Mişcarea, septembrie 1920 (Anul 14, nr. 188-213)

1920-09-16 / nr. 201

Mike a Kea NOUL AN JUDECĂTORESC Astăzi 1 Septembrie st. v. a avut loc solemnitatea deschiderea anului judiciar la Palatului Justiţiei. In sala de şedinţă a Curţei de apel S. 1 s’au adunat magistraţii Curţei şi un mare număr de avocaţi. S’a procedat la tragerea sorţilor pentru compunerea Secţiunelor Curţei pe noul an. In urma sorţului Secţiunele s’au format astfel: Secţia I. D. Volanschi prim preşedinte. Consilieri: d-nii C. Buzdugan, Iulian Teodorescu, Macri, Gorgos şi Ghinea Ionescu. Procuror d. Ciprian Scripcă. Secţia II. D. Mihai Patron preşedinte. Consilieri: d-nii M. Cihodariu, Gane, D. Lupu, Stănescu-Buzău, Vârgolici. Procuror, d. Haralamb Grigoriu. Camera de punere sub acuzare compusă din d-nii Stanescu-Buzau, Vârgolici, Ghinea Ionescu. Procuror General Gr. Ressim. Curtea cu jart. President Madi. Secţiunile Tribunalului s’a format în modul următor: Secfa I. D. N. Radoviei, preşedinte.Membri de şedinţă: d-nii C. G. Lupu, M. Posa. Supleant d. Ed. Râşcanu. Jude Instructor, C. Coioi. Secţia II. D-l Anton Radulescu. Membri de şedinţă: d-nii E. P. Stănescu, St. Culianu. Supleant: Scheletic. Jude Instructor, M. Eşanu. Secţia III. D-l Alfred Winder Membri de şedinţa : M. Trandafirescu, vacant. Suplleant: I. N. Pogonat Jude Instructor, Gervescu. — Pentru a putea aranja serviciile interne ale Primăriei ca să funcţioneze în condiţiuni mai bune — administraţia comunală a reparat toate camerele palatului comunal. Astfel au fost reparate şi camerele de jos cari erau ocupate cu vechea arhivă evacuată. In felul acesta funcţionării vor putea avea camerele spaţioase necesare serviciilor lor. —* D. Xenophon L. Eraclide, avocat, s’a întors în localitate reluându-şi ocupaţiunile. — Maagda Dorini.—Iată cum apreciază marele ziare italiene pe diva Magda Dorini în creaţiunile ei artistice: A fost în recenta stagiune la teatrul Regal din Malta, un element de adevărat succes în toate operile la care a participat. Iu „Manon Lescaut“ de Puccini, „Mefistofelis“ de Boito, „Faneiulla del West“ de Puccini, „Bohéme“ de Leoncavallo, Edgar, „Via della Finestra“ de Zandonai.In actul al Ill-lea din „Aida“ şi în „Trovatore“, splendidele d-sale calităţi vocale şi scenice au avut câmp deschis pentru a străluci de cea mai vie lumină şi publiculaltez a sarbătorit-o incontinuu, arătând-i cea mai mare admiraţie. La reprezentaţia dată în onoarea acestei nepreţuite artiste artiste, a fost atâta entuziasm, încât de sigur că valoroasa artistă, va păstra cea mai frumoasă amintire. Teatrul frumos împodobit, fiori şi daruri de valoare, demonstraţiuni continue, au răsplătit-o pentru neoboseala şi pasiunea cu care a interpretat şi a ţinut fără răgaz locul de frunte printre toţi artiştii de seamă. II Amar: opera: „Via della finestra“ de Zandonai. Magda Dorini a plăcut extraordinar de mult în actul I, însă şi mai mult în actul al 111-lea, unde a identificat partea fabulei cum nu se poate mai bun. Unione Malteze. Opera „Funduila de Vest“ de G. Puccini. Bine interpretate toate rolurile primo, dar în special Magda Dorini, care cu o intuiţie rară, un cânt colorit şi eficace a ştiut să redea greaua şi obositoarea parte a protagonistei, de o manieră care indicia tontă fmuidă şi demnă de adevărată admiraţiune. Madga Dorini va concerta în seara de 18 Sept. la teatrul nostru Naţional. — D. M. Borcea a înaintat un raport d-lui preşedinte al comisiunei interimare cerând dărâmarea baratcilordin oraş. L. Negruţi a aprobat acest raport. Credem însă că se vor avea în vedere pavilioanele bine construite şi higienic întreţinute care nu prezintă nici un pericol şi cari nu vor fi dărâmate laolaltă. — joi 16 a lunei, Curtea Marţială din localitate, va începe ridicarea celor 20 bolşevici basarabeni. S’au luat mari măsuri de ordine, cu a cărora executare a fost însărcinat de inspector Ştiubei. — Primăria comunei Iaşi cu adresa No. 21259 1920, comunică ca a admis ca la restauratantui Tufla din strada Păcurari No. 2, pentru fiecare fel de bucate să se mărească preţul cu un leu peste acela prevăzut!. ordonanţa No. 15535 din 8 iulie a. c. fivind procuror la Prefectura de Poliţie Toţi d-nii Comisari au fost eri prezentaţi d-lui Anton noul prim procuror. Cu acest prilej a fost cu adevărat o solemnitate la Prefectura de poliţie. La ora 11 d. Ariton a sosit la Prefectură primit fiind de d. Dimitriu directorul Prefecturei, care i a prezentat pe d. Ştirbei inspector şi pe toţi d-nii Comisari. D. prim procuror s’a întreţinut în chip amabil cu toţi, şi într'o cuvântare inimoasă a scos în evidenţă rolul mare ce incumbă comisarilor cari sunt auxiliari ai justiţiei şi îi îndeamnă de a veghea ca subalternii lor să aibă o purtare exemplara şi să-şi îndeplinească datoria cu tact şi fără a aduce jigniri, ştiind că are a fi la dispoziţia populaţiei. D. Ariton s’a întreţinut apoi cu d. Dimitriu directorul prefecturei, cu privire la legăturile între parchet şi prefectura de poliţie. 1 —Personalul oficiului telegrafic Iaşi animat de cele maiînalte sentimente de dragoste şi devotament către şeful său d. Alexandru Velciu, i-a oferit un frumos cadou de ziua numelui său. Acest înălţător gest scoţând pe deplin în evidenţă profunda simpatie ce personalul o păstrează iubitului său Diriginte, insamnă un pas înainte făcut în buna educaţie a funcţionarului. D. Alex. Velciu mulţumind în mod călduros întregului rău personal accentuiază efectul moral care i-a resimţit cu această măreaţă ocaziune. — La concertul pe care talentata noastră divină d-ra MAGDA DORINI îl va da în seara de 18 Septembrie la Teatrul Naţional, vor da concursul lor artistic d-nui E. Mezetti şi T. Breviman. Bdetele la agenţia „Thalia“. Inaugurarea Parcului Sportiv din Iaşi Participarea şcoalelor secundare.—Concursurile.—Premiile. Se ştie că d. general Gherculescu comandantul garnizoanei a luat iniţiativa de a crea parcuri sportive la Copou, a căror inaugurare vor avea loc în primele zile ale lunei Octombrie. Cu această ocazie vor avea loc şi marile concursuri sportive şi hipice a tuturor regimentelor regimentelor din Corpul IV Armată. La serbări vor lua parte şi toate şcolile secondare din oraşul Uşi. Serbările vor ţinea 3 zile , în primele 2 zile va avea loc concursurile pentru toate sporturile între echipele tuturor regimentelor şi între echipele şcolilor secondare. A treia zi va fi serbarea propriu zisă cu : mişcări de ansamblu, demonstraţii între echipele esite primele la concurs, mici producţii a fiecărui regiment şi şcoală în parte şi distribuirea premiilor. Concursurile din primele 2 zile vor avea loc în Oţa comisiunilor de specialişti pentru fiecare sport în parte şi în faţa publicului, iar serbarea din a 3 a zi va avea loc în faţa d-lor Miniştri de Război, Instrucţie şi Culte, a Oficialităţei oraşului şi in faţa publicului. Vor fi concursuri pentru următoarele sporturi : 1) Foot-ball—echipa de 11 persoane şi un şef. 2) Omă—echipă de 12 persoane. 3) Luptă cu frânghia — echipă de 9 persoane. 4) Alergări de viteză—distanţa 100 metri—număr de concurenţi nelimitat. 5) Alergări de asistenţă — distanţa 2500 metri—număr de concurenţi nelimitat. (5) Alergări peste obstacole -- distanţa 110 metri—număr de concurenţi nelimitat. 7) Sărituri în lungime—număr de concurenţi nelimitat. 8) Sărituri în înălţime—număr de concurenţi nelimitat. 9) Alergări în saci—distanţa 50 metri—număr de concurenţi nelimitat. 10) Aruncări de greutăţi — greutatea 7.250 kg.—număr de concurenţi nelimit. 11) Aruncări de disc - greutatea 2 kg. —număr de concurenţi nelimitat. 12) Aruncări de lance—greutatea 0.800 kg.—număr de concurenţi nelimitat. 13) Aruncări de grenade—după metoda antreneorului—număr de concurenţi nelimitat. 14) Concurs tragere cu arma militară reglementată în panouri cu cercuri. 15) Curse cu catalige—înălţimea 150 m.—distanţa 100 metri—număr de concurenţi nelimitat. 16) Lispte (trântă românească, fără curea, fără bere şi fără piedică). 17) Tir cu porumbei. Speciale pentru călăreţi. ,1) Alergări de viteză. 2) Alergări peste obstacole. 3) Dresaj. 4) Curse vânătoare. 5) Cai osei. Comisiunie de apreciere vor fi com-’ puse din specialişti pentru fiecare sport în parte. Săriturile se vor face fără trambulină şi nu de pe loc ci cu elan (din viteză). Semnalul de plecare pentru alergări va fi o detunătură de pistol. A treia zi la ora 9 dimineaţa toateechipele regimentelor din corpul 4 Armată şi echipele şcoalelor secondare—fiecare echipă în costumul ei aparte uniform cu placarde distinctive cu numele regimentului sau al şcoalei—vor pleca în coloană cu muzici in frunte din piaţa teatrului naţional. Vor parcurge astfel în sunetele muzicilor şi al corurilor, străzile principale, îndreptându-se spre parcul sportiv. Aci se vor aranja la ordinea stabilită din timp în fundul parcului de unde vor pleca apoi tot în aceiaşi ordine cu placarde şi va face defilarea în faţa tribunelor oficiale, făcând şi înconjorul parcului prin faţa publicului. După defilare urmează pe piaţa principală o serie de mişcări de ansamblu cu muzică, executate de un număr de un număr de peste 2600 persoane sub conducerea profesorului Berescu. După mişcările de ansamblu, se va face din nou strângerea în coloană, defilarea prin faţa publicului după care echipele se reîntorc în ordinea fixată la vechile locuri. De aci, pe rând după program, iesă fiecare echpă şi execută câte o mică producţie (piramide, exerciţii cu bastoane, lupte franceze, gimnastică suedeză, jocuri naţionale etc.). Aceste producţii nu vor dura maximum 10 minunte de fiecare regiment sau şcoală secondară. Urmează apoi demonstraţii de 10—15 minunte între echipele eşite la jocurile de foot-ball, minge (oină) şi luptă cu frânghia, precum şi întrecere individuală între primii eşiţi la alergări, sărituri, aruncări de greutăţi, alergări în saci, cu catalige, lupte etc. De asemenea şi întrecere între primii reuşiţi la concursurile hipice. Serbarea se va termina cu jocuri (dansuri) naţionale, jucate de toţi participanţii la concursuri şi serbare, după care se vor distribui premiile în prezenţa d-lor Miniştri şi a Oficialităţii. Premiile vor consta din : I Câte un obiect de artă pentru echipa învingătoare la football, oină şi luptă cu frânghia. II. Pentru reuşiţii individual la celelalte sporturi : a) Pentru militari premii în bani, concedii şi permisii, b) pentru civili premii în bani. CINEMA ELISABETA.— Astăzi în maiîncuri şi seara, se reprezintă pentru la oară. Nou ! EVREUL DIN GHETTO După celebra scriere „Renegatul“, puternică dramă in 7 acte mari, reconstituind în acelaşi timp suferinţele lui Isrzel. Acţiunea duioasă, micşătoare şi impresionantă se desfăşoară întru’un oraş din Galiţia. 7 acte Mari 7. Cel mai nou Jurnal de actualităţi şi o splendidă Comedie, îmbonăţesc mai mult excepţionalul program de astăzi. Joi 16 Sept. „ENIGMA“ sau (Fatalitatea), dramă în 5 acte cu simpaticul artist RENE CRESTE şi întregul ansamblu din „JUDEX“. Acţiune se desfăşoară la Nisa punct de întâlnire al lumei întregi. In curând: „PalestinaEliberată“ întreg pământul sfânt cu aspectele moderne, cinematografiat acum câţiva ani. In curând : BARRABAS ! Ecat.erina Voosiantilescu Mtsizi Strada Ca rara şl No. 17 Direcţiunea II Regională C.F.R. CAILE FERATE ROMANE PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa generală, că în ziua de 20 Septembrie ştii nou a. c. ora 11 a. m„ se va ţine licitaţie pentru aprovizionarea Administrareei cu 100.000 (una sută mii) metri cubi lemn de foc, esenţă tare, credibile franco în staţiunile C. F. R., fie încărcate în vagoane după recepţie, fie în figuri regulate, pe terenul Direcţiunii, în termen de cel mult 4 luni cu începere de ari de la aprobarea ofertei. Oferta ca să fie valabilă urmează ca să fie însoţită de chitanţa Casieriei Regionale C. F. R. prin care se va constata depunerea unei garanţii provizorii de 5 la sută din valoarea ofertei şi să fie prevăzută cantitatea oferită, preţul unitar şi total Ofertele se vor adresa sub plic sigilat, fie personal fie prin poştă, „Direcţiunii l1 Regională Iaşi Serviciul P. str. Vasile Coata No. 9“. Cu următoarea inscripţe pe plic: Oferta pentru............... . . licitaţia din.................. Se pot oferi orice cantităţi. Lemnele de foc trebuie să îndeplinească condiţiile contractului tip. 17. Orice informaţiuni se pot lua de la Serviciul de Economii C. F. R. strada Asachi No. 7 Iaşi. 217—3—1 Direcţiunea 11 Regională Caut a lua casă cu chirie, fie apartament complect, cu grajd, apă și lumină sau numai 3—4 camere și bucătărie. Ofer chirie bană. A ac adresa str. Sărariei 67. 215-61 Ultima oră telegrafică Desfiinţarea ministerelor din Basarabia şi Bucovina In cercurile guvernamentale se afirmă cu certitudine că d. general Averescu intenţionează desfiinţarea ministerelor din Bucovina şi Basarabia. In locul acestor ministere guvernul va înfiinţa noui servicii pentru unificarea administrativă. In acest scop se lucrează cu febrilitate la unificarea legislației cooperatiste. Noui succese polone Comunicatul polon din Varşovia anunţă că polonii au ocupat locantatile Kovalo- Cuznica, făcând 3300 prisonieri şi capturând 55 mitraliere, tunuri, două treburi blindate, şi însemnate provizii. Revolte înInkraina „D&Hy-Thegraf“ Anunță că o nouă revoltă a izbucnit în Ukraine. Ukrainiersii au ocupat Ecăterîno-81AW. De ce s’a amânat conferinţa Dunăreană Contra-proectul României „Le Temps“ anunţă că conferinţa Dunăreană a fost amânată pentru a înlesni delegaţiei române să aibă o întrevedere cu d. Take Ionescu la Alx Iss- Bains, şi pentru a da posibilitatea diverşilor delegaţiunî să studieze contra-proectul prezentat de către d. N. Titulescu. IAȘI-^TîFOcÎRAFIA «ALBINA» Sir«4* Sâafotsa 41 Desminţirea tulburărilor din Italia Declaraţia legaţimei din Bucureşti Ministrul Italiei la Bucureşti, ints’un interview acordat ziarului „Izbânda“ desminte svonurile ce au circulat cu privire la tulburările din Italia. Aceste svonuri s’au produs în urma faptului că Simplonul nu a sosit Sâmbătă din cauza deteriorărei liniei ferate din Iugoslavia. Demisia guvernului ceh 4 Din Fraga se anunţă demisia guvernului ceh ca iminentă. Franţa şi chestia Dunărei Ziarul „ Tribuna“ afirmă că Franţa şi-a consolidat politica în statele dunărene. guvernul și închisoarea de la Jilava Cu începere de azi nimeni nu va mai putea vizita închisoarea de la Jilava fără permisiunea semnată de către d. general Averescu. * Campania de răturnare a guvernului Ţărăniştii s’au întrunit ieri la club şi au discutat chestiunea organizărei grup dret tor. In urnă s’a discutat chestiunea răsturnărei guvernului. S’a hotărât ca împreună cu Federaţia să înceapă o serie de întruniri publice in toată ţara. Marea revoluţie din Petrograd ORA 3 Ştiri din Copenhaga anunţă că la Petrograd au avut loc grave tulburări. Populaţiunea a reacţionat cu putere împotriva regimului bolcevic. Comisarii Poporului au fost ucişi. *Tripurile lor au fost aruncate în Newa. Schimbul Rublelor După declaraţiilea şi preschimbarea rublelor, nu se va mai admite în Basarabia nici un soi de transacţiune decit cu plată în lei româneşti. Verificarea Coroanelor contestate Ministerul de Finanţe va începe — după preschimbarea rublelor— verificarea tuturor coroanelor cari au fost contestată la schimb. Se va face un triaj amănunţit după care se vor de cuvenitele dispoziţiuni. Episcopii unguri din Ardeal refuză jurământul Episcopii din Alba Iulia şi Oradia Mare au refuzat să depue jurământul pe motiv că guvernul, conform tratatului de pace privitor la minorităţi, nu se poate amesteca în chestiuni religioase Delegaţia socialistă română la Viena Delegaţia socialistă română se află la Viena, întrucât Germania nu-i permite trecerea, din cauză că în paşaport se prevede călătoria numai pentru Moscova. Guvernul german a cerutmuriri guvernului nostru. Manifestația din Viena La Viena a avut loc o manifestație pentru realipirea Ungariei la Austria. Construirea unui mare port aerian la Bâneasa In curând va începe construcţiunea unui mare port aerian la Băneasa, care va rivaliza cu marile porturi aerane din străinătate. Valuta Cursul leului la Paris e de 33.50. Mobilişti şi Tâmplari se angajară imediat la o mare fabrică din Galaţi. Ofertele se pot adresa la fabrica de mobile „Progresul“ din Waţi, strada Gradina- Veche. Se plăteşte bine. 177—10—7 de pu-De vânzare LTÎSfSÎ tere, Batoza Clayton şi vapor sistem englezesc, îrn foarte bună stare. Se vinde şi parţîal. A se adresa str. Sărariei 67. Cetiţi şi răspândiţi 216 51 ZIARUL „MIŞCAREA* r