Magyar Élet, 1944. április (6. évfolyam, 74-97. szám)

1944-04-02 / 75. szám

Vasárnap, 1944 április hó 2. MAGYAR ÉLET Virágvasárnapi elmélkedés Irta: Schober Tibor E napon lelki szemünk előtt egy nagyszerű, lelkesítő ünnepi bevonu­lás filmje pereg le. Az idő vissza­­nyúlik a kétezer év előtti messzi múltba, a helyszínen pedig a Szent­föld mozgalmas, élénk forgalmú fő­városa, Jeruzsálem. A bevonulást Krisztus tartja, ő megy fel abba a városba, ahol annyiszor szemükre vetette a farizeusoknak álnoksá­gaikat, undorító kétszínűségeiket, ahol oly keményen meghirdette az új törvényt, de ugyanakkor elhin­tette a szeretet csodálatos paran­csának magvait is. Diadalmas, lel­kes bevonulás ez. A sorfalat áló era­,­berek ezreinek arcán örömrózsák égnek, kezükben a keleti tavasz leg­szebb virágdísze: pálmák lengenek, legdrágább szőnyegeiktől fosszák m­­g lakásukat és terítik az utca porába a Mester lábai elé. Végig az útvonalon virágeső hull és önfeledt üdvözlő kiáltások hangzanak: „Ho­zsanna Dávid Fiának Áldott ki az Úr nevében jön!” Tökéletesen megértem ennek a tömegnek örömujjongását, boldog Krisztus ünneplését. Hiszen három évi nyilvános köztük élése és sze­replése nem volt más, mint egyet­len hogy­len­si és testi jótétemény. Ajkáról az élő vizek forrása bő pa­takjaként buzogott a szelíd, jóságos, új, soha nem sejtett távlatokat meg­nyitó ige. Minden fáradt és össze­tört lélek enyhülést és vigaszt nyert Nála . . . Minden megtérő bűnös bocsánatot. A szegények sorstársa volt, leszállóit velük — a bűnt ki­véve — az élet legsötétebb mélysé­geibe. Osztozott örömeikben, köny­­nvet hullatott bánatukon és fájdal­­maikon. Csodatevő orvosa volt a testben nyomorgóknak, kenyérsza­­porítója az éhezőknek, új életbe hívója a már meghaltaknak. Hát hogynem ünnepelték volna, hát hogy­ne hintették volna lábai elé virág­jaikat, hát hogyne avatták volna pirosbetű­s ünneppé bevonulását... Amilyen megértően és együ­tt ör­­vendezően szemlélem azonban ezt a virágvasárnapi diadalmas bevonu­lást, úgy sajog bele lelkembe az éles fájdalom és komorul el előbb még lelkes tekintetem, amint előbbre siklik egy pár nappal,­­ nem sok­kal, csupán öttel, nagypéntek bo­rongós, gyászos reggelébe. Ismét egy kaleidoszkópszerű­ színes kép elevenedik előttem. A római impé­­rium helytartójának erkélye előtt hatalmas tömeg hullámzik. Arcuk most is kipirult, de nem örömró­zsáktól, hanem a gyűlölet vad piros színeitől. Kezük most is magasba lendül, de nem üdvözlőn, hanem ökölbeszorított fenyegetéssel. Tor­kukból most is kiáltás tör elő, de ez halált követel a „feszítsd meg őt” szörnyű szólamával. És az erkélyen Poncius Pilátus előtt Krisztus áll. Megtépetten , összetörten, ronggyá korbácsolva, töviskoszorúsan ... A tömeg, a nép is ugyanaz, mint pár nappal előtt . . . Nem győzöm dör­zsölni szemem: vájjon jól látok-e? Nem győzöm ismét és ismét hal­lásra hegyezni fülem: jól hallok-e? Hogyan lehetséges az emberi lélek­nek, a tömegnek ez a szörnyű han­gulatváltozása alig pár nap alatt? Hogyan lehetséges, hogy akit feje­delemként ünnepelt néhány nappal ezelőtt, arra most, mint utolsó go­nosztevője halált kiált. Sőt még a többszörösen rablógyilkos Barrada­­bást is többre értékeli, mert Krisz­­itus helyett ennek szabadonbocsátá­­■át követeli ! Hát ilyen mélyre súly,­­­lyedhet az ember? Ennyire ingatag. Ennyire álhatatlan az emberi lélek? Ilyen óriási ellentétek húzódnak meg csendes mélyében és aszerint bukkannak felszínre és válnak min­­dent elsöprő erővé, ahogyan éppen személyük vagy hangszerelésük dik­tálja? Igen, a tömegléleknek külön pszi­chológiája van. Könnyen befolyá­solható és könnyen kormányozható. Aszerint, ki férkőzik hozzá és mi­lyen eszközökkel? A virágvasárnap és nagypéntek közötti hangulatvál­tozást is mindjárt jobban megértem, ha észr­eveszem azt az aknamunkát, amit a farizeusok hada ezzel a tö­meglélekkel végzett a közben eltelt öt nap alatt. Ha meghallom az ara­nyak csengését, Krisztus fenséges személyét mocskoló suttogó propa­gandát, a nyílt és titkos lazításo­kat, a lebújókban összecsendü­lt potya poharak ördögi csengését... És most elmélkedő lelkem önkény­telenül is a jelenbe röppen vissza. Ki ne látna napjainkban ehhez ha­sonló jelenségeket, amelyeket tag­lalva még jobban megérteni virág­vasárnap és nagypéntek kettősségét. Gondolnom kell például a magyar dolgozók tömegére. Arra a nagy­szerű munkásságra, melynek jelen­tős részét most egy belügyminisz­teri intézkedésnek kelell felszaba­dítania a szociáldemokrácia molocs­­­ként veszertő karmaiból. Mily fáj­dalmasan kellett néznünk ennek az értékes nép­rétegnek eltévelyedését a nemzet szellemi térí­téből és közös­ségéből. Mint kellett soraikban szép számmal látnunk olyanokat is, akik nemrégen még velünk voltak és a keresztény nemzeti világnézet alapján állottak. Hogyan tévelyed­­hettek így el? Hogyan kerülhettek tőlünk ily messzire? — tettük fel magunknak sokszor a keserű kér­dést. És a válasz nem lehet más, mint a Krisztust Virágvásár napján ünneplő és nagypénteken halálra kívánók tömegénél, mert engedtük, hogy tőlünk idegen elemek férkőz­zenek soraikba, engedtük, hogy üres ígéretekkel vakítsák őket és a lel­kük mélyén szunnyadó emberi érzé­sek közül a hitványabbakat hozzák felszínre osztályharc, anyagelvűség és nemzetköziség formájában. Amilyen örömmel üdvözli minden magyar ember ennek a mérges kí­gyó módjára tapadó, de halálos öle­léssel szorító béklyónak felrattantá­­sát és fogja köszönni edőbb-utóbb rossz lidércnyomásából felébredve egész biztosan a dolgozó magyar munkásság is, oly hittel kell remél­nünk és minden erőnkkel odah­at­­nunk hogy ez a felszabadult érté­kes dolgozó réteg minél hamarabb ismét beilleszkedjen a nemzettestbe és fontos alkotó része legyen a nemzet töretlen lelkének. A közelmúltban már elindult a munkásságban egy közösségi gon­dolat kikristályosodása és pedig ab­ban az értelemben, hogy meg kell találnia kapcsolatait a parasztság­gal és a magyar értelmiséggel Az új intézkedésekkel ennek a folyamat­nak tökéletesedése felé nagy lehe­tőségek nyílnak És ezt a lehetősé­geket most ki kell használnunk mindnyájunknak. Egy nagyszerű magyar életszövetséget kell alkotni, mely szövetségibe minden félnek hoznia kell valamit: a munkásság hozza a harcot a haladásért, a pa­rasztság a tiszta vallásos hit ősi erejét, az értelmiség pedig a ma­gasabb szaktudást és az őszinte testvéri jobbot. De mielőtt belép­nénk e szövetségbe, mindnyájunk­nak a múltba temetve kell hagy­nunk valamit: a munkásságnak az Istenellenes­­ tudományt, a paraszt­ságnak a nemtörődöm közömbössé­get, az értelmiségnek pedig a társa­­dalmi osztálygőgöt! így találjuk meg azt a nagy testvéri összefogást, azt a szent magyar közösséget, amely ebben az apokaliptikusan dú­ló viharban is képes lesz megvívni a maga élethalál harcát a keleti pestissel szemben és diadalra vinni a nemzet boldogabb jövőjét . . Mindehhez azonban elengedhetet­lenül szükséges még egy­ rendület­len hűség ahhoz a Krisztushoz, aki­nek evangéliumát kétezer év iga­zolja és akihez éppen ezért mi soha másként nem közeledhetünk, mint Virágvasárnap érzelmeivel. AZ ÓÉI­AMUTATÓ Írta: Kováts Lajos „A nagyon is teli létekből az ér­zés néha a legüresebb metaforák­ban, s­­a legelcsépeltebb szólamokban árad ki; mert soha senki se tudja pontosan kifejezni se a vágyait, .­e a felfogását, se a fájdalmait; mert az emberi szó csak egy repedt üst, melyen legfeljebb medvetáncolta­­tásra alkalmas dallamokat verhe­tünk le akkor, amikor szeretnék el­­érzékenyíteni a csillagokat!” Eze­ket a sorokat írja minden idők egyik legnagyobb szó­művésze, Flaubert, az emberi kifejező erő legnagyobb remekművében, a Bo­­várynéban. Ő is kételkedett a szó­ban. Mi is kételkedünk s félve vesszük kezünkbe a tollat s megilletődéssel. Az idők szele, mely e napokban utólért, vallat. S e beszédre szólítás egyben kényszer is. Soha máskor, fia ma nem, színt kell vallani, hitet kell tenni. Fel kell tárni eszméin­ket, terveinket, egész emberi és magyar magatartásunkkal oda kell állni a teljes embereket várók olda­lára. Fegyverek kora jön, rövid az idő, de elég ahhoz, hogy néhány szóban mégegyszer s most már vég­­re szabadon kim'' ' ihassuk az új Magyarország­t Mi hittünk eb­ben az új Magyar­ Országban, mely a reménytelennek tűnő pilanatokban is minden gon­dolatunk alján ott vett, mely át­­fénylett, mint tavaszi napsugár ve­randák tejü­veges ablakán, minden ködön, minden rosszakaraton ke­resztül. S ha nem is tudtuk, de sej­tettük, hogy ezt a verőfényes meg­újulást, ezt az új márciusi tavaszi csodaként meg kell kapnunk. Nem­csak korszerűségből, mert az csak pillanatszerűség, de a kossuthi érte­lemben vett „történelmi logikai kényszerből”. Ezt az új Magyarországot építet­­te eddig minden belső és külső tör­ténelmi tényező. Ezt a megújulás­ra váró korhadt magyar közélet és ezt a megújult Európa. A fejlődés belső törvényszerűsége a reakció és nyúlgátak korával szemben tipró árvízként veszedelmes pusztulást is ígért, de, nem következik el időben a változás. S az Európa, az új Európa is követelte, kényszerítette ezt a megújhodást. A belső fárad­ságot a külső erők gigantikus ki­bontakozása, a belső fakó ered­, mér­ytelenséget a külső sikerek úgy festették alá, hogy vaknak, vagy rosszakaratú embernek kellett lenni ahoz, hogy ne lássák, ne csinálják maguk is a fordulót. Vak és rosszakaratú emberek fékezték a történelem gyors gépko­csiját. Ezek már nincsenek többé. Sorsuk értéktelen. A magyarság sorsa a mi kezünkben van. A faji és népi erők összpontosításával, a tájak és emberek szerves összekap­csolásával, a közöségnek szólamból valósággá teremtésével, magyar lé­nyünknek minden idegenségen való maradéktalan fölénybe juttatásával és fegyveres erőnknek a megújulás szolgálatába állításával kell ezt a sorsot a kedvző fejlődés felé irá­nyítani. A társadalmi erők összefogása — mely csak szólam volt — való­ban az értelmiségi, munkás és pa­raszti rétegek testvéri kézfogását, osztatlan társadalmat jelent c­i­kek és vitatható jogcímek nélkül. Egy­séges társadalom és zsidók és an­gol rádiót hallgatók által meg nem mérgezett közszellem vihart álló ala­pot szolgáltat majd a fegyveres erőfeszítésnek. Ép társadalom nél­kül nincsen eredmény. Ennek meg­teremtése az első feladat s ez annál nagyobb, mert ebben minden ma­gyarnak egyformán munkát kell vallania, ha nem akarja, hogy az óriások és kicsiny ügyeskedők kü­z­­delmében elvesszünk. A társadalmi megújulással pár- 5 Az 52-ik M. SZR. OSZtálYSORSlfiTEH játékterve páratlan esélyeket nyújt. Egy sorsjeggyel szerencsés esetben nyerhető: Egymillió ? A nyeremények összege több, mint Tizenötmillió P Jutalom : 600.000 I» Főnyeremény: 400.000 1* Nyeremények: 200.000 P. JOO OOO P. 75.000 P. 60.000 P. 3 x 50.000 P. 5x40.800 P. ÍX3C.0C0P. 22x20.000 P. 2 x 15.000 P. 30 X 10.CGÖ P. és m­ég számos közép és kisebb nyeremény. A sonjety era osztályotb­ért: nyolcad I negyed I fél j egész P 5.— I P10.— I P 20.— 5 P40.— A sorsjegy kapható az összes tőárusítókn­ál. Húzás kezdete április 13.

Next