru va sta grija pentru satisfacerea intr-un grad tot mai înalt a cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiții de viață din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători și proprietari ai mijloacelor de producție — o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politici de construcție Socialistă. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creației conștiente a poporului, deplin suveran în țara sa, stăpîn pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, țeluri precise. La cîrma țării se află încercatul nostru partid comunist, strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orînduiri, după învățătura marxist-leninistă aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit, DRAGI TOVARĂȘI. Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale a constituit-o succesele forțelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere și colaborare. Viața a adus noi și noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber și independent, că ele sunt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominație, dictat și agresiune, să lupte pentru ca toate națiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu și al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un inalt spirit de răspundere față de soarta poporului român și a păcii mondiale, a desfășurat o intensă activitate internațională. S-au lărgit relațiile de prietenie și colaborare ale țării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase țări ale lumii, In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte și intîlniri între reprezentanții României și ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român și celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale, ale a frontului antiimperialist. Țara noastră depus eforturi susținute pentru normalizarea situației pe continent și înfăptuirea securității europene, pentru crearea unui climat care să favorizeze o largă și fructuoasă cooperare între state. In același timp, am acționat consecvent pentru stingerea focarelor de război și încordare care periclitează securitatea și liniștea omenirii, pentru rezolvarea pașnică a litigiilor internaționale. Ca rezultat al politicii și activității sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu și simpatie in rîndul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în viața internațională, intrăm în noul an cu hotărîrea ferma de a extinde și mai mult relațiile de prietenie, alianță și colaborare cu toate țările socialiste, de a face totul pentru întărirea unității și coeziunii sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. In același timp, acționînd în spiritul coexistenței pașnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnico-științifice și culturale cu toate țările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalității în drepturi, încrederii și stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-și hotărî singur soarta, corespunzător voinței ,intereselor și aspirațiilor naționale. Ne vom consacra eforturile și în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război și a conflictelor din Indochina și Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace și securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de faisure a societății socialiste multilateral dezvoltate, In ridicarea bunăstării sale materiale și spirituale, să marcheze succese și mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independență și colaborare, să aducă noi victorii forțelor socialismului și păcii. In această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii — dumneavoastră, muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități, tuturor celor care prin activitatea și eforturile lor înalță luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorințelor, realizări cit mai mari în muncă și viață. La mulți ani dragi compatrioți I PLENARA Uniunii județene Vrancea a cooperativelor agricole de producție Zilele trecute, în sala de festivități a Liceului „Unirea“ a avut loc Plenara Uniunii județene Vrancea a cooperativelor agricole de producție care a analizat activitatea desfășurată de consiliile de conducere în respectarea prevederilor statutare și a democrației cooperatiste precum și sprijinul acordat de Uniunea județeană a C.A.P. în această direcție. La lucrările plenarei, au participat tovarășii Ion Anastasiu, secretar Comitetului județean de partid, prealședintele U.J.C.A.P., Vasile Măluțan, vicepreședinte al Consiliului popular județean, directorul Direcției agricole. Au mai fost prezenți activiști ai Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție, președinți, ingineri șefi și alți reprezentanți ai unităților agricole cooperatiste. Pe marginea informării au luat cuvîntul numeroși participanți, care au evidențiat unele aspecte legate de respectarea normelor statutare și a democrației cooperatiste, făcînd propuneri pentru îmbunătățirea activității consiliilor de conducere a C.A.P. în vederea lărgirii și adîncirii democrației din cadrul unităților agricole în care activează. In încheierea lucrărilor plenarei, tovarășul Ion Anastasiu a făcut serie de recomandări, cu privire la o îmbunătățire a activității" de conducere a" cooperativelor agricole de producție în spiritul respectării prevederilor, statutare și a democrației cooperatiste, astfel ca începînd chiar cu primele zile ale acestui an de producție marea masă de țărani cooperatori să acționeze cu hotărîre pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor ce le revin. ZIUĂ INTI A CINCINALULUI 1971-1975 ~ Adjud ~ la Coordonatorul de serviciu de regulatorul de circulație C.F.R. Adjud Ion Holman ne relatează că în această primă zi a anului, feroviarii stațiilor prinse între Ghimeș-Tecuciuși Buzău au purtat pe paralele de fier 15 000 tone felurite mărfuri, că planul de încărcare a fost îndeplinit în proporție de 120,1 la sută. Datorită operativității cu care s-a muncit, staționarea vagoanelor la încărcare și descărcare a fost redusă cu zi la sută. La capitolul sarcină statică s-a înregistrat o creștere de 7 la sută. Pe tot parcursul zilei evenimente deosebite nu s-au petrecut, circulația trenurilor, atît cele de persoane cît și de mărfuri a decurs în cea mai perfectă siguranță. La Fabrica chimică Mărășești Un bun debut în prima zi a lui 1971 au avut chimiștii mărășeșteni. Amănunte ne-a furm(Continuate in pag a II-a) REVELION 1971 Bucuria sărbătoririi Anului nou — fereastră a optimismului și încrederii în viitor Bun venit, 1971 ! Am încheiat 1970 cu sentimentul tonic al certitudinilor, tăriei în viitorul nostru luminos „Pentru poporul nostru — spunea tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, în cuvîntarea de An nou, rostită la posturile române de radio și televiziune — această sărbătoare are o semnificație deosebită, deoarece ea marchează nu numai sfirșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat“. Anul nou — 1971 aduce cu sine aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român, se înscrie ca o etapă de mărețe planuri pentru progresul și prosperitatea poporului român. Această noapte dintre ani, în care Plugușorul a tras, simbolic, adîncă brazdă a belșugului — așa cum am moștenit din datină de la bădica Traian — ne-a impresionat prin atmosfera sărbătorească, prin pulsația vieții, prin optimismul oamenilor in ziua de mîine. »»Venele“ prin care pulsează viața — Cîți cetățeni, au venit pe lume, odată cu Anul nou ? Medicul de gardă pe secția de obstetrică și ginecologie Focșani. „N. Șutman,puțin cam obosit după orele scurse în sala de nașteri, ne-a răspuns : — 10 (4 dintre aceștia s-au născut în 1971). — Ce reprezintă acest număr ? — O gardă plină, o gardă record... Înainte de a purta acest dialog, în așteptarea medicului, de după ușa albă, ce ne ascundea o altă lume, auzisem cascadele de viață ale unui nou-născut. Primul venit în anul 1971, aveam să aflăm, a fost băiat a cărui mamă, Ioana Ciută, din Focșani, are 21 ani. Marea aventură, marea fascinație a vieții, începuse s — Vă spun viitoarele mame ce doresc de la... Barză ? — Sigur, numai că mie-mi zic că doresc? băieți și ele ard pentru fete... Cinci minute după ce cupele de șampanie au fost înălțate în cinstea Anului nou, după ce tradiționalul „La mulți ani" a fost rostit, un om în uniformă feroviară, dădea plecarea prințului tren (5008, în direcția București) din 1971... După alte 35 de minute din gara Focșani, pleca un mărfar în direcția Adjud. Acesta era impiegatul de mișcare George Stoicescu. — Ce bucurie v-a adus 1970? I-am întrebat. — Realizarea planului de transport, în mai bune condiții de circulație și securitate pentru călători, pentru bunurile statului. — Cu cine asigurați buna desfășurare a activității, în această noapte ?. —. Echipa,e compusă din acarii Ionițăi Lenca, Nicolae Prichici, Tudorel Iuga. Coordonarea o face șeful stației, tovarășul Andrei Dumitru. Următorul >onpas al acestei nopți de primăvară — în ianuarie — îl facem la „creierul“ energetic al întreprinderii electroenergetice Vranca. — Alo, Panciu ? Ești pe recepție ? Furtuna din cursul nopții de 30 decembrie 1970 produsese unele avarii în zona amintită. Electricienii sectorului rețelei Panciu au depus toate eforturile Și, a doua zi, 31 decembrie, la ora 17, toți abonații, primeau energie. Pe alte rețele, în județul nostru, nu-a spus, dispecerul Costică Bălan, nu'se semiăla nici o defecțiune. Echipele de intervenție, compuse din electricienii N. Miron, C.Drăghici, N. Capotă, D. Tănase, Gh. Bănulescu și șoferii N. Poiană, H. Carte putredă și V. Antonescu asigurau un alt gen de gardă. Tot la datorie au sărbătorit, prin muncă, Revelionul 1971* și operatoarele telefoniste Anca Prichici, Sabina Hristache, Carolina Scabronschi de la Telefoane, locotenentul1’ Nicolae Ratraș și plutonierul Constantin Voicu, de la serviciul municipal de miliție, alți și alți oameni ce asigurau continuitatea unei activități, vegheau la liniștea și ordinea publică, la avutul statului și al cetățenilor. Care-i cea mai plăcută amintire din 1970? Inginerul Mircea Dorel, directorul I.A.S. Focșani, pare mai întîi surprins de apariția noastră, după care nerăspunde la întrebare. — Ziua în care am ajuns la concluzia că, colectivul nostru s-a închegat. Acest fapt, după mine, stă la baza unor succese ale întreprinderii. In anul trecut, am realizat suplimentar 500 000 lei la indicatorul beneficii. De altminteri, prima ediție a Revelionului organizat la noi, este în 1971, ceea ce susține ideea omogenității colectivului. — Constituie în același timp, remarcăm noi, și o garanție pentru sarcinile de viitor... — Da. In condițiile creșterii pianului la producția Vegetală cu 15—20 la sută, tăria colectivului e absolut necesară. Cu oameni ca șefii de fermă Ion Constandache, Gh. Cătuneanu Alex. Aioanei, tehnicienii Nicolae Olaru, Nicolae Sandu și alții, avem certitudinea realizării sarcinilor încredințate .„Cînd am plecat de aici, cei peste 60 de salariați ai I.A.S. Focșani, închinau în sănătatea lor, pentru succesele primului an al acestui cincinal. Scriitorul Constantin Apostol, căruia i-am solicitat răspuns la întrebare, ne-a mărturisit: — în primul rînd tipărirea și apariția romanului „Amarul singe alstrugurilor". Aceasta este o bucurie așa de mare, nicit toate celelalte pătase... — Ce proiecte aveți pentru 1971 ? — Apariția celei de a doua cărți. Aceasta este deja la editura „Cartea românească”. Din punct de vedere Al. CRIHANA (Continuare fn oag. a Il-a) In noaptea Anului nou Ia dispeceratul întreprinderii electroenergetice Vrancea ...Bucuria Pomului de iarnă FOTO l N. MOLDOVEANU CARNET SPORTIV în perioada următoare pe agenda competițiilor sportive organizate de C.J.E.F.S. Vrancea figurează tradiționalele competiții închinate Zilei Unirii: întrecerile, care se vor organiza la volei, gimnastică, baschet, șah, tenis de masă și popice vor reuni la start un mare număr de membri ai asociațiilor sportive din județul nostru. Remarcăm că, în municipiul Focșani, în vederea aniversării zilei de 24 ianuarie se vor organiza și gale demonstrative la disciplinele: box și judo. I. VASILIU Instruiri organizate cu cadrele didactice In vederea ridicării măiestriei pedagogice, punerii la curent cu cele mai noi procedee de predare, pentru perfecționarea continuă a muncii celor care predau la catedră. Inspectoratul școlar Vrancea a organizat în perioada vacanței de iarnă cursuri de specializare pe obiecte și pentru obținerea gradelor didactice. Concomitent, se desfășoară cursuri de perfecționare a cadrelor didactice la specialitățile: fizică, chimie, biologie, română, matematică, istorie etc. țf . //DIN PALME, CĂUȘ... AM PĂȘIT INTR-UN NOU AN. In cele dintii clipe ale sale, alături de cei dragi sau pe baricadele construcției socialiste, am fost retrospectivi, adunînd cu rapiditatea calculatoarelor electronice însemnele realizărilor și victoriilor noastre, și am fost vizionari, jalonînd și clădind cu magistrale gesturi de înțelepți. Am pășit intr-un nou an. Trecerea noastră este fermă, convingătoare pentru că, avem senzația că numai în măsurile largi ale acestuia și ale altora care vor veni, stau valențele împlinirii noastre de români. AM PĂȘIT INTR-UN NOU AN! Constatarea, tradusă în limbajul curent al cifrelor, înseamnă zeci de noi capacități de producție intrate în lucru, alte și alte obiective socialculturale date în folosință oamenilor muncii, producții mari obținute pe întinsul ogoarelor, intr-un cuvînt, repere care dimensionează o nouă treaptă pe drumul construirii societății socialiste multilateral dezvoltate. AM PĂȘIT INTR-UN NOU AN cu sentimentul angajării entuziaste și responsabilități mature. In acest an semicentenar al sărbătoririi partidului nostru vom face din palme mistrci pentru chipul cel de lumină al patriei. AM PĂȘIT INTR-UN NOU AN, 1971, să ne trăiești ! Tr. OLTEANU 44