Magyar Jövő, 1942. október (24. évfolyam, 222-247. szám)
1942-10-21 / 238. szám
SxeidA, 1942- évi október hó 21 Erélyes kézzel teremt rendet a rendőrség a gyalogos és kerékpár közlekedés terén Miskolc, október 20 A napokban jelent meg a rendőrhatóság felhívása a gyalog közlekedő közönséghez, amelyben mindenkit felhív arra, hogy ez elsötétítés ideje alatt különösen szigorúan tartsa be a közlekedési szabályzatnak a gyalog közlekedésre előírt rendelkezéseit. Ugyancsak a napokban foglalkozott a Magyar Jövő azokkal a visszásságokkal, amelyek a járműveknél jelentkeznek és különösen kifogásolták, hogy a villamosközlekedés terén nem alkalmazzák az elsötétítés ideje előtt az előírt világítási rendszabályokat, valamint, hogy a kerékpárosok egy része semmibe sem veszi a közlekedési szabályzat ama rendelkezéseit, amelyek elsötétítés idejét megelőzően teljes mértékben érvényben vannak. . " Meg kell azonban állapítanunk azt is, hogy a rendőrség minden hiányt erélyes és határozott fellépéssel készül megszüntetni, és minden remény megvan arra, hogy pár napon belül nem lesz ok panaszra. "■ Azonban a közlekedési rend megteremtésének nem lehet a rendőrség a legelső tényezője, mert a rendet elsősorban az érdekelt közönségnek kell a saját jól felfogott érdekében megteremteni. Magának a kerékpárosnak is érdeke, hogy járművét az elsötétítés idején kívül pedig lehetőleg teljesen kivilágítsa. Nemcsak azért, mert ellenkező esetben kihágást követ el, hanem azért is, mert így óvja meg a legjobban a maga életbiztonságát és így nem veszélyezteti másokét sem. De tényleg jogosan kifogásolhatja a rendőrhatóság a rendszertelen gyalogos közlekedést is. Mert különösen az elsötétítés ideje alatt nagyon fontos, hogy mindenki betartsa azt a közlekedési rendelkezést, hogy a járda jobboldalán haladjon és az összevissza haladással ne tegye bizonytalanabbáa sötét vagy homályos utcán való közlekedést. De különösen sok és jogos a panasz abban a tekintetben, hogy igen sokan közlekednek gyalogosan az úttesten. Sokan nem akarják megtanulni azt, hogy 12 úttest a járműveké, a gyalogosok közlekedésére pedig a járda szolgál. Az elsötétítés ideje alatt mégis igen sokan közlekednek gyalogosan az úttesten, ami pedig a gyalogos közlekedésre is komoly veszélyt jelent. A közlekedési szabály azt parancsolja, de mindenkinek az az egyéni érdeke is, hogy csak elkerülhetetlen szükség esetén lépjenek .a gyalogosok az úttestre és az úttesten való áthaladásnál a legrövidebb irányt tartsák be. Talán hozátehetjük ehhez, hogy lehetőleg az irányfények alatt haladjunk át az úttest másik oldalára. Megemlítjük még azt, hogy a miskolci rendőrség igyekszik minél kevesebb nehézséget okozni a járműtulajdonosoknak, így például megengedi azt, hogy a kerékpárok és más járművek már az elsötétítés ideje előtt is csökkentett világítással haladhassanak. De ahhoz kötelességszerűen ragaszkodik, hogy a járművek ki legyenek világítva és a rendőrőrszemek, mint tapasztaljuk, fokozott gonddal ellenőrzik azokat. A rendőrhatóság felhívása gyalog közlekedő közönséghez A közlekedési szabályzat előírja, hogy a gyalogjárókon közlesgyalogosok is a járdának medő netirány szerinti jobb oldalán kötelesek közlekedni. Sajnos, a közönség teljes mértékben figyelmen kívül hagyja ezt a szabályt s ahelyett, hogy csak a gyalogjáró jobb oldalán haladna, minden rendszer nélkül közlekednek. Ennek az a következménye, hogy az elsötétítés ideje alatt a szembe jövőknek neki mennek, összeütköznek, azokat kerülgetni kell, ami gyalogközlkedést nagymértékben akadályozza, késlelteti, nehezíti. A rendőrkapitányság ezért nyomatékosan felhívja a járdán közlekedő gyalogosokat, hogy a fent ismertetett közlekedési szabályt szigorúan tartsák be, mert az ellen vétőket meg fogja büntetni. Közlekedési szabály az is, hogy az úttestre csak elkerülhtetlen szükség esetén lépjenek a gyalogosok és az úttesten való áthaladásnál a legrövidebb derékszögű irányt tartsák be. Ott, ahol átkelési szakasz van kijelölve, azt mindenkor be kell tartani. Az elsötétítés ideje alatt a járóművek fényszűrő készülékekkel haladnak, az utca sötét, a balesetek elkerülése végett tehát fokozottabb mértékben be kell tartani ezeket a szabályokat. Ezt a rendőrközegek a jövőben ellenőrizni fogják. Miskolc, 1942 október 12. A kapitányság vezetője. TASNÁDY s. k. m. kir. rendőrfőkapitányhelyettes. Kossuth Lajos hintája,amellyel Törökországba menekült, Budapestre került A megszállott Bánát egyetlen magyar napilapja, a Torontál, érdekes magyar vonatkozású hírről számol be. Kossuth Lajos határa, amellyel anak idején a szabadságharc leverése után Szerbián keresztül Törökországba menekült, útban van Budapest felé, ahol a múzeumban helyezik el. Kossuth kíséretével 1849-ben Orsován keresztül érkezett Szerbiába, miután előzőleg Orsován elásatta a magyar Szent Koronát, amelyet nem akart külföldre vinni. Szerbián keresztül egy nagy határban tette meg az utat és a határ Paratvinban maradt. A megszállás alatt a belgrádi szerb lapok sokszor közölték ennek a határnak a fényképét is s gyakran hivatkoztak arra, hogy mennyire tisztelték Kossuthot. A szerbek akkori szabadságszeretetére és Kossuth, a nagy szabadsághős népszerűségére jellemző, hogy a hazáért ereklyeként megőrizték és az a legutóbbi időkig Szmiljanics Zsivojin paratyini lakos tulajdonában volt. Még a jugoszláv uralom idején mozgalom indult meg, hogy a kocsit megszerezzék a magyar Nemzeti Múzeum részére, a jugoszláv politikusok azonban annak idején mereven elzárkóztak minden ilyen irányú tárgyalás elől. Jugoszlávia összeomlása és a n Az októberi szám tartalmából: Bende Kálmán. * Bethlen Miklós kancellár akkai László: A magyar szellem útja a trianoni Erdélyben. • Borús György: Magyar törvény — magyar lélek Entz Géza: Szaszíró Erdély történelméről II. Rákóczi Ferencemlékezései szabadságharcának megindulásáról — Néhány szó a katonai döntésről — A francia-angol viszony Lachaire könyvében — Háború és népszaporodás SZEMLE: Szabó István: Az európai sorskérdés német megfogalmazásban Szerkesztik: Albrecht J Dezső, Kéky Béla, Venerei József, Vita Sándor Előfizetés egy évre 9 P. Egyes számára 1 P. Szerkesztőség és kiadóhivatal Kolozsvár, Mátyás király tér 6. szám, I. em. Postacsekk 72.309. Megjelenik minden hó közepén met megszállás után a bánáti magyarság akciót indított a kocsi megszerzésére. Az akció vezetője Lotz Ákos Pál dr, a DMKSz pancsovai körzetének vezetője volt, aki az akcióhoz a megszálló német csapatok parancsnokságának segítségét kérte. A szerbiai német főparancsnok néhány nappal ezelőtt megadta hozzájárulását a kocsi elszállításához. A bánáti magyar népcsoport már birtokába vette Kossuth egykori határját s az előkészületek már megtörténtek, hogy a kocsi mielőbb Budapestre kerüljön. Bánátban valóságos diadalmenetben szállítják a határt, amelyet a magyar lakosság megcsodál és kegyelettel emlékezik meg a nagy magyar szabadságelősről »•teé Elüti szépítiélllé*«! Miskolc, október 20. Nap mint nap előkelő közönség látogatja Kotzó Emil festőművész tárlatát. A szebbnél szebb csendéletekben gyönyörködik a művéesetet szerető közönség. Szarkalábok, orgonák, primulák és petúniák szinte a természet eleven szépségét varázsolják a szemlélődő lelke elé. Mintha elevenné válna a terem és a rét szinergiája és buja illata lebegne a néző szemén keresztül idegrendszerébe és képzeletvilágán a valóság rideg csalókaságába át az ember élethitébe. Nem csoda tehát, ha szeretettel veszik körül a tárlat látogatók a művészt és őszinte érzésekkel köszönik mag a feledhetetlen élményt, amit a tárlat megtekintése szerzett. Még e hét folyamán nyitva lesz a tárlat és aki még nem tekintette meg, annak e hét folyamán alkalma van megismerni Kotzó Emil művészetét. Képek előnyös részletre is vásárolhatók. Belépőjegy 50 fillér. Osztálysorsjáték :10.000 nensről nyert: 38207 10.000 pengőt nyert: 13300 7335 48080 1000 pengőt nyert: 41237 2000 pengőt nyert: 55376 1000 pengőt nyert: 5602 55510 500 pengőt nyert: 49455 59157 61823 30322 59295 9441 300 pengőt nyert: 12493 15672 32336 37652 45087 48902 50863 69324 80m 98973 38875 38666 3716 98334