Milcovul, octombrie-decembrie 1973 (Anul 6, nr. 1307-1384)

1973-10-02 / nr. 1307

I ANUL VI — NR. 1 307 / MARȚI 2 OCTOMBRIE 1973 4 pagini — 30 bani Prin efortul nostru creator, înfăptuim, sub semnul înaltei răspunderi muncitorești, CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN! AU REALIZAT SUPLIMENTAR LA PRODUCȚIA MARFĂ 20 670 000 lei Harnicul colectiv al Fabricii de confecții din Focșani a pășit în prima zi din ultimul trimestru al acestui an, aureolat de succesele obținute de-a lungul celor 9 luni parcurse pînă în prezent. Adoptînd ca deviză generală —cincinalul în patru ani“ — muncitoarele acestei mari unități economice focșănene raportează depășirea indicatorului valoarea producției globale cu 24 396 000 lei și a producției marfă cu 20 670 000 lei. Totodată, productivitatea muncii a crescut cu 1 787 lei pe cap de salariat, atestînd abnegația și ritmul neobosit în care harnicele muncitoare înțeleg să-și facă deplin datoria 3 739 000 lei Și colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Fabrica de mobilă din cadrul C.P.L. Focșani este decis ca în perioada care a mai rămas pînă la sfîrșitul anului să adauge realizărilor obținute pînă în prezent, valențe noi. Muncind neobosit, cele 2 012 000 lei realizate peste plan pe 9 luni la producția globală, ca și cele 3 739 000 lei obținute peste nivelul planificat la producția marfă, vor fi cu certitudine marcate. Aceeași hotărîre se manifestă și în ceea ce privește majorarea celor 2 138 000 lei realizate peste plan la producția de mobilă și, bineînțeles suplimentarea livrărilor la export, cu mult față de 1 111 000 lei valută cît s-a realizat pe primele 9 luni din acest an, asigurîndu-se pe aceste căi posibilități certe de devansare a actualului cincinal. ÎN CENTRUL ATENȚIEI: REALIZAREA INTEGRALA A PLANULUI SI PREGĂTIREA FRONTULUI DE LUCRU PENTRU 1974 In acest an, orașului Adjud i-au fost alocate sume importante pentru dezvoltarea triajului C.FR., electrificarea transportului feroviar, construirea întreprinderii de prefabricate din beton celular autoclavizat, pentru 110 apartamente, canalizarea orașului, creșă cu 120 locuri, complex de deservire, complex comercial și o fabrică de gheață. Pe lîngă aceste fonduri de investiții centralizate, cu sprijinul Consiliului popular județean Vrancea se mai construiesc din rezerva bugetară, obiective productive și sociale. Se vor înălța, astfel, o cantină a internatului cu 90 locuri, 5 000. mp seră floricolă, construcții și reparații de străzi și alte obiective. De asemenea, din fonduri de mică mecanizare, în cadrul secției mixte de gospodărie comunală și locativă se construiește un atelier mecanic. Pentru realizarea în bune condiții a sarcinilor ce decurg din volumul de investiții pe anul în curs, a fost necesară îmbunătățirea întregii activități a biroului Comitetului orășenesc de partid, a comitetului executiv și a organizațiilor de bază din construcții. în acest scop, au fost luate măsuri de pregătire a investițiilor încă din semestrul II 1972, prin asigurarea amplasamentelor, a documentațiilor și contractelor ferme cu unitățile de construcții, care să asigure darea în folosință a lucrărilor la termenele stabilite de bună calitate. Totodată, s-au luat măsuri de folosire pe o scară mai largă a proiectelor tip, precum și cointeresarea salariaților din construcții prin aplicarea acordului global. Viața ne-a demonstrat că, la fel ca și în alte sfere de activitate, în domeniul investițiilor, cunoașterea nemijlocită a realității are un rol hotărîtor în obținerea bunelor rezultate. Aceasta a fost rațiunea cînd am hotărît ca fiecare membru al biroului și comitetului executiv să răspundă de cîte un obiectiv, avînd sarcina de a îndruma și ajuta în mod concret la rezolvarea problemelor ce le ridică realizarea investițiilor, cît și la înlăturarea neajunsurilor. Ca rezultat al măsurilor luate de biroul comitetului orășenesc de partid s-a reușit ca pe cele 9 luni, planul de investiții pe oraș să se realizeze în proporție de 79 la sută. S-a dat în exploatare Ioan MINIOSU, secretarul Comitetului orășenesc de partid Adjud (Continuare în pag. a IlI-a) Aniversarea a 30 de ani de la crearea Diviziei „ Tudor Vladimirescu-Debrețin“ Solemnitatea conferirii Ordinului Tudor Vladimirescu" clasa I a Luni, 1 octombrie. In această zi, militarii armatei noastre populare, întregul popor, au sărbătorit 30 de ani de la crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu — Debrețin". Omagiul adus acestei aniversări și-a găsit o înaltă expresie în participarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, la festivitatea ce a avut loc în Capitală, în cadrul căreia Diviziei ce poartă, simbolic, numele conducătorului mișcării revoluționare de la 1821, i-a fost conferit Ordinul „Tudor Vladimirescu", clasa I. Această impresionantă manifestare, desfășurată în prezența conducătorului partidului și statului nostru a reprezentat, în fapt, cinstirea tuturor ostașilor țării care, la chemarea Partidului Comunist Român, au luptat vitejește pentru libertatea și independența României și apoi, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. Pe acest aspru drum de luptă, Divizia „Tudor Vladimirescu" — creată pe teritoriul U.R.S.S., la inițiativa și sub îndrumarea comuniștilor români și cu aprobarea guvernului sovietic, în condițiile cînd în întreaga noastră țară se dezvolta, sub conducerea Partidului Comunist Român, o amplă mișcare de rezistență a maselor largi populare, împotriva dictaturii militaro-fasciste cînd starea de spirit antifascistă se manifesta cu vigoare în rîndul armatei române , a acționat cu fermitate și dîrzenie, aducîndu-și contribuția, împreună cu întreaga armată română, la înfrîngerea hitlerismului. Prin acțiunile lor pline de curaj, ostașii diviziei și-au îndeplinit cu cinste jurămîntul făcut in fața poporului nostru, înscriind cu sîngele lor o pagină luminoasă în istoria luptei pentru eliberare națională și socială. Este prețuită, totodată, astăzi, activitatea neobosită pusă în slujba întăririi și înfloririi patriei socialiste de militarii acestei divizii, care își îndeplinesc, la fel ca toți ostașii țării, cu pasiune și dăruire, sarcinile de răspundere încredințate de partid și popor. ...Este ora 10. Ostașii Diviziei „Tudor Vladimirescu-Debrețin" trăiesc în această însorită dimineață de toamnă clipe deosebite. La sărbătoarea lor participă membri ai consiliilor de conducere ale Ministerului Apărării Naționale și Ministerului de Interne, generali și ofițeri activi și în rezervă — participanți la războiul antihitlerist — militari ai unităților din garnizoana București, membri ai gărzilor patriotice și ai formațiunilor de pregătire militară a tineretului, pionieri. Pe platoul central, se află aliniate unități ale Diviziei, avînd în flancul drept al frontului Drapelul de luptă. Un sunet prelung de trompetă anunță sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Comandantul Diviziei prezintă raportul. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, comandantul suprem al forțelor noastre armate, însoțit de ministrul apărării naționale, trece în revistă trupele și salută drapelele unităților.Continuare în pagina a IV-a DUMINICA, PE OGOARE Larga desfășurare de forțe Recolta de floarea-soarelui este încărcată și transportată în baza de recepție cu aceeași grijă cu care se recoltează. Viticultorii acționează intens în plantațiile viticole de la I.A.S. Panciu, culesul strugurilor se desfășoară intens, în ferme, activitatea este dirijată exemplar. Zi de zi, fără întrerupere, producția ia drumul spre centrele de vinificație. Despre ritmicitatea și organizarea care s-a încetățenit, ne-am convins și la sfîrșitul săptămînii pe care am incheiat-o. La ferma condusă de Iosif Andronic, culegătorii erau în vie. Pe rînduri, de pe butuci încercați de struguri se stringea materia primă pentru centrul de prelucrare. Este o producție record dacă amintim că de pe fiecare hectar se livrează mai mult cu aproape 5 000 kg. Un semn că întreaga gamă de lucrări s-a executat după toate regulile agrotehnice. Și la o recoltă așa bogată oamenii au spor la cules, în urmă rîndurile rămin goale, se are grijă să nu existe pic de risipă. Prin eforturile depuse, duminică s-au recoltat aproape 5 vagoane de struguri. în sprijinul viticultorilor din Panciu au venit să ajute și elevi de la Școala generală din Vizantea. Zilnic recoltează peste două vagoane de struguri. Din rîndul harnicilor elevi am notat pe Lenuța Gîndea, Rodica Sandru, Lucica Lădaru, Olguța Munteanu, Doni Bălan, Benoni Sandru. O zi rodnică Prin felul cum s-a organizat activitatea, la cooperativa agricolă din Mărășești se poate spune că pe ogoarele unității a existat, duminică, o zi plină de muncă. S-a acționat la strînsul și depozitatul recoltei, la pregătirea terenului și semănat. Pentru a grăbi ritmul lucrărilor din actuala campanie, 600 de muncitori și salariați din cadrul întreprinderilor și instituțiilor din oraș au făcut din ziua de duminică a zi obișnuită de lucru. Repartizați să muncească alături de membrii cooperatori pe suprafețele angajate în acord global și-au adus o contribuție importantă. La punctul Tarba, unde urmează să se însămînțeze grîu, se aduna producția de porumb și se elibera terenul de coconi. Din vii se recoltau strugurii. In alte locuri se sortau cartofii și se încărca floarea-soarelui pentru livrarea la baza de recepție. La realizările de duminică, se consemnează recoltarea unei suprafețe de 25 hectare cu porumb și 65 tone de struguri, transportul unei cantități de 25 tone de floarea-soarelui. N. POPOVICI N. SOARE (Continuare in pag. a III-a) Cu cele 40 hectare semănate duminică, mecanizatorii de la C.A.P. Gologanu au însămînțat griul pe 75 la sută din suprafață. Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși, Tovarăși generali, ofițeri, subofițeri, Tovarăși soldați. Aniversăm astăzi împlinirea 30 de ani de la înființarea Diviziei a „Tudor Vladimirescu", moment de mare însemnătate în istoria forțelor armate românești, a forțelor de eliberare socială și națională ale patriei. Cu acest prilej sărbătoresc, doresc să adresez, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri și al meu personal, un salut călduros și cele mai bune urări militarilor din Divizia „Tudor Vladimirescu“, tuturor militarilor forțelor armate române. După cum se știe, Partidul Comunist Român a desfășurat, Încă de la înființarea sa, o luptă activă împotriva politicii reacțiunii burghezo-moșierești, militînd cu toată fermitatea împotriva pregătirii războiului antisovietic, pentru prietenie și colaborare cu Uniunea Sovietică. In condițiile istorice și internaționale cunoscute, datorită lipsei de unitate a clasei muncitoare, a forțelor antifasciste și democratice, în anii ’40 s-a putut instaura în țară dictatura militaro-fascistă. Primii pași ai dictaturii militaro-fasciste au fost: dezmembrarea țării în urma Dictatului de la Viena și apoi aruncarea României în războiul dus de Germania hitleristă împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor din coaliția antihitleristă. In rîndurile maselor largi populare s-a dezvoltat o puternică mișcare împotriva fascismului și a războiului. în aceste împrejurări, Partidul Comunist Român, unind celelalte forțe democratice antifasciste din țară, a desfășurat o largă activitate de organizare a luptei pentru sabotarea mașinii de război fasciste. Starea de spirit din rîndul maselor largi populare s-a reflectat și în rîndul armatei, care înțelegea tot mai mult că trebuie să participe activ la lupta pentru salvarea intereselor naționale, pentru eliberarea țării de sub dominația fascistă. La chemarea Partidului Comunist Român, s-au ridicat la luptă masele populare, acționînd pentru ieșirea României din războiul dus alături de Germania hitleristă, pentru alăturarea la coaliția antihitleristă, pentru eliberarea întregului teritoriu al țării și zdrobirea definitivă a fascismului german, în primele rînduri au participat militarii armatei noastre. In condițiile interne arătate și ale desfășurării cu succes a luptei generale împotriva fascismului a fost posibil să se treacă, în anul 1943, din inițiativa Partidului Comunist Român, la constituirea Diviziei „Tudor Vladimirescu". Trebuie să menționăm cu acest prilej sărbătoresc că guvernul sovietic a acordat atît aprobarea, cit și întregul său sprijin pentru organizarea, dotarea și funcționarea acestei mari unități românești pe teritoriul Uniunii Sovietice. Aș dori ca, la această adunare, să exprim guvernului și poporului Uniunii Sovietice mulțumirile partidului și ale poporului român. încă de la înființarea Diviziei „Tudor Vladimirescu" s-au afirmat cu toată fermitatea scopurile care trebuiau să anime lupta ei și se poate spune — a întregii armate. Intr-un document, adoptat în 1942, ce a stat la baza constituirii acestei unități, se spunea : „Noi, românii, nu dorim stăpînirea străină a generalilor germani. Noi dorim cîrmuirea noastră românească, reprezentată printr-un guvern cu adevărat național României, un guvern al păcii, libbertății și independenței". Putem spune că ceea ce se întrevedea în acel document s-a înfăptuit! Și, într-adevăr, în România s-a instaurat un guvern național revoluționar care a pus bazele reguiri sociale. Guvernul român asigură făurirea orînduirii socialiste, înflorirea patriei, bunăstarea și fericirea întregului popor, independența și suveranitatea națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice, ovații și urale). Sînt cunoscute împrejurările internaționale favorabile din vara anului 1944, victoriile istorice obținute de armatele sovietice, de armatele coaliției antihitleriste, de forțele de eliberare națională și de partizanii din diferite țări, care dădeau lovituri tot mai puternice mașini de război hitleriste, grăbind prăbușirea Germaniei fasciste. In aceste condiții, în primăvara anului 1944, s-a realizat Frontul (Continuarea pag. a IV-a) L.£ Declarația Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R. Ancheta noastră „Secția Autoservice Focșani — calitatea prestărilor nu justifică dotarea tehnică", publicată în ziarul „Milcovul" ■ din 14 septembrie a.c. — prin care cititorii au luat cunoștință de unele deficiențe organizatorice, abateri de la disciplina muncii, lipsa solicitudinii față de cetățenii care apelează la serviciile secției amintite — a determinat comitetul executiv al cooperativei „Prestarea" să inițieze recent analiză detaliată a muncii desfășurate de colectivul mecanicilor și tehnicienilor auto, tocmai în scopul corectării operative a situațiilor negative existente. Vom adăuga că acțiunea întreprinsă a fost de natură să convingă factorii de conducere ai cooperativei „Prestarea", făcînd bilanțul neregulilor semnalate de articolele apărute în presă, că beneficiile economice ale unui sector de producție nu se pot realiza pe seama încărcării artificiale a tarifelor, aplicate incorect, ci numai printr-o calitate ireproșabilă a serviciilor prestate. Acestui deziderat i se adaugă în modul cel mai firesc disciplina în muncă, folosirea la maximum a timpului de lucru, a utilajelor aflate în dotarea secției. Acestea ar fi, pe scurt, primele observații care se desprind în urma ședinței de lucru la care ne-am referit. Dincolo însă de cuvintele convenționale rostite de cei care răspund de interesele economice ale secției Auto service, am reținut cîteva „amănunte" deloc neglijabile. Ne gîndim că „perfecționarea" stilului de lucru, fundamentat doar pe decizii drastice (!) de felul — cine vrea rămîne, cine nu pleacă, nu va asigura obținerea unor rezultate bune, predominante în activitatea secției. Totodată, simpla rostire festivă a zeci de cuvinte frumoase nu se poate substitui, în niciun caz, măsurilor ferme, operative și concrete. Poate de asemenea formalisme maladive, de lipsa controalelor periodice, înlocuite ad-hoc cu simple vizite de protocol. „Beneficiind" de invitația participării la ședință, Inspectoratul județean pentru controlul calității produselor, cît și Inspectoratul județean pentru controlul prețurilor se aflau pentru... prima dată în incinta secției. Iată, așadar, o explicație a perpetuării anomaliilor, abaterilor, a evitării de a aplica hotărît legislația în vigoare. Tonul fărădelegilor, „amănunt" revelator, a fost dat chiar de cei cărora li s-au încredințat funcții de răspundere în fruntea secției. Pare, desigur, incredibil, dar „meșterii" aveau mai întîi „grija" ca ucenicia să debuteze nu cu transmiterea acelui aloc profesional, ci cu moștenirea metehnelor de a ști cum poți beneficia de bacșișuri degradante. Intr-adevăr, urît și iresponsabil lucru ! Nu putem încheia însă aceste rînduri fără a semnala și o altă deficiență — centrul de perfecționare a personalului din cooperația meșteșugărească a trimis la U.J.C.M. Vrancea, încă de la începutul anului, o tematică orientativă în scopul ridicării nivelului de pregătire a lăcătușilor meca- Alex. GAVRILESCU L (Continuare în pag. a III-a) La Secția Autoservice Focșani DISCIPLINA ÎN MUNCAUN ARTICOL CARE LIPSEȘTE 1