Miskolc, 1876 (1. évfolyam, 33-105. szám)

1876-09-17 / 75. szám

MISKOLC, 1876. szeptember 17. 75. szám. ELS( fl] (1 WM. Előfizetési dij: ^Negyedévre 1.50 kr.d ^Félévre ... 3 ft.­­ Egész évre 6 , « Megjelen [minden csütörtökön ] és vasárnap. §&ffi@=S^ffi=£)Q=5!í^E3 MISKOLC. Helyi érteleket tápráelő, ipar, kereskedeki, pziászati és ismeretterjesztő Közlöny. Szerkesztőségi iroda: Széchenyi-utca 757. sz., dr. Bódogh-féle ház. Egreres szaloa, ára 7 fsz. Eladói iroda: Hirdetési díj: Négyhasábos petit Csór 5 kr. Többszörid­őhirdetésnél olcsóbb.­ Bélyegdíj 30 kr.­­ Éves hirdetés 70 ft.1 Széchenyi-tér 749. szám. Kraudy-féle ház. Tapasztalások az ipar teréi­.*) „A tapasztalás a bölcseség anyja, s egyenlő észbeli erővel s tudománynyal a ket­tő között az bölcsebb, ki több tapasztalású. Ennek igazságán nem kételkedhetik senki. De a balvélekedés mégis épen ellenkezőt hirdet, s a sokaság benne mégis nyugszik“ („Hitel“ 196­1.) A midőn igénytelen sorainkat, a halha­tatlan emlékű Széchenyi szavaival kezdettük meg, azonnal gondolkodtunk is arról, hogy azokat írásjelekkel ellássuk, okalva „Phaed­­rus“ szerencsétlen szajkóján. A bölcseség kifejezéstől is szerényen tartózkodunk, mert az bennünket meg nem illet, csakis egyedül a tapasztalás az, mit magunkénak vallunk, s nézeteinket arra alapítjuk. Hogy tollunkat személyeskedés, mások iránti ellenszenv, vagy „Írhatnám viszketeg­­ség“ nem vezérli, mi sem bizonyít mellettünk jobban, mint az, hogy sokáig várakozunk a dolgok lefolyásánál, s leginkább azon re­ményben, hogy azokra talán avatottak tol­lak vállalkoznak. Történeti tények lefolyásánál sajnosan lehet tapasztalni, hogy a hallgatás nem mindig arany, sőt százak és ezrekre kiható károkat eredményez. Bizonyos tájszólást szoktunk használni olykor, ha Peti, vagy Gazsi ba­rátainknak velük született természeti tulaj­donairól szólunk, a­mi így hangzik: „A vi­lágért sem szól ő egy kukkot, még ha azt látja is, hogy kiesett a kerékszög. “ Pedig államiságunk szekere is talán azért feneklett meg, mert a sebes hajtásnál — a­mire a fent említett nagy hazafi, egy időben figyel­meztette nemzetünket, — az arany monda­tot tartották szem előtt sokan, és így a hallgatással csak ártottak maguknak, és millióknak. Ezt tartva szem előtt, nem kö­telessége-e minden hazafinak szót emelni ott, hol céltalan kiadást, s vétkes pazarlást lát, mely az állam, vagy egyes községek pol­gárainak verejtékét veszi igénybe? Midőn e sorokat írjuk, városunkban már minden néven nevezendő tanodai vizs­gák megtartattak s azokról az illetők, a helybeli hetilapok hasábjain értesítve is vol­tak. De nagyon is méltányos, hogy a szülők önfeláldozásuk, é­­­s nappali fáradalmaik gyümölcsének szem és fül tanúi lehessenek. Egyedül a hatszázra bátran számítható iparos tanoncok — ide nem értve a kereskedőkét — vizsgája nem méltattatott arra, hogy arról az illetők értesíttettek volna. Szeren­csére egyetlen egy magunknak sikerült annak eredményéről tanúskodhatni. Több ízben mondottuk már szóval, de írtuk is, hogy annyi harsona, jeremiáda nem hasította a füleket a népnevelésért, mint napjainkban; szóval a tudatlanság Jerikó falainak leomlásától várják a hazai ipar felvirágzását. S tekintve az ostromot, s a harci modort, bámulnunk kell, hogy annyi ezer évek óta, az mit sem változott, egyedül annyit, hogy: Azok tenyereikkel mi pedig máskép oltjuk szomjunkat. Azok kiáltottak, harsonáztak. Ezeket mi is teszszük. Azok üvegeket vertek össze. Mi is verjük az üve­get össze a ------------. De „Jerikó“ falai még mindig szilárdul állnak, pedig a lelke­sedés a legfokon áll. Kigyúlnak az arcok, tüzelnek a szemek, s maga „Mars“ had­isten is kedvtelve mosolygva tekint hős gyer­mekeire. A harc zaja között, a szentügyért lelkesülő vitézek jelszavai jól kivehetők, mint a „Töredék eszmék“ írója következő szavai: „A kormány gondoskodjék a népneve­lésről, hogy tudjon mindenki írni, olvasni, számolni; mert csakis ez a lelke, s főrugója az ipar emelkedésének, s ennek hiányában nem juthat a hazai iparos a műveltség ama színvonalára, hogy a külföldi iparossal ver­senyezni képes lehessen.“ Így van! És igaz? hiszen az írásnak olvasásnak, számtannak, mi sem vagyaink ellenségei; de mégis óhajtanák tudni a tit­kot, hogy bizton merjük állítani, hogy széles Magyarországon igen sok iparost lehetne találni még napjainkban is, kik sem írni, sem olvasni, sem számolni nem igen tudnak, s a mellett kitűnő jó munkások, mértékle­tesek, jó családtartók. Minden tudományuk, melylyel magukat kormányozzák, e két jel­igéből áll: „Dolgozzál és imádkozzál.“ Ismét egy hang: „Mire való az a sok ünnep? Ez néze­tem szerint mind eltörlendő; ez mind­annyi hátránya az iparnak, s gátolja az anyagi jólét emelkedését. Alkalom a tivornyára“! Úgy van! És igaz , de nézetünk szerint fölösleges eltörleni az ünnepeket oly állam­ban, hol különben is a vallás­szabadság ál­tal mindenki biztosítva van, s dolgozhat mindig, a­mikor akar. Hanem mi az ellenke­zőjét látjuk, mert a ragályos korszellemmel s annak vészes irányával, már annyira el­harapódzott a dologkerülés és iszákosság, hogy már nem nézik a naptár véres bet­űjét, hanem a rész hajlam rabjai maguk keresik és teremtik az ünnepet. Még egy hang: „Ne költsön a kormány annyit a mé­nesekre, hanem inkább a népnevelésre; mert ha a nép kellő oktatásban s nevelésben ré­szesül, csak is úgy várhat belőlük hű s ér­telmes hazafiakat, kik szükség esetén a fe­jedelmi trón, és állam szilárd támaszai lesznek“! Ügy van! Igaz! de hol rejlik a hiba? magunkban vagy a kormányban? Íme tanús­kodik arról saját vétkes könnyelműségünk. Biztosan merjük állítani, hogy hatszázat meg­haladó tanoncaink közül néha — mint június 25-én is — hatan jelentek meg. Az e célra kiadott költség, akár a kormánytól, akár a hallatlan magasra felcsigázott városi pótadó­ból adatik ki, az mindegy, de ezt tennünk bűn, annak elnézése is. De szóljunk röviden magáról a július 9-én megtartott vizsgáról. Ha jól emlékszünk kilencen vannak a múzsák, s kilencen voltak a fiúk is, és pedig: öt lakatos, három rézöntő, egy cukrász. A­mi a feleletek félévi eredményét illeti, egy­néhánynál eléggé észrevehetőlég nyilvánult a tanár urak szorgalma, valamint más tanodákban szokott ez történni. A helyesírás, számtan eléggé kielégítő. Említés nélkül nem szabad hagynunk semmi olyast, a­mivel az őszinteségnek és igazságnak tartozunk, és ez pedig nem más, mint azon szomorú visz­­szás dolog, hogy mind a tanórán, mind pe­dig a vizsgán megjelent tanoncok olyanok­ból valók, kik máskép is iskolázott s jó írásúak. Ennyit láttunk szükségesnek jelenleg elmondani a tanoncok iskolázásának eredmé­nyéről, s áttérünk J. K. K. iparos felebará­tunk jelen évi ápril hs 2-án megjelent „Tö­redék részletek az ipar terén“ című cikké­nek részletére. Tollunkat nem vezérli személyeskedés, sőt elismerésünket nyilvánítjuk, a midőn azt állítjuk, hogy K. ur az általános ipartársu­­lat megalapításánál mintegy fáradhatatlan zászlóvivő tűnt föl, és ez ügy iránti lelke­sedésének heves kifolyása leh­et, a midőn az említett cikkeiben túlzásokba esett. Biztosít­juk, hogy jól megértettük, mert „dicsére­tes kivételeket“ is használt soraiban, a­mi oda mutat, hogy kíméletes tud lenni, s csak azokat akarja sújtani, kik azt méltán meg­érdemlik. Azonban ezek az okok még­sem elegendők arra, hogy túlzásait elhallgatni, s azokat a kellő mértékre leszállítani elmulasz­­szuk, annyival is inkább, mert azoknak egy némelyike káros hatásúnak tűnik föl, a­miről alább majd fogunk szólani. De különben is mi úgy ismerjük K. K. barátunkat, hogy tud ő méltányos, és higgadt lenni, s nem óhajtja, hogy mindenei véleményének kizá­rásával, csakis saját nézeteit akarná érvényre emelni. Nézzük tehát állításait, mennyire fe­lelnek meg azok a szoros igazságnak? „Még mostanáig is sokan konokul ra­gaszkodnak a régi céhrendszerhez“ mondja J. barátunk. Mi ámbár ezt nem értjük ma­gunkra, de mégsem hagyhatjuk szó nélkül.­­ Vájjon konok ragaszkodásnak nevezhető-e. *) Nem osztjuk mindenben az író nézetét, de a különböző nézetek elől nem zárjuk el az utat. Úgy is ritkán akad iparosaink között, a­ki társait buzdítja. Holott tapasztalásból csak ők szólhatnak saját ügyeik­hez. Szerk.

Next