Magyar Jövő, 1920. január-december (2. évfolyam, 4-299. szám)

1920-06-03 / 127. szám

Miskolcs, II. évf., 127. exam. г Ara­d korona. csotsztsk, 1920 június 3.­­ Előfizetési árak: Miskolczon házt­oz hordva vagy vidékre postán küldve Egész évre fél évre — Negyed évre Egy hónapra «Szerkesztőség és kiadó­­hivatal : Katehenyi­ u. 1., Korona-szálloda. Telefonszámok: I­.I. (nappal) 865. sz. «Berksztfele . «adóhivatal- - - 194. . Nyomda — — — — 882. . Egyes szám­ára 1 korona Főszerkesztő : Dr. PUTNOKI BÉLA POLITIKAI NAPILAP. . Felelős szerkesztő : FÜREDY GÉZA 240 . Úrnapja: Van Isten ! Ennek az örökkévaló igazságnak a m­éltóságos ünnepe a mai, a Corpus Christi ünnepe, amelyen az O­ K­riszentséget, Jé208 testét négy oltárnál is íregholóozza az áj­arcs körménél e négy oltárral a V­­­ág nagy táját symbolizálva. A hitetlens­ég, a vallástalanség, az er­­erkölcsi mételyek még a levegőben úszó ökör­ nyálainak elűzésénél ma az arnapi körmenetnek az Isten hit­vallásának fokozottabb jelentősége van, ma inkább mint valaha, ami­kor a kormányhatóságilag feloszla­tott ebédkőn­yves páholyok irat­tárából újra felénk csíp a mérges gőzök illata , az istentagadás és nemzetrontás boszorkány konyhájá­nak minden penetráns bűze. Ün­neplő harangok zúgásában, katonai parádéban, hhérruhás leánygyerme­­kek világ­hintése közben szép, himes baldachinok alatt indul ma körútra az Úr teste s megmutatja magát a világ mind a négy tájéká­nak. Szükségünk van ma az ilyen symbolumokra, a világ négy tájéká­nak költői jelképét adó zöldlombos oltárokra, éppen úgy, mint a világ négy tájéka felé való kardvágásra a magyar király koronázási ünnepé­lyén. Isten és haza ! Ma azt hirdeti ez a négy oltáros symbolum, hogy a keresztény Isten mindenhatóságába vetett hitet a nyu­­gateurópai haladásba való bekapcso­lás üvöltésével nem tudják kiirtani azok a szerencsétlen romlott agyú filozófusok, akik a destruktív szel­lemű páholyok emlőin nőve, tanul­ták és tanították, hogy a vallás fe­lesleges lett, etikájára nincs szükség, mert a filozófia is megcsinálja ugyan­azt az etikát természetfölöttiség nél­kül. Látjuk, mit ér ez a filozófiai etika a Jászi Oszkárok, az Ágoston Péterek, Lukács Györgyök és Kunfi Zsigmrondok ettékája. Az atheiszrup kultusza, ez a francia láp­virág kü­lönben csak lelki fertőkben tud meg­élni, — a párisi nagy Oriens száz­szor leborulhat előtte, de az angol, skót, német, amerikai szabadkőmű­ves páholyokban ott van az oltáron a biblia, örök figyelmeztetőül, mint az arnapi négy oltár, hogy van Is­ten s van neki külön törvénye, kü­lön ettékája.... S ma, hogy az Isten ünneplésére szólnak a harangok, úgy hallom egy lélekharang metsző csengése sm­it bele a harangjátékéba s óva int, hogy az Isten ünneplése mellett ne feled­kezzünk meg a hazáról sem. Holnap írják alá a békét kiküldötteink a grand Trianonban, Mária Antoinette egy­kori kedvére kéj­ latéban s amint úgy látszik végzete e világtörténelmi pavilonn­k, hogy időnkint kést szür­­csö­lenek benne, egyszer courtisanok, másszor meg győztes dipomaták, v­égcsaló „békeszerzők” végzete ma a magyarságnak, hogy az urnapi bo­dachin alatt az ő népének m­eg­­mutatkozó magyarok Istene, ünné­l népesebben, mint valaha isteni uj­­­­jával rámutasson a világ négy tájé­kára Ez az isteni kéz ma a régi, a csorbítatlan, a történelmi Magyaror­szág határaira mutat s az orvval elrablott földrészeket, azokon még a legutolsó kis galagolya bokor képét is beleedzve a lelkünkbe, — hitet, erőt, kitartást, feltámadást parancsol, mert amint Ő él és uralkodik földek és óceánok fölött, aminthogy igaz, hogy van egy élő Isten, úgy igaz az is, hogy a trie­noni késkonyok da­cára is volt, van és tesz magyar haza ! Dr. P. B. A zsidókérdés ügye a Házban. Az államvasutak eladása. — A keresztény „kurzus“ és a zsidók. — Az interpellációk napja. A nemzetgyűlésben ma az interpellációk napja volt. Szóba került az államvasutak eladása, de az ülést a legkézenfekvőbb magyar probléma, a zsidókér­dés uralta. Az egyik szónok kifejezést adva a keresztény társadalom közérzületének, a zsidókérdés törvényes szabályo­zását sürgette, a másik pedig a zsidóság nagyarányú meg­gazdagodásáról beszélt. A Ház mai üléséről ebben a tudósí­tásban számolunk be. A nemzetgyűlés mai ülését fél 11 órakor nyitotta meg Rabovszky Ist­ván elnök. Fe­lolvassa az sz­dk­vány­os interpellációs könyvet 13 inter­pellációt jegyeztek be, köztük Avarffy Elekét a távbeszélő díjának feleme­lése tárgyában. Azután a napirendre tértek át. Folytatják a fővárosi törvényjavaslat részletes tárgyalását. Bárczy István a 13 ik szakasz módosítását ajánlja. Dömötör Mihály belügyminiszter ezt ellenzi. A Ház a szakaszt eredeti formá­jában fogadja el. A törvényjavaslat többi szakaszát vita után változatlanul fogadták el. Korányi pénzügyminiszter beter­jesztette az állami italmérési jöve­dékről szóló törvényjavaslatot. Kiad­ták a pénzügyi bizottságnak. Az elnök javaslatára a legköze­lebbi ülést péntek délelőttre tűzték ki. Napirendjén a fővárosi törvény­hatóságának újjászervezéséről szóló törvényjavaslat harmadszori olvasása és a mai napirend még hátralévő része szerepel. Az elnök ezután 16 perc szüne­tet rendelt el. A szünet után áttértek az inter­pellációkra. Sándor Pál a földmivelésügyi mi­­niszterhez intéz interpellációt. Azt hallotta, hogy a kormány tárgyal a­­ magyar királyi államvasutaknak ide- i­gen kézbe való bérbeadásáról. Rá­mutat arra, hogy a Máv­ egyik élet­ereje az országnak, nem szabad hozzá­nyúlni. Rátér a szénkér­désre. A föld­mivelésügyi kormány kijelentette, hogy egy­ waggon német szén 30000 koronába kerül. Pontos számítások alapján kimutathatja hogy egy nag­yon egyeljebb 24.000 koronába ke­rülhet. Kérdi, hová tűnik el wagyo­nonként a hatezer korona. Az a gyanúja, hogy ezt nem az állam kapja. A szén csak akkor lesz ol­csóbb, ha a szabadforgalom tárgyává teszik. Félő, hogyha a német szén ЗОСОО koronába kerül, akkor a mi bányánk is drágábban fogják tolni. Zettler Jenő dr. a honvédelmi miniszterhez intézi interpellációját. A románok bevonulásuk alkalmával a kisgazdák jó lovait elvitték és cserébe ott hagyták a maguk rossz lovait. A kisgazdák ezeket a lovakat valamennyire feljavították és most a nemzet hadsereg elrekvirá­ja tőlük azon a címen, hogy jogtalanul jutot­tak hozzájuk. Cseity Ferenc a belügyminiszter­hez intéz interpellációt aziránt, hogy a fővárosnál megürült állásokat már több mint egy éve nem töltik be. Szabó Balázs a zsidókérdés tör­vényes szabályozását sürgeti. Sokat jár vidéken és azt tapasztalja, hogy az egész keresztény magyar társa­­dalom türelmetlenül követeli a zsidó­­ kérdés megoldását. Kérdi a kormányt, tud e a keresztény magyar társa­dalomnak erről a követeléséről és hajlandó- e a zsidók társadalmi, gaz­dasági és kereskedelmi tevékenységét megfelelően korlátozni. Tankovits János megállapítja, hogy a a zsidók sohasem kerestek annyit, mint mist a keresztény kurzus ide­jén. A múlt hetekben váratlanul lepecsételték a malmokat és tulaj­donosaikat napokra kizárták, Kapos­várott a zsidó malmosok elkerülték ezt, amin nagyon csodálkozik. A kormány csak azt maximálja és rek­­virálja, amit a magyar gazdaközönség termelt, de a zsidó kézből kikerült árut nem bántja Kérdi a földmive­­lésügyi minisztert, hogy van e tu­domása arról, hogy a legtöbb nagy­birtokos nem a régi aratómunkáso­kat szerződtette, hanem távolabb vidékről hozott rendszerint drágább aratókat Kéri a honvédelmi minisz­tert, hogy a falusi munkásokat men­tesítsék a katonai szolgálat alól. Huppert Rezső kérte, hogy indít­ványát elhaloszthassa. A nemzetgyűlés az engedélyt meg­adta. Avarffy Elek kérte inter­pellációja törlését. Az ülés 3 órakor ért véget. A mai ünnepségek. A katholikus egyháznak ezt az egyik legnagyobb ünnepét ma szokatlant,­ nagy ünnepélyességgel és pompával tartja meg Miskolcz keresztény lakossága, mely ma az egyházi diszkert és solemnitásban a mai diadalmas keresztény szellemet is ünnepelni akarja a múit évi csöndes, néma Űrnap után. A mai ünnepség sorrendje a következő: A vallási szertartást reggel a Mind­szenti templomban celebrált 45 perces diszmise vezeti be 8 órakor. Ezalatt kint a miskolczi helyőrség disszázada három disztüzet ad. Az ezután következő ünnepi körmeneten báró Nagy Pál altábornagy, a miskolczi katonai körlet parancsnoka is részt vesz a miskolczi tisztikar élén. A menetben, amelynek az útiránya Szemere utca (I. sátor), Széchenyi-utca (II. sátor), itt beszéd. (HI. Sátor) Sötét-kapun át Rákóczi-út (IV. sátor), a testületek a kö­vetkező sorrendben vesznek részt: 1. Is­kolás gyermekek. 2. Plébániai kereszt (két gyertyavivő) 3. Katonai zenekar. Disszázad első fele. 5. Kongregációk. 6. Szociális Misszió Társulat. 7. Nőegylet. 8. Nők. 9 Férfiak, (kántor, énekesek). 10. Hivatalok, 1l. Egyháztanács. 12. Virágot szóró le­ánykák. 13. A Legm­éltóságosabb Oltári­­szentség a papsággal. 14. Katonai tiszti­kar. 16. Disszázad második fele. A plé­bániai hivatal kéri a körmenetben részt­vevőket, hogy mindenki a neki megfelelő helyet foglalja el és egy sorban csak ha­tan álljanak. Az alsóplébánia templomban reggel háromnegyed 7 órakor szent beszédet fog mondani Fülöp Géza segédlelkész, utána olvasott szent­misét végez Zibrátzky György apát-plébános, 8 órakor ünnepé­lyes szent­misét végzi Keller László hit­tan­ár segédlettel. Ezután indul az ünne­pélyes körmenet az utcákon felállított négy oltárhoz. A második oltárnál a Mis­kolczi Takarékpénztár erkélyéről Tóth Zoltán Viktor segédlelkész tart ünnepi szentbeszédet A körmenet után a mind­szenti templomban olvasott szentmise fog tartatni. Délután 3 órakor pedig ünnepé­lyes vecsernyét tart Tóth Zoltán Viktor segédlelkész. Űrnap ünnepének egész nyolcada alatt reggel fél 8 órakor a leg­­méltóságosabb Oltáriszentség kitételével énekes szent­mise, este pedig fél 7 óra­kor litániát tartottak.

Next