Mişcarea, noiembrie 1919 (Anul 13, nr. 227-252)

1919-11-08 / nr. 234

2 tre politice de cari nimeni nu se poate atinge. Dezordinea nu poate fi o armă politică şi sunt încredinţat că nu va fi folosită de nimeni. Organele consiliului dirigent au instrucţiunea şi puterea de a înlătura cu toate mijloace orice tentative care ar căuta să producă vre-o tulburare în teritoriul ce administrează, cu gândul de a slăbi consolidarea noastră internă şi mersul normal a lucrurilor, ordinea săvârşirei alegerilor pe teritoriul administrat de Consiliul dirigent este perfect asigurată“. D. N. Iorga publică în „Neamul Românesc“ următoarele aprecieri asupra comunicatului Consiliului dirigent. Consiliul Dirigent din Sibiu a ,vorbit, şi a vorbit aşa cum era de dorit, dat© fiind resorturile ascunse care mişcă figurile de faţada din acest guvern al Ardealului, care şi ei, ca şi toată lumea, vor avea să-şi dea seamă de tot binele ca şi de tot răulpe care l-a făcut înaintea Parlamentului. Hrănit cu teorii pe care, dacă nu le-am şti apuse de la Bucureşti prin agenţi cunoscuţi nouă, ne-am crede culese din vre-o veche tărfăloagă ungurească de „drepturile“ de la Seghedin, comunicatul, salutând în treacăt „dinastia“—şi nu pe Rege, —ne impune, cu ce drept nu pricepem, să capituleze înaintea d-lor Take Ionescu şi Averescu. „Acestora, Consiliul Dirigent le aduce acelaşi serviciu ca şi socialiştii prin greva generală politică“. D. Iorga relevă astfel cât de vătămătoare pot fi influenţele vechiului politicianism din Regat când lor rău li se rezistă în deajans, şi de aceia unii din Consiliul Dirigent cari au fost mai uşor influenţaţi de aceste importaţiuni din vechiul Regat vor simţi ei înşişi, sperăm, regretul unei acţiuni de care se desolidarizează cei ce înţeleg a face în Ardeal numai politică pe chestiile naţionale. _____ Alegătorii din oraşul şi judeţul Iaşi sunt chemaţi să aleagă trei reprezentanţi în Senat. Politica pe care o reprezintă partidul naţional-liberal a primit consfinţirea opiniunei publice prin rezultatele obţinute la alegerile pentru adunarea deputaţilor, în care candidaţii partidului naţional-liberal au întrunit ce mai mare număr de voturi, atât în oraş cât şi în judeţ. In alegerile pentru Senat, în numele partidului naţional-liberal, se prezintă trei fruntaşi cunoscuţi ai Iaşului, d-nii C. B. Pennescu, Dr. M. Manicatide şi Ath. Gheorghiu. Alegătorii luminaţi de la Senat suntem siguri că vor şti să-şi facă datoria, dând voturile acestor candidaţi. Alegători de la Senat! Faceţi să mâne detoria de buni români şi de buni cetăţeni. Votaţi cu toţii lista partidului naţionaliberal. Nu vă stricaţi voturile pentru listele răsleţe. Votaţi pe acei cari se prezintă în numele unui program şi al unui partid, care a înfăptuit cea mai măreaţă operă naţională. ?L5 Numai astfel voi da ţării o guvernare de ordine şi de prosperitate. Votaţi cu toţii lista partidului naţional-liberal ca semnul respe ALEGERILE DIN IAŞI Bioroul electoral de la Camera de comerţ Am relevat în numărul de ieri că actualul preşedinte al Camerei de comerţ din Iaşi, d-l N. V. Ştefăniu, a transformat această instituţiune într’un adevărat biurou electoral pe care la pus în serviciul grupărei politice căreia aparţine. De când s’a anunţat actualele alegeri, d-1 Ştefăniu în calitatea sa de preşedinte al Camerei de comerţ a început a desfăşura o întinsă propagandă printre alegători, şi în deosebi printre nouii cetăţeni. D-1 Ştefăniu—care deţine această demnitate fiind ales în timpul guvernului Marghiloman de vre-o 20 de alegători—a condiţionat înscrierea nouilor alegători în listele de alegători ai Camerei de comerţ, cerându-ii obligaţiunea de a vota lista candidaţilor progresişti. Fireşte că la acest joc mi s’au putut preta d® cât aceia dintre alegători cari nu cunosc legile ţării— alegătorii constanţi dându-şi seama de următoarea situaţiune: 1) Că d-l Ştefănia nu reprezintă şi nu poate reprezenta comerţul şi industria ieşană, întrucât nu a fost ales de marea majoritate a comercianţilor şi _ 2) Ameninţarea de nu-i înscrie în listele pentru Camera de comerţ, nu poate avea nici o urmare, întrucât înscrierea se face conform legei şi la Primărie. Dssr d-l Ştefăniu a mai pus Camera de comerţ în serviciul grupăreî politice din care face parte şi în calitatea sa de membru în comisiuntea de judecare a contravenţiunilor la legea contra speculei. Astfel Camera de comerţ din Iaşi a fost transformată într’un adevărat birou electoral pus în serviciul grupăreî conservator-progresiste. doua oară amestecă numele d-nei Zoe Mârzescu în articole sau informaţiuni cu caracter politic îşi permite să afirme, pentru a deduce că partidul liberal se găseşte la guvern, că d-sa călătoreşte pe căile ferate, în interese personale, cu vagon ministerial. Este adevărat că administraţia căilor ferate a pus la dispoziţia nu a d-nei Mârzescu ci a delegaţiei de doamne române, din care făcea parte şi d-na C. Praja, soţia unuia dintre fruntaşii conservatori ieşeni, un vagon pentru a călători în Transilvania, unde această delegaţie se ocupă de organizarea unei şcoli profesionale de fete. Desigur, dacă direcţia căilor ferate ar pune în aceiaşi situaţie sau chiar în alta, un vagon la dispoziţia d-nei Greceanu, noi am avea destul spirit de dreptate şi destulă bună cuviinţă să nu tragem din acest fapt nici o concluzie politică şi să găsim natural ca administraţia căilor ferate să facă asemenea înlesnire unei doamne care are drept la această atenţie şi pentru misiunea ce îndeplineşte într’un scop obştesc şi pentru situaţia ce personal sau prin soţul ei a ocupat sau ocupă în Stat. Alegerea de mâine la Iaşi Mâine Vineri 7 Noembrie încep alegerile pentru Senat. Votarea în oraş se va face în cinci secţiuni şi anume: Disp. I la şcoala „ Gh. Asache“ din str. Negruţi, cărţile de alegător No. 1—600 inclusiv. Disp. II la şcoala din strada Nicotină, cărţile de alegător No. 942 — 1442 inclusiv. Disp. III la şcoala „ V. Alecsandri“ din strada Sf. Haralambie cărţile de alegător No. 1640-2440 inclusiv. Disp. IV la şcoala „Adamache“ cărţile numerotate 2889 —3539 inclusiv. Disp. V la şcoala „Cuza- Vodă11 cărţile de alegător cu No. 3628— 4228 inclusiv. Votarea începe la ora 8 dimineaţa. — „Presa“ publică ori numai rezultatul de la o singură secţie de votare — secţia „Adamache“ pentru a scoate o cifră mai mare pentru d-l Lascar Antoniu. Alegătorii au înțeles că rezultatul unei alegeri îl arată numărul total al voturilor—ceea ce nu cuvine „Presei“ să publice, pentru a nu arăta numărul mare de voturi cu care lista liberală întrece pe acea a d-lui Lascar Antoniu. — Din Odessa vin ştiri, că Denikin a reintrodus organizaţia administrativă şi poliţienească, aşa cum funcţiona pe vremea ţaristă. Vechea ohranie a fost reînfiinţată. — La 15 Noembrie se va încorpora contingentul 1920. — La Universitate se face verificarea drepturilor acelor studente, care urmea ă înscrierile alegatorilor patentări în listele pentru Camera de Comerţ se fac Îs, această Cameră pănă la 10 a sunat curente. Alegătorii cărora li s'ar face greutăţi sau li s’ar mai pune condiţiuni electorale, se vor putea adresa şi la Primărie, unde înscrierea în aceste liste se face numai conform prevederilor legii. — In adunarea generală a membrilor clubului naţional-liberal din Iaşi au mai fost admişi ca membri ai clubului d-nii C. N. Botez industriaş şi proprietar, C. Vasiliu, agricultor din Nicotină şi S. Stanciu, proprietar. — De când „Evenimentul“ a încetat de a fi ziar conservator, a renunţat şi la uzanţele de cuviinţă care întrau în tradiţiile acestui partid. Astfel „Evenimentul“ care pentru a Miaca REA ză a fi primite la căminul studenţesc. — In astă-seară la teatrul naţional premieră : „Intimii Noştri“ cu d-na Aglae Pruteanu. —• Prin intervenţia Ligei Consumatorilor dl. Mendelsohn proprietarul marelui cinematograf Sidoli, a admis ca la reprezentaţiile sale să facă publicului o reducere de 50 la sută din preţurile actuale. D-sa însă face cunoscut publicului că în loc de orchestră va fi un piano, aşa cum se obişnueşte în străinătate şi la toate cinematografele din Bucureşti. Fapta frumoasă a d-lui Mendelsohn va fi imitată şi de ceilalţi proprietari de cinematografe, căci cu cât preţul va fi mai eftin, cu atât publicul va fi mai numeros. — Membrii „Gărzei Conştiinţei Naţionale“ sunt convocaţi pentru astăzi toui ora 8 sara la ordinea zilei fiind mai multe chestiuni. Adunarea se ţine în localul din str. Alexandri 3, casele Hălăceanu. — In urma intervenirei Direcţiei l-a Regională Bucureşti, unde liniile sunt blocate de vagoane, Direcţia II-a Regională Iaşi a interzis, până la alte dispoziţiuni, încarcerarea şi expedierea în Muntenia a tuturor mărfurilor, afară de combustibilul pentru C. F. R. şi navetă specială de combustibil Trotuş—Bucureşti, vagoane cu hârtie, făină, efecte de mutare şi riz. cu păcură şi produse petrolifere. Şi tot aşa şi din Moldova şi Muntenia. — D. dr. Fior, medic şef al oraşului, a inspectat ori penitenciarul central, constatând buna stare sanitară. — Convocarea pentru adunarea generală ce au loc Duminică la cercul, didactic, este cea ce va urma, aşa că ea vafi ţinută cu oricare număr de membri. — Adunarea generală a membrilor sindicatului artistic, când urmează să se voteze statutele, va avea loc joia viitoare. — Pensiile pe luna curentă vor fi achitate cu începere de la 20 a lunei. — Astăzi 6 Noembrie 1919 s’a oficiat căsătoria civilă a d-lui Mihail Nicolau, funcţionar comunal, cu d-şoara Maria Stângaciu. Transmitem felicitările noastre nouilor căsătoriţi. — In cerc intim s’a celebrat logodna d-lui N. V. Manisali cu d-ra Aurora M. Mihail. — Duminică va avea loc sfinţirea bisericei Sf. Vasile din Tataraşi. — Membrii comisiei interimare au fost convocaţi în seziune ordinară cu începere de Luni. — Măcelarii s’au pus în grevă, din cauză că administraţia comunală le-a refuzat să urce preţul pe carne. Din cauza aceasta pieţele au fost azi lipsite de carne. — Părintele Niculea, protoereul oraşului va oficia Sâmbătă la hramul bisericei din Perieni. — D-na Victoria Stoicescu, licenţiată în litere, una dintre cele mai distinse profesoare din Basarabia, va ţine zilele acestei conferinţă , la teatrul naţional, vorbind despre „nepregătirea femeei“ pentru drepturile politice. Cronica Spectacolelor — Cinema ELISABETA. Astâzi la ambele matineuri și seara. FEDQ R~A~~ Dramă în 6 acte de Victorien Sardou. Rolurile principale sunt interpretate de celebrităţile scenice italiene: D-ra Francesca Bertini, D-l Gustavo Serena, Carlo Benetti etc. La fine , cel mai recent număr al ziarului : Actualităţilor însufleţite. La Matineu! de la 5 şi Seara în pauza mare apare Prof. Dalmed şi d-na Jona în uimitoarele lor experienţe de telepatie ghicire la distanţă, ştiinţe oculte etc. experienţe distractive şi în acelaşi timp de un interes ştiinţific extraordinar. S-ra CINEMA SIDOLI. Zilnic câte două matineuri la ora 3 şi 5 jum. şi seara la ora 9 jum. NOU Montări uriașe NOU SERIA Ill-a - SERIA Ill-a - PARTEA CEA MAI ZGUDUITOARE - J’ACCUSE TEZA: Răsboiul omoară deopotrivă mamele şi fiii. Grandioasă tragedie modernă după opera celebrului scriitor ABEL GANCE La acest film iau parte peste 5000 artişti ( Muzică Specială ) La acest film au asistat familia regală de mai multe ori. Sa la CINEMA—MODERN. Astăzi la matineu şi seara Program nou cuprizând celebrul film : P R O T E A gggg Seria V-a în 6 mari acte cuprinde: Misterele Castelului Malmort, Pedeapsa Spionului Teddy eroul, Saltul Morţei, Prada piratului submarin, Pesta program Vederi şi o Comedie. Iau un arendă viedere, prefer însă în podgoriile Vişan, Socola, Bucium şi Doi peri. Ofertele directe sau prin intermediari, la administraţia ziarului „Mişcarea“ sub Podgoriana 1087 TELEGRAME Alegerile In Bucovina Candidaţii pentru Senat Cernăuţi.—Pentru Senat partidul democrat al Uniunei prezintă următoarele candidaturi: D. Nistor Andronescu, pentru Câmpulung; dr. Teofil Lupu pentru Suceava; Alexandru Hurmuzache pentru Siret; Gr. N. Garetbioschi pentru Rădăuţi; I. Stârcea pentru Gura Humorului; G. Vasilcu pentru Vişnița şi Văscăuţi; şi Pavel Percea pentru Strojineţ. * La Cernăuţi au fost aleşi deputaţi d-nii Simonovici, Marcu şi Kipper. America tranite petrol Germaniei Nauen.Din cercurile societăţilor de petrol germano-americane se anunţă că o flotă încărcată cu petrol va sosi din New-York pentru asigurarea în Germania a unei cantităţi lunare de petrol american. Livrarea lunară pentru Germania va trece peste 50 mii tone. In interior pentru porumb, făină, cărnuri şi alte stocuri alimentare nu se vor lua taxe vamale. Toate autorizaţiile de export eliberate mai înainte sunt anulate. Libertatea exportului in Serbia - Belgrad.—Consiliul de miniștri a hotărât ca traficul și exportul cerealelor să fie tiber. Taxa de export se va fixa ulterior. Șahul Persiei la Londra Londra.—Șahul Persiei a făcut vizita oficială comunei Londra. Lupte violente intre letoni si bolşevici Paris.—Din Helsingfors se anunţă lupte violente între letoni şi bolşevici, la 25 km. sud-vest de Peterhof. Forţele lui Judenici s’au unit cu trupele estoniene. 88 Cetăţeni, Participaţi la marea TERIE a Societăţii Scriitorilor Români Organizată în scopul clădirii unui „Palat al Culturii« . Loteria autorizată de guvernare 158 câştiguri, în valoare de lei 2 50. 0 O O Din cari un câştig de 50.000, 2 a 25.000 5 a 10.000, 500 1.000 şi 100 . 500 lei Tragerea la 1 Ianuarie 1920 Câştigurile sunt depuse de Banca Română de Comerţ şi Industrie la cassieria Băncii Marmorosch, Blanck & Co. ------Preţul unui bilet 2 Lei--------Biletele se găsesc de vânzare în Iaşi, la ghişeurile Băncilor locale la librării, la debitele R. M. S., casele de schimb şi la diferite autorităţi. Pentru orice alte informaţiuni: Băncii Române de Comerţ şi Industrie stmţSi2 care e însărcinată cu lansarea loteriei. 30-1 - rrr “~i-nrm nr nrtri—rrrn r~n----nr “i-nrirrrrTîirnrmrrrrrT tiuit nTiTHrnTnrnrnrnniwiiuiiin 1i'iiu rn IirNIiWiiiimi»mw«^im^. LICEUL „MIHAIL EMINESCU“ strada Procopîe No. 25 Iaşi. (In dosul Facultăţei de Medicină) Curs complect liceal, modern şi ml, pentru băeţi şi fete. înscrierile pentru anul şcolar 3919 20 continuă până la 15 Noebrie. Cursurile sunt predate de următorii d-nii profesori: D-1 M. Ţilenschi profesor de fizică şi chimie la liceul Naţional. î„ I. Raianu prof. de matematică la Liceul internat. I. Constantinescu prof. de geografie la liceul naţional şi liceul militar. „ Stamboiu profesor de istorie la liceul Naţional. „ V. Gheţu prof. de franceză „ „ „ D-na Gheţu profesoară de franceză la Externatul de fete „Oltea Doamna". „ Z. Stambohiu licenţiată în litere. D. P. Andrei prof. de filozofia şi rom. conferenţiar la Universitatea Iaşi. „ Barba profesor de latină la Seminarul Veniamin. Părintele Petrovanu prof. de latină şi liceul Naţional. D. V. Puşcăria şi. naturale. » Nedelcu prof. de Desemn la Alexandru cel Bun. „ Agapescu prof. de muzică la Liceu. Naţional. Cursul da Sete va funcţiona separat. De asemenea funcţionează un curs pentru prepararea lecţiilor zilnice de la 3-6 juni p. ro pentru elevii cari urmează la liceele gimnaziile statului după programul şcoalelor respective. 'hischersle se primesc zilnic la cancelaria liceului de la 9—12 a. m. şi de la 2—6 p. m. Preţurile moderate. Direcţiunea Autocamionete şi autocamioane pentru una tonă, precum şi un nou transport de Anvelope şi Camere de aer pentru „Ford“ au sosit la Societatate anonimă Română de Tracţiune Mecanică Sucursala Iaşi—Piaţa Cuza-Vodă No. 3. 10—# U N O E LA CORPUL IV ARMATA SERVICIUL INTENDENŢEI Se publică spre cunoştinţa generală că se va ţine licitaţie publică joi 20 Noembrie 1919 cea 10 dimineaţa la Comandamentul Corpului 4 Armată Iaşi (localul Cercului Militar) pentru aprovizionara a 169 vagoane fasole, 70 vagoane prune uscate şi afumate, 10 vagoane brânză şi 160 vagoane magiun de prune necesare htanei trupelor Corpului 4 armată. Tot în aceiaşi zi şi pentru aceleaşi cantităţi se vor ţine licitaţie şi la manutanţele de garnizoană: Botoşani, Dorohoi, Roman, Vaslui, Piatra-Neamţ, Huşi, Fălticeni, Bacău, precum şi la Divizia 8-a din Cernăuţi. Se primesc oferte şi pentru cantităţi mai mici. Supraoferte sau oferte posterioare licitaţiei, nu se vor lua în consideraţie. Cadtul de sarcini se poate vedea la Serviciul Intendenţei Corpului 4 Armată, la manutanţele de garnizoană şi la Divizia a 8-a Cernăuţi în toate zilele de lucru. La licitaţie se va avea în vedere dispoziţiunile art. 72—83 din legea contabilităţii publice a Statului. Predarea se va face după repartiţia făcută de Comandament la manutanţele mai sus arătate, Comandamentul putând înlesni furnizorilor sacii necesari, prunele uscate vor fi în lădiţe acele afumate în butoae. Preţurile vor fi calculate pe neto, ambalajele în general trebuind a se scădea. Şeful Serviciului Intendenţei Corpului 4 Armată, Intendent-colonel, Costinescu t r -4 v