Mişcarea, martie 1920 (Anul 14, nr. 39-64)

1920-03-26 / nr. 60

FARMACIA* CURŢII REGALE J. WERNER Iaşi A primit UNT DE PESTE din CHRISTIANIA ( Norvegia ) din care face renumitele sale preparate de UNT DE PESTE Idoforat simplu, *cu fosfor şi cu mercur, recomandate de toţi medici din ţară contra anemiei, scrofulosei, rachitismului, comvaliscenţei cu care preparate se poate face cura până în luna Mai. 89 7 Ultime Information! — Membrii Camerei de comerţ se întrunesc in adunare generală pentru votarea budgetului. — Noua comisitune interimară a oraşului se va instra de îndată după sosirea d-lui P. Pogonat prefectul judeţului, care a depus ieri jurământul la Bucureşti. — D. Lohan, fost prefect, în numele comitetului de asistenţă, a depus azi la Prefectura de poliţe suma de 1000 lei, cu destinaţii de a se veni in ajutorul familiei sergentului Ion Perju. ■Pentru acelaş scop, Uniunea sindicatelor comerciale şi industriale, a înaintat suma de 200 iei. ’ — D-nii profesori, cari colaborează la ziare, au fost invitaţi de ministerul de instrucţie, de a se semna articolele politice. — Fabrica de tutun din Basarabia va fi pusă în funcţiune pe ziua de 1 April. — S’a hotărât definitiv a se fabrica pâinea din grâu şi secară. Va fi două părţi grâu şi o parte secară. O Iaşul este asigurat cu 900 vagoane de grâu şi 100 de secară, până în luna Septembrie. Preţul pâinei nu va fi ridicat. Pâinea de grâu cu secară va fi maximul 1,75. Se va acorda un termin de 6 luni fabricelor particulare de tutun din Basarabia, pentru a-şi desface produsele după care termin, maşinăriile vor fi recepţionate pentru fabrica statului. — Prin ministerul de industrie şi comerţ, s’a repartizat Iaşului o însemnată cantitate de ştofe de la fabrica Buhuşi, cari vor concura, cu succes unele ştofe străine, atât ca preţ cât şi în calitate. — Salariile personalului C. F. din Moldova, au fost achitate atât pe luna Februarie cât şi pe Martie. — In primele zile a săptămânei viitoare, se va achita personalului C. F. care aparţine direcţiunei regionale din Iaşi, ultima rată din cincimea acordată ca şi personalului din Muntenia. — Sătenii din Muntenia refuză seminţele de orz şi ovăz trimise din Moldova. 28 de trenuri ajunse la destinaţie aşteaptă în diferite staţii, sătenii nevoind să descarce conţinutul. — Direcţiunea regională din localitate ne asigură că demobilizarea în curs nu va face să îngreueze mersul trenurilor. — în urma decisiei consiliului de aprovizionare a Iaşului, s’a hotărât a nu se mai permite eşirea din oraş a făinei de clasa I. Făina de cl. III va fi admisă pentru eşirea din oraş numai cu autorizaţiuni speciale. — Oferta d-lui Protopopescu pentru furnizarea a 500 vagoane grâu din cadrilater va fi aprobată de administraţia comunală. „ Profesorii universitari semnează un protest împotriva mutării examenului de capacitate de la Iaşi la Bucureşti, câtă vreme după lege acest examen trebue să aibă loc la Iaşi. Prostul va fi înaintat azi ministrului de intracţie. CONCURS DE INTERNI. — Epitropia Generală a Casei spitalelor şi ospiciilor Sf. Spiridon din Iaşi, face cunoscut că în localul Colegiului medical din spitalul central Iaşi, se va ţine în ziua de 23 Aprilie a. c. sf. nou, concurs pentru ocuparea definitivă a posturilor vacante de interni de la spitalele Casei din Iaşi, ce vor fi disponibile după prevederile budgetare, conform regulamentului. D-nii studenţi în medicină care doresc a concura pentru aceste posturi, sunt invitaţi a se adresa Epitropiei Generale cu cel puţin zece zile libere înainte de ţinerea concursului, cu cereri înscrise, care vor fi însoţite de toate actele prevăzute în regulamentul de concursuri publicat în Monitorul Oficial No. 333 din 27 Ianuarie 1912. — In noua comisiune interimară din Brăila face parte şi farmacitul I. Kleiner, originar din Iaşi. — Ministerul de interne, a făcut cunoscut, că nici un supus al ţârilor cu care am fost în război nu poate fi admis în ţară înainte de reluarea relaţiilor diplomatice cu acele ţări. — Din Buciumi se anunţă, că sergentul Gh. Constantinescu, din reg. 63,a violat copila Elena Durai, în etate de 6 ani. Ju se aduce la cunoştinţa patronilor meseriaşi că preschimbarea cărţilor chitanţe a început pe ziua de 22 Martie a.c. Patronii sunt odugaţi de a preda controlorilor, însărcinaţi cu strângerea cărţilor-chitanţe, cărţile-chitanţe vechi şi de a lipi toate timbrele pe ele atât pentru dânşii cât şi pentru lucrătorii ce-i au în lucru, căci altfel li se vor încheia procese-verbale de constatare şi vor fi daţi în urmărire. Patronii şi lucrătorii, care nu au cărţichitanţe, sunt obligaţi de a-şi procura cărţi-chitanţe noui, pe care să lipească în mod regulat timbrele de asigurare. Controlorii după ce vor strânge toate cărţile-chitanţe vechi în schimbul cărora vor lasa patronilor cuvenitele dovezi, vor trece peste câteva zile, pentru a aduce nouile cărţi-chitanţe. Patronii care doresc de a căpăta cărţile chitanţe mai curând, se vor prezenta la Corporaţie cu dovezile şi vor ridica el însuşi cărţile-chitanţe. Ia fabrici preschimbarea, se va face pe loc, de către Sub-Ispectorul delegat cu începere de la 29 Martie a. c. — Aflăm că a sosit în oraşul nostru d-na Istuart din Paris care organizează la hotelul Traian, o expoziţie de ultimele modele aprincipalelor case de la „Rue de la Paix“ din Paris: rochii, bluze, chemisette, deshabilleuri, rodiii de bal, pălării de Dame, etc. D-na Stuart va primi numai câteva zile de la ora 10 dim, până la ora 6 seara la hotelul Traian, camera No. 6. — Sâmbătă 27 Mart s. n. ora 5 p. m. la Cercul de studii al Asociaţiunei femeniste, va vorbi d-ra Otilia Vlaicu despre „NOI PLANURI DE LUCRU“. D-ra Vlaicu este o eminentă institutoare. D-sa a făcut la Londra studii pentru şcoală de Corecţiune, iar la Paris a studiat Psichiatria. Conferenţa se va ţine în amfiteatrul de Fisiologie a Universităţei. — Eri agenţii de siguranţă au reuşit să aresteze" pe lipovanul Policarp, vestit hoţ de cai. — Joi 25 curent, ora 4 p. m., va avea loc în Aula Universităţei, după un cuvânt introductiv al d-lui profesor universitar Găvănescu, o conferinţă a marelui luptător naţionalist ardelean dr.Amos Frâncu, despre: „Pagini tragice din istoria Moţilor“.. Această conferinţă face parte din ciclul de conferinţe, puse sub patronagiul M. S. Regina Maria. Intrarea liberă.» Cătră membrii Sindicatului Presei din Moldova Deoarece balul Sindicatului Presei din Moldova, anunţat pe ziua de 27 a. c., nu mai are loc, toţi d-nii membri ai acestui Sindicat, cari au luat asupra-le un număr de bilete spre desfacere, sunt Evitaţi a le retrage de la persoanele la care le-au plasat şi Sâmbătă 27 Martie carele 5 p. m. întrunindu-se în localul Sindicatului din str. Cuza-Vodă No. 52, sa la predea subsemnatului spre descărcare. ■ EM. MANOLIU — Se aduce la cunoştinţa publicului că orele de cancelarie în biurourile serviciului interior al Prefectura Poliţiei Iaşi vor la: ’De la 9 jum.—1 şi de la 5—7 p. m. Audienţele la domnul Prefect vor fi de la orele 12—1 p. m. — In ziua de 2 April a. c. ora 10 dimineaţă se va ţine în localul Primăriei Iaşi licitaţie orală pentru închirierea pe 3 ani a unui teren pentru grădină de zarzavat situat în dosul Regiei Monopolului Statului pe şesul Bahluiului şi care teren are o întindere de 6 ha. Garanţia provizorie va fi de 200 lei. Dispoziţiunile art. 72 — 83 ,din legea contabilitaţei publice se va aplica acestei licitaţii. Condiţiunile de licitaţie se pot vedea în fiecare zi de lucru la biuroul Administrativ. — O SERATĂ. — Serata muzicală a cercului didactic, din 20 a lunei, a fost consacrata autorilor ruşi. Dl. profesor Al. Zirra, a făcut o interesanta expunere asupra muzicei și compositorilor ruşi. • A urmat d. profesor I. Vasilescu care a cântat din fagot o serenada de Gorschy acompaniat la pian de d. M. Leibovici. D-ră E. Schipor a cântat din gură o arie din „Dama de pică“ de Tchannowschy, cu mult temperament şi cu o voce plină. D-ra Ella Grosu, elevă la pian a dlui Mezetti, a executat doua bucăţi de Chopin şi Salpelikof. D-ra Maruda Ţincoca, cunoscută publicului, a cântat din gură două arii ruseşti, redând în toiul accesteie simple şipatriotice a muzicei slave. Quartetul de Oreslav, executat de d- nii profesori A. Roşea flaut, A. Aurescu oboi, D. Ionescu clarinet, C. Nesek corn, Vasilescu fagot. Executarea exemplară şi ansamblul perfect, a încântat asistenţa. Duetul de Dama de Pică, cu care s-a terminat programul acestei seri, a fost delicios cântat de d-rele E. Schipor şi M. Ţincoca, cu entuziasm aplaudate. „Societatea pentru profilaxia tuberculozei“ a organizat pentru seara de 31 Martie o reprezentaţie extraordinară la Teatrul Naţional. Se va juca „DUELUL“ de Lovedan cu soţii Braborescu şi d-nii I. Profir şi A. Ghiţescu în rolurile principale. „ Aflăm că Banca Dacia a pus bazele unei noi Societăţi anonime cu un capital statutar de 3.000.000. Prima emisiune de lei 1.000.000 a fost complect achitată de către fondatorii. Scopul nouei societăţi va fi crearea micilor industri. In eventualitatea unei noi emisiuni probabil se vor face şi subscripţii publice. — Banca Moldova Societate anonimă Iaşi primeşte subscriptuni la noul împrumut intern, pe bază de 85 la sută. Primeşte de asemenea subscripţiuni în rate lunare în condiţiuni foarte avan-,tagioase. Prospectele speciale se găsesc la ghişeurile bancei. împrumutul e scutit,de orice impozit prezent sau viitor . . Banca Iaşilor primeşte cu începere de astăzi subscrieri la NOUL ÎMPRUMUT INTERN 5 la sută din 1920 în condiţiuni avantajoase. — In seara de 30 Martie are loc la Teatrul Naţional, concertul dat de eminentul violonist ALEX. GARABET. Programul cuprinde următoarele^ Corelli: „Folies d’Espagne“. Bazzinl: „Concert militar“. Wienarschi: „Polonaise Brillante“. Gounod: „Adagio patetique“. Corelli: „La .precieuse“. Bach : „Arie pe coarda 4“. Kreissler: „Preludiu şi Allegro. Biletele la Maximovici. Gronica Spectacolelor — CINEMA „ELISABETA“ Atăzi în matineuri și seara: „AMORUL ■ CARE UCIDE“ sau „REFUGIUL UNEI FEMEI“ dramă modernă în 5 acte cu celebra artistă italiană d-ra MARIA MELATO. Cel mai nou număr din Revista Pathe și o splendidă Comedie. — CINEMA „SIDOLI“.— Astăzi la ambele matineuri (3—5 5—7) se reprezintă „FAUNA“ Poem în 5 acte de artist Febo Mario. In acest poem putem admira frumoasa fantezie a autorului care într’un mod admirabil redă lupta amorului contra adulterului. Interpretarea se datoreşte marilor artişti Febo Mario şi Helene Makovvsca. — CINEMA „MODERN“.— Azi şi în zilele următoare se reprezintă celebrul film: „CĂSĂTORIA NEVESTII-MI dramă în 5 colosale acte jucată cu dragalasa și talentata artistă THEA, in programul viitor „MACISTE HYPNOTIZAT“. PUBLICAŢIE Sâmbătă 27 Martie a. c. nr. 2 p. m. se va ţine licitaţie publică în cancelaria Epitropiei Bis. Sft. Neculai (de sus) în filiala Cuvioasa Paraschiva, pentru închirierea pe 3 ani de zile a două case . Una in strada Păcurar No. 6, care a fost locuită de d-1 Mihai Pastia, şi una în stradaVasile Conta No. 32 care a fost locuită de d-l Mihai Cinca. Condiţiunile de închiriere se pot vedea la cancelaria Epitropiei. Garanţa pentru a fi admis la licitaţie e de 200 lei în numerar sau efecte publice. EPITROPIA No. 10, \920 Martie 15 6-4 ] --TRIFOI- seminţă de vânzare, recolta 1919. A se adresa d-lui Raul Sculy, str. Vasile Conta No. 26. 104 una vie în podugoria Copou anecesare, şură. De vânzare vând toate edecurile cramă, etc. Via este în totul repantata. Livadă cu pomi fructiferi şi fânaţ. Situată în raza oraşului Iaşi. A se adresa la administraţia barului „Mişcarea“, între 8 — 1 dim. 10—4 Ultima oră telegrafică Demobilizarea altor 2 cartuagede Contingentul 1916 va fi demobilizat la 1 Aprilie. Contingentul 1917 va fi demobilizat la 1 Iulie. Congresul „Ligei Poporului“ Congresul „Ligei Poporului“ va avea loc la Bucureşti în ziua de 3 Aprilie stil vechiu. Consfătuirea Parlamentarilor liberali Astăzi după-amiază are loc la clubul naţional-liberal din Bucureşti o consfătuire a tuturor deputaţilor şi senatorilor liberali. D. I. I. C. Brătianu şeful partidului va face o expunere a situaţiei poltice. Chestiunea împrumutului Extern Ziarul „Adevărul“ se crede autorizat a desmiiiţi realizarea îmrumutului extern. Noua lege a chiriilor a fost definitiv întocmită — Toţi locatarii vor rămâne pe loc — Legea chiriiilor a fost definitiv redactată în consiliul de miniştri. Principiul esenţial al legei este, că nimeni,—nici proprietarii cari au cumpărat imobile înainte de 1916—nu se va putea urai din foc pentru a se strămuta din casele lor. In ce priveşte Bucureştiul, se va institui o comisiune de anchetă care va stabili rostul şederei în Capital a anumitelor persoane avute dar fără nici o ocupaţiune precisă. Baza la sporurile de chici va fi aceia a legei din 1915. Guvernul a pus în parlament amendamentele bunei ce s’ar propune. ORA 3 pm-Spre clarificarea situaţiei politice D. Vaida in audienţă la* Rege D. Vaida a fost primit în audienţă de M. S. Regele. D. Vaida a expus Suveranului rezultatul acţiunei ce a dus-o la Paris şi la Londra. D. N. Iorga a solicitat o audienţă la M. S. Regele. Nouile procete ale Guvernului — Reducerea numărului Parlamentarilor. Reducerea Senatorilor — In cercurile politice se afirmă că guvernul are intențiunea de a reduce numărul actual al parlamentarilor. Deputaţii vor fî restrânşi la 350 şi senatorii la 170. De asemenea guvernul va propune proectul de lege pentru reducerea diurnelor parlamentare la jumătate din diurnele actuale. Demisia Biroului Camerei In cazul demisiunei d-lui Iorga din preșidenția Camerei, va demisiona întregul birou al Camerei. „Viitorul“ despre situaţia politică In legătură cu formarea noului bloc parlamentar pentru susţineea guvernului, ziarul „ Viitorul“ apărut azi in Capitală scrie : „Se pare că noul guvern va avea o majoritate parlamentară mai mare decât ar avea nevoie, afară chiar de grupul liberal dispus să sprijinească guvernul atâta vreme cât va păşi la Înfăptuirea politicei anunţate“. Declaraţia Guvernului in Parlament Mâine primul ministru d. general Averescu va face în Parlament declaraţiunea asupra situaţiei politice. * Situaţiunea politică se va lămuri cu atât mai uşor, cu cât d-nii N. Iorga şi P. Bujor persistă în demisiunile lor. . Ratificarea păcei în Parlament imediat după clarificarea situaţiunei politice, guvernul va prăsi ata Parlamentului ratificarea tratatului de pace cu Germania şi a celorlalte convenţii. In legătură cu aceasta se anunţă da unele ziare din Capitală că parlamentarii ardeleni vor care şi ratificarea tratatului de pace cu Austria. * BANCA IAŞILOR primeşte cu începere de astăzi subscrieri la Noul împrumut intern 5°j0 din 1920 IN CONDIȚIUNI AVANTAJOASE __ — — ——■*--------------------------------- ------mmmmmmmmmmm——— îl---------------------------------------------li