Milcovul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 530-607)

1971-05-23 / nr. 575

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL IV NR. 575 DUMINICĂ 23 MAI 1971 4 pagini — 30 bani S. M. A. NÂNEȘTI RĂSPUNDE PREZENT Vremea călduroasă, deosebit de favorabilă dezvoltării în condiții optime a culturilor, îi face pe bunii gospodari, o dată cu executarea exemplară a lucrărilor de sezon, să se gîndească serios la campania de recoltare ce va începe peste cîteva săptămîni. Dacă o prășilă făcută la timp aduce serioase sporuri de producție, tot așa, recoltarea într-o perioadă scurtă și fără pierderi, a rodului ogoarelor va face ca in hambarele țării să se adune în plus importante cantități de produse. Pentru aceasta însă tractoarele, combinele, presele de balotat paie, trebuie „să funcționeze în mod ireproșabil, la întregul lor randament folosind la maximum ziua-lumină. Am vizitat recent Stațiunea pentru mecanizarea agriculturii Nănești, interesîndu-ne îndeaproape atît de stadiul întreținerii culturilor cît și aș, pregătirile ce se fac în vederea apropiatei declanșări a campaniei de recoltare. Gazda noastră, inginerul Tudor Teodor ne-a spus : „ în această perioadă, mecanizatorii din cele trei secții ale stațiuniice deservesc cooperativele agricole de producție Măicănești, Nănești și Rîmniceni, se preocupă intens de întreținerea mecanică a culturilor. Datorită faptului că la Nănești și Rîmniceni a existat un mare exces de umiditate, lucrarea s-a declanșat mai tîrziu, îndată ce terenul s-a zvîntat și a permis intrarea utilajelor; în schimb, la Măicănești, lucrarea este aproape încheiată la floarea-soarelui, cultivatoarele lucrînd din plin la prășitul mecanic al porumbului. — In ce stadiu se află repararea și revizuirea mașinilor agricole ce vor lucra în campainia de recoltare ? — Paralel cu executarea lucrărilor de întreținere a culturilor, mecanizatorii ajutați de personalul de atelier se preocupă intens de revizuirea și repararea îndeosebi a combinelor de cereale și a preselor de balotat. Pînă în prezent, din cele 35 de combine de care dispune stațiunea noastră un număr de 25 se află în perfectă stare de funcționare, iar din cele 12 prese de balotaj la 8, reparațiile au fost încheiate. Vreau să menționez că o mare atenție s-a acordat reparării la timp și de calitate a combinelor de siloz și a tocătoarelor de nutreț ce activează acum din plin la recoltarea furajelor și pregătirea nutrețului. — Ce măsuri au fost luate pentru a vă putea înscrie în graficul de reparații ? — Urmărirea îndeplinirii la termen a reparațiilor înscrise în grafic a fost unul dintre obiectivele noastre centrale. Dar cum și în anul acesta s-a făcut simțită lipsa unor repere, am fost nevoiți atît pentru a putea executa reparațiile la timp cît și pentru a reduce cheltuielile de producție aferente acestor reparații, să recondiționăm o serie de ansamble și piese de maximă importanță în cadrul atelierului de care dispune stațiunea noastră. Pentru munca însuflețită și ingeniozitatea de care au dat dovadă merită evidențiați mecanicii de atelier Lică Ivan, Vasile Olaru, Vasile Mihalcea și strungarul Nicolae Vasilescu ce au executat un dispozitiv cu ajutorul căruia au putut fi recondiționate într-un timp record și în condiții de maximă durabilitate toate axele oscilante și contrabătătoarele de la combina C1 și C3. Sîntem convinși că lucrînd într-un spirit de înaltă responsabilitate pentru soarta recoltelor din acest an, mecanizatorii, a căror retribuție este legată direct de producția obținută la hectar, nu vor precupeți nici un efort pentru a se achita cu cinste de sarcinile ce le au de îndeplinit pe toată perioada acestui an agricol. Em. GONCIU ÎN PREGĂTIRILE PENTRU CAMPANIA DE RECOLTARE La Brașilă Fotos N. MOLDOVEANU CANTINELE — UNITĂȚI CARE SĂ SATISFACĂ CERINȚELE CULINARE CANTITATIVE ȘI CALITATIVE ALE SALARIAȚILOR! Permanenta grijă a partidului și statului nostru pentru continua îmbunătățire a condițiilor de viață a oamenilor muncii s-a concretizat, de curînd —^, prin adoptarea Legii privind cantinele-restaurant. După cum e bine știut, cantinele au funcționat și pînă acum, însă asupra lor exercita autoritatea numai unitatea de care aparțineau. Prin noua lege, cantinele sunt subordonate organizațiilor comerciale de stat (în afara celor exceptate prin această reglementare), dar cu arie de activitate lărgită. Adică, pe lângă serviciile puse la dispoziția salariaților din unitățile economice, cantina își deschide ușile și pentru membri de familie, pensionari, alți cetățeni. De aasemenea,i activitatea financiară și economică a cantinei este guvernată de cîteva elemente esențiale. Ca organ de conducere colectivă — de largă reprezentare — e comitetul de cantină, apoi e de reținut faptul că legea prevede folosirea beneficiilor cantinei în scopul îmbunătățirii cantitative și calitative a meniurilor (inclusiv beneficiile rezultate din activitatea chioșcurilor afiliate pe lîngă cantină), acordarea rabatului comercial, sistem de aprovizionare direct de la producători etc. Făcînd aceste precizări, să vedem în ce condiții, și ce se face,pentru funcționarea cantinelor în județul Vrancea. De puțină vreme, Secretariatul Comitetului județean de partid a discutat o serie de măsuri propuse de Comitetul executiv al Consiliului popular județean. Acestea se referă, în principal, la acțiunile întreprinse de către consiliile populare, organizațiile comerciale și cooperatiste, pentru preluarea cantinelor, pentru formarea comitetelor de conducere și de funcționare, după specificul zonei pentru stabilirea celorlalte prevederi de activitate, al numărului de abonați și de solicitanți flotanți etc. în discuție, la această dată, sunt patru cantine. a Fabricii de confecții din AI. CRIHANA (Continuare în pag. a II-a) Inginer Ciobanu Florin — din buletinul de identitate afli că are 30 de ani, că numele părinților este..., că s-a născut în..., că locuiește la... Dar după ce stai de vorbă cîteva ceasuri, re aii doi ochi mari, negri, vioi, care comunică ceea ce afli și pe cale verbală — pasiunea pentru meserie. Pe șantierul noului spital al municipiului venisem cu intenția de a lua cîteva informații despre stadiul lucrarilor. Investiții, plan realizat, depășiri, restanțe, penalizări dacă ar fi fost cazul. O informare clară, precisă, despre stadiul lucrărilor. Cu constructorul Ciobanu însă, inginer șef pe acest șantier, nu poți discuta în termeni seci și rigizi despre spitalul „său“. După prima invitație („Să vedeți mai iuții exteriorul“), pornim să parcurgem laturile . Oamenii șantierelor uui patrulater ce însumează suprafața de 15 563 mp. Intîlnim în drum grămezi de nisip, cofraje metalice ce așteaptă să ajungă la etajul II, muncitori ce traversează grăbiți curtea șantierului. La pas aproape sîntem fiecare nevoiți să ne oprim, e nevoie în fiece moment de o îndrumare, de o explicație, de o precizare. Intre timp, inginerul Ciobanu își amintește: „Pe linia Roșiori—Craiova se află prima construcție pe care am realizat-o în cariera mea de constructor. E o căsuță mică, doar cu parter și etaj. De atunci au trecut de abia (sau poate... „deja") 8 ani, „dar la noi timpul nu se măsoară în ani, noi constructorii avem altă dimensionare a timpului. Nu ani sau săptămîni, ci nivele sau suprafețe, sau orașe și șantiere, sau locuri și oameni, pe care le-am construit, pe care le-am înălțat, unde am lăsat ceva nu numai, din meseria noastră, ci și din sufletul nostru, și prietenii pe care le-am „construit“" și „legat" cu trăinigia cu care fac orice lucru constructorii". Am părăsit liniile orizontale. Urcăm, lăsînd în urmă nivelele și avem senzația că vom face lucrul acesta mereu, fără oprire, deasupra noastră este doar cerul. De aici, de sus, șantierul, tridimensional, ne înfățișează o altă „față a lucrurilor". De aici, de sus, poți înțelege mai bine cealaltă „față a sufletelor", poți înțelege mai bine ce înseamnă muncă, dăruire, efort, pasiune. Și-i poți înțelege mai bine pe cei ce par mai înalți și mai puternici atunci cînd rostesc: „Sînt de meserie constructor !“. — Tot ceea ce ați văzut pînă aici înseamnă serviciile de internări pentru adulți și copii, la parterul spitalului, și serviciul de recoltări, serviciul de fizio-kineto terapie, dezinfectia, sectura și farmacia preia parterul policlinicii. Etajul I, al spitalului va fi rezervat secției de chirurgie, iar la policlinică — serviciilor de interne, chirurgie, obstetrică, dermato-venerice, exploatări (bronhoscopii, funcționale E- C. G., E.E.G. etc.) și radiologie. Etajul 2, care va fi gata în cîteva zile va găzdui — în spital — secția de obstetrică și nou născuți, iar în policlinică — serviciul de diagnostic și tratament, rezervat tot bolnavilor internați în spital, blocul operator, cu patru săli de operație, blocul de nașteri, de asemenea cu patru săli, terapia intensivă, în spațiu, inginerul Ciobanu „așează" nivelele și secțiile spitalului : ginecologia înseamnă etajul 3, internele — etajul 4, pediatria etajul 5, precum și corpul de legătură dintre , clădirea spitalului și cea a policlinicii. — Care este „ziua de naștere" a șantierului ? — 6 ianuarie 1971. — Și a construcției propriu-zise ? — 6 ianuarie 1971. — ?! ! ! Florin Ciobanu zîmbește . — Cînd am venit la Focșani, în acea zi de 6 ianuarie, toată suprafața de acum a șantierului se afl sub... zăpadă. Măsurăm spațiul cu ochii: măsurăm, număram, o luam de la început. Apoi am dat la o parte zăpada, am săpat temeliile, am turnat fundațiile, am construit, am instalat, am finisat. Am stabilit și tapetul de pe pereți, tonuri calde, moi, odihnitoare, fiecare etaj în altă nuanță, cu perdele asortate, cu linoleum asortat... Mă pregăteam să-mi" întîmpin primii bolnavi! Anca DONCILA (Cont. în pag. a II-a) După două decade, UN SPOR MULT DIMINUAT incercînd să răspundem la întrebarea, în ce măsură au fost consolidate realizările primelor patru luni de către unitățile economice în perioada celor două decade din luna mai, putem afirma că în această perioadă ritmul de lucru a fost mult încetinit determinînd pe de o parte restanțe față de plan, iar pe de altă parte o proporție necorespunzătoare de realizare din planul lunii. Astfel, planul producției globale pe ansamblul industriei județului în primele două decade ale lunii mai este îndeplinit în proporție de 96,4 la sută. Acest lucru a făcut ca sporul realizat la finele primelor patru luni să fie considerabil diminuat. Ni se pare curios faptul că nu mai puțin de 20 zile, cît reprezintă fondul de timp disponibil, unitățile economice, în loc să-și înscrie rezultate cel puțin la nivelul planului, reușind în acest fel să mențină depășirea obținută pe cele patru luni, sunt cu 3,6 la sută sub prevederi. De ce în primul rînd trebuie să arătăm că nu în suficientă măsură producția acestei luni a fost pregătită de unele unități ca Fabrica chimică Mărășești, întreprinderea de industrie locală Focșani, întreprinderea de industrie a laptelui. Și, cum e și firesc, rezultatele oglindesc fidel munca depusă. 74,2 la sută este nivelul de îndeplinire planului la Fabrica chimică Mărășești, 76 la sută la întreprinderea de industrializare a laptelui și 89,4 la sută la I.I.L. Focșani. Dacă se are în vedere faptul că dintre acestea doar I.I.L. Focșani se prezintă cu planul realizat pe perioada cumulată, atunci putem afirma cu toată certitudinea că nu este prioritară la aceste întreprinderi problema indeplinirii planului de producție. Dar să argumentăm acest lucru. Cu toate că din primele zile ale anului, Fabrica chimică din Mărășești reclamă lipsa materiei prime, forul tutelar, respectiv G.I.P. Borzești, nu soluționează acest aspect în sensul analizării posibilităților de aprovizionare a materiei prime și corelării planului de producție pe întregul an, recurgîndu-se la restructurare la finele fiecărei luni. Așa se face că în aceste două decade care s-au scurs să se înregistreze o restanță de 25,8 la sută față de plan, restanță generată de aceeași cauză , lipsa materiei prime. Din 1 800 tone oase, cît urmau să intre în întreprindere intre 1 și 20 mai, s-au primit doar 700 tone, lucru ce s-a repercutat negativ asupra unor secții ca cea de precipitat și gelatină alimentară unde s-a înregistrat o serie de stagnări a utilajelor și de clei de oase la care s-a lucrat cu 50 la sută din capacitate. Așadar, iată la ce conduce o „hibă“ apărută in angrenajul producției. Capacități de producție folosite nerațional, forța de muncă, de asemenea, amortismente plătite pentru instalații ce nu produc, într-un cuvint, un întreg „cortegiu" de neajunsuri. Analiza altor indicatori, cum ar fi producția marfă vîndută și încasată și livrările către beneficiarii străini duce la o altă concluzie. Cu toate că proporția de îndeplinire depășește prevederile planului, respectiv 3,9 la sută și 10,6 la sută, sunt o serie de întreprinderi care își înscriu rezultatele sub cifra prevăzută. Bunăoară, întreprinderea de industrie locală Focșani înregistrează o restanță la acest indicator de 1 194 000 lei. Totodată, la livrările pentru export, o serie de sortimente nu sunt realizate, deși la unele se înregistrează sporuri considerabile. Așa, spre exemplu lemnul de celuloză are un nivel de realizare de 83,2 la sută, parchet 88,6 la sută și panel 96,1 la sută. Așadar, activitatea primelor două decade ale lunii mai se caracterizează printr-un ritm încetinit de lucru, efect al organizării necorespuunzătoare a producției de către unele unități, în acest fel au înțeles comitetele de direcție aplicarea consecventă a indicațiilor reieșite din lucrările Consfătuirii județene cu cadrele de bază din industrie, construcții și transporturi. Realizările primelor patru luni au dovedit din plin că sunt multiple rezerve capabile să sporească potențialul productiv, să contribuie necontenit la creșterea eficienței economice. Ele au fost confirmate încă o dată de depășirile substanțiale ale angajamentelor luate pe prima etapă ce s-a încheiat la 1 mai. Poate însă să conducă acest lucru la automulțumire ? Nu. De altfel, situația statistică a primelor decade din această lună reliefează pregnant juns, neînlăturat că orice neala timp, din fluxul producției „scurtcircuitează , în acest sens, se impune ca la nivelul fiecărei conduceri de unități să se analizeze cu mai mult simț de răspundere posibilitățile de îndeplinire ritmică a sarcinilor de plan, asigurîndu-se condiții optime desfășurării procesului de producție. Nicolae LADARU Curier sătesc STRAOANE Zilele trecute, la Străoane, a avut loc cea de-a 14-a sesiune ordinară a consiliului popular al comunei, avînd înscrise la ordinea de zi probleme privind înfrumusețarea și gospodărirea comunei, sporirea și diversificarea prestațiilor de servicii, probleme reieșite din angajamentele luate ca răspuns la chemarea la întrecere lansată de consiliul popular al comunei Soveja. Legat de acestea, s-a stabilit, printre altele, mobilizarea la lucru a tuturor comitetelor de cetățeni, deputați și salariați, astfel ca pînă la data de 10 august să fie date în folosință localul bibliotecii comunale și sala căminului cultural nr. 1. Tot cu acest prilej, harnicii străineni s-au angajat să realizeze întreținerea a încă 7000 m 1 de drum. REGHIU în cadrul prestărilor de servicii, în comuna Reghiu au luat ființă, pe lângă consiliul popular comunal, o secție de vărărie care a dat pînă în prezent peste 10 000 kg var, iar pe lîngă cooperativa de consum din comună a luat ființă un atelier de dogărie și unul de croitorie pentru bărbați. Legat de acțiunea de înfrumusețare și gospodărire, s-au construit 24 de podețe în satele Ursoaia, Jgheaburi, Șindrilari, acțiune în care s-au distins deputații: Simion Vălășereanu, Dumitru Hagiu, Nicolae Chipăilă, Dumitru Matei, Gheorghe Mocanu și alții. URECHEȘTI Circumscripțiile electorale din comună, în frunte cu deputații, au pornit o adevărată întrecere în acțiunea de bună gospodărire. Circumscripția electorală nr. 58 — deputat Paul Pupăză — a luat inițiativa reparării unui drum pe o distanță de 300 m care era supus degradării. Celelalte circumscripții sunt antrenate în transportul materialelor necesare reparării de drumuri. Fruntașe se mențin circumscripțiile electorale nr. 38 — deputat Constantin Hașcu — și nr. 51 deputat Mircea Dimulescu, încă un lucru demn de menționat: peste cîteva zile, în comuna Urechești va fi dată în folosință o baie comunală. ATENEU VRINCEAN |^g| „Autostrăzile“ energiei electrice românești Timpul probabil Situația atmosferică din ultimele 24 ore. Vremea a fost ușor instabilă șirelativ frumoasă cu cerul variabil. Au căzut precipitații slabe locale. Vîntul a suflat slab. Pentru 24 ore: Vreme călduroasă, ușor instabilă, cerul variabil, favorabil averselor de ploaie în cursul după amiezii. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit. Temperatura minimă va oscila între 10 și 14 grade, iar maxima între 26 și 29 grade Celsius. Pentru următoarele 3 zile , Vremea va fi in general instabilă cu cer senin. Vor cădea averse de ploaie însoțite de descărcări electrice mai frecvent după amiaza. Vîntul va sufla potrivit. Temperatura în scădere ușoară, minima va oscila între 9 și 13 grade iar maxima între 20 și 24 grade Celsius. I L. A flash FOCȘANI în primele zile ale vacanței de vară, Școala generală Nr. 1 din Adjud. organizează, prin intermediul O.N.T.-ului, o excursie cu autocarele pe traseul: Tîrgoviște — Pitești —Valea Jiului — Sarmisegetuza — Hunedoara — Alba Iulia — Blaj — Sighișoara — Brașov. Acest traseu, de o deosebită atractivitate, va oferi elevilor prilejul unei plăcute vacante, posibilitatea cunoașterii trecutului istoric și grandiosului prezent cotidian al patriei. De asemenea, în a II-a jumătate a lunii iunie, elevii Școlii generale Soveja vor porni în drumeție pentru a vizita Valea Oltului, orașele Sibiu, Brașov, Sfîntu Gheorghe, Piatra Neamț, precum și stațiunea Tușnad; în același traseu este inclusă o scurtă oprire la „Lacul Roșu". Zilele acestea, în Crîngul Petrești, au început măsurătorile și procurarea materialelor necesare construirii unui teren sportiv. Amplasat într-un splendid cadru natural, în preajma cabanei „Căprioara", a estradei de vară și a popicăriei, terenul va fi amenajat pentru disputarea meciurilor de tenis de cîmp și handbal în șapte. Viitorul teren sportiv este construit de către cooperația de consum și se prevede a fi dat în folosință luna viitoare. MAMAIA In nordul Mamaiei, la „Capul Midia“, a fost amenajat un nou camping care dispune de căsuțe învelite cu stuf pentru odihna turiștilor, loc de parcare și un restaurant cu specific pescăresc. Pe drumul național București-Constanța, în zona Hîrșova, un nou popas pentru turiști — „Hanul morilor" — reeditează vechile mori dobrogene. Alte trei unități turistice sunt prevăzute în localitățile 2 Mai, Costinești și Mamaia. La Ovidiu și Valul lui Traian se extind unitățile turistice existente, iar la Agigea va lua ființă un mare complex turistic cu focuri în căsuțe, spații comerciale, locuri de parcare. SIBIU în cadrul pregătirilor pentru sezonul turistic de vară, întreprinderea de turism a județului Sibiu a dat în folosință un modern camping, situat în parcul din Dumbrava, în vecinătatea Muzeului tehnicii populare și Grădinii zoologice. Alcătuit din căsuțe a cite 4 camere fiecare, noua bază turistică asigură cazarea, în condiții de confort deplin, a 300 de vizitatori. Pînă la începutul sezonului, vor mai fi date în folosință o nouă vilă în stațiunea Păltiniș și o cabană turistică la Aciliu, se vor amenaja noi campinguri în stațiunile Bazna și Ocna Sibiului și se va extinde cabana Valea Oltului. De asemenea, în cursul acestei veri, va fi pus în funcțiune și primul telescaun din Munții Cibinului, în stațiunea Păltiniș. SINAIA întreprinderea pentru turism și odihnă din Sinaia a dat în folosință noul motel „Izvorul rece“. De asemenea, între Sinaia-Cota 1400, Vîrful Furnica, a fost dat în funcțiune un teleferic cu cabine — cea mai mare și modernă instalație de acest fel din țară. Cu ajutorul lui pot fi transportați zilnic, pe distanță de 4,4 km peste 2 000 de călători. Pentru orientarea turiștilor în masivul Bucegilor s-au refăcut marcajele și au fost instalate noi indicatoare. Cele peste 20 de cabane pregătite să-și primească sînt la „înălțime" oaspeții, asigurînd un grad de confort sporit față de anii trecuți. TURISTIC amănuntul cotidian I Pieton, gen antitelefon ș Se știe prea bine că telefonul — mijloc de 1 comunicație modernă — este pus, prin excelență, la dispoziția cetățenilor. De aceea, înțelegîndu-se rolul său, Direcția județeană de poștă și telecomunicații Vrancea a montat aproape la fiecare colț de stradă, în piață, în gară, la blocuri, la restaurante și cinema, câte un telefon public : 40 în total. Vine omul grăbit, are de comunicat ceva, cuiva. Introduce fișa de 25 de bani și-și efectuează convorbirea dorită. Știți ce găsesc, uneori, electro-mecanicii în casetele pentru colectarea monedelor ? Bani vechi, șaibe, plăci din metal și rotițe, bucăți de carton, chibrituri. Ce minte isteață le-or fi introducînd, defectînd adesea aparatul, făcîndu-l inutilizabil ■ pentru nu se știe cît timp? Au fost găsite și telefoane fără micro-receptoare. Cine le-a smuls cu cordon cu tot ? Nu se știe. Și ponoasele sunt trase tot de cetățean dat de cetățeanul civilizat și cinstit. Bine-ar fi să „intre pe fir“ un control obștesc, exigent, care să susțină utilizarea corectă a telefoanelor publice. Emil STANCIU