Mişcarea, mai 1920 (Anul 14, nr. 90-106)

1920-05-23 / nr. 105

2 r Serbările de la Copou In zilele de 22, 23 şi 24 Mai vor avea loc în grădina Copou trei mari serbări (Kermese) organizate de Societatea „Reuniunea Femeilor Române“ şi „Societatea Ortodoxă“ pentru „grădinile de copii“ . Programul acestor frumoase serbări de Mai cuprinde între altele : Tombolă, (splendid bazar de obiecte şi picturi originale) Ruletă, Carusel-Lebede, Bărci, O platformă specială pentru dans, aranjată în mijlocul grădinei, concurs de frumuseţe pentru copii şi numeroase surprize. In tot timpul va cînta Muzica Militară din Bacău adusă anume la Iaşi pentru aceste serbări, precum şi alte orchestre civile. Un elegant şi bogat bufet va funcţiona în permanenţă sub conducerea doamnelor din comitetul organizator, în pavilionul de lângă muzică şi sub Teiul lui Eminescu. De asemenea Restaurantul stabil al grădinei va fi în mod special aprovizionat cu cele mai fine băuturi şi mâncăruri Duminică dimineaţa va avea loc o serbare şcolară consacrata exclusiv şcolilor din Iaşi. Biletele se află la doamnele din comitet iar în zilele serbărilor la grădina Copou. La Mitropolie. — La Templul Neuschotz. — Procesiunea în oraş. La cimitir. — Serbările de după amiază. Prăznuirea zilei de eri, s’a făcut de Capitala Moldovei cu un elan patriotic de o măreţie neobicinuită. La serbare a participat întreaga populaţie, fără nici o deosebire. La ora 9 s’a adunat lumea la Mitropolie. In dealungul stadei Ştefan cel Mare, se aflau înşirate toate şcolile, societăţile, corporaţiile şi un imens public. Fiecare copilaş are în mână o jerbă de flori. Delegaţiunile poartă coroane. In curtea bisericei se găsesc trupele. In interiorul bisericei se află adunată elita oraşului şi reprezentanţii tuturor autorităţilor civile şi militare. Serviciul religios e oficiat de I. P. S. S. Mitropolitul, înconjurat de preoţii Iaşului. Răspunsurile sunt date de corul Mitropolitan, care a escelat. Slujba terminată, de pe scara bisericei, ■ Mitropolitul Moldovei vorbeşte mulţimeadespre însemnătatea zilei. Se formează apoi o măreaţă procesiune, în cea mai perfectă ordine şi în cântarea muzicelor şi a corurilor, se parcurgestrăzile principale până la cimitirul Eternitatea. In jurul tribunei iau parte, pe lângă jelită oraşului, trupele şi toate delegaţiunile. Se remarcă cu deosebire grupul numeros, format de copiii tuturor orfelinatelor da război, adunaţi în jurul Princesei Olga Sturza, preşedinta acestei mari instituţiuni. Aci la fiecare parcelă, unde se găsesc morminte de eroi, se înalţă rugăciuni de P. P. S. S. Mitropolitul. Prima parcelă e aceia, care adăposteşte rămăşiţele pământeşti ale eroilor aliaţi, printre cari generalul Lafont şi doctorul Clunet. Mulţimea se îndreaptă apoi spre tribuna improvizată, de unde se rostesc cuvântări. D. Mihai Negrutzi, primarul oraşului, zice că laşul, care s'a mândrit a fi fost leagănul atâtor oameni de seamă, se mândreşte şi mai mult azi, adăpostind în sânul sau cei mai mulţi eroi. laşul recunoscător nu va uita niciodată cultul eroilor neamului. D. locot.-colonel Manolache, într’o cuvântare ce a impresionat adânc, arată moartea vitejească ale eroilor morţi şi spune că azi nu e o zi de lacrimi. Nu-i plângeţi, căci lacrimile noastre ofensează măreţia faptelor lor, ci adoraţi-i! Face apel la toţi de a păstra vecinie treaz cultul eroilor neamului, D. General Lupescu, arată toate luptele glorioase duse de neam în trecut. Şi azi eroii noştrii nu au luptat numai pentru ţară şi neam, dar şi pentru omenirea întreagă, pentru civilizaţie şi neam. I. P. S. Mitropolitul îndeamnă pe toţi a păstra cultul eroilor noştrii, în aceiaşi măreţie, cortejul s’a înapoiat la Mitropolie. O identică solemnitate a avut loc la Templul israelit. Aici se găseşte adunată populaţia israelită, toate şcolile, delegaţiunele, societăţile, orfanii, invalizii evrei şi trupe. In chip mişcător serviciul religios e oficiat de cantorul Gall. Rostesc apoi cuvântări d-nii M. Vahtel în numele epitropiei, Fider în numele studenţimei israelite, rabin Lobel, Tufi ajutor de primar în numele Comunei şi Steinberg în numele Comunităţii. Se formează o frumoasă procesiune care în ordine perfecta, în cântarea corurilor, pornește la cimitirul israelit, unde se oficiază un parastas, în memoria eroilor evrei cari se odihnesc aci. Și la cimitir se rostesc cuvântări, cu îndemn de a păstra intact cultul eroilor neamului. * O procesiune identică a avut loc cimitirul sf. Vasile din Galata. După amiază au avut loc festivaluri culturale în toate sălile de spectacol, iar seara o splendidă retragere cu torţe. Reuşita perfectă a acestei serbări se datoreşte dor coloneii Gherculescu şi Tulea, care au depus un devotament extraordinar, ajutat de mulţi ofiţeri superiori. Şi totul a colaborat pentru ca această zi, să fie cât mai măreaţă, la Lista candidaţilor Partidului Naţional - Liberal pentru Adunarea deputaţilor purtând semnul sps va ocupa pe buletinul de votare pătratul al 4-lea INFORMATION! — Solicitudinea guvernului pentru Iaşi se semnalează şi prin actul desfiinţărei catedrei de „mimică şi declamaţie-serie“ de la Conservatorul local. Această catedră datează de la 1860 şi ea a fost ocupată de artiştii Demetriade, Galino şi Dragomir, dând o serie de absolvenţi care au făcut cinste teatrelor noastre din ţară. — D. Trancu, ministrul muncei, a sosit azi în localitate. D-sa a plecat azi la Chişinău, pentru a însoţi pe Suverani în călătoria lor, înlocuind pe d. general Averescu, care se înapoiază în Capitală. — D. Mihai Negruţu, preşedintele comisiei interimare, a ridicat la administraţia financiară în numerar, ultimele două milioane din cele acordate de guvernul liberal, pentru refacerea străzilor Iaşului. — Duminică 23 Mai ora 5 p. m. va avea loc în Aula Universităţii conferinţa. Despre perspectivele comunismului a dlui prof. A. C. Cuza decan al facultăţei de Drept ţinută în beneficiul studenţilor în Drept. — D-nii membri ai comitetelor electorale urbane sunt rugaţi a se întruni în localul clubului, în fiecare zi, între orele 6—8 p. m. — După cum am anunţat, d. Grig. L. Teodoru şi-a dat demisiunea din postul de director al Cassei Sf. Spiridon. Pe această demisiune ce i-a fost primită, epitropii au pus următoarea rezoluţie : „Se primeşte demisiunea pe ziua de 1 Iunie 1920; se aduce mulţumiri d-lui Theodoru pentru concursul ce ne-a dat în însărcinărei noastre şi pentru modul corect şi devotat, cu care şi-a făcut serviciul“.’ — La cooperativa „Hărnicia“ str. Alexandri No. 9 se caută un ajutor comptabil cu scriere frumoasă de preferinţă, să cunoască puţină comptabilitate. — Direcţiunea liceului „Petru Rareş“ din Piatra Neamţ roagă pe toţi foştii profesori şi elevi ai şcoalei să ia parte în ziua de 13 Iunie (st. n.) 1920 la serbarea jubileului de 50 de ani de la înfiinţarea liceului. MIŞCAREA — Ca semn îmbucurător al descentralizării, s’a relevat ori în procesiunea religioasă dela Mitropolie, splendidul grup şi atât de numeros al funcţionarilor superiori şi inferiori ,din direcţiunea regională c.. f. r. strânşi uniţi în jurul d-lui Scutaru. — Mâne Sâmbătă 22 Mai a. c. orele 10 a. m., la biserica Sf. Spiridon, va avea loc un parastes pentru fostul şef al siguranţei Ioan Iordăchescu.. Prietenii şi cunoscuţii sunt rugaţi a lua parte. Duminică are loc la Tg-Frumos o mare serbare în scop filantropic pentru care s’au făcut mari pregătiri. De la Serviciul de Aprovizionare a Comunei Iaşi. — Serviciul de Aprovizionare a Comunei Iaşi aduce la cunoştiinţa instituţiilor se vor a ridica zahăr în mod colectiv, să prezinte tablourile pănă cel mai târziu Luni 24 Mai 1920 ora 12 p. m. la Serviciul de Aprovizionare, ştiut fiind că dela această dată nu se mai primesc. — Serviciul de Aprovizionare al Oraşului Iaşi va înfiinţa pentru distribuţia viitoare ca sărei la populaţie trei gherete în petele Hala, Nicolina şi Sft. Spiidon. — Serviciul de Aprovizionare a Oraşului Iaşi face cunoscut Domnilor Furnizori de lemne, ca până în ziua de 23 mai 1920 se prezinte oferte închise pentru aprovizionarea cu lemne pe anul 1920 —1921 la sus zisul Serviciu. — Instituţiile ale căror membri şi au schimbat domniciliul avut la ultima eliberare de cartel pe luna August vor arăta pe tabloul se vor înainta şi vechiul domiciliu. — Se aduce la cunoştinţa populaţiei că cu începere de Luni 24 Mai 1920 se va vinde contra bonuri eliberate de Serviciul de Aprovizionare orez de prima calitate cu 10 (zece) Kgi. „ Orezul se va vinde la depozitul Bucşinescu. — Ştirea dată de un ziar local, că Suveranii şi a întrerupt călătoria din Basarabia este lipsită cu desăvârşire de adevăr. De la Bălţi unde Suveranii au întimpinat o primire grandioasă, Suveranii au plecat cu trenul pentru Chişinăui. La Bucureşti a avut loc consfătuirea comisiunei, pentru întocmirea înaintărilor, ce urmează a se face printre funcţionarii din diferitie direcţiuni regionale ale căilor ferate. Comisiunea a fost prezidată de d-nul Scutaru. In unanimitate, consiliul, a pus în fruntea listei de înaintare ca director regional, pe d. Neculai Miclescu, subdirector regiunei din Iaşi. — D nn Volanschi, înaintat prim-preşedinte al Curţei de apel, şi Patron, înnaintat Preşedinte al secţiei a doua a Curţei de Apel au depus Sâmbătă jurământul. Asistă la această solemnitate toţi magistraţi şi avocaţii. Prezidează solemnitatea de Consilier Buzdugan, cari felicită pe d-nii Volanschi şi Patron. Mai vorbesc d-nii Ressim în numele preşedintelui Curţei, Eugen Herovanu, decanul baroului. Răspunde p. Volanschi, care într’o cuvântare documentată, arată rolul justiţiei în vremurile de azi. — In astă seară la Teatru! Naţional, frumoasa operetă „CAVALERUL PUSTEI“ cu d-nele A. Aurian, El. Mavrodi şi d-nii Maximilian, Leonard în rolurile principale. „CAVALERUL PUSTEI“ are o muzică minunată. Mâine în matineu „SOLDATUL DE ȘOCOLATĂ“, iar seara „IA-MA CU TINE“. Cronici Spectacolelor CINEMA ELISABETA.— Astăzi In matineuri şi seara a 6-a şi ultima sene din T LH A M I N. In pauza mare în fiecare seară. Sâmbătă Ia matineul al 2-lea şi seara. Duminică la ambele matineuri, ultimele reprezentaţii ale Familiei RAMACOV, succesul zilei. Duminică seara : „I U L I A N“. MINISTERUL DE INTERNE lrspochoi KogiiiüeiViiSíiitéri IAŞI PUBLICAŢIUME Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi, că în ziua de 5 iunie a. c., ora 3 a. m. se va ţine licitaţie cu oferte închise şi cu caracter de urgenţă la Inspectoratul Regiunei VH-a Sanitară Iaşi, strada Păcurari No. 33 pentru aprovizionarea cu lemne a cancelariilor acelui Inspectorat a serviciilor sanitare ale oraşului Iaşi şi a spitalelor pendinte de acel Inspectorat din judeţul Iaşi. Informaţiunile şi desluşirile necesare se pot lua în toate zilele de lucru la sus menţionatul Inspectorat, de la Şeful Cancelariei. Licitaţia se va urma conform dispoziţiunilor din legea Contabilităţii publice Statului. Ultima oră telefonică SUVERANII IN BASARABIA — Pregătirile la Chişinău. Suverani la Bălţi şi în Capitala Basarabiei In vederea sosirei Suveranilor, Chişinâul a fost împodobit şi pavozat. Toate edificiile publice au fost ornate şi îmbrăcate ca brad. Drapelele tricolore fâlfâie pretutindeni, dând oraşului un aspect festiv. Giilande de flori se remarcă pretutindeni. S'au ridicat numeroase arcuri de triumf. Pe marele bulevard „Alexandru cel Bun“ s’au ridicat zece arcuri de triumf cu numeroase inscripţiuni cari amintesc faptele glorioase ale armatei noastre la Oituz, Mărăşti, Mărăşeşti etc. Populaţiunea din Soroca, Leova, Orhei ş. a. localităţi a venit la Ghişinău pentru a participa la aceste serbări naţionale. Alaltăeri, Miercuri la ora 65 Suveranii au sosit la Bălţi, unde au fost primiţi cu mare entuziasm de populaţiune şi autorităţi. In tot timpul cit au stat în această localitate Suverani au primit numeroase audienţe şi s’au interesat de starea actuală. La orele 16 Suverani au plecat la Chişinău, unde au fost primiţi ieri cu un entuziasm de nedescris. M. Chiliana Comemorarea eroilor la Bucureşti Cu mare ceremonial a fost serbată ziua de ieri în Capitală. La serviciul religios pentru comemorarea eroilor, au luat parte toţi membrii înaltului cler, toţi miniştrii, diplomaţii, toate persoanele oficiale, armata, invalizii, şcolile, societăţile, instituţiunele, etc. S’a format un important cortegiu care începea din capătul străzei Victoria şi ţinea până la statuia lui Mihai Viteazul. Corurile cântau imnuri patriotice. După amează a avut loc un festival la Teatrul Naţional. Capitala a fost superb pavoazată. Armate româneşti concentrate la granița României Guvernul nostru a fost înştiinţat că la frontiera ungurească au sosit trupe ungureşti al căror transport continuă cu căruţele. Guvernul a luat urgente măsuri întărind paza la frontieră. Lupte violente intre ruşi şi poloni Armata polonă rezistă cu putere contra violentelor atacuri pe Dvina şi Nipru. Noul guvern din Serbia Noul cabinet sârb a depus ieri jurământul. Simplonul circulă Trenul Simplon a început să circule în mod regulat. Demisiunea d-lui Poincaré D. Poincaré a demisionat din comisiunea pentru reparaţiunile de răsboi. Elveţia la Liga Naţiuitelor Elveţia a intrat în liga astianelor Achitarea generalului Fournier Generalul Fournier, acuzat de trădare, a fost achitat. întrunirea blocului evreiesc din Capitală Blocul evreiesc a ţinut ori o întrunire publică cu scop electoral. Au vorbit d-nii Filderman, Steinhart, Algazi, Herșcovici ș. a. EAUA BASARABIEI SOCIETATE ANONIMĂ IAŞI CONVOCARE Domnii acţionari sunt rugaţi a se întruni în Adunare Generală Ordinară în ziua de Vineri 4 Iunie 1920 ora 9 seara în localul Societăţii strada Ştefan cel Mare 47, având a decide asupra următoarelor puncte ale ordinei de zi: 1) Darea de seamă a Consiliului de Administraţie şi raportul cenzorilor asupra gestiunei exerciţiului anului 1919. 2) Bilanţul general şi contul de Profit şi Pierdere, pe acelaş exerciţiu, încheiate la 31 Decembrie 1919 şi descărcarea Consiliului de Administraţie de gestiunea sa pe anul 1919. 3) Distribuirea beneficiului. 4) Alegerea a 3 membri în Consiliul de Administraţie în locul d-lor C. Cociaşu şi Ph. Simpson eşiţi la sorţi şi a d-lui Teodor Coropceanu demisionat. 5) Alegerea a 3 cenzori şi a 3 supleanţi de cenzori. Conform art. 10 din statut cinci acţiuni dau dreptul la un vot, nimeni nu poate avea mai mult de 10 voturi pentru sine, ori cum ar fi numărul acţiunilor ce a depus şi alte 10 ca mandatare. Procurile legalizate şi acţiunile vor fi depuse la sediul Societăţii cu cel puţin 5 zile înainte de întrunirea Adunării Generale. Membrii Consiliului de Administraţie nu pot fi mandatari în caz când nu se poate întruni majoritatea cerută de art. 9 din statut. Adunarea se va amâna pentru Vinerea viitoare 11 Iunie 1920, în acelaş local şi la aceiaşi oră, fără altă convocare, când adunarea va avea loc, oricare ar fi capitalul reprezentat. *Consiliul de Administrație ROMANIA Epitropia Bisericei Sf. Treime din parohia Burdujeni-sat, comuna Burdujeni județul Botoșani. IAȘI—TIPOGRAFIA «ALBINA» Strada Sâufescu n- 1 PUBLICATIUNE In ziua de 8 Iunie st. n. a. c. [ora 10 a. m. până la 5 p. m. L se arendează pe un period deÎOJ zece ani începător de la 23 Aprilie expirat st. v. a. c. via proprietatea acestei biserici, situată în Podgoria „Socola“ din Comuna Buciumi Jud. Iași, în mărime de 30 hectare pământ, având două hectare cu viţă araeriacane pe rod, case de locuit,cramă cum şi case pentru vieri. Se publică spre cunoştinţa amatorilor, ca în arătata zi să se prezinte în Camera Primăriei Comunei Bucium Judeţul Iaşi, însuşiţi de garanţiile cuvenite spre a putea concura. Condiţiunile se pot vedea în orice zi la Comuna Buciumi şi la această epitropie. Preşed. Epitopiei A. Râşca Preot No. 34, 1920 Mai 18 31 Direcţiunea Refaceri Economice Depozitul Central de materiale Iaşi strada Broscăriei 100 PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 28 I 5 Mai a. c. ora 10 a. m. se va ţine licitaţie publică orală în depozitul Central de materiale str. Broscăriei 100 pentru vânzarea în bloc sau parţial de diferite scule, piese de maşini, materiale etc., care se pot vedea zilnic în str. Broscăriei 100 unde se găseşte şi tabloul de licitaţie care conţine 147 articole. In ziua licitaţiei concurenţii vor depune o garanţie de 20 la sută asupra valorei materialelor scoase la licitaţie. Alexandru Melinte Delegatul Direcţiei Refacere Economic f i . r