Magyar Jövő, 1943. október (25. évfolyam, 222-247. szám)
1943-10-01 / 222. szám
Al A ti V AH JÖVŐ Péntek, 1943 október hó 1. mr n*iiHilmrtri«Mi i iá»ma0USBB Az irodalmi elem a képzőművészetben" (Hozzászólás a Magyar Jovi» szeptember 26-i hasonló című cikkéhez) A szóbanforgó kérdés igen régen tárgya már a vitáknak.Közöljen e, kifejezzen-e a festő képgondolatokat is, vagy „csak a szemnek“ szóljon? Sokféle fogalmazásban szerepel ez a prolémai Voltaképe körül forog Lessing ti íres értekezése: Laokoon, vagy a festőművészet és a költészet hatásai. Itt tudvalevőleg azt mondja: a festő térbeli dolgokat ábrázol térbeli eszközökkel (a két dimenziója vásznon), hát ne akarjon elmesélni, mint a költő, akinek időbeli az eszköze (a nyelv), tehát események közlésére alkalmas. A költő viszont ne akarjon térbeli dolgokat (pl. embereket, palotát, tájat) részletesen leírni, mert azt úgysem tudja olyan jól elképzeltetni, mint a festő s unalmassá válik. Mond persze Lessing egyebet is és tesz engedményeket is, de mondanivalójának ez a lényege és bizonyos, hogy alapvető igazságokat élesen formulázott. Lessingnél ridegebb, tovább menőjén szerintünk az igazság rovására menő módon túlzó a kérdés olyan fogalmazása, amilyennel Lukas Károlynál találkozunk. (A művészet kis tükre, stb.). E szerint a festőművészet terméke, a kép, a etemnek szól, nincs hát benne, helye irodalmi elemnek, gondolatnak, mesének, novellának. A színek és formák világában járatlan átlagember, mondjuk nyárspolgár (szegény nyárspolgár, de sokan acsarkodnak rá!...) érül, ha „érti, mit ábrázol“ a kép: valami ismert történet mozzanatát, a duzzogó huszárt, Budavár bevételét,stb., de a festőt vagy a festőművészet értőjét csaki a szenek és formák érdeklik, nem a kép irodalmi témája (ha van ilyen egyáltalán). Az „Izsák feláldozása“ képen például nem hatítódik meg Ábrahám hősi Istenszerelmén, hanem gyönyörködik az angyal zöld köntösének a többi színfolttal összejátszó harmóniáján. Végeredményben a képnek nem is kell „ábrázolnia“ semmit, lehet az a kaleidoszkóp mintáihoz hasonló színköltemény, jelentés nélkül. . Erről az álláspontról mondottuk fennebb, hogy túlzó és így hamis. Mint ahogy túlzó és hamis volt az ellenkezője, az a kritika, amely minden képben „gondolatot“ keresett. (Pl. Munkácsy egy erdőt festett a vászonra. Egy jelenlevő kritikus barátja erősködött, hogy „ez még nem kép, barátom“, mire a mester még egy kislányt festett az előtérbe, egy letévedt gyereket. Így már meg volt elégedve a műértő barát, valamint bizonyára a naiv laikus is: „Szegény baba, eltévedt, milyen kedves!“ Ez a „gondolat“ a gyakorlatban néha kiállhatatlanul érzelmes, , szirupos, nyálas, nyúlós, bárgyú novellatéma volt. Ha Luka az ilyenek ellen hadakozott, joggal tette és termékeny volt a kritikája. De a „csak a szemnek szól“ elv igazságtalan és igaztalan. Mert a költészet sem szól „csak a fülnek“, hanem az egész embernek, aki ész, szív, törekvés, egységet alkotó ezerrétű lélek. Ennek szó a kép is. Alaptermészetükből folyóan vannnak különbségek a művészetek között, de kicsinyeskedő, egyoldalú elméletek csak kárt okoznak. Az igazi művészek (Hajdú Béla szerint a „makrancos festők“) nem törődnek velük. A „csak a szemnek szól“ formula rémuralma kivégezné ép a legnagyobbakat. A zseniket, akik nemcsak festőmesterek, hanem óriáslelkek voltak, rs maguk sem tudták, hogy egész lényük koncentrált s nagyrészben tudatalatti erőfeszítése mi mindent sűrített egy-egy alkotásukba. Ha valaki olyan virtuóz a művészete mesterségbeli részének, mint pl. Rodin, az ne adjon, ráadásul,gondolatai is? Azzal elrontaná a művét? Ez az elv valóban a törpék hőn üdvözölt szabadalomlevele volna. Sőt igazában csakis a törpék tudnák betartani, azok, akiknek nincs igazi mondanivalójuk. Minden igazi művész alapjában költő, akiben ész és érzelem meghaladja az átlagos mértéket. Ez az erő öntudatlanul is átömlik az alkotásukba. Szobám falán függ a szegény feledhetetlen (és alig ismert) miskolci művésznő, Vietorisz Mária képe. Nyilván egy fiatal, tagbaszakadt, kevés értelmet eláruló arcú cselédleány volt a modellje. Széles ecsettel, piszkos, kormos fehér színnel festett blúzából, kék szoknyájából szinte kidagadnak, erős tagjai, amint esetlenül,, kezét ölébe ejtve ül és néz rád a képről. Ez a kép egy modellnek leültetett, egyébként nagy munkát végző konyhalány képe, de a művésznő keze alatt, vagy helyesebben lelke gyűjtőlencséjén át a vászonra vetítve jelentőséggel telik meg, megkapó szimbólummá súlyosodi. Festői szempontból, mint egyszerű, nagyvonalú kompozíció, mint színharmónia máig elsőrangú, kielégítheti Lykát, de egyéb is zeng abban, hiszen embert ábrázol, egy nagy, látó művészlélekben tükröződő lelket. „Hogy benne van a cselédlánynak szörnyű elhagyatottsága (vogelfer, mondja a német), kiszolgáltatottsága, amellett azonban természetadta nagy ereje“, mondotta, a képben elmerülve, egy filozófus-lélek: Vucskits Jenő. De elsőnek a kép színei, festésmódja, monumentalitása ragadta meg. Azonban, ismétlem: a jelentős művész-egyéniség lelke nem fényképezőgép, az a műalkotásban a természet lelkéből is föltár valamit és sajátmagából is megtoldja a mondanivalót. Ha tucatember a festő, akkor nem lehet művész. Csak a géniusz, a vátesz, a varázsló lehet művész, akár kötő, akár zenész, akár szobrász. Alivoasu sok mi-ment mond:szemnek, szövidek, a tudatalatti világunk, kuliköze .oknak... Különben talán r.uo .s art, ha a festőket arra tanítják, hogy az.ííik iC-Kmeste-ek. ív*art, aki valóban csak annak jó, az nem akar majd gondolatokat, mélységeket, jelentést mit összekínlódni a képén, ami kétségtelenül bő■szitő erőlködés. Az igazi művészegyéniség alkotásába azonban, mindenképpen átszivárog valami lénye mély talajából, s ennek, mivel tudtán kívül kerül oda, annál nagyobb a hitele. De lehet félrevezető is ez a nevelés, sivárrá teheti a kiállítások termését. Ha a becsületes féltehetségek semmit sem mernek adni magukból, csak másolgatnak vagy a divatos-izmus sablon- FERENC JÓZSEF keserűviz :S.P.ár ját variálják, akkor nem árt hivatkoznunk az előbb elmondottakra, mint ahogy Hajdú Béla tette a M. J. szeptember 26-i számában. Ő mint maga is festőművész érezte az itt érintett dolgok igazságát. A kérdés különböző vonatkozásainak taglalása messze vezetne és napjainkban, mikor a múzsák a harci zajban hét, (azaz hogy kilenc) felé menekülnek, nem is időszerű. Bár ott tartanánk már, hogy időszerű volna! Komán Andor. Mindenki juttassa el Kereszt gyűjtésére adományait a Vörösoktóber 1-én és 2-án Ma kezdődik meg a XXXI. országos katolikus nagygyűlés Budapest, szeptember 30. Csütörtök este megszólaltak az ország minden katolikus templomának harangjai, jelezve a magyar katolikus nagygyűlés kezdetét. A nagygyűlés október 1, pénteki első napjának a programja a következő: Reggel 8 órakor a ferencesek templomában Serédi Jusztiniánáí homnok szentmisét házában mond. Délután 4 órakor Paál Árpád országgyűlési képviselő a katolikus írók és hírlapírók Országos Pázmány Egyesülete nevében megkoszorúzza Pázmány Péter szobrát, öt órakor a Vigadóban a nők tartanak díszgyűlést. Hat órakor pedig a Pázmány Egyesület rendez film-vitaestet a középponti Katolikus Kör molnár utcai szék- Hivatalos német hadijelentés Berlin, szeptember 30. * A véderő főparancsnoksága közli: A kubáni hídfő középső szakaszán meghiúsult az ellenségnek egyik nagyobb erőkkel végrehajtott támadása. A bolsevisták számos friss hadosztály kíméletlen harcbavetésé Vel és erős harci repülőgép kötelékek támogatásával ismételten át akarták törni védelmi arcvonalunkat Zaporozsje térségében. A támadókat mindenütt visszavertük. A Dnyeper középső folyásánál az ellenség számos helyen át akart kelni. Ellentámadással viszszétvertük a bolsevistákat egy nehezen áttekinthető térségben, ahol hídfőállást akartak létesíteni. Az arcvonal középső szakaszán csapataink a legrosszabb időjárási és terepviszonyok ellenére is végrehajtották kijelölt mozdulatokat, miközben heves ellenséges támadásokat hárítottak el. A délolaszországi arcvonalon az ellenség általában csak gyengébb erőkkel követte mozdulatainkéit. A Vezúvtól délre megállítottuk a hevesen előretörő brit páncélos kőtelikeket. Az arcvonalunk mögött fekvő Nápoly városában ,ellenséges partraszállások megakadályozása céljából alaposan szétrombolták a kikötőberendezéseket. A legszigorúbb rendszabályokat foganatosították a fellobbanó kommunista zavargások ellen. Észak Olaszország szlovén és kommunista bandáktól való megtisztítása a Garztől északra elterülő térségben igen előrehaladt. A bandák az utóbbi napokban ezernél több halottat és több ezer foglyot vesztettek. A szeptember 30-ára virradó éjjel brit bombázók berepültek a rajna-ileszfáliai terület fölé és inén elszórtan bombákat dobtak, több helység lakónegyedeire, főleg pedig Hadaimra. Több temploma és kórház rongálódott meg súlyosan. "A lakosság körében veszteségek voltak. Eddig még nem állapították meg, hány repülőgépet lőttünk le. " Tenger alattjáróink a Földközi tengeren az ellenséges partraszállóhajók ellen és az Atlanti óceánon az ellenséges utánpótlási közlekedés elen vívott harcban elsülylyesztettek 4.?.000 tonna tartalommal hat hajót és egy rombolót. A Konstanta kikötője ellen végrehajtott légitámadás eredményes elhárításában román légelhárító tüzérség is jelentősen résztvet/ (MTI) ^ ^ Pályázati hirdetmény. Onga nagyközségnél f. évi október hó. 1 -ével lemondás folytán a községi szülésznői állás megüresedett, pályázni óhajtó okleveles szülésznők pályázati kérelmüket október hó 10-éig nyújtsák be személyi és származási okmányokkal együtt. Az állás javadalma a törvényesen megállapított havi fizetés és a szabályrendeletben megállapított működési díj. Elöljáróság.