Magyar Jövő, 1942. október (24. évfolyam, 222-247. szám)

1942-10-21 / 238. szám

SxeidA, 1942- évi október hó 21 Erélyes kézzel teremt rendet a rendőrség a gyalogos és kerékpár közlekedés terén Miskolc, október 20 A napokban jelent meg a rendőr­­hatóság felhívása a gyalog közleke­dő közönséghez, amelyben minden­kit felhív arra, hogy ez elsötétítés ideje alatt különö­sen szigorúan tartsa be a közle­kedési szabályzatnak a gyalog közlekedésre előírt rendelkezé­seit. Ugyancsak a napokban foglalkozott a Magyar Jövő azokkal a visszássá­gokkal, amelyek a járműveknél je­lentkeznek és különösen kifogásol­ták, hogy a villamosközlekedés te­rén nem alkalmazzák az elsötétítés ideje előtt az előírt világítási rend­szabályokat, valamint, hogy a ke­rékpárosok egy része semmibe sem veszi a közlekedési szabályzat ama rendelkezéseit, amelyek elsötétítés idejét megelőzően teljes mértékben érvényben vannak. . " Meg kell azonban állapítanunk azt is, hogy a rendőrség minden hiányt eré­lyes és határozott fellépéssel ké­szül megszüntetni, és minden remény megvan arra, hogy pár napon belül nem lesz ok panaszra. "■ Azonban a közlekedési rend megteremté­sének nem lehet a rendőrség a legelső tényezője, mert a rendet elsősorban az érdekelt közön­ségnek kell a saját jól felfogott érdekében megteremteni. Magának a kerékpárosnak is érde­­ke, hogy járművét az elsötétítés ide­jén kívü­l pedig lehetőleg teljesen kivilágítsa. Nemcsak azért, mert ellenkező esetben kihágást követ el, hanem azért is, mert így óvja meg a legjobban a maga életbiztonságát és így nem veszélyezteti másokét sem. De tényleg jogosan kifogásolhat­ja a rendőrhatóság a rendszertelen gyalogos közlekedést is. Mert különösen az elsötétítés ideje alatt nagyon fontos, hogy min­denki betartsa azt a közlekedési­­ rendelkezést, hogy a járda jobboldalán haladjon és az összevissza haladással ne tegye bizonytalanabbá­­a sötét vagy hom­á­lyos utcán való közlekedést. De kü­lönösen sok és jogos a panasz abban a tekintetben, hogy igen sokan közlekednek gyalogo­san az úttesten. Sokan nem akarják megtanulni azt, hogy 12 úttest a járműveké, a gyalo­gosok közlekedésére pedig a jár­da szolgál. Az elsötétítés ideje alatt mégis igen sokan közlekednek gyalogosan az úttesten, ami pedig a gyalogos köz­lekedésre is komoly veszélyt jelent. A közlekedési szabály azt paran­csol­ja, de mindenkinek az az egyéni érdeke is, hogy csak elkerülhetetlen szükség ese­­­­tén lépjenek .a gyalogosok az út­testre és az úttesten való áthaladásnál a legrövidebb irányt tartsák be. Ta­lán hozáteh­etjük ehhez, hogy lehe­tőleg az irányfények alatt halad­junk át az úttest másik oldalára. Megemlítjük még azt, hogy a miskolci rendőrség igyekszik minél kevesebb nehézséget okozni a jár­mű­tulajdonosoknak, így például megengedi azt, hogy a kerékpárok és más járművek már az elsötétítés ideje előtt is csökkentett világítás­sal haladhassanak. De ahhoz köte­­lességszerűen ragaszkodik, hogy a járművek ki legyenek világítva és a rendőrőrszemek, mint tapasztal­juk, fokozott gonddal ellenőrzik azo­kat. A rendőrhatóság felhívása gyalog közlekedő közönséghez A közlekedési szabályzat előír­ja, hogy a gyalogjárókon közle­s­­gyalogosok is a járdának me­dő netirány szerinti jobb oldalán kö­telesek közlekedni. Sajnos, a kö­zönség teljes mértékben figyel­men kívül hagyja ezt a szabályt s ahelyett, hogy csak a gyalog­járó jobb oldalán haladna, minden rendszer nélkül közlekednek. En­nek az a következménye, hogy az elsötétítés ideje alatt a szembe jövőknek neki mennek, összeütköz­nek, azokat kerülgetni kell, ami gyalogközlkedést nagymérték­ben akadályozza, késlelteti, nehe­zíti. A rendőrkapitányság ezért nyo­matékosan felhívja a járdán köz­lekedő gyalogosokat, hogy a fent ismertetett közlekedési szabályt szigorúan tartsák be, mert az ellen vétőket meg fogja büntetni. Közlekedési szabály az is, hogy az úttestre csak elkerülht­etlen szükség esetén lépjenek a gyalo­gosok és az úttesten való áthala­dásnál a legrövidebb derékszögű irányt tartsák be. Ott, ahol átke­lési szakasz van kijelölve, azt mindenkor be kell tartani. Az elsötétítés ideje alatt a járó­­művek fényszűrő készülékekkel haladnak, az utca sötét, a balesetek elkerülése végett tehát fokozot­tabb mértékben be kell tartani ezeket a szabályokat. Ezt a rend­őrközegek a jövőben ellenőrizni fogják. Miskolc, 1942 október 12. A kapitányság vezetője. TASN­ÁDY s. k. m. kir. rendőrfőkapitány­helyettes. Kossuth Lajos hintája,amellyel Törökországba­ menekült, Budapestre került A megszállott Bánát egyetlen ma­gyar napilapja, a Torontál, érdekes magyar vonatkozású hírről számol be. Kossuth Lajos határ­­a, amellyel anak idején a szabadságharc leveré­se után Szerbián keresztül Török­országba menekült, útban van Bu­dapest felé, ahol a múzeumban he­lyezik el. Kossuth kíséretével 1849-ben Or­­sován keresztül érkezett Szerbiába, miután előzőleg Orsován elásatta a magyar Szent Koronát, amelyet nem akart külföldre vinni. Szerbián ke­resztül egy nagy határban tette meg az utat és a határ Paratvinban ma­radt. A megszállás alatt a belgrádi szerb lapok sokszor közölték ennek a határnak a fényképét is s gyak­ran hivatkoztak arra, hogy mennyi­re tisztelték Kossuthot. A szerbek akkori szabadságszeretetére és Kos­suth, a nagy szabadsághős népszerű­ségére jellemző, hogy a hazáért erek­lyeként megőrizték és az a legutóbbi időkig Szmiljanics Zsivojin paratyi­­ni lakos tulajdonában volt. Még a jugoszláv uralom idején mozgalom indult meg, hogy a kocsit megsze­rezzék a magyar Nemzeti Múzeum részére, a jugoszláv politikusok azon­b­an annak idején mereven elzárkóz­tak minden ilyen irányú tárgyalás elől. Jugoszlávia összeomlása és a n Az októberi szám tartalmából: Bende Kálmán. * Bethlen Miklós kancellár akkai László: A magyar szellem útja a trianoni Erdélyben. • Borús György: Magyar törvény — magyar lélek Entz Géza: Szasz­író Erdély történelméről II. Rákóczi Ferenc­­emlékezései sza­badságharcának megindulásáról — Né­hány szó a katonai döntésről — A francia-angol viszony Lachaire köny­vében — Háború és népszaporodás SZEMLE: Szabó István: Az európai sorskérdés német megfogalmazásban Szerkesztik: Albrecht J Dezső, Kéky Béla, Venerei József, Vita Sándor Előfizetés egy évre 9 P. Egyes szám­ára 1 P. Szerkesztőség és kiadóhivatal Kolozsvár, Mátyás király tér 6. szám, I. em. Postacsekk 72.309. Megjelenik minden hó közepén met megszállás után a bánáti ma­gyarság akciót indított a kocsi meg­szerzésére. Az akció vezetője Lotz Ákos Pál dr, a DMKSz pancsovai körzetének vezetője volt, aki az ak­cióhoz a megszálló német csapatok parancsnokságának segítségét kérte. A szerbiai német főparancsnok né­hány nappal ezelőtt megadta hozzá­járulását a kocsi elszállításához. A bánáti magyar népcsoport már bir­tokába vette Kossuth egykori határ­­ját s az előkészületek már megtör­­téntek, hogy a kocsi mielőbb Buda­pestre kerüljön. Bánátban valóságos diadalmenetben szállítják a határt, amelyet a magyar lakosság megcso­dál és kegyelettel emlékezik meg a nagy magyar szabadságelősről »•teé Elüti szépítiéll­lé*«! Miskolc, október 20. Nap mint nap előkelő közönség látogatja Kotzó Emil festőművész tárlatát. A szebbnél szebb csendéle­tekben gyönyörködik a művéesetet szerető közönség. Szarkalábok, orgo­nák, primulák és petúniák szinte a természet eleven szépségét varázsol­­ják a szemlélődő lelke elé. Mintha elevenné válna a terem és a rét szinergiája és buja illata lebegne a néző szemén keresztül idegrendsze­rébe és képzeletvilágán a valóság rideg csalókaságába át az ember élethitébe. Nem csoda tehát, ha sze­retettel veszik körül a tárlat látoga­tók a művészt és őszinte érzésekkel köszönik mag a feledhetetlen él­ményt, amit a tárlat megtekintése szerzett. Még e hét folyamán nyit­va lesz a tárlat és aki még nem te­kintette meg, annak e hét folyamán alkalma van megismerni Kotzó Emil művészetét. Képek előnyös részletre is vásárolhatók. Belépőjegy 50 fil­lér. Osztálysorsjáték :­10.000 nensről nyert: 38207 10.000 pengőt nyert: 13300 7335 48080 1­000 pengőt nyert: 41237 2000 pengőt nyert: 55376 1000 pengőt nyert: 5602 55510 500 pengőt nyert: 49455 59157 61823 30322 59295 9441 300 pengőt nyert: 12493 15672 32336 37652 45087 48902 50863 69324 80m 98973 38875 38666 3716 98334

Next