Magyar Jövő, 1922. január-április (4. évfolyam, 1-98. szám)

1922-01-01 / 1. szám

IHS fizetée! árak. Egész évre 720 kor. 'tévre 860 kor. — Negyedévre 180 kor. * hóra 60 kor. — Egyet szám ára ilyen, vidéken és pályaudvaron 8 kor. P®kőid, В 922 Ára a kor POLITIKAI NAPILAP -------------------------—-------------—у Ш. évfolyam, 299 szám, gf. Szerkesztőség, Miskolcz, Kossuth* u. 5. s. Telefonszámai : Felelős szerkesztő: 8—68 Szerkesztőség: 1—84 és 866. Kiadóhivatal és nyomda: Deák­ utca 9. Telefon: 8-8­] Vasárnap, január 1 Marre menjünk? hír: BENEDT GÉZA A napkeleti és napnyugati po­litikai bölcsek megint különféle rövid utakat mutogatnak az 1922. évre, hogy „csak erre tessék, ez itt a legrövidebb út a meny­­nyéknek országába.“ Mi józan magyarok azonban nem térünk rá az ilyen rövid útirányokra, mivel még apáinktól tanultuk meg, hogy a dűlő után rövi­­debb, de az országúton ha­marabb. Különben is tisztában va­gyunk már azzal, hogy ne­künk egyenesen, torony iránt a politikai menyországba bejutni úgy sem lehet. A magunk vét­kei miatt még néhány vezek­­leni valónk van, amit becsü­letesen el kell végezni. De azonkívül is meg kell szaba­dulnunk a hibánkon kivül ránk­szakadt nagy szerencsétlensé­gek romhalmazai közül. Nekünk a régi világnak rendkívül sok törmelékét kell még elhorda­nunk s azután rengeteg mun­kát kell végeznünk, amig össze­omlott hajlékaink ujra fölépül­­nek. Akik nekünk azt ígérgetik, hogy az ú. n. liberális jogrend­del, a Habsburg-dinasztia hely­reállításával s efféle csodatéte­­telekkel szegény hazánkat hir­telenjében új boldogságra tud­ják segíteni, azok veszedelmes charlatánok, de amellett a világ isteni rendjének tagadói is. Lehetetlen az, hogy valamely nemzet akkora hibák és szeren­csétlenségek következéseit egy­két rázkódással ledobhassa magáról, mielőtt a szenvedé­sek füzében elgyöngült ener­giája újra meg nem keménye­dett és akaratából a régi salak ki nem égett. A megtisztulás, a megigazulás a legnagyobb és legvigasztalóbb keresztény tanítások közé tartozik ; ez elől kitérni nem lehet, megrövidí­teni is csak jócselekedetekkel. A magyar nemzet 1919-ben a nemzeti és keresztény alkotó elvek útján indult el ; azon is kell megmaradnia. Minden más útra vagy csapásra való letéve­­dése az enyészet borzalmai felé vezetné a föltámadás min­den reménye nélkül. Egyedül csak ebben az irány­ban vagyunk képes népünk lelkéből annyi lelkesedést, hitet, munkaerőt és reménységet ki­emelni, amennyi szükséges arra, hogy országunkat, békességün­ket és egykori boldogságunkat visszaszerezzük. Nincs semmi előttünk- és­­ nem is tudunk semmit elképv s­zelni, ami ennél több energiát volna képes nyújtani. Legkeve­sebbet talán, a különben már úgyis megbukott Habsburg­­restauráció. Maga a régi libe­ralizmus nem. Bár ennek a múltban mindenfelé fényes alko­tásait láttuk, mégis bizonyos, hogy a végén, a kapitalizmus szörnyű kicsapongásait nem volt képes megfékezni és a magyar nép törzsökét, túlságos türelmé­vel, idegenek fejszecsapásainak szolgáltatta ki. De a világhá­ború után amúgy is be van fejezve a liberális korszak élete. Tisza István halála fordulópont volt nemzetünk történetében is ; a régit élőtről kezdeni nem lehet többé. Ami pedig a szocializmust illeti, az világ­­politika volt és az ma is. Még­pedig a kisebbségé, amelyre állami rendet nem lehetne még akkor sem alapítani, ha annak borzasztó végét Lenin­ben és az orosz éhhalálban nem is látnók. Mink csak olyan eszmében vetett hittel bírunk tovább élni, ami a nemzet legkisebb tagját is képes belefoglalni a nagy közös nemzeti munkába és hitbe. Ez pedig nem lehet más, mint a kereszténység nagy altruizmu­sával és izzó lelkesedésével megerősödött nemzeti érzés, amiben mindnyájan találkozni bírunk. Igenis, kell, hogy a zsidók is képesek legyenek erre, de csak tőlük függ, hogy akarják-e a magyar nemzeti és keresz­tény érzülettel össze nem egyez­tethető faji külön tudatukat egé­szen eldobni maguktól és minden külön zsidó érdek nélkül bele­olvadni az egyetlen magyar nemzeti célba. A beszéd és bizonykodás nem ér semmit , ha e nagy nemzeti és keresz­tény altruizmusról tényekkel nem képesek bizonyságot adni és hithű zsidó faji isteneiket nem bírják megtagadni, akkor a nemzetet munkájukkal és­­ tehetségükkel úgy sem gazda­gítanák, hanem csak szegényí­­tenék. Ezt jelenti a tízparan­csolatnak elseje is reájuk nézve : „idegen isteneid ne legyenek én előttem.“ Íme az ország jövője felé A szocializmus kudarcai Irta: Bernáth Gyula dr. Míg a szerencseilm­ Oroszország­­ban Marx tanításaiból levonható legszélsőségesebb elvek valósultak meg és szedik áldozataikat, addig a szerencsésebb helyzetű nyugati álla­mokban mutatkoznak azok a jelek, amelyik, ha nem is jelentik a teljes elfordulást ettől a gondolatköről, mégis bizonyos jizonibb felfogást árulnak el. Akik a kérdéssel némi­leg foglalkoztak, bizonyára tisztében vannak azzal, hogy a Mi - 1 elvek­nek végzetes szerencsétlensége ép­pen az volt, hogy olyan emberek dolgoztak kiépítésükön, akik a gya­korlati élettel egyáltalán nem vettek szerves érintkezésben, vagy pedig saját elkeseredettségük szemüvegén át nézve a dolgokat,­em voltak képesek azokat a valóságnak meg­fehe­lően tájai. Ez minden tekintetben káros bi­lissel volt részint a mozgalomra magára, részint pedig a társadalmi békére is. Bár a háború előtti idők­ben is érezheti volt a józanabb felfogás Isssu térhódítása a szoci­alista táborban, mégis a négy éves háború pusztításai, tapasztalatai és a szociáldemokrata pártnak . Qo­­henzol­ernnsk országában a forra­dalmi események révén kénytelen volt eddigi kényelmes, kritizáló szerepét levetni ,a aktive venni részt ez állami élet irányításában. Midőn arról volt szó, hogy kezükbe kapván az államgépezet kormány­kerekét, saját elveik segítségével produkáljanak valami értékeset, egy­másután kezdik megtagadni régi elveiket. Ennek a mindinkább észlelhető pálfordulásuak egyik momentumára óhajtanánk ezúttal rámutatni, mely azonban nagyjelentőségű tény, be­ismerik az ő részükről és alkalmas lehet arra, hogy esen s nyomon elindulva megvilágítható legyen az égési rendszer helytelensége. A mezőgardin­gról van itten ezúttal szó, azaz jobban mondva arról az állás­pontról, amelyet a szociál­demokrácia a termelésnek ezzel az igával szemben elfoglalt. A mér előbb említett elhamarkodott követ­keztetés, indokolatlan általánosu­lt­, talán ebben a gondolcikk­ben volt legvégzetesebb hatású. Minthogy a szocialista hadsereg katonái túl­nyomó részben városi elemekből, az ipari munkások köréből leboz­­lódtak, a mozgalom egész gondo vezető út, amelyen haladnunk kell s amelynek szélére kell dobálnunk vétkeink, romlásaink, léhaságaink és önzésünk min­den terhét, hogy célunkhoz el­juthassunk. Ha mást teszünk, vagy ezt másképp tesszük , eltévedünk és elveszünk. falrendszere azokon a tapasztalato­kon ép­ít fel, amelyeket az ipari élet nyújt. Íly egyik alapvető tétellé vált az a megállapítás, hogy svili­­mint az ipari téren­­ nagyüzemek felisivják, elpuszálják a kisüzeme­ket, az önálló mcsk­rambariket, akként fog elpusztulni a mezőgaz­dasági kisüzem­­e, a prisselbirtok. Marx ezt hangoztatja az 1847 ben megjelent „Kommunista kiállvány“­­ban, mely a kisbirtokos paraszt­­certély szükségszerű elpusztuláséról beszél, ugyanis­­a meggyőződése az 1867 isi „Genfi kiáltvány" nak s kt hirdeti a birrs Liebknecht 1847-ben megjelent a földiáidésról szóló munkájában, hiasigben a gőz­­ekétől várja a mezőgazdasági ter­melés forradalmi tiatalulását. Újabb idők azonbosa ezt a dog­mát megváltoztatták & hogy ez az átalakulás mennyire mererdista volt, arra nézve bizonyságai szolgálnak a „Solsitistsche Monais­fitn" című folyóirat számai. — Aki ellenforra­­dalmi érveléshez szgtPtentumosat keres, vagy aki kiváncsi azt* г küz­delemre, amelyet a józanabb szocia­­listák folytatnak a söjét párláslásu­­kon levők ellen, bajosan találhat e folyóirat cikkeinél érdekesebb és ta­nulságosabb olvasmányt. — Hogy a skociátisti felfogás a mezőgazda­­ság fejlődését illetőleg mennyire té­ves, azt nem szociálista írók már régóta kimutatták. — De a feröe vezérek, főként talán taktikai okok­ból, szükségét érezték annak, hogy ez a felfogás ne tudjon elterjedni az ő követőik között. — Azonban a létező dolgokat eltitkolni egy bizo­nyos fokon tu­­már пеш tehet, így az emlünlt szocialista folyóirat úgy isgulóbb megjelent cikke már számolva ezzel a körülménnyel, nyi­tán bevallja Marxik tévedését. Mindzmelist­, — írja is idézett cikk, — hogy a kapitalista fejlődés, amelytől a szocialista apostolok egy­szersmind az Eddigi gazdasági rend összeomlásét is várták, rohamossá halad­ előre, az ehhez a folyamat­hoz fűzött várakozások nem mentek fejesedésbe. — A piresztbirtok, amelyet ős hefátra ítéltek, ahelyett boty meghalna, izmosodik és faj­­lődik. Ezért mondja ugyancsak az idézett cikk, — a szociállal a felfo­gás az agrárkérdésben nem­ marad­hat a régi, számolni kell a lények erejével. A modern szociális is, mi­dőn a mezőgazdaság „szocializálá­­sáról” beszél, nem gondolhat az Aslam tulajdonába átmenő nagy uradalmakra vagy pedig a földműny

Next