Mişcarea, decembrie 1919 (Anul 13, nr. 253-276)

1919-12-03 / nr. 254

Ammcfeiri şi Reclame Se primesc în cumi iţi tini avantsjoipe direct la Administrat?» ziaruuri, laşi^Pt.tia Unirii 6. Deasemenea prin toate agenfle de m'bficîtate. MERCURI 3 DECEMBRIE 1919 Abonamente Apare zilnic fcişi„ Piaţa Unirei No. 6. Oreks de biwwi: 8—ti? a. m. şi 3-6 p. m. Sub Direcţiunea unui comitet re Redacţie a*fl*'w’*5$K ţţ■an»'' CjL Bani Redacţia şi Administraţia ANUL XIII No. 254 VALIDAREA ALEGERILOR de la IAȘI Discursul llui G. G. Mârzescu rostit în şedinţa Camerei Doranilor deputaţi. Atât din raportul secţiei a 5-a verificatoare, cât şi din cuvântarea aprinsă a reprezentantului part. conserv. progresist din Botoşani...^ Voci. Fost prefect al lui Mackensen. D. Vizanti P. Un om cinstit şi am făcut campania, macar că am fost prefect aşa cum am fost. D.. G. Mirzescu, aţi putut constata că se cere invalidarea aleşilor part. p at. liberal din Iaşi sub cuvântul că prin „substituire de persoana“ şi prin conrupţiune s’ar fi denaturat resultatul alegerilor în profitul part. nat,liberal şi evident în prejudiciul celorlalte partide. Sunt nevoit dar să intervin în discuţiune pentru a restabili faptele, pantru a pune în lumină adevărul întreg aşa cum rezultă el din actele alegerei pentru că cei dintăi interesaţi suntem noi, care deţinem mandatele prin expresiunea onestă a voinţei alegătorilor, ca ele să nu fie învăluite în atmosfera de suspiciune ce se degajează din propunerea de invalidare ; şi dacă este adevarat ceea ce s-a afirmat ieri de la înălţimea acestei tribune, că în chestiunea invalidărei, nu se urmăreşte decât adevărul şi moralitatea, dreptatea şi legalitatea, atunci sunt sigur că expunerea mea va fi suficientă pentru a convinge toate conştiinţele oneste câtă nedreptate, şi câtă patimă cuprinde propunerea de invalidare. Propunătorii însăşi îşi vor recunoaşte eroarea şi-şi vor modifica concluziile. D-lor deputaţi, reprezentantul partidului cons.-progrenst din Botoşani a adus în primul loc în discuţiune fapte care nu fac obiectul discuţiunei in senţiuni, fapte care nu fac obiectul raportului de invalidare. Nici scrisoarea ce v’a citit-o adineauri după jurnalul conservator progresist din Iaşi, nici chestiunea pretinselor intervenţiunî ce ar fi făcut pe lângă biroul central electoral din Iaşi sau pe lângă Ministerul justiţiei nu au fost aduse în discuţiunea secţiunei verificatoare şi raportul nici nu le menţionează. Nu se cuvine să mă opresc asupra lor. Mă voi mărgini numai să opun cinstei d-lui Vizanti, cinstea mea (aplauze pe băncile liberalilor), şi să afirme ca este absolut neexact că aşi fi făcut vre-o intervenţiune fie la birom central electoral, fie la Ministerul de Justiţie. D. P. Vizante. Fie care in parte. D. Preşedinte. Vâ rog- nu vorbiţi pe persoane. D. G. Mârzescu. Nu înţeleg cum se poateface asemenea inventiutui. In tot timpul campaniei electorale n’am vazat pe preşedintele biroului central electoral şi nici n’am avut nume sa-i solicit. Dau cea mai categorică desminţire■ d-lui Vizanti. In ce priveşte pretinsa intervenţiune la Ministerul de justiţie dl. Ministru este aici pentru a răspunde dacă am făcut asemenea intervenţiune. D. Em. Miclescu, ministrul de justiţie. Absolut nici ana şi nici nu l’am văzut pe dl. G. Mârzescu. D. G. Mârzescu. Dacă s’a făcut vre-o intervenţie ca alegătorii repartizaţi pe o zi sa voteze a doua zi, aceasta intervenţie s’a făcut nu de mine, ci de unul din candidaţii partidului conservator progresist. Imi aduc aminte şi rog pe d. Vizanti să reţie acest fapt că la una din secţiunile de votare, la care eram faţă, dl. Lascar Antonia a solicitat d-lui Preşedinte îngăduinla ca alegatorii evrei repartizaţi a vota Sâmbătă sa poată vota Vineri. Voci. Alegerile la Cameră au fost Luni şi Marţi. D-l G.Mârzescu. Da, dar alegerile de la Senat au avut loc Vineri şi Sâmbâta. In afară de această intervenţie nu cunosc alta şi nei nu exista. Să-mi daţi voie dar sâ trec peste faptele noi aduse în discuţiune de d. Vizanti şi să mă ocup numai de aceie, care fac obiectul raportului de invalidare. Domnilor Deputaţi, in ategeriia de la Iaşi s'au presentat " liste, pe care ie enumar în ordinea înscrieriior : 1) lista partidului naţional-liberal, 2) lista partidului naţionalist-democrat, 5) lista partidului socialist-internaţionaiist, 4) lista independentă a d-lui Şaraga, 5) lista conservator-progresista, pasta socialiştilor aşa zişi naţionalişti şi in fine lista partidului ţărănesc şi muncitoresc. Din aceste şapte liste în preziua sau în ziua alegerei, nu-mi aduc bine aminte când, lucrul nu importă, două din aceste, au fost retrase; lista partidului socialistinternaţionalist şi lista independentă a d-lui Şaraga. Au rămas astfel în luptă numai 5 liste. Din aceste 5 liste, 4 îşi găsesc reprezentanţii lor în parlament în proporţia următoare : partidul naţionalliberal cu 3 mandate pentru o masă electorală de 39 mii voturi ; partidul naţionalist democrat cu 2 mandate pentru o masă electorală de 27 mii voturi, partidul ţărănesc cu un mandat pentru o masă electorală de 17 mii de voturi şi partidul conservator-progresist iarăşi are un mandat pentru o masă electorală de 14 mii de voturi. N’a rămas reprezentată de cât lista partidului socialist-naţionalist care n’a întrunit de cât o masă electorală de 1400 voturi faţă de masele electorale importante ale celorlalte liste. Din întreg dosarul alegerei se constată că nie unul din aceste partide n’a formulat nici o plângere împotriva modului cum s’a făcut alegerile. Nici una din partidele interesate n’au făcut nici o contestaţie, nici în ce priveşte sinceritatea masei electorale obţinute de partidul naţional-liberal şi nici în ce priveşte legalitatea atribuirei mandatelor. Aveţi în mijlocul D-v pe toţi reprezentanţii partidelor care s’au luptat împotriva noastră la Iaşi, întrebaţi dacă au vre-o plângere de formulat, pentru că ei sunt mai in măsură de cât ori-cine să cunoască condiţiunile in care s'au efectuat alegerile în circomscripţia în care s’au ales. Pentru ce sau susţine contestaţia reprezentantul partidului conservator-progresist din Iaşi, care cunoaşte lucrurile ? Pentru ce în locul lui se substitue reprezentantul partidului conservator-progresist din Botoşani, care nu cunoaşte nimic din cele petrecute ? D-l P. Vizanti: Pentru că eram în secţiunea care a invalidat. D-l G. Mârzescu. D-lor, daci voiţi sincer o viaţă nouă, începeţi prin a alanga ipocrizia, din luptele politice (aplauze, sgohwt). Este o ipocrizie ca mie personal reprezentantul partidului conservator-pro-gresist din Iaşi să-mi afirme că n’are nimic de obiectat asupra validărei ale- j gerilor, iar pe de altă parte si vâ înarmeze pe D-v cu piesele atacului cu care v’aţi însărcinat. O voce. E şiret. D-l G. G. Mârzescu. Oricât de şiret ar fi, faptul că dosarul nu cuprinde nici o contestaţie, nu poate fi tăgăduit de nimeni. Acest prim fapt rog adunarea să-l reţie. O voce. Toată secţiunea a cincea contestă. D-l G. Mârzescu. Da, ne găsim în faţa hotărârei de invalidare a secţiunei; aceasta o discutăm , dar în dosarul alegerei nu există nici-o contestaţie. D-l P. Vizanti. Sunt acte judecătoreşti care constată frauda şi pe care secţiunea şi le-a însuşit. D-l G. Mârzescu. Este o cerere de constatare a unui delict săvârşit de un alegător, dar nu există contestaţie. Acest fapt trebue reţinut şi trec mai departe. Chior deputaţi, alegerile de la Iaşi s’au făcut in 17 secţiuni, şase secţiuni în oraş şi 1l secţiuni in judeţ. La i6 din 17 secţiuni, care înregistrează 21 mii de votanţi din 22 mii, nu există nici-un incident, nici-un fapt, care să poată pune in discuţiune validitatea alegerei. In aceste 16 secţiuni iar masele electorale sunt inatacabile. Astfel deducând voturile de la secţiunea preţuia contestata, masele electorale inatacabile de la aceste lb secţiuni se prezintă precum urmeaza: partidul naţional-liberal 36.325 voturi, naţionialiştiidemocraţi 35.885 voturi, conservatoriiprogresişti 13.999 voturi, ţârâniştii-muncitori 17.330 voturi şi socialiştii-naţionalişti 1390 de voturi, la voce. Puneţi in calcul şi pe cei concentraţi, pe urma pe aceia care nu i-aţi dispensat de concentrare. ui u. mârzescu. in calcuiele mele serioase nu întră glumele d-voastră. Şi dacă voiţi sâ vâ referiţi la scrisoarea cetită de d. Vizante vă declar că nu o cunosc. Şi dacă am presupusne că există vre-o scrisoare, prin care un antic politic a fost rugat să intervie pentru a face * îndatorire vre-iiusia din c©ncetă*im Ini', vă r©g să fiţi sinceri şi să mărturisiţi dacă n’aţi făcut niciodată în viaţă intervenţia şi de această natură. (Zgomot). O voce. Noi? N’am făcut nici una. D-l G. Mârzescu. Nu cred. Revenind la chestiune vă rog dar si reţineţi acest alioilea fapt important: că masa electorali a partidului naţional-liberal din 16 secţiuni, adecă 38325 voturi nu este discutată de nimeni şi deci inatacabili. Cu ce drept dar secţiunea verificatoare urmând pereţilor d-lui Vizanti sau altcuiva, consideră nule şi neavenite aceste 38.000 de voturi şi atribue mandatele candidaţilor care-i convin? Arbitrarul este evident şi fără precedent în analele parlamentare ca o secţiune de verificare să-şi substitue in acest chip voinţa sa în locul voinţei alegătorilor. Secţiunea verificatoare şi după ea d. Vizante răspunde : dar in secţiunea 17-a din comuna Copou, s’a produs un fapt grav de substituire de persoane, care poate compromite şi masa electorală din celelalte 16 secţiuni? Dar care este acest fapt grav ? In secţia de la Copou, în singura secţiune de la Copou, s’a constatat că un alegător a votat odată pentru el şi a încercat să voteze şi pentru un altul. De aicea concluzia şi mai gravă: că un vot, un singur vot, încercat să fie dat prin fraudă, compromite masa electoraii şi în special aceia a partidului liberal şi se cuvine ca invalidarea sâ lovească pe aleşii acestui partid. O voce. Noi vrem sâ se pedepsească autorii morali. D. G. Mârzescu: Sunteţi în drept să cereţi. Sunteţi în drept să-i pedepsiţi, dar nu ca pedepse create ad hoc, în afară de lege. Faptul de a vota fără calitate, faptul de a se substitui unui alegator este prevăzut de art. 87 din legea electorala sub o severă sancţiune penală. Şi autorul şi complicii sânt deopotrivă pedepsiţi şi tocmai în acest scop s’au dresat actele judecătoreşti de care vorbea d. Vizaati purtând chiar semnătura unuia din candidaţii partidului naţional-liberal. Constatarea insă a unui delict electoral nu este suficientă prin ea însăşi ca să conchidă fatal la invalidarea unei alegeri. Asemenea delicte se pot săvârşi în orice alegere şi s’au săvârşit destule în trecut şi se săvârşesc pretutindeni. Pentru ca ele însă sâ conducă la invalidarea alegerilor trebuieşte dovedit : a) că ele au fost consumate b) că ele au profitat unui candidat sau unui partid în luptă c) că ele au prejudecat celorlalţi candidaţi sau celorlalte partide şi că au denaturat astfel rezultatul general. Raportul şi d. Vizanti au omis însă să vă lamurească că in specie ne găsim numai în faţa unei tentative, la timp oprită şi că votul n’a fost exprimat. D. P. Vizanti. Votul era consumat domnule Mârzescu. Cetiţi dosarul. D. Ed. Mirto Domnule Mârzescu, să vă spun um este adevărul, ţi unde ii găsiţi : alegatorul a mnirat in gheretă, a pus stampia aşa precum ştiţi D-voastră, a eşit din ghereta, a pus buletinul pe masa prezidentului... dar n’a fost pus in urna. A. D. G. Mârzescu. Mulţumesc domnule Mutu ca m’aţi scutit de a mă referi la dosar. Aşa este, Buletinul n’a fost pus in urnă, aceasta confirmă ceea ce va spuneam eu adineaori ca votul n’a fost exprinat. Cum era clar că acest vot neexprimat sa profite partidului naţionalliberal sau anui parim, ci n'a venit sâ sporească numai ai voturilor exprimate cine constituiesc massele eiectoraie. rin urmare n'a avut mei o munenţâ asupra rezultatului alegerilor, c. clar. Voci. Sistemul. u. Kj.Matziseu. Ce însamnă sistemul? Vruţi sa uismuciţi uauueri multiple ! o, c.. Mino. !~nu aunt. jUic*,jp~ni.or... u. u. mârzescu. suineţi auep«Uoriu va luaţi s-streini ee ..a' puteţi duce şi nu ridicaţi chentiuni ce nu puteţi susţine. E de reţinut al treilea fapt deciziv în cauză : votul în litigiu n’a profitat şi nici n’a prejudiciat nici unui partid pentru că a fost considerat ca vot neexprimat. Vi fac însă toate concesiunele şi vă las să fiţi cit de severi cu lista partidului naţional-liberal n’a întrunit nici un vot la Secţiunea Copou şi atribuiţi întreaga massi electorală de 1400 voturi de fapt obişnuită, oricărei liste veţi vroi şi veţi constata că partidul liberal îşi menţine cele 3 mandate şi că nici unul din celelalte partide nu câştigă nici un mandat în plus. Pentru ce atunci, toată această discuţiune ? Procedeul D-voastră poate creea un precedent primejdios, care să va prejudicieze D-v ca şi oricărui partid politic. Nu legaţi validitatea alegerilor de constatarea necondiţionată a oricărui delict, căci în asemenea caz subordonaţi alegerea maşinaţiunilor oricărui interesat fără scrupule. (aplauze). Cu aceasta am terminat pentru că nimic altăceva nu se articulează contra alegerei de la Iaşi. Domnilor deputaţi, ştiu că contestaţiile la invalidări sunt specialitatea debutanţilor parlamentari, că sunt şicanele cu care se termină o campanie electorală. Vă rog să treceţi peste aceste micimi aler vieţei politice, pentru că înaintea noastră a tuturor stau probleme cu mult mai grave şi cu mult mai mari. Ţara aşteaptă nerăbdătoare soluţiunile noastre în chestiunea externă. Nu opriţi viaţa Parlamentului la patimele care ne agită de atâtea şedinţe. Oricare ar ar fi atitudinea şihotărârile dv, faţă de noi, este ceva care trebuie să vie unească : sentimentul naţional şi al datoriei ce avem către viitorul statului nostru, (aplauze prelungite pe băncile liberalilor). *** D. G. G. Mârzescu. Cer cuvântul damnul® Preşedinte. D. Preşedinte. Aveţi cuvântul. D. G. G. Mârzescu. Domnilor depistaţi (sgomot, întreruperi). Am o declaraţie de făcut (sgomot mare, întreruperi). Domnilor deputaţi (sgomot), Domnilor deputaţi trebuie să-mi spun cuvântul (sgomot). Domnilor deputaţi, am o declaraţiune de făcut; nu pot primi (sgomot, întreruperi). D. Preşedinte, Vă rog lăsaţi oratorul să vorbească. D. G. G. Mârzescu. Domnilor deputați, dacă au existat fraude în alegerile da la Iași nu este demn nici pentru mine să stau în adunare, nici pentru adunare să se facă îăînuitoarea fraudelor (aplause pe băncile liberale). Nu am a primi nici un act de gener©sitate (aplauze pe băncile liberale. Strigăte de bravo). Dacă în conştiinţele dv. credeţi că au fost fraude, aveţi datoria legală şi morală să invalidaţi... (aplauze şi strigăte de bravo pe băncile liberale), dar dacă în conştiinţele dv. credeţi că n’au fost fraude aveţi datoria să faceţi act de legalitate şi de dreptate şi să validaţi. Votul dv. nu poate fi un vot de generozitate. Adumirile nu au cunoaşte decât voturi de convingeri şi de conştiinţă. Dacă nu puteţi da un asemenea vot, actul de generositate al d-lui Cuza sau an căruia ar fi, îl respind cu indignare (eplanse prelungite și 5gomot©ase, strigăte de bravo, de pe bancile liberale). ‘■£5$j££â§‘&f REEDITAREA UNOR INFAMII CHESTIA GMMHEI UITARE SI A 8IVIZATEI MM BIELERF» Ziarul socialist „Lumea Nouă“ ocupându-se de condamnarea socialistului Tanase, reeditează vechia infamie că acest proces a fost o înscenare pusă la cale din ordinul d-lui G. G. Mârzescu fost ministru de interne. Am desminţit în timp insinuarea, că dl Mârzescu a fi avut, sau ar fi putut să aibă, vre-tun amestec în acest proces. Darea în judecată a socialistului Tanase a fost ordonată de Comandamentul Corpului IV de armată. Conducătorii socialişti ştiu foarte bine acest lucru, dar cum reaua credinţă stă la baza tuturor acţiunilor lor, ei persistă în colportarea unei infamii ticăloase pentru a induce odată mai mult în eroare muncitorimea prinsă în mrejele sindicatelor roşii. Acelaş ziar pune tot în sarcina d-lui Mârzescu ordinul de mobilizare pe care lar fi primit d-rul Ghelerter. Este o infamie mai mult de care cel dintăi trebue să roşească d-rul Ghelerter, dacă această infamie se debitează cu ştiinţa lui. Dar de la reprezentanţii veritabili ai d-rului Racovski nu putem cere cinste şi realitate în luptele de la partid la partid. Practicarea unor asemenea ticăloşii în luptele politice dovedeşte odată mai mult contribuţia morală pe care partidul socialist o poate aduce în viaţa politică a României noi. Ecouri Printr’un jurnal al consiliului de miniştri s’a deschis un credit de 2400 lei pentru crearea unei burse „Al. Vlăhuţi“ ce se va acorda unui merituos student alfacultăţii de litere. In editura societăţii „Luceafărul“ din Chişinău a apărut alt volum de versuri intitulat „Cântece Basarabiei“ si datorit d-lui Serata V. Cujbă. Intrun număr apropiat vom face recenziunea „Cântecelor Basarabene“. Ceho-Slovacia nu au semnat Paris.—Delegaţii guvernului sărbo-croato-sloven nu a semnat tratatul de pace din St. Germain, deoarece nu are împuternicirea necesară pentru a adera la convenţiile anexate tratatului. Li s’a acordat un termen de opt zile. Moartea unnii ministru al Japoniei Madrid.—Mercuri seara a murit jujire Socata ministrul Japoniei la Madrid.