Mişcarea, martie 1920 (Anul 14, nr. 39-64)

1920-03-28 / nr. 62

21424 e*SF) CITIŢI CU ATENŢIUNE: VIZITAŢI PROFESORUL ASTROLOG Care a voiajat principalele state din Europa şi care a prezis toate războaiele din lume. Prin ştiinţele oculte şi prin ştiinţele chiromanciei în combinaţie cu spiritismul şi după trăsăturile feţei ce posedă persoana de la natură. Singurul fizionomist care a uimit toată Europa, prezice oricui trecutul, prezentul şi viitorul. Prezice şi la persoane absente, având fotografia acelei persoane. Loteriile ca număr vor câştiga. Căsătoriile spune cu ce persoană îşi va petrece viaţa. Dă lămuriri pentru furturi, boale, judecăţi. Consultaţii de la 10—12 şi de la 2—5 p. m. Numai patru zile va mai sta în Iaşi, urmând a pleca la Bucureşti. C. ŞTEFAN, Iaşi, strada Smârdan 41. BANCA „NORODULUI” SOCIETATE ANONIMA Capital social lei 2.000.000. — Prima emisiune lei 1.000.000 Prospect de Emisiunie a 1.800 acţiuni pentru sporirea capitalului părții la 1.000.000 In virtutea aprobărei adunărei generale extraordinare de la 12 Februarie 1920 si în conformitate cu art. 6 din statute, Consiliul de Administraţie al Băncii Nordului a hotărât în şedinţa sa de la 1 Martie a. c. sporirea capitalului social de la 100 000, până la 1.000.000, prin emiterea a 1.800 acţiuni la purtător de de câte 500 lei ficare. Din aceste nouă acţiuni 200 se rezervă vechilor acţionari, iar 1.600 acţiuni se oferă publicului spre subscriere. Acţiunile se emit pe cursul de lei 550, bucata din care 500 lei se trece la capitalul băncii şi 50 lei la fondul de rezervă statuar.Acţiunile subscrise se vor achita în modul următor : La subscriere 30 la sută adică câte lei 150, de fiecare acţiune plus câte lei 50, de fiecare acţiune pentru fondul de rezervă. Odată cu subscrierea se va depune deosebit lei 10, de fiecare acţiune pentru acoperirea cheltuelilor de emisiune. Datele la care se vor efectua celelalte vărsăminte se vor fixa ulterior de Consiliul de Administraţie. Subscriitorii vor putea face şi vǎrsamintele integrale pe 1920, pentru care vor primi dividentul pe întregul an. Pentru vărsămintele neachitate la epocile fixate se va plăti o dobândă de întârziere de 10 la sută până la o lună la data exigibilităţii lor. După trecerea acestui termen se va proceda conform prescripţiunilor codului de comerţ. Subscrierea va începe la la 25 Martie a.a. şi durează până la 30 Martie 1920. Consiliul de Administraţie îşi rezervă dreptul de a închide subscrierea şi înainte de termenul fixat. Dreptul de preferinţă se va exercita până la 30 Martie a. c. inclusiv.. Vechii acţionari vor prezintă acţiunile ce posed spre a fi ştampilate pentru exercitarea dreptului de preferinţă în termenul de mai sus citat. Neprezentarea în termenul arătat atrage după sine pierderea dreptului de preferinţă, iar acţiunile asupra cărora nu s’a exercitat acest drept rămân la dispoziţia Consiliului de Administraţie. Atăt subscrierile precum şi prezintarea acţiunilor pentru exercitarea dreptului de preferinţă, se va face mirat la sediul Băncii Nordului din Botoşani, precum şi la Banca Dacia Traiană din Bucureşti.Preşedintele Consiliului de Administraţie Ioan Berendel Vice-preşedinte, Dim. D. Hangan Membrii: P. Demetrescu, Alex. Smelţ, C. Tudor, Leon Spodheim, Banca Dacia- Traiana. Cenzori: Octav Lupaşcu, Dr. H. Vasiliu, B. Safir. Cenzori suplinitori: N. Obreja, Gh. Marcovescu, I. Cristescu. Director: Alexandru Smelt Abdicarea Valutei Ultime Informaţiimi — Astăzi se va desgropa defunctul sergent Perju, care a căzut victima datoriei, pentru a i se face autopsia. — Din cauza grevelor care au fost în anul acesta la fabrica de tutun din Iaşi, opera iunele financiare pentru închiderea anului, cu toate silinţele puse de direcţiune, nu se vor putea face în condiţiile necesare. — Eri au sosit vagoanele cu mărfuri şi zahăr pentru federala „înfrăţirea“ din Iaşi. Peste noapte un număr de soldaţi au încercat să spargă vagoanele care se aflau în apropiere de rampă, bătând grav pe însoţitorul vagoanelor I. Livinski. — Până la noui dispozipuni corespondenţele pentru străinătate se vor franca cu timbrele în uz după normele de până acum, neconfecţionându-se încă timbre sursariate. — HOŢIE LA DRUMUL MARE.—Pe şoseaua Hârlău-Tg. Frumos indivizi români necunoscuţi au atacat pe comerciantul David Rubin pe care după ce lau maltratat îngrozitor, l’au jefuit de suma de 30500 lei. Căruţaşul acestuia Gh. V. Vasiliu a fost deasemenea maltratat şi jefuit de suma de 200 lei. Astăzi a sosit autorităţilor noastre ad-hoc comunicatul preşedintelui consiliului de miniştri cu privire la modul de aplanare a tuturor grevelor. Ministerul a invitat autorităţile noastre de a face să se dea căt mai întinsă publicitate acestui comunicat. — Societatea veteranilor din răsboi grade inferioare, este convocată în adunare generală în ziua de Duminică 28 Martie ora 10 dimineaţă în localul societăţii de binefacere „Fraterna Română“ din strada I. G. Brătianu No. 8, pentru a pune bazele cooperativei. In seara de 3 Aprilie a. c. va avea loc un CONCERT dat de d-na Henriette Costescu-Duca, cu concursul d-lor E. Mezetti, Ant. Ciolan, F. Breiiman și a d-rei Jeana I.Popovici. Biletele la Maximoviei. va fi provocată prin realizarea împrumutului Intern, care oferă cele mai bune condiţiuni pentru plasarea econonmiilor sau a sumelor mai mari de bani cări stau în casă în nesiguranţă, fără a produce nici o dobândă. — In şedinţa de ori a Senatului universitar, s’a aprobat memoriul prin care profesorii universitari, cer Ministerului de instrucţie, de a se conforma legei, şi de a reveni asupra dispoziţiei prin care examenul de capacitate se mută de la Iaşi la Bucureşti. „ La ultima adunare generală a membrilor casei de economie a funcţionarilor, din strada Seuiescu, s-a procedat la alegerea noului consiliu de administraţie. Au fost aleşi d-nii Grigore Teodoru, avocat, Preşedinte, I. S. Ionescu şi Mihai Popovici, membri. Orele de lucru pentru consiliul de administraţie, aufost fixate în zilele de Marţ, Joi şi Sâmbătă de la 4-6 după prânz, iar pentru cancelarie, în fiecare zi, de la 9-12 a. m. — Un copilaş al d-lui Lohan, elev la şcoala primară Trei Erarhi, a căzut om din etajul al doilea al şcoalei. In stare gravă copilaşul a fost transportat la Spitalul Sf. Spiridon. — A treia conferinţă de Deontologie medical, în raporturile ei cu jurisprudenţa română, va avea loc mâine Sâmbătă 27 Martie la ora 4 juni, în localul facilităţii de medicină. D. prof. dr. G. Bogdan va vorbi despre „Responsabilitatea medicală faţă de art. 248 C. P. R. Normalizarea trenurilor va fi una din efectele noului împrumut intern, care va servi şi la refacerea căilor ferate, restabilind circulaţia normală a trenurilor. CHIRIAŞI! Veniţi cu toţii la marea ÎNTRUNIRE PUBLICĂ organizată de „Sindicatul Chiriaşilor“ din Iaşi care va avea loc Duminică 28 Martie 1926 st. n. ora 10 dim. în sala Cinematografului Modern, Piaţa Unirii, pentru a ne spune cuvântul nostru acum când se pregăteşte rezolvarea chestiunilor ce interesează pe fiecare chiriaş. Numai prin solidaritatea noastră a tuturor vom putea obține dreptate. MIŞCAREA — Din Reni.—Liga Culturală, secţia Reni, a ţinut până acum două şezători, la care a luat parte un numeros public din oraş şi împrejurimi. Prima şezătoare a avut loc în ziua de 6 Martie a. c. şi a constat din : O conferinţă ţinută de d.ail. Săndulescu magistrat despre: „Femeia în literatura română“ şi a doua la 20 Martie, când d. profesor Comendat Gr. a vorbit despre „Una sută şase ani sub stăpânirea rusească“. Conferinţele au fost însoţite de: citiri din autorii clasici şi moderni români, coruri, recitări, etc. Liga a deschis o sală de lectură unde sunt puse la dispoziţia membrilor, ziarele, revistele şi cărţile, ce liga le primeşte şi a înfiinţat cursuri populare de „Istoria românilor“ predate d. Popovici, de „Literatura românească“ predate de d. I. Săndulescu ajutor de judecător, care ţine şi cursuri de drept românesc precurm şi d. N. Stănescu agronom cursuri de „Agronomie şi Economie". — Banca Iaşilor primeşte cu începere de astăzi subscrieri la noul împrumut intern 50 la sută din 1920 în condiţiuni avantajoase. Câștigați 6°j0 Subscriind la împrumutul intern, pentru care sunteţi scutit de orice impozit pe venit precum şi de taxa asupra averilor de răsboi. — In seara de 30 Martie are loc la Teatrul Naţional, concertul dat de eminentul violonist ALEX. GARABET. Programul cuprinde următoarele : Corelli: „Folies d’Espagne“. Bazzinl: „Concert militar“. Wienarschi: „Polonaise Brillante“. Gounod: „Adagio patetique“. Corelli: „La precieuse“. Bach : „Arie pe coarda 4“. Krdssler: „Preludiu şi Allegro. Biletele Ia Maximovici. Cronica Spectacolelor — CINEMA „ELISABETA“ Astăzi în matineuri şi seara: A 3-a serie, penultima din „C E R C U L ROŞ“ (tramă de aventuri serioase si adevărate. Luni d-ra LÉDA GYS s’i d. GUSTAVO SERENA în „FERNANDA de Victorien Sardou. Joi 1 April : a 4-a si ultima serie din Cercul Roş. In curînd : T1H—M1N. — CINEMA „SIDOLI“.— Astăzi la ambele matineuri (3—5 5—7) se reprezintă SUPREMA EPOPEE In genul nemritorului film „J’accuse“ Poem dramatic în 5 colosale acte de Andre Legrand. — CINEMA „MODERN“.— Azi și în zilele următoare se reprezintă celebrul film: MACISTE HIPNOTIZAT dramă polițistă în 5 acte mari, saria filmelor S. A. R. P. I. C. Peste program o amuzantă Comedie.  Elena dr. N. B. Pennescu şi familiile C. B. Pennescu, Fara, Mârzescu, Caligari, Argintoianu, Robescu, Prassa, Corban, Diamandi, Vidraşcu, Ianov şi Schipor au durerea a anunţa încetarea din viaţă a prea iubitului lor Dr. Necolai B. Pennescu decedat în ziua de 21 Martie 1920 la Târgul Neamţu, unde a avut înmormântarea în ziua de 24 Martie a. c. Mult întristata Maria Dăscălescu soţie cu copii Mircea, Alexandru şi loan , Gheorghe şi Ion Misirliu cumnaţi, cum şi familiile Grigore Vasiliu, Cons. Vasiliu, Chirian, I. Dăscălescu, au nemărginita durere a anunţa perderea iubitului lor Gheorghe Dâscâlescu Oficiant Telegrafo-Poştal In etate de 35 ani, decedat după o grea suferinţă în ziua de 24 Martie a. c. Familia roagă pe foştii lui colegi şi colege cum şi cunoscuţii, a lua parte la înmormântarea lui, care va avea loc Sâmbătă 27 Martie ora 2 p. m. Cortegiul va pleca de la locuinţa defuntului, strada Vasile Lupu, la Cimitirul Eternitate. Aceasta va ţine loc de orice invitaţie. Zfio nrt, ofiţer de administraţie, ca 1UKU uta cameră mobilată, eventual pensiune, în apropiere de Piaţa Unirei. A se adresa Post-Restant, ofiţer de administraţie. g gwjgggjg Ultima oră telefonică mu mmu cam Generalul Averescu a declaat că reformele au fost anunţate în 1913 de către d-l. I. Brătlanu şi că ele au fost înfăptuite de Partidiu Liberal Şedinţa de ieri a Camerei s’a deschis într’o atmosferă încărcată, întrucât se aştepta declaraţia guvernului. Au participat toţi deputaţii, inclusiv dl Tache Ionescu. Sosirea d-lui Iorga atrage căteva aplauze izolate în fostul obiec parlamentar . Dl Iorga a luat loc pe banca deputaţilor. Asistă o lume imensă. Prezidează dl Simionescu. * După citirea sumarului, primul ministru d. Averescu, citeşte declaraţiunea guvernului care cuprinde: a) Reformele Constituţionale, agrară şi electorală. b) Reforma administrativă. c) Reforma financiară. d) Ratificarea tratatului cu Germania. Deasemeni declaraţia mai cuprinde : Punctul de vedere în ■chestiunea externăşi chestiunea armoniei sociale. * Partea cu privire la ordinea şi armonia socială a fost îndelung aplaudată de întreaga Cameră. Primul ministru a declarat că „a luat hotărârea menţineri pr tind împotriva oricui din afară sau dinăuntru*. * Deasetfienea a fost aplaudată cu însufleţire şi a produs o adâncă impresie declaraţiunea guvernului că reforma agrară a fost preconizată in Septembrie 1913 prin cunoscuta scrisoare către ţară a d-lui.. C. Brâtianu şi că în acest scop au fost alese Camerele din 1914, cari din cauza împrejurărilor externe nu au putut realiza reformele decât în 1917. Dl General Averescu a declarat că reforma împroprietărirei este urgentă şi că ea trebuie imediat înfăptuită, înfierează apoi versiunele tendenţioase lansate de ţărănişti prin presa lor că ar exista vreun curent în contra proprietăţei individuale şi cu pământul nu a fost dat de Rege şi numai de partidele politicei democrate. D. MIHALACHE încercând să întrerupă este huiduit şi apostrofat cu strigăte de „demagog, şarlatan“ şi silit să tacă. Declaraţia guvernului a lăsat o foarte bună impresie asupra întregei Camere. Şedinţa Senatului — Chiriile şi Reforma Agrară — Şedinţa a fost prezidată de cătră d. Mihali. D. General Averescu a cetit declaraţiunea guvernului care a fost aplaudată de toţi senatorii cu excepţiunea ţărăniştilor. In urmă primul ministru a declarat că întrucât guvernul are procesul său cu privire la chirii, cere Senatului să nu ia în discuţie proectul chiriilor depus din iniţiativă parlamentară, ceea ce se admite. In acelaş sens Senatul admite a discuta reforma agrară după proectul noului guvern. Se depun în urmă mai multe proecte. Reorganizarea Băncei Naţionale — Banca Naţională a întocmit un program de reorganizare — Banca Naţională a prezentat Ministerului de Finanţe un proect de reorganizare a bancei. Prin acest proect, Banca Naţională propune între altele, participarea cât mai largă a Statului la beneficiile băncei. Pace intre Denikin şi Bolşevici Londra. — O telegramă a agenţiei „Reuter“ anunţă că Denikin ar fi încheiat pacea cu bolşevicii. Ştirea nu e oficial confirmată. Atitudinea Partidelor politice faţa de Guvern Boc. Şefii partidelor politice îşi vor fixa astăzi atitudinea faţă de noul guvern, în urma declaraţiei sale făcute în Parlament. Evoluţia Ţărăniştilor spre noul guvern O bună pace a ţărniştilor a început o acţiune în sensul de a se apropia de guvernul Averescu. Astfel „Ţara Nouă“ anunţă că d. Averescu va aduce în curând în Parlament proectul legei electorale. „Noul proect—scrie ziarul ţărănist—va trebui să asigure nu numai majoritatea guvernului pe care ar avea-o, ei, etc. Pasagiul subliniat arată că ţărăniştii se consideră a face parte integrantă din noua majoritate. * In altă parte „Ţara nouă“ scrie că dacă guvernul îşi însuşete marile reforme aduse de fostul guvern, va putea avea sprijinul întregului Parlament. Chestia demisiilor d-Ior Iorga şi Bujor D-nii Iorga şi Bujor cerând birourilor Camerei şi Senatului să demisioneze în bloc, li s’a respuns că aceasta ar însemna un act ostil împotriva Parlamentului ci nu al guvernului. Manifestaţia Chiriaşilor la Camera O mare mulţime de chiriaşi au făcut ieri manifestaţie la Cameră, ovaţionind pe membri guvernului şi pe numeroşi parlamentari, ştiind că s’a depus în Cameră un nou proect al chiriilor. Valuta Leul nostru a cotat ieri 22 centime. — Cele mai elegante impri- mate—broşuri, ziare, sau lucrări de biurou—se execută în condiţiuni avantajoase îa tipografia „Albina11 din str. Săulescu. Ecaterina Constantin« Nîasezia — 17 Strada Calarasi 17 — ► * 2 i r