Milcovul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1076-1150)

1973-01-04 / nr. 1076

S2SC5 " : ,. v ,C f " :: ■ * r BIBLIOTECA CENII^Â uniy^í^itará I -M. EMINESCU« IASI / ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL VII NR. 1076 JOI 4 IANUARIE 1973 4 pagini 30 bani ȘI CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI CEAUȘESCU Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste câteva minute vom încheia anul 1972, cu conștiința că am parcurs o nouă și importantă etapă pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate în România. Și în acest an oamenii muncii au obținut succese de seamă în toate domeniile de activitate. In industrie, planul producției a fost depășit, iar în agricultură am obținut cea mai mare producție din istoria țării. A luat un puternic avînt întrecerea pentru realizarea canalului înainte de termen, crnAu continuat să se dezvolte învățămîntul, știința, arta, cultura, s-a îmbunătățit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizație al întregii noastre națiuni socialiste. In acest an, Conferința Națională a partidului a luat hotăriri de cea mai mare însemnătate pentru accelerarea dezvoltării economico-sociale a întregii țări, iar Marea Adunare Națională a adoptat o serie de legi menite să perfecționeze în continuare relațiile de producție, organizarea societății noastre socialiste. Zilele trecute am sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluționară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate națională și Socială, politic pi Ggi ca și o viață mai bună. Apreciind abnegația și entuziasmul oamenilor muncii în obținerea tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieții noastre noi — clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, întregului nostru popor liber și stăpîn pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avînt în industrie și agricultură, ridicarea calității și eficienței întregii activități economice. In vederea sporirii avuției naționale și creșterii bunăstării întregului popor. Stă în puterea fiecăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiții planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetățean la locul său de muncă își va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioți, succese cu mai mari în activitatea consacrată prosperității patriei, traducerii în viață a mărețului program elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Dragi tovarăși. In anul care a trecut, România a desfășurat o amplă activitate internațională în slujba destinderii, păcii și colaborării. S-au întărit și dezvoltat relațiile noastre de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte țări, în spiritul coexistenței pașnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeții politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului și statului nostru cu privire la evoluția vieții internaționale. Deși pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se mențin surse de conflict și încordare, dominanta dezvoltării istorice o constituie afirmarea tot mai puternică a voinței popoarelor de a trăi în pace și bună înțelegere. Forțele înaintate de pretutindeni acționează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societății, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune și dominație, de forță și amenințare cu forța, pentru promovarea în relațiile interstatale a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității depline in drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese în dezvoltarea proceselor pozitive care au loc în viața internațională, să ducă la soluționarea, în spiritul păcii, a noi și noi probleme care confruntă omenirea, să fie anul ținerii conferinței europene pentru securitate, anul unui nou și important pas înainte pe calea conlucrării rodnice între națiuni, împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, dorim ca noul an să ducă la încetarea războiului din Vietnam și în întreaga Indochină, la stingerea conflictului din Orientul Mijlociu, la întărirea securității și destinderii internaționale. România intră în noul an hotărîtă să-și aducă contribuția activă la normalizarea climatului internațional, la instaurarea păcii și securității în lume. Considerăm că, acționînd unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coșmarul războaielor, ale unei lumi în care fiecare națiune să se poată dezvolta liber, bucurindu-se nestingherit de roadele muncii sale, de cuceririle civilizației umane. Stimați tovarăși. Fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi și însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării și fericirii tuturor celor ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru împlinirea nobilelor idealuri de pace și colaborare înaintea ultimelor bătăi de orologiu din acest an, doresc să vă adresez din tot sufletul, drani cetățeni ai României socialiste — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — cele mai calde urări de sănătate viață lungă, un an nou fericit, sașrtisfacții și bucurii depline, realizarea tuturor dorințelor și aspirațiilor de mai bine ! La mulți ani, dm^i tovarăși și prieteni ! NICOLAE rostită la televiziune posturile de radio cu prilejul Anului Nou IMSilIt**«! O viață de om La Ciorăști, în Inima Bărăganului. In urmă cu două decenii cînd a luat fiintă cooperativa agricolă de producție, oamenii au ales ca președinte pe un tlnăr robust, plin de viață și bun gospodar, ce implinise abia 29 de ani, pe Ion Coman. Acum, după 20 de ani, zilele acelea au rămas In memorie ca un vers de Început de poem al renașterii oamenilor și locurilor deopotrivă, pentru că, la Ciorăști, totul s-a schimbat, s-a dezvoltat armonios , cooperativa agricolă de producție, satul, oamenii. Anul 1952 a Însemnat pentru ciorășteni Începutul unui drum al certitudinilor și împlinirilor, pe care viața și-o descifrase cu demnitate. De atunci a început și pentru proaspătul președinte altfel viața, plină de responsabilitate, de griji, dar și de bucurii. Alături de oameni, a înteles fane ce avea de făcut, dar și mai bine a intuit unde trebuia să ajungă. Și cu răbdare, cu chibzuială, cu pasiune și dăruire, așa cum li stă bine unui gsopodar de obște, a Început să adune bogății, să dezvolte averea obștească. Astăzi, după 20 de ani, averea cooperatorilor din Ciorăști numără 18 900 000 lei. Ce Înseamnă aceasta ? Peste 1 700 taurine, 2 800 porcine, zeci de grajduri, solarii magazii, mașini, utilaje, camioane, tractoare... Și automat înseamnă, mai ales, producții sporite de grîu, de porumb, de sfeclă de zahăr și floareasoarelui, apoi lingă acestea, adunate, ordine, medalii... De pildă, pentru producția de porumb realizată în 1971, cooperativa agricolă de producție a fost decorată anul trecut cu ,,Ordinul Muncii“ clasa I. Am spus cooperativa agricolă de producție dar, se subînțelege, fără oameni, fără sudoarea frunților și a brațelor lor nimic n-ar fi fost posibi. Mai ales producțiile din acest an, în conajuii deosebit de vitrege cînd toți ca unul și unul pentru toțt au făcut tot ce-i omenește posibil ca nimic să nu se piardă din recolte mănoasă a pămîntului. Și, ca să înțelegem mai bine ce a însemnat munca în acest an, apelăm din nou la cîteva cifre : 3877 kg porumb boabe la hectar, 3700 kg grîu la hectar, peste 36 000 kg sfeclă de zahăr și 80 000 kg tomate In hectar în solarii, cooperativa inscriindu-se iar printre unitățile agricole fruntașe pe udei Ca urmare a rezultatelor obținute, cooperatorii din Ciorăști au predat în acest an fondul de stat 2700 tone cereale, peste 500 tone carne, 11000 hi lapte și alte însemnate cantități de produse vegetale și animale. Privite, în ansamblu, cifrele vorbesc de un efort colectiv, redau Întreagă capacitatea de muncă și de dăruire a oamenilor. Insă, undeva în intimitatea lor pur matematică este înglobată și contribuția președintelui, orele lui de chibzuință, de vis și de muncă, orele lui de pe timp, de zi și de noapte, in mijlocul oamenilor de douăzeci de ani fără întrerupere , încrederea in semen experiența sa de viată. lar lingă toate acestea, ca o recunoștință a calităților și muncii de două decenii, titlul de Erou al muncii socialiste care i-a fost atribuit, la cei 25 de ani ai Republicii. Transportul în comunsub semnul unor promisiuni de bun augur Discuția noastră cu factorii de conducere ai întreprinderii de gospodărire comunală și locativă, discuție referitoare la transportul în comun în anul abia sosit, a debutat sub semnul unui foarte ambițios angajament al gospodarilor municipiului. Ei sînt hotărîți ca tot „activul negativ“ de pînă acum — cel existent în realitate, cel generat în opinia cetățenilor — să fie eliminat, ei vor să facă totul pentru ca deservirea cetățenilor, în acest sector de activitate, să se desfășoare în condiții cît mai bune. Efectiv, acest totul înseamnă pentru I.G.C.L. Focșani o multitudine de aspecte, dezbătute și analizate în ultima adunare generală din anul trecut, a salariaților întreprinderii. Angajamentul luat în această adunare a fost ferm : prelungirea duratei de funcționare a autobuzelor care au depășit norma de casare. Iar pentru realizarea lui salariu- Mihai CARF.L (Continuare in pag. a lil a) LA CUMPĂNA DINTRE ANI PE VASTUL ȘANTIER AL CINCINALULUI LA DATORIE: Ceferiștii Ceferiștii, prezenți ca întotdeauna la datorie, au sărbătorit Anul nou în haine de lucru. Cumpăna dintre ani i-a găsit la datorie pe impiegatul de mișcare Ștefan Turcu, pe șeful de manevră Nae Oprea, manevranții de vagoane ca și pe Lazăr Petre, Toader Irimia și Constantin Mișcă, pe Mihai Pînțîru și Nicolae Prichici — acari blochiști. Cele 14 trenuri accelerate cele 2 trenuri de persoane suplimimentare, precum și cele 126 de vagoane descărcate de la 31cembrie pină ieri dimineață, deau solicitat personalului de serviciu o atenție deosebită și un efort suplimentar. Dar conștiincioșii lucrători căilor ferate s-au achitat onorabibil de sarcini, activitatea decurgînd în cele mai bune condițiuni, cele 2 000 tone mărfuri fiind descărcate la timp iar afluenței mari de călători din această perioadă i s-a răspuns cu măsuri operative. Electroenergeticienii Și pentru o parte din lucrătorii din cadrul Exploatării electroenergetice Vrancea, Revelionul a Însemnat atenție, operativitate în intervenții — într-un cuvînt, activitate obișnuită. Costică Vîlcu, ca și electricienii Andrei Ivanciu, Costică Giurgea, Iordache Ariton, Petre Avram și Ion Dumitriu au sărbătorit Anul nou în fața tablourilor de comandă, supraveghind la buna distribuție a energiei electrice în municipiu. Faptul că nu s-a înregistrat nici avarie, că totul a funcționat noromal iar cele cîteva deranjamente au fost rapid lichidate demonstrează buna organizare a activității în aceste zile festive. Nu trebuie să uităm contribuția celor care au supravegheat la centrele exterioare : Ion Mihalache, Radu Stănescu și Nicolae Zmeu, precum și a conducătorilor auto ce au asigurat deplasarea operativă a echipelor de intervenții la locurile unde s-au semnalat deranjamente START BUN: Fabrica de mobilă La Fabrica de mobilă Focșani, primul schimb a demarat din plin, la întreaga capacitate. Stocurile de subansamble pregătite anterior pentru fiecare loc de muncă și revizia temeinică făcută utilajelor au permis tuturor lucrătorilor să-și înceapă munca din primele minute ale zilei de ieri. Pretutindeni, la croit sau ambalat, finisaj sau ambalaj, s-a lucrat cu spor, înregistrîndu-se la finele schimbului o depășire sarcinilor de plan de 20 la sută. Continuînd în acest ritm, harnicul colectiv va putea realiza într-o lună, peste prevederi, mobilă în valoare de peste 1 300 000 lei I.I.L Focșani 3 ianuarie 1973 reprezintă și pentru colectivul de muncă de la întreprinderea de industrie locală Focșani o zi în care s-a lucrat din plin, cu toate forțele. Buna aprovizionare cu materiale, comenzile lansate anterior și funcționarea ireproșabilă a utilajelor a permis colectivului să realizeze o producție de 250 000 lei, față de circa 221 000 lei cît reprezintă planul zilnic al acestei întreprinderi. Producția anului 1973 a demarat sub bune auspicii 1912 — an de succese și remarcabile realizări, un an în care greutățile inerente au fost învinse de o bună organizare de forța creatoare a oamenilor și — a rămas undeva în urmă. Pășind în 1973 cu încredere și cu zîmbetul datoriei împlinite încrustat pe chipuri, muncitorii, inginerii și tehnicienii, ca de altfel întreg colectivul întreprinderii viei și vinului Vrancea, nu pregetă vreun efort nici în aceste prime ore de producție ale noului an, sîrguința cu care au reînceput activitatea fiind parcă mai accentuată, mai vizibilă. Aceste gînduri le consemnam ieri, la primele ceasuri ale dimineții în timp ce vizitam unitățile de producție aferente întreprinderii sus-amintite. Secția de distilat Focșani. La primele ore ale dimineții activitate febrilă, intensă, ca o reluare la noi dimensiuni a celei de anul trecut. Vasile Popovici, organizatorul grupei sindicale, primul om cu care am stat de vorbă afirma că, pentru atacarea planului de producție încă din prima zi a anului, lncapacitatea maximă a instalațiilor de distilare s-au aprovizionat din timp cu materia primă necesară. în discuție intervine și tehniciană Constanța Blănățui : „îndeplinirea și depășirea planului înainte de termen a permis verificarea instalației și executarea eventualelor reparații necesare, astfel că și din acest punct de vedere realizarea ritmică a planului este deja asigurată". Secția coniac — secția cu cele mai frumoase rezultate în muncă, ne garantează, prin cuvintele muncitorului Costică Usturoi, cel care nu și-a precupețit niciodată eforturile și pe care îl găsim orice oră la locul său de muncă sau că și în acest an va continua seria realizărilor frumoase — îndeplinind planul la sortimentul coniac pentru export cu o lună înainte de sfîrșitul anului — ne spunea interlocutorul nostru — și aplicînd măsuri organizatorice de mărire în continuare a capacității de preparare și macerare în cadrul acelorași suprafețe de producție, au fost asigurate în întregime cantitățile de coniac pentru export și intern necesare în primele luni ale anului 1973. în hala de îmbuteliere îl găsim la datorie pe lăcătușul Gheorghe Ștefan și pe tehnicianul Vasile Ghidu care veghează la bunul mers al instalațiilor. Intrebîndu-i cum merg utilajele, aceștia ne-au răspuns : — La sectorul îmbuteliere, cu toate că procesul de producție își mărește gradul de complexitate ca urmare a asimilării tehnologiei de îmbuteliere a produselor pentru export, datorită măsurilor organizatorice luate din timp și confecționării în concepție proprie a diferitelor dispozitive care se integrează organic în linia automată de proveniență străină, indicatorii tehnologici vor fi îndepliniți încă din primele zile ale anului pe care l-am început. Vizităm o altă unitate fruntașă: Centrul viei și vinului Cotești. Și colectivul de aici, deținător al unor rezultate mărețe se afla la acele ore ale dimineții de ieri într-o activitate intensă. Optimismul din privirile lucrătorilor ne dau asigurările unui bun început de an. La unitatea Cîrligele — argumenta Traian Crăciun și Ion Moșoiu — încă din luna decembrie, partizile de vinuri au fost pregătite conform procesului tehnologic fiind gata de a fi livrate beneficiarilor. Lucruri asemănătoare aflăm și la Depozitul Cotești, în plus, din discuțiile purtate cu Avram Popaz și Constantin Negoiță, am mai aflat că preocuparea întregului colectiv a fost și este orientată spre raționalizarea unor procese de muncă, in scopul mecanizării operațiilor grele ce solicitau un efort fizic sporit. Lucruri îmbucurătoare, ce demonstrează demarajul bun luat de activitatea industrială din acest sector am mai aflat și la celelalte unități vizitate, cum ar fi cea de la Budești, unde s-au depus toate strădaniile pentru ca din vinurile obținute în condițiile toamnei lui '72 să se livreze încă din primele zile ale anului acesta numai vinuri de calitate superioară, sau cea de la Urechești, unde tehnicianul Sava Saloneia ne-a demonstrat că partizile de vinuri sînt astfel organizate incit lotul de 40 vagoane pregătit pentru export poate fi expediat oricînd, la cererea beneficiarului, aici existînd obiceiul pregătirii anticipate a producției. Bine a demarat activitatea și la celelalte centre cum ar fi Odobești, Panciu, Bolotești și Cîndești, unde colective harnice și-au orientat în așa fel activitatea iicit să determine realizări maxime în plan încă din primele zile ale anului, creîndu-se astfel premise trainice pentru îndeplinirea planului anual la nivelele sale maximale. Marcel IONESCU Virgil HUMAIDA TABĂRĂ DE INSTRUIRE ȘI ODIHNĂ Ieri, s-a deschis la Odobești tabăra județeană de odihnă și instruire a activelor U.T.C. din școli, organizată de către Comitetul județean U.T.C. La tabără participă secretarii organizațiilor U.T.C. din licee și școli profesionale, locțiitorii acestora, responsabili ai comisiilor politico-ideologice și social profesionale. Timp de șapte zile, participanții vor fi inițiați în munca de organizație, fiind cei mai tineri activiști ai U.T.C. Aici se vor organiza dezbateri libere privind organizarea și planificarea și birourilor muncii comitetelor U.T.C., activitatea comisiilor pe domenii de activitate, activitatea comitetelor de elevi pe internat și a comisiilor de control obștesc ale elevilor, forme de colaborare cu școala etc. De asemenea, se vor organiza întîlniri sub formă de întrebări și răspunsuri cu activiști de partid și U.T.C., pe temă de politică internă și externă a partidului și statului nostru, privind activitatea organizației revoluționare de tineret. Alături de asemenea acțiuni politice și metodice, se vor iniția o serie de manifestări culturalartistice și distractive, sportive și tematice, activități care vor ajuta pa tinerii activiști să înțeleagă ce înseamnă spirit de inițiativă și de organizare. PETRE BORILA Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat. Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România anunță cu profundă durere încetarea din viață, după o lungă și grea suferință, în ziua de 2 iani-COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN arie 1973, a tovarășului Petre Borilă, vechi militant al mișcării muncitorești revoluționare, activist de frunte al partidului și statului nostru, luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea și înFlorirea patriei. CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA CONSILIUL DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA de Din partea comisiei organizare a funeraliilor Comisia pentru organizarea funeraliilor tovarășului Petre Borilă comunică : Sicriul cu corpul neînsuflețit al tovarășului Petre Borilă va depus la Marea Adunare Naționailă. Pentru a-și lua rămas bun, cetățenii vor avea acces joi 4 ianuarie a.c., Intre orele 9 și 14. Mitingul de doliu va avea loc a Palatul Marii Adunări Naționale, in ziua de 4 ianuarie, ora KW), iar înmormîntarea în jurul orei 15,30 ,ln Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului Și a patriei, pentru socialism.