Milcovul, aprilie-mai 1974 (Anul 7, nr. 1461-1489)

1974-04-27 / nr. 1483

I V *1 \ Vlawv £^lT ANUL VII — NR. 1483 SIMBATA 27 APRILIE 1974 4 pagini — 30 bani ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. aL P.C.R. în ziua de 26 aprilie a.c., a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. în cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu a prezentat o informare cu privire la lucrările Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia, care a avut loc în zilele de 17-18 aprilie a.c. Aprobînd în unanimitate și dînd o înaltă apreciere activității constructive desfășurate de delegația română la Consfătuirea poziției exprimate de tovarășul Nicolae Ceaușescu — în deplină conformitate cu linia politică generală a partidului și statului nostru stabilită de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului — Comitetul Executiv a adoptat în acest sens o hotărîre specială, care se dă publicității. în cadrul aceleiași ședințe, Comitetul Executiv a analizat raportul Curții Superioare de Control Financiar cu privire la activitatea de control financiar-bancar în economie pe anul 1973. Comitetul Executiv a apreciat ca pozitive măsurile întreprinse pînă în prezent, stabilind ca în această activitate să se urmărească cu consecvență transpunerea întocmai în viață a orientărilor și sarcinilor stabilite de conducerea partidului și statului, de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în ce privește respectarea disciplinei financiare în utilizarea mijloacelor materiale și bănești, creșterea eficienței folosirii acestora, introducerea unui climat de ordine și disciplină riguroasă în administrarea fondurilor, de prevenire și eliminare a oricăror forme de risipă, sporirea simțului de răspundere al tuturor factorilor care decid folosirea de valori materiale și bănești. De asemenea, Comitetul Executiv atrage atenția ministerelor, comitetelor județene de partid și mnsiliilor a-m are iudei«» tuturor instituțiilor și întrep. Liderilor, să aplice cu consecvență și fermitate Hotărîrea Plenarei comune a C.C. al P.C.R. și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale cu privire la măsurile de economisire a combustibilului și energiei, să se acționeze pentru folosirea rațională și valorificarea superioară a materiilor prime, pentru evitarea risipei. Comitetul Executiv a aprobat propunerile Consiliului de Miniștri privind reașezarea prețurilor de producție și de livrare la produsele din ramurile silviculturii, exploatării și industrializării lemnului. Totodată, Comitetul Executiv a rezolvat unele probleme ale activității curente. 1. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a ascultat informarea prezentată de secretarul general al partidului, președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, conducătorul delegației de partid și guvernamentale române la lucrările Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia, care a avut loc in zilele de 17 și 18 aprilie a.c. în capitala Republicii Populare Polone Comitetul Executiv aprobă în unanimitate și dă o înaltă apreciere activității rodnice și constructive desfășurate de delegația română, poziției exprimate la Consfătuire de tovarășul Nicolae Ceaușescu — în deplină conformitate cu linia politică generală a partidului și statului nostru stabilită de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului. Aprecierile și considerentele expuse, întreaga activitate a delegației la Consfătuire reprezintă o nouă contribuție de seamă Partidului Comunist Român, a toovarășului Nicolae Ceaușescu personal, la cauza prieteniei, alianței și colaborării cu țările socialiste participante, la dezvoltarea conlucrării și solidarității tuturor țărilor socialiste, la securității europene și înfăptuirea dezvoltarea colaborării și încrederii între toate națiunile continentului, un aport însemnat la promovarea noilor principii de relații internaționale. 2. Comitetul Executiv își exprimă aprobarea față de documentele Consfătuirii, consideră că întilnirea de la Varșovia a dezbătut probleme majore ale luptei pentru destindere, securitate și colaborare pe continentul european, pentru consolidarea păcii în întreaga lume. . 3. In legătură cu problemele înscrise la ordinea de zi a Consfătuirii, Comitetul Executiv relevă cu satisfacție cursul general al destinderii in Europa, care a dus la convocarea Conferinței generaleuropene pentru securitate și cooperare, confirmîndu-se astfel justețea și caracterul realist al chemării la înfăptuirea securității europene lansate de Consfătuirea de la București din 1966 a Comitetului Politic Consultativ. Comitetul Executiv subliniază consecvența cu care a militat și militează România, alături de celelalte țări socialiste, pentru promovarea cauzei securității și colaborării pe continent. Aportul bogat și multilateral al țării noastre s-a materializat, prin numeroasele inițiative, demersuri și acțiuni pentru propagarea și înrădăcinarea principiilor securității în practica vieții internaționale, prin normalizarea relațiilor dezvoltarea și diversificarea colaborării României cu celelalte state europene, prin activitatea vastă și neobosită de contacte și întîlniri ale președintelui României, tovarășul Nicolae Ceaușescu cu șefii a numeroase state și guverne europene, personalități politice și reprezentanți ai diferitelor organizații sociale, prin înscrierea obiectivelor securității în Declarațiile solemne, Comunicatele comune și în celelalte documente încheiate cu aceste prilejuri, prin rolul constructiv desfășurat de reprezentanții României în toate fazele lucrărilor Conferinței. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. reafirmă necesitatea ca in cadrul Conferinței ceneral-europene să se elaboreze documente clare — care să statornicească noile principii ale relațiilor pe continent bazate pe respectul independenței și suveranității naționale, să excludă folosirea forței sau amenințării cu forța, să ofere tuturor popoarelor garanția deplină că vor fi ferite de orice act de agresiune și se vor putea dezvolta liber, potrivit propriei voințe, într-un climat de prietenie și înțelegere — prevăzînd măsuri concrete de aplicare a acestor principii și de creștere a încrederii și stabilității. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. relevă, de asemenea, importanța faptului că în documentele Consfătuirii a fost reafirmată necesitatea instituirii unui organism permanent al statelor participante la conferință. Pronunțîndu-se în mod pentru accelerarea lucrărilor ferm ținerea în acest an a fazei a treiia a Conferinței, România consideră că ar fi util și necesar ca aceasta să aibă loc la nivelul cel mai înalt. Comitetul Executiv acordă mare importanță concluziei exprimate de statele participante la Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ, care au consemnat, în mod unanim, îndoptate, necesitatea documentele adestinderii politice pe completă uii continent cu destinderea militară. O mare însemnătate are în acest sens reafirmarea pozițiilor exprimate în Declarația Consfătuirii de la Praga a Comitetului Politic Consultativ, din ianuarie 1972, care a relevat obligația statelor europene de a contribui, pe toate căile, la înfăptuirea măsurilor de dezarmare și a subliniat cu claritate că examinarea și definirea căilor de rezolvare a acestei probleme nu trebuie să fie prerogativa alianțelor militar-politice existente în Europa. In această privință o mare însemnătate are desfășurarea unor eforturi susținute pentru a se obține ca la Conferința de la Viena — care a fost apreciată de la început, de comun acord, ca treaptă pentru trecerea la abordarea problemei dezarmării în Europa — să se obțină rezultate cît mai bune pe calea reducerii într-o proporție accentuată a trupelor și armamentelor atît străine, cit și naționale, asigurîndu-se ca măsurile ce se vor adopta să nu afecteze în nici un fel securitatea, atît a statelor participante la conferință, cît și a celor care nu sînt părți la acordurile ce se vor realiza. In acest sens, Comitetul Executiv apreciază că problema dezarmării în Europa — care privește în mod nemijlocit toate popoarele continentului — impune ca, la anumite faze ale conferinței, să-și poată spune părerea în cadrul acesteia și celelalte state europene interesate. Comitetul Executiv subliniază marea însemnătate politică practică a faptului că statele soșicialiste participante la Consfătuire și-au reafirmat, în mod public și deschis, în Comunicatul adoptat, poziția că sunt gata să desființeze organizația Tratatului de la Varșovia simultan cu dizolvarea N.A.T.O., sau, drept prim pas, să lichideze organizațiile lor militare. Firește, atît timp cit continuă să existe N.A.T.O. și nu se înfăptuiesc măsuri efective de dezarmare, România, alături de celelalte state socialiste participante la Tratatul de la Varșovia, se pronunță pentru întărirea capacității de apărare și a colaborării reciproce în această direcție. In condițiile marilor schimbări petrecute în cele aproape două decenii de la înființarea Tratatului de la Varșovia, este necesară și se impune accentuarea tot mai mult, prioritară, a caracterului și laturii sale politice, inclusiv perfecționarea sistemului de mări și consultări reciproce inf prm toate problemele importante pentru pacea în Europa și în lume. 4. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. dă o înaltă apreciere modului în care a fost exprimată de către tovarășul Nicolae Ceaușescu poziția României asupra celorlalte probleme care au format, de asemenea, obiectul unor schimburi de vederi la Consfătuire. In legătură cu Orientul Apropiat, România și-a reafirmat poziția constantă privind soluționarea politică a conflictului, retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate in urma războiului din 1967, crearea condițiilor care să asigure independența și integritatea tuturor statelor din zonă, rezolvarea problemei poporului palestinian, pornindu-se de la dreptul său de a se organiza de sine stătător, inclusiv dreptul de a-și constitui un stat independent. Apreciind pozitiv realizarea dezangajării dintre Egipt și Israel, ca un prim pas spre retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate, România consideră că ar deosebit de utilă dezangajarea și dinn celelalte zone ale conflictului, în legătură cu examinarea situației din Vietnam Comitetul Executiv subliniază necesitatea unor eforturi susținute în vederea înfăptuirii Acordurilor de la Paris a instaurării păcii în intreaga Indochină, asigurîndu-se astfel condițiile necesare ca popoarele vietnamez, khmer și laoțian să-și soluționeze singure problemele, fără amestec din afară, să se consacre dezvoltării lor economicosociale independente. Comitetul Executiv reafirmă deplina solidaritate a P.C.R. și poporului român cu lupta dreaptă a a popoarelor din țările Asiei, Africii și Americii Latine împotriva imperialismului, colonialismului și neocolonialismului, pentru eliberarea națională, pentru consolidarea independenței lor politice și economice pentru pogres social. Este necesar să se acționeze mai ferm pentru a se pune cu desăvîrșire capăt dominației colonialismului portughez, pentru a se lichida politica de discriminare rasială din Africa de Sud și Rhodesia. Pornind de la faptul că una din problemele internaționale de cea mai mare actualitate și complexitate este lichidarea decalajului dintre țările în curs de dezvoltare și statele avansate economic — a cărui sursă se află în politica și practicile imperialismului,colonialismului și neocolonialismului — Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. subliniază necesitatea de a se acționa cu consecvență pentru respectarea și consolidarea suveranității popoarelor asupra bogățiilor lor naționale, așezarea relațiilor economice internaționale pe o bază nouă, echitabilă, de deplină egalitate, realizarea unor raporturi juste între prețurile materiilor prime și ale produselor industriale, asigurarea tuturor condițiilor ca schimburile comerciale să fie reciproc avantajoase, să stimuleze progresul mai rapid al țărilor slab dezvoltate. Comitetul Executiv relevă aprecierea înscrisă în documentele Consfătuirii că grija față de menținerea păcii și contribuția activă la soluționarea problemelor vieții internaționale sunt o datorie a tuturor statelor, indiferent de mărimea sau apartenența lor la un sistem social-politic sau altul. în legătură cu aceasta, Comitetul Executiv apreciază reafirmarea în cadrul Consfătuirii a importanței creșterii rolului și eficienței activității O.N.U. în sprijinirea procesului de destindere internațională, inclusiv pe continentul european, în soluționarea marilor probleme ale omenirii contemporane, în consolidarea păcii și dezvoltarea colaborării între toate națiunile. * Comitetul Executiv constată că, în lumina dezbaterilor și documentelor Consfătuirii, s-a confirmat încă o dată cu putere, justețea orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale partidului cu privire la evoluția vieții internaționale, a liniei generale urmată cu consecvență de partidul și statul nostru în domeniul politicii externe. Pornind de la faptul că între politica internă și externă există o strînsă legătură, că succesele obținute în edificarea noii orînduiri, în ridicarea bunăstării maselor reprezintă totodată o contribuție internaționalistă la întărirea forțelor și prestigiului socialismului. Comitetul Executiv cheamă clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor să desfășoare o activitate susținută pentru, noi și cît mai importante realizări In toate domeniile construcției socialiste, intîmpinînd astfel cu cinste marile evenimente ale anului 1974 — Împlinirea a trei decenii de la Eliberare și Congresul al XI-lea al Partidului Comunist Român — pentru noi victorii pe calea făuririi societății socialiste, multilateral dezvoltate in patria noastră. HOTĂRÎREA Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. privind Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia și activitatea desfășurată la Consfătuire de delegația de partid și guvernamentală română, condusă de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU SĂRBĂTOAREA MUNCH__ INITILHATA CU NOI REALIZĂRI si ■immni—si IN ÎNTRECEREA socialista Activitatea energeticienilor — la înaltă tensiune Apropiata sărbătoare a muncii, ziua de 1 Mai este întimpinată cu realizări de prestigiu și de energeticienii din cadrul Secției de distribuție energiei electrice Vrancea. Eie au realizat de la începutul anului și până în prezent importante depășiri ale planului de producție, constînd în lucrări de bună calitate, eficiente, prin care se asigură totodată creșterea de siguranță în coeficientului funcționarea utilajelor și instalațiilor. Dintre succesele mai importante cu care cinstesc ziua de energeticienii ! Mai amintim schimbarea izolației liniilor de medie tensiune cu izolatori nestrăpungibili în proporție de 147 la sută, înlocuirea aparatajului necorespunzător din liniile de medie tensiune în proporție de 143 la sută, îmbunătățirea nivelului de tensiune în alimentarea abonaților din mediul rural în proporție de 150 la sută. Totodată, s-au mai realizat lucrări de foarte bună calitate la reviziile instalațiilor. La aceste realizări deosebite au contribuit din plin, depunind multă strădanie muncitorii Radu Stănescu, Dimofte Nistor, Emil Macarie, Mănăilă Ene, tehnicianul Romeo Coșoreanu, precum și maiștrii Mihai Munteanu și Constantin Teodorescu. Sporuri substanțiale de producție Colectivul de muncitori, ingineri și tehniceni din cadrul Inspectoratului silvic Vrancea, larg mobilizat în întrecerea socialistă, acționează un amplu complex de măsuri în scopul creșterii continue a volumului de producție, lucru relevat de rezultatele înscrise în graficul realizărilor perioadei ianuarie—aprilie, a căror nivel depășesc cu mult angajamentul asumat în cinstea zilei de 1 Mai. Astfel, la producția unităților silvice sporul înregistrat peste prevederile planului se ridică la 22,5 la sută, livrările la export sunt realizate în proporție de 120,9 la sută, iar la tăieri și îngrijiri de arborete sarcina de plan a fost depășită cu 30 la sută. Realizări deosebite se consemnează și la activitatea de investiții care, de asemenea are un nivel de realizare de 117 la sută, iar la construcții montaj 124 la sută. Planul de venituri realizat în devans și lucrătorii Direcției județene de poștă și telecomunicații Vrancea, întîmpină apropiata sărbătoare a muncii cu rezultate demne de marile evenimente pe care le trăiește țara: a XXX-a aniversare a Eliberării și Congresul al XI-lea al partidului. Punînd accentul pe deservirea cetățenilor în condiții optime, pe îmbunătățirea serviciilor prestate, realități evidențiate și de faptul că în comparație cu anul trecut au scăzut numărul deranjamentelor în echipamentul interurban propriu și a deranjamentelor la centralele manuale, automate, pe oficiu și abonați, planul de venituri pe primele 4 luni a fost realizat cu 8 zile mai devreme. După cum ne informează planificatorul Mihai Gherasimescu, la acest succes a contribuit și extensia Centralei telefonice automate Focșani, care a permis instalarea de posturi telefonice la noi abonați. Pînă la sfîrșitul lunii, lucrătorii din poștă și telecomunicații prelimina realizarea unui plan de venituri suplimentar de 100 000 lei. Aceasta înseamnă că în cinstea zilei de 1 Mai vor realiza jumătate din angajamentul asumat în întrecerea socialistă. LA PORUMB, viteze optime de lucru au Încheiat semănatul Lucrătorii Stațiunii pentru mecanizarea agriculturii Ciorăști, alături de membrii cooperativelor agricole de producție Ciorăști, Halești și Mihălceni au înscris un nou succes pe agenda campaniei de primăvară: încheierea semănatului porumbului pe toate cele 2 383 ha planificate a se cultiva în acest an. La baza reușitei acestei acțiuni au stat, în primul rînd, buna organizare a muncii, atenția care s-a acordat utilizării la maximum a tractoarelor și mașinilor din dotare, folosirea fiecărei zile și ore bune de lucru, cît și contribuția harnicilor mecanizatori din rîndul cărora s-au evidențiat în mod deosebit Alecu Oancea, Mircea Țurcan, Vasile Manolache, Păun Sîrbu, Radu Ciupercă și Ștefan Costin. Odată ce au încheiat această lucrare, tractoriștii de la S.M.A. Ciorăști și-au mutat frontul de lucru, în cadrul altor unități agricole. Făcînd dovada priceperii și hărniciei lor, ei sînt prezenți, acum, la însămînțatul porumbului pe terenurile întreprinderii agricole de stat Măicănești și ale cooperativelor agricole de producție Țifești, Bordeasca și Tătăranu. Pe raza consiliului Sihlea ÎNSĂMINȚATUL POATE FI ÎNCHEIAT IN MAXIMUM 3 ZILE Pină în dimineața zilei de astăzi, aflăm de la Ion Lungu, secretarul Comitetului de partid al S.M.A. Sihlea, că mecanizatorii au însămînțat 75 la sută din suprafața cu porumb planificată. La o viteză zilnică de lucru de 312 hectare, cît realizează mecanizatorii de aici rezultă că în maximum 3 zile pe raza S.M.A. Sihlea porumbul va fi însămînțat pe întreaga suprafață. Dintre unitățile agricole cooperatiste deservite, cele din Bogza și Sihlea sînt mai avansate, această importantă lucrare efectuîndu-se în proporție de 89 și respectiv 88 la sută. Merită a fi reținute numele mecanizatorilor Iacob Tănase, Ioniță Petre și Vsile Dumitru de la secția Bogza, mecanizatorilor Ștefan Mănăilă, Dumitru Nica și Ion Crețoiu, de la secția Sihlea, care la această lucrare s-au evidențiat, atît pentru operativitate, cit mai ales prin execuția de calitate a semănatului. Nesatisfăcătoare sînt suprafețele însămînțate de către cooperativele agricole de producție Bordești și Dumbrăveni. Aici, deși cultura porumbului deține, în acest an, suprafețe relativ mici, pînă la această dată mecanizatorii au încheiat operația doar pe 54 și 56 la sută din indicatorii de plan. Deși mecanizatorii din Gugești au declanșat primii însămîntatul porumbului, pe raza stațiunii respective, ei au realizat doar 64 la sută din suprafață, viteza zilnică fiind mult sub posibilitățile acestei secții. Cauza o constituie necorelarea lucrării de pregătire a terenului cu operația de însămînțare, neexistînd aici în permanență front de lucru pentru semănători. Irigarea culturilor nu trebuie să fie încetinită! Deși natura a fost ceva mai darnică în acest miez de primăvară, cînd s-au înregistrat și precipitații pe cuprinsul județului, pământul resimte încă deficitul de umiditate. De aceea în unitățile agricole vrîncene acțiunea de irigare a culturilor continuă să se afle pe agenda priorităților în această campanie Sunt consilii intercooperatiste în care, prin strădaniile cooperatorilor, s-au irigat suprafețe mai mari decît cele stabilite prin plan. Astfel, unitățile agricole cooperatiste de pe raza consiliilor Cîmpineanca, Panciu, Odobești, Sihlea au udat, peste ceea ce au stabilit comandamentele pentru combaterea secetei, 100 hectare, 130 hectare, 50 hectare și respectiv 30 hectare. La Cîmpineanca de pildă, cooperativele agricole cu cele mai însemnate depășiri sunt cele din Urechești, Cîmpineanca, Focșani, unde atenția principală a fost îndreptată asupra plantațiilor de vie tînără și a culturilor de legume. Aceeași preocupare a existat și la lucrătorii din agricultura de stat vrinceană. Numai la prinderea agricolă de stat întreOdobești butucii de vie de pe aproape 460 hectare au primit apă fie cu furtunul, fie cu găleata pentru ca investițiile de milioane de lei realizate în noile plantații viticole să poată răsplăti mai tîrziu strădania podgorenilor de aici. (Continuare in pag. a II-a) PE PLANȘETA C fiecare an, municipiul Focșani își metamorfozează înfățișarea îmbogățindu-și zestrea edilitară cu noi obiective economice și social-culturale. In prezent, arhitecții Sectorului de proiectare județean definitivează schițele unui cinematograf dotat cu ecran panoramic, care va fi amplasat în zona centrală a reședinței rîe județ. Sala de spectacol va fi realizată în întregime pe gradene, fapt care va asigura o vizibilitate perfectă a filmelor. Capacitatea cinematografului va fi de 650 locuri. ARHITECȚILOR In imediata vecinătate a acestui obiectiv vor mai fi amplasate blocuri de locuințe cu accent înalt, P-1-8, magazine de prezentare și desfacere, spații de încălțăminte, un centru stomatologic. Pentru a nu se afecta circulația rutieră prin aglomerarea inutilă a trotuarelor, arhitecții au prevăzut în detaliul de sistematizare o mică piațetă, care va asigura accesul pietonal către zona comercială a municipiului. Ritm și calitate In execuție, de la primul pas pînă la cota finală de șantierul Complexului școlar Odobești. Buna organizare permite devansarea termenului de execuție Începută în luna decembrie 1973, lucrarea Complexului școlar Odobești, care va cuprinde un internat de 400 locuri, săli de clasă, ateliere-școală, o cantină și o spălătorie, se află încă de pe acum într-un stadiu avansat de execuție. Deși termenul de predare prevăzut prin planul de stat este fixat la 31 decembrie a.c. constructorii, sub conducerea maistrului de șantier Dumitru Curea, și-au propus să încheie lucrările pînă la finele lunii noiembrie Buna organizare de șantier și asigurarea mîinii de lucru calificată la nivelul cerințelor, dublate de aprovizionarea ritmică cu materiale de construcție au permis lucrătorilor Șantierului 2 al I.J.C.M. Vrancea să imprime un ritm de lucru corespunzător creîndu-se astfel premisele îndeplinirii în bune condițiuni a angajamentului de predare pînă la 30 noiembrie a tuturor obiectivelor complexului. La 25 aprilie, se executa turnarea betonului pentru structura de rezistență, la nivelul II al atelierelor școală Din acest punct de vedere, echipele de tîmplari și de fierari-betoniști conduse de Radu Nahorny și respectiv Vasi le. VORNICU (Continuare in pag. a II-a) 4