Milcovul, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1385-1460)

1974-01-03 / nr. 1385

BIBLIOTICA centrala universitara M. EMINESCU* ÎA$Î ANUL VII— NR. 1385 JOI 3 IANUARIE 1974 4 pagini — 30 bani CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. Peste cîteva momente, încheiem anul 1973 și începem noul an animați de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obținute în politica internă și externă a partidului și statului, în înfăptuirea mărețului program elaborat de Congresul al X-lea și de conferința națională și, totodată, însuflețiți de hotărîrea neabătută de a da viață obiectivelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate pe pământul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condițiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obținut noi și însemnate progrese în dezvoltarea și modernizarea industriei și agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creșterea avuției naționale, în perfecționarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învățămîntului, științei, artei și culturii, a creșterii nivelului de trai, material și spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcție socialistă. Toate acestea demonstrează, odată în plus, justețea politicii marxist-leniniste a partidului, creșterea rolului său de forță politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a întregului popor care își făurește liber, în mod conștient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obținute în acest an, pentru munca plină de abnegație consacrată edificării socialismului și comunismului în România, conducerea partidului și statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, cele mai calde felicitări întregul nostru popor pășește în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist și Congresul al XI-lea al partidului cu noi și remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieții economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea și organizarea tuturor forțelor societății într-o direcție unică, îmbunătățirea continuă a activității economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potențial material și uman al țării, întărirea ordinii și disciplinei socialiste, dezvoltarea inițiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăți. Realizările dobîndite în acești 3 ani, sporurile însemnate obținute în dezvoltarea economiei naționale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condițiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres și civilizație. Dragi tovarăși. Desfășurarea vieții internaționale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justețea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justețea politicii externe a partidului și statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării și prieteniei cu țările socialiste, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieții internaționale printr-o serie de succese importante în lupta forțelor progresului, democrației și păcii , s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferința țărilor din Europa pentru securitate și colaborare, s-au făcut o serie de pași înainte pe calea destinderii internaționale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării și înțelegerii între națiuni. Totodată, unele evenimente, și cu deosebire reizbucnirea ostilităților militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forțe reacționare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea și pacea generală. Se poate spune că evoluția omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acționeze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forță și dictat, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Desfășurînd o vastă și intensă activitate internațională, România și-a amplificat relațiile cu celelalte popoare, a acționat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi și respect al independenței și suveranității fiecărei națiuni, pentru crearea unui climat în care toate țările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluționarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizației Națiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internațional, în dezvoltarea conlucrării pașnice dintre națiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa și de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor țări cu orînduiri sociale diferite, declarațiile solemne și acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi și multilaterale între poporul nostru și popoarele respective și, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relații între state, ln cauza destinderii, înțelegerii și colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească și mai mult prestigiul internațional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi și mari succese în lupta popoarelor, a forțelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relații noi, democratice, în viața internațională, pentru dezvoltarea cursului destinderii și păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinței general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominației coloniale și a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei națiuni de a fi stăpînă pe bogățiile sale, pe propriul său destin, de a-și făuri o viață liberă și prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării și solidarității țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societății contemporane, al făuririi unei lumi mai bune și mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, țărani, intelectuali, bărbați și femei, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — nu vor precupeți nimic pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului — expresie fidelă a intereselor și aspirațiilor fundamentale ale națiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat și guvernului, precum și al meu personal, adresei tuturor cetățenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare și fericire, satisfacții depline în muncă și viață, împlinirea tuturor dorințelor, multă sănătate și fericire ! La mulți ani, dragi compatrioți ! Iți adresăm această urare, ce se găsește în inimile și cugetele noastre așa cum din vechime, la fiecare soroc de An Nou, poporul român a știut, să-și inmănuncheze cele mai frumoase aspirații, gînduri pe care apoi hărnicia sa le-a transformat in fapte vrednice, înscrise în paginile istoriei. Sintetizate în „retortele" cincinalului, ultimele zile ale lui 1973 — ca de altfel întregul an — rămîn ca o puternică expresie a emulației pe care am dezvoltat-o în procesul de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltată. De altminteri, luăm ca punct de referință momentul încheierii unui an, prin semnificația și substanța sa care l-au circumscris existenței noastre socialiste, acelei retrospective cu care ne confruntăm atunci cînd ne îndreptăm pe drumul unor noi înfăptuiri. De 26 de ani, ajunul Anului Nou își sporește rezonanța, se identifică cu vîrsta Republicii. 1974 este anul în care sărbătorim a 30-a aniversare a Eliberării patriei, este anul Congresului al XI-lea al P.C.R. Asemenea momente, în chip firesc, readuc în planul retrospectivelor rodul eforturilor oamenilor muncii. Ne reamintim că județul Vrancea și-a realizat producția globală repartizată perioadei 1971—1973, cu un avans de două luni și jumătate ; în acest răstimp au fost puse în funcțiune noi capacități de producție, cum sunt cele din domeniul construcțiilor de mai Bun venit, 1974 și ai, produselor ceramice, realizarea unor mărfuri ce au încorporat în ele materiile prime de care dispune județul nostru. Nu reamintim cu satisfacție de locul pe care și l-au cîștigat produsele fabricate în unitățile economice ale județului pe piața externă. Nu putem disocia de potențialul economic în continuă dezvoltare, amplificarea preocupărilor pentru creșterea nivelului de viață și de trai al oamenilor muncii. Iată deci, suficiente argumente prin care se proiectează anul Reportaj realizat de Alex. GAVRILESCU Al. CRIHANA (Continuare în pag. a IlI-a) Gara Focșani Prezenți ca întotdeauna la datorie, ceferiștii au sărbătorit Revelionul în haine de lucru. Noul an 1974 i-a găsit în plină activitate pe impegații de mișcare Constantin Constantinescu și Neculai Hornoianu, pe manevranții de vagoane Dumitru Gîdea (șef manevră), Constantin Mișchea, Ion Liciu și Ion Lungu, ca și pe acarii Iacob Posteucă și Alexandru Rusu. De la tovarășul Aurel Păncescu, șef de gară adjunct, prezent la datorie atît în noaptea Revelionului cit și în prima zi a anului, am aflat că la cele 32 de vagoane încărcate cu 420 tone mărfuri, s-a micșorat staționarea în tranzit cu manevră cu peste 20 la sută. De asemenea, s-a redus și staționarea la încărcare-descărcare, ca urmare a faptului că s-a asigurat punerea și scoaterea operativă a vagoanelor la încărcare-descărcare și expedierea lor în termenul cel mai scurt. Cu asemenea realizări, ceferiștii și-au asigurat un bun demaraj în noul an, electrice, Ioan Negoiță, aflat la datorie în noaptea Anului Nou, nu l-a pus la dispoziție, a înregistrat 24 de plecări și 23 de sosiri de garnituri, fără să se înregistreze nici o secundă de întîrziere. în această noapte, tuturor mecanicilor de locomotivă și ajutoarelor lor, impegatul de mișcare le-a urat „drum bun și... La mulți ani 1974 !" După scurgerea a doar 14 minute din noul an, comuniștii Vasile Costin, mecanic de locomotivă și Dumitru Ghiuț, ajutor mecanic, au pornit pe „Electric 127" în prima cursă a anului, remorcînd mărfurul 53 101 pe linia Adjud — Ghimeș. La rândul lor, șeful de formație Valeriu Mihai și maistrul Alexandru Beiu, au asigurat sub coordonarea inginerului Gheorghe Arnăutu condiții optime la serviciul de supraveghere a circulației și reparația locomotivelor. Tuturor celor ce în depoul și stația C.F.R. Adjud au transmis ștafeta succeselor în noul an, celor ce alături de marea familie a ceferiștilor au asigurat condiții normale de circulație pe magistralele de oțel ale țării le urăm la rindul nostru noi și însemnate succese în munca de zi cu zi. Ceferiștii la datorie Coordonate ale bucuriei și nostalgiei călătoriilor : gările Depoul și stația C.F.R. Adjud Noaptea de la hotarul dintre cei doi ani a constituit pentru o parte dintre ceferiștii adjudeni — cei ce au sărbătorit prin muncă revelionul — un răstimp în fapte și succese. Registrul de control, pe care șeful de tură de la comanda locomotivelor Diesel și Anul 1974 va marca prezența unui nou obiectiv al industriei chimice: instalația de acizi grași sintetici distilați, din cadrul întreprinderii chimice Mărășești Semnele rodnice ale anului Oamenii au facilitat schimbul instrumentelor de acreditare între 1973 și 1974. In minutele în care secretarul general al partidului nostru rostea _cuvîntul de inimă către toate inimile României socialiste, asimilîndu-i nobilele îndemnuri, interferîndu-ne hotărîrile cu ele, fiecare om al muncii din acest județ gîndea la drumul parcurs în 1973 — la toate împlinirile care au solicitat dăruire patriotică și la drumul ce urmează să fie parcurs în noul an 1974, penultimul din acest istoric cincinal. Am putea spune că la noi, datorită sensibilizării spiritului general s-a îndătinat obiceiul de a da anului ce e al anului, de-a anticipa faptic criteriile care să apropie viitorul de prezent abordînd ca stil de muncă, devansarea in timp a multor angajamente. Firesc și îmbucurător, mai devreme decit altădată, intuind înaltele competiții consacrate înfloririi materiale și spirituale, reprezentanții tuturor localităților vrîncene, întruniți în cea de-a XXII-a Sesiune a Consiliului popular județean, au alcătuit cu un admirabil realism, cu o prestigioasă promptitudine — dîndu-i valoare de document — răspunsul la chemarea lansată de Consiliul popular al județului Bihor. Se află, în capitolele acestui răspuns, o impresionantă responsabilitate , vizînd dimensiunile industriale și gospodărești, de investiții și construcții, de raționalizare a combustibilului și energiei, de proiectare, sistematizare, construcții de drumuri și poduri; sunt sintetizate, apoi, obiective privind obținerea de venituri proprii, de asigurarea unei mai bune aprovizionări a A. S. MILCOVIN (Continuare in pag. a LII a) ENERGETICIENII au pășit în noul an indeplinindu-și cu cinste obligațiile Pentru energeticieni, Anului Nou, ca și prima zi ajunul din 1974 a decurs sub semnul unei activități intense, de maximă încordare și operativitate. Iată ce ne-a relatat coordonatorul de manevră Iorgu Oancea care se afla de serviciu în seara Revelionului: „In jurul orei 19 ni se semnalează un deranjament din cauza căruia jumătate din locuitorii comunei Gugești nu beneficiau de curent electric. Echipa 1’Z////////////////////// de intervenție acționează cu promptitudine și în jurul orei 20 ni se comunică faptul că remedierea s-a încheiat, totul intrînd în normal. La ora 22 și 14 minute a apărut o punere la pămînt netă — o avarie cu alte cuvinte — pe linia de 15 KV Șișcani — Adjud V. H. (Continuare în pag. a III-a) «//////////////////////////////////////// BILANȚ Firesc, prima apariție din acest an sub genericul „amănuntului“ are un titlu retrospectiv. „Milcovul" această carte vie a Vrancei, cronică între paginile căreia faptul semnificativ, valențele experienței pozitive, datele împlinirilor complexe se aliniază armonios, își pregătește primele file. Bilanțul, clipa în care așezăm în fața noastră toate visurile și faptele de un an, poate mărturisi multe, frumoase lucruri. Cu cîteva luni mai devreme a fost îndeplinită producția globală industrială în cel de-al treilea an al cincinalului, în toate sectoarele de activitate oamenii muncii vrînceni, conduși și îndrumați de comuniști reușind să înscrie cifre și izbînzi care le fac cinste. La ora bilanțului, așa cum am fost obișnuiți din străvechi, n-am putut să nu alăturăm prezentul de viitor, nu putem să nu facem loc visării, gîndului ridicat spre înălțimi solare. Am obținut mult, vom obține și mai mult. La producția marfă, desfacerile de mărfuri cu amănuntul, producția agricolă, fondul locativ, investițiile social-culturale etc., cifrele sînt în creștere, indicii planificați dovedind un optimism robust, o matură și de nezdruncinat siguranță. Urcînd spre înălțimile pe care partidul ni le arată am învățat să muncim mai bine, să fim mai încrezători, mai hotărîți, mai buni. Cifrele se contopesc alături de atributele de nuanță afectivă dimensioned la această oră de bilanț un chip și un gînd comunist — al cetățeanului Republicii Socialiste România. T. S. tri//ti/imiriiiiiirtifiniii/i/ii/i/fi///i/rir/ti//rr/r/////r/rrrm/ri/////t////////rt, I I