Magyar Jövő, 1930. július-augusztus (12. évfolyam, 147-197. szám)

1930-08-20 / 188. szám

a&ICA vetési ára egy hónapra 2 Pengő 40 fillér. Egyes szám­ol C C F T I­Ir w Szerkesztőség és kiadóhivatal Miskolc, Hunyadi­ utca 18. *&. ára 10 fillér. Postabefizetési lap: **24.054 szám, az előfi- ovi „ v „ Telefonszámok: Felelős szerkesztő 6-48. Szerkesztőség 8­ ML vetési osztályhoz „L", a hirdetési osztályhoz ,,H‘‘ jelzéssel. POLITIKAI NAPILAr és g.^g Kiadóhivatal 1­84. Levélcím: Miskolc 1. sz. posta. MISKOLC, 1930. AUGUSZTUS 20. SZERDA XII. ÉVFOLYAM: 188 (1204) SZÁM A SZENT IMRE-ÜNNEPSÉG KEDDI KÁPRÁZATOS ESEMÉNYEI Félmillió embertömeg jelenlétében tartották meg kedden este a szentséges körmenetet a Dunán Huszonnégy hajó tündöklőn színpompás felvonulása, élén a bíbor­­fényben úszó Oltári Szentséget hordó ünnepi diszgőzössel Budapest, augusztus 19 . A keddi nap kiemelkedő napja volt a Szent Imre-évvel kapcsolatos Ünnep-­ségek sorozatának. A világháborús mozgósítás óta nem virradt ilyen moz­galmas napra Budapest. Az ünnepsé­gek sora a Vérmezőn tartott misével kezdődött, amelyet három eucharisz­tikus gyűlés követett. Mind a mise, mind az eucharisztikus kongresszusok olyan impozáns, világraszóló keretek között zajlottak le, amilyenekre nem­ volt példa az utolsó évtizedekben. A vi­lág katolikusságának legkiválóbb expo­nensei szóltak itt nemcsak a magyar katolikussághoz, a magyar nemzethez, hanem az egész világ lelkiismeretéhez, amelynek példányképül állították a szentéletű liliomos magyar királyfit. Ünnepi mise Nyolc óraikor már hatalmas, fe­ledhetetlen panoráma tárult a né­zők elé. Pontosan a Vérmező köze­pén volt felállítva, szemben a Déli­­vasút pályaudvarával a hatalmas "bíborsátor az oltárral­ Az oltár két­­oldalán szintén két bíborsátor ál­lott három-három trónszékkel, a hat bíboros részére. Az evangéliumi oldalon, közvet­lenül az emelvény szélén állott még egy díszbaldachin, alatta ha­talmas trónszék, a pápai legátus részére. Negyedkilenc tájban érkezett meg Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás, Hlond Ágoston po­­seni bíboros-érsek, Lengyelország prímása társaságában. Ezután Jó­zsef királyi herceg érkezett meg, majd utána kir. hercegnők, herce­gek s a politikai és társadalmi élet még sok más előkelősége érkezett meg. Fél kilenc óra után az oltár emel­vényének lépcsőin tizenhét harso­nás jelent meg és élénk harsona­­szó jelezte, hogy közeledik a pápai legátus. A pápai legátus után kö­vetkezett az érsekek, püspökük, fő­apátok, prelátusok, apátok, pré­postok, pápai kamarások, kanono­kok végeláthatatlan sora. Körülbelül kilenc óra volt, mi­kor a bíboros legátus, akit hatal­mas éljenzés és taps köszöntött, el­foglalta helyét a díszbaldachin alatt és a miséhez öltözhetett. Utána megkezdődött a mise. A mi­se egyes imádságait a bíboros egy­házfejedelmek egymás felé fordul­va mondták együtt a pápa legátu­sával. A pápai követ magyarnyelvű szentbeszédet mond A szentmise végeztével a Nagy­boldogasszony Anyánkat énekelték el, azután a pápa legátusa teljes főpapi orná­tusban a szószékre ment és onnan magyarnyelvű szentbeszédet mondott. Beszédét jóformán minden mondat után félbeszakította a lelkes közönség orkánszerű éljenzése. Sincero legátus a következő be­szédet mondotta: — Kedves Testvéreim! A ma­gyar nemzet alapítása egy kiváló, egy nagy ember műve. Igazi ala-aki halála után 900 esztendővel a ma­gyarság felé tudta fordítani a világ tekintetét. A világ minden részéből ideözönlött katolikusságnak és a magyarságnak egyaránt feledhetetlen élménye marad a vérmezői istentisztelet és Sincero bí­boros pápai legátus szívekbe markoló magyarnyelvű beszéde, nem kevésbé az eucharisztikus nemzetközi kongresszu­son elhangzott beszédek, majd pedig a Duna vizén végbement káprázatos esti hajóút: „Krisztus Király diadal­­útja“. Magyar szempontból messzeható jelentősége van a miniszterelnök ama nyilatkozatának, amely a pápa legátu­sának tiszteletére adott dezsőnén hang­zott el s amellyel lapunk más helyén foglalkozunk, a Vérmezőn pítója, igazi nagy uralkodója volt ennek a nemzetnek István király, aki koronáját II. Szilveszter pápá­tól nyerte. És a legelső magyar ember ezt a koronát a Nagyasszony által Istennek ajánlotta fel. Tud­juk ugyanis, hogy a magyar nép ősi idő óta a Nagyasszonyhoz esde­­kel: „Magyarországról, édes ha­zánkról, ne feledkezzél meg sze­gény magyarokról.“ Imádkozva­­ fordul a magyar nép első királyá­nak szent fiához, a dicső Imre her­ceghez, akinek most 900 éves emlé­két ünnepli az egész világ. Ez ifjú A késő délutáni órákban folyt le a Dunán a szentséges körmenet. Ugyanakkor, amikor a Baziliká­ban gyülekezett a papság, zsúfo­lásig megteltek a pesti Duna-par­­ton várakozó hajók. Hat óra el­múlt néhány perccel s ekkor már csak az előkelőségek hajójáig lehe­tett eljutni. Elfoglalták a hajóban a helyeiket a királyi ház tagjai, Albrecht királyi herceg főhadna­gyi formaruhában, valamint a ba­jor királyi család tagjai, társula­tok tagjai. A megszámlálhatatlan hatalmas sereg hozzávetőleg­es becslés szerint félmillió volt. Hét óra előtt pár perccel jelent meg az Eötvös­ téri hajóállomás rakpart­­bejáratánál a díszruhás lovasrend­őr csapat, utána pedig méltóság­­teljesen a színpompás keretben az Oltári Szentséget kisérő menet- Huszonegy ágyúlövés köszönti az Oltári Szentséget Amikor Sincero bíboros a hajó­hídhoz ért 21 ágyúlövés köszöntöt­te az Oltáriszentséget. Hét óra után indultak el az őrnaszádok. Gyors egymásutánban indultak el a hajók az Eötvös térről és a többi állomásról is. Egynegyed óra múlva 18 hajó úszott a Dunán a Margitsziget felé. A Duna két partján meg­­gyúltak a gyertyák, a dunaparti házak ablakai fényárban úsztak. A Gellért-hegy oldalából reflektor­­fény csóvája futott végig a höm­pölygő folyamon és a Duna part­ján. A Mátyás-templom felől or­gonaszó hangzott fel. A hatalmas emlékezetének hódolni jöttem én is, akit Őszentsége XI. Pius pápa küld az ő nevében azzal, hogy ez a nép dicső keresztény múltjából hitet, reményt merítsen, hogy a jó Isten, aki oltalmába vette ezt a népet a múltban, oltalmába vegye ezután is. Nagyon boldog vagyok, hogy a Szentatya különleges áldá­sát tolmácsolhatom az összes egy­házi és világi elöljárótoknak, mind­nyájatoknak, az édes magyar nem­zetnek. Az Isten védje, oltalmazza Magyarországot és az ő kormány­zóját. Percekig tartott az éljenzés és taps a pápai legátus beszéde után. Sincero legátus ezután ünnepélyes, különleges pápai áldást osztott. Ennek végeztével felolvasta a tel­jes búcsút engedélyező pápai leve­let. Tizenegy óra tájban fejeződött be a gyönyörű ünnepség. Apponyi nyitotta meg a nemzet­­közi eucharisztokus kongresszust A hatalmas méretű Ünnepi Csarnokban tartották meg a nem­zetközi eucharisztikus kongresz­­szust. A csarnok belsejében misz­tikus fényben, óriási bronzfeszület alatt állították fel a pápai legátus trónusát-Tizenegy órakor felzeng a pá­pai himnusz. Ekkor érkezett meg tömeg­énekeket énekelt. A külföldiek csoportok szerint 8—10 nyelven dicsőítik az Oltári Szentséget. Amikor a Margitszigetről visz­­szavonuló hajók megérkeztek az Országház elé, ott a pápai legátus az Oltári Szentséggel áldást osz­tott. A hajók méltóságteljesen Tündéri A pápai legátus még három he­lyen áldást oszt a partokon elhe­lyezkedett hívek seregére, majd amikor a Ferenc József-híd és az öszekötő vasúti híd között, a pom­pásan kivilágított műegyetemnél visszavonul a menet, a Gellért­hegyen felröppennek a rakéták és pazar tűzijátékban van része a körmenetben résztvevő közönség­nek. Elsőnek a Zsófia luxusgőzös köt ki, amelyről a pápai legátus a bibornokok kíséretében és egyház­fejedelmek díszmenetében ugyan­a pápa legátusa. A hatalmas mé­retű teremben az emelvény körül festői kép bontakozik ki: a bíboro­sok lángoló talárja, a püspökök, érsekek és prelátusok violaszín motettái, ragyogó díszmagyarok, csillogó, szikrázó ékszerek, hátrább az apácák szelíd festői csoportja, fehér főkörökkel és az alsó papság karingben. Apponyi Albert gróf latin nyel­­vű beszéddel nyitotta meg a nem­zetközi eucharisztikus díszülést. Ezután egymásután tartottak előadást az Oltári Szentségről, más-más szempontból foglalkoztak az egyház és a katholikus vallás e titokzatos misztériumával: Angol­ország bíborosprímása, a bécsi her­cegérsek, a müncheni érsek, Len­gyelország bíborosprímása, a pa­lermói érsek stb. Majd Serédi her­cegprímás felolvasta Frühwirth András kardinális, az anyaszent­­egyház kancellárjának levelét, amelyben Magyarországot köszön­ti. Majd az Oltári Szentség kultu­szának jelentőségéről tartott latin­­nyelvű előadást. Ezután Sincero kardinális szó­lalt fel : „Az Oltári Szentség, mint hitünk diadala“ címen tar­totta meg rövid előadását, amely­nek végeztével áldást osztott s ez­zel az eucharisztikus kongresszus végetért, úsztak tovább a Dunán lefelé. Először a három őrnaszád bukkan elő a Lánc­hídnál, majd a propel­lerek a kettős kereszttel. A zene­kar a Himnuszokat játsza. A Zsó­­fia-luxushajón egy hatalmas monstrumencia tűnik fel, amely­nél a bíborfény keretei között vi­lágít a fehér kereszt. tűzijáték olyan rendben vitték vissza az Ol­tár­ Szentséget a Szent István Ba­zilikába, ahol aztán Te Deum-ot intonált a legátus és elhelyezte az Oltáriszentséget az oltár taber­­nakulumába és ezzel az utolsó idők legimpozánsabb egyházi manifesz­­tációja véget ért. Az egyetemi énekkarok a pápai és a magyar Himnuszt énekelték. Sincero bíboros az egyházfejedel­mek kíséretében elhagyta a temp­lomot. A díszhajók színpompás felvonulása a Dunán Perzsia nem hajlandó határkiigazításról tárgyalni Törökországgal • Ankara, augusztus 19 A török-perzsa helyzet javulásá­ról, illetve a két ország között fel­merült diplomáciai feszültség eny­hüléséről szóló hírek, úgy látszik, koraiaknak bizonyultak. Török hi­vatalos jelentés szerint a perzsa kormány visszautasította a török­­perzsa határon végrehajtandó ha­­tárkiigazításokra vonatkozó török kívánságokat. A perzsa kormány nem hajlandó ebben a kérdésben tárgyalásokba bocsátkozni. Az elutasító perzsa válaszjegy­zék a helyzetet újból ■nagymérték­ben kiélezte, úgyhogy Tevfik Ruszi bég, török külügyminiszter Kon­­stantinápolyba utazott, hogy az újabb fordulatról jelentést tegyen az ott tartózkodó Kemál Musztafa pasa elnöknek. A külügyminiszter Kemál pasával és Izmet pasa mi­niszterelnökkel tanácskozni­ fog a további lépések­ ügyében. * Lapunk mai száma 8 oldal — Ára 10 filér. István k­irály és Imre herceg Százezrek hódoltak kedden este Budapesten Krisztus­ királynak ab­ból az alkalomból, hogy elérkezett a magyarok nagy ünnepi hete, melyen át az­ egész keresztény katolikus vi­lág — ellenség és jóbarát — kény­telen a­ tekintély alapján is tudomá­sul venni, hogy e nemzet ünnepel s ünnepli olyan nagy, nemes, keleti ve­séből kitermelt s egy világegyház trónusára ,emelt egyéniségeit, akik­ben önmagát, önmaga ideáljait, út­mutató példáit látja. Szerdán pedig ismét százezrek vonulnak az utcára, hogy kövessék a Szent Jobbot diadal­menetében s bizonyára azért is, hogy kövessék a Szent Jobb útmutatását is mint magyarok is, meg mint ke­resztények is. Ma még a megszokott­nál is nagyobb tömegekben azért, mert az ifjú dinasztia első királyi sarja kilencszáz esztendővel ezelőtt nyerte el az égi koronát azelőtt, mi­előtt a földi korona vonhatott volna múló glóriát tiszta h­lmloka fölé. Százezrek ünnepelnek ma testben és lélekben s milliók lelke kapcsoló­dik be a pompás ünnepségek lelkébe, igazi szellemébe. A hitbelileg szét­szórt, egymástól elsodort magyarság gyűl ma össze. Nemcsak evangéliumi hite teszi könnyűvé, röviddé az egy­­máshoz vezető utat ez ünnepeken, de még inkább megkönnyíti a vér ün­nepe, a fajta ünnepe, a magyar fajta e két, krisztusi magaslatba emelke­dett emberi példánya. István király szentje a katholikus egyháznak, Imre herceg is szentje a katholikus egyháznak. De ha sem az­ atyában, sem a fiúban nem is választ­ható el egymástól a katholikus és a magyar, a szent és a férfi — amint­hogy a kereszténység­, a katholikum lényege nem is tündöklő, fel- és le­kapcsolható mez, nem is betanult arcizom rezegtetés és sóhajok szaka­datlan tömege, sem hindu köldökné­­zé­sszerű, enerváció, de egyéniség, szellem, lélek, maga az én mindené­vel és mindenben, — mégis egyfor­mán kötelessége önmaga, fajtája, nemzete iránt minden magyarnak ma diadalmas és bízó hittel nézzen ősi múltjára s ezer év meg nem fa­kuló fényességében tündöklő vezéré­re, a nemzet virágának reménységére. Sem szent István, sem szent Imre nem szorultak arra, hogy alakjukat a feledtető idő himpora szórja be, hogy azután ködösen, kissé bizonyta­lanu­l csillogásnak — egykori hatal­mas fényességnek­­— lássék az a pis­lákoló derengés, mely előtűnik. S ha tömjénfüst felhője száll is ma fel, ha­­gyertyák sápadt fénye is ön­ti vértelen fényét szemre, homlokra, lelkünk és eszünk nem téved meg. Tiszta szemeink jól látják, hogy a tömjénfüst nem kárpit, de a megdi­­csőü­lteknek kijáró hódolat, a gyer­tyafény sem csak sejtelmes világítás, de szenteket illető tisztelet. Sem ez nem rejti el, sem az nem rajzolja el sem a buzgó hívőt, sem a férfit, sem pedig az egyetemes nemzet legna­gyobb kincsét, a magyart. Mert sem egyik,, sem másik nem a klastromok angyali tudományán és égbeérő sze­relmén elragadtatott hőse volt az egyháznak, de élő, hús-vér emberek, magunkhoz hasonló magyarok. Éle­tük a tett, a cselekvés, az aktivitás volt. Az atyáé a kormányzó, az or­szágló, a hadvezető, a politikus akti­vitása, a fiúé a nagy feladatokra ké­szülődés aktivitása. Szent István uralkodói és apostoli nagyságán kí­vül, mint ember is nagy, nemcsak hitében, de épp ezért is, magyarsá­gában. Minden perce, pillanata nem­zetéé, amelynek életet, létet, fejlő­dést akar alapozni évezredekre s ez vezeti minden cselekvésében. Ami terveiből nem vált be, nem rajta mú­lott s nem is érinti nagyságát és szinte megmérhetetlen jelentőségét. Fia, a liliomos herceg sem csak az ima édességében elmerülő szent, de magyar ifjú, leventék, diákok, apró-

Next