Miskolc, 1878 (3. évfolyam, 5-96. szám)

1878-02-21 / 15. szám

MISKOLC, 1878. február 21. 224.—15. szám. HARMADIK ÉVFOLYAM. m 4 Előfizetési díj: * ›“Negyedévre l.öOkr.gs |f Félévre ... 3 ft. Egész évre 6 „ jj|‹ Megjelen | Eminden csütörtökön^' és vasárnapon ff yt ^3} íg 'r5^sá?s=' ›SP MISKOLC. Helyi Welezet terráelő, ipar, Imttk­i, faziszati és ismeretterjesztő közlöny. Szerkesztőségi iroda: Széchenyi­ utca 757. sz.,dr. Bódogh-féle ház. Eg­yes szám­ára V Isz. Kiadói iroda: Hirdetési díj: }-, (1;Négyh­asábos petit ,J. J ’jf sor 5 kr. Többszöri jj. ^hirdetésnél olcsóbb.® sl. Bélyegü­j 30 kr. 1 —— r f Éves hirdetés 70 k­t §3 ■_ ie^s^a­ s.Mi 5 fiiZolinnví-éAi. 1 A Q erriö m IT non ll V.fÓlo L & 1 Régészeti és történeti levelek megyénkről. (Borsod múltja kedvelőinek figyelmébe ajánlva.) I. Talán mint újra e nemes megyének lakosa élhetek ismét e címmel, mely alatt a „Miskolc“ laptestvérének segédkezésével korábbi igénytelen cikkeim láttak napvilá­got és vívták ki számomra, a­mire alig számolhatok, a megye jobbjainak eléggé nem méltányolható becsülését. A kedves otthonosságnak eme kifeje­zése legyen köszönet azok részére, kik a „Miskolccal“ túlbecsülve irodalmi törekvé­semet, örültek jöttemnek és Isen-hozott­al fogadtak. E cím jelzi azon kettős irányt is, me­lyekben barátaim kifejezett reményének és várakozásának, amennyiben tőlem telik, meg­felelni óhajtok. És alig fogja valaki kétségbe vonni, hogy egyik téren sem fölösleges a búvárkodás. Ami megyénk régészetét illeti, Borsod a régészeti tudományok tekintetében egész­ben véve terra incognita, föl nem fedezett sziget. De azon becses ismeretek és tájéko­zások, melyeket már is leírunk róla, elég csábítók arra, hogy időt és fáradságot kész legyünk szentelni átkutatására és föld alá temetett történeti igazságai földerítésére, amennyiben a megye értelmisége ebben tá­mogatna.. Mert hiszen ilyen válalat egyesnek nem sikerülhet a legkedvezőbb körülmények közt sem. Ha a kiásott vagy kiszántott ré­giségeink a pénzsóvár munkáso­k által ez­után is összejöretnek. Vagy a megmentett részek egyes műkedvelők által félretétetve ,ismertetés és tanulmányozás nélkül marad­nak , soha sem lehetünk tájékozottak arra nézve, milyen volt megyénk képe évezredek előtt. Nem lehet tudnunk, megyénk földraj­zi fejlődésében mit köszönhetünk őseinknek, mit a népvándorlás mozgalmai közt itt nyüzs­gő népek fajának, kiket az itt kiállott vi­szonytagságok a faj különbség ellenére is eleinkké avattak. A régészet lelkiismeretes eljárás mellett meglepő dolgokat van hívatva elénk állítani. Népekkel és történeti eseményekkel fogja benépesíteni és megeleveníteni a pusz­tákat, hol a most észlelhető néma elhagyott­ságot örökösnek vagyunk hajlandók fölté­telezni. Emberi kéz nyomaira akadunk oly he­lyeken is, melyeket épen az őshajdanban véltünk a szabad természet meghódítatlan birtokában. És ha a görögöket világhírű tettekre lelkesítette vallási hiedelmök, mely hazájuk hegyormait, ligeteit és virányos hölgyeit nemzeti védszellemekkel népesítette be, ami ragaszkodásunkat a féltve szeretett haza iránt nem fogja-e növelni azon emlékek sokasága, melyekről annyi századok rejtelme szól hozzánk? Talán nem leszek önzésről vádolható, midőn e cél elérése tekintetéből, szíves ol­vasóimat arra kérem föl, hogy a felmerült régiségeket (amennyiben értéket nem képvi­selnek) birtokomba juttassák, vagy velem ismertessék, és hatás­körükben oda működ­jenek, hogy a tudományra nézve mi se vesszen el nyomtalanul. E részben köszönetemet kell kifejez­nem a tiszteletben álló Szentimrey családnak az igen érdekes kő-gyöngyökért és a kilá- * „A nevetés és nevetségeséről. Aestheticai értekezés. felolvasta TÓTH PÁL 1878. jan­uár 7-én a városháza nagytermében. (Folytatás.) A mosoly értéke igen nagy. Az ifjú élet rózsás korszaka sok szépet tudna erről regélni. Mi van akkor az ajak mosolyában? Egész meny­ország, melynek láttára megdöbben a sejtelmes szív s az üdv, a boldogság egész virágos kerek­ké teszi életét, hol rózsákból fon illatos koszorút s mintha azt az olympiai játékon nyerte volna, ettől buzdul, lelkesül, tettre hevül. Nem egy ilyen mosoly lett már egy boldog élet bíboros hajnala. A mosolyban a szív érzése, a lélek gondolata nyer kifejezést. Megélénkül ekkor a szem s mosolyával igazi tükre lesz a léleknek. A ro­­konszenvek érzelmeit e mosoly kelti fel, mint az alvó virágot a rogg sugára. Ismerte e mosoly becsét, hatalmát a legrégibb időben Orpheus vagy Árion, az ókorban, Anakreon vagy Horác, közelebb Petrarca, tudta, ismerte Heine s hall­hatatlan Petőfink, kinek utolérhetetlen dalai nem egy helyen tanúskodnék erről. így mondja egy dalában: Mariskám, Mariskám Eszem a szemedet, ne nézz rám, ne nevess, Mert megölsz engemet. Vagy egy más helyen: ne nézz reám süsd le szemed Elégeti a lelkemet. Ismét egy más költeményéban: A halálos beteget Meggyógyítja szemsugára. És az éhes jól lakik Egy futó pillanatára. De ki ne ismerné következő dalában őt? Kedves babám, megláttalak, szeretlek ! Szeretője lettem én szép lelkednek, Szép lelkednek, mely mosolyog szelíden Szemeidnek bűvös, bájos tükrében. A mosoly értéke nagyjelentőségű. Nem állhat annak ellen a harcok hőse sem. Ninust Semira­­mis, Antoniust Cleopatra mosolya egyaránt meg­hódítják. De ki nem vette észre azon hatását a mosolynak, melyet a társadalmi életben reánk gyakorol. Benne van abban a biztatás, bátorítás, bizalom. A rideg arcú emberhez nem közeledünk úgy, bizalmatlanok vagyunk hozzá. Olyan társa­­saságban, melynek tagjaira a nyájasság szelíd fénye nem ragyog, magunkba vonulunk, inkább hallgatunk, bár rosszul esik szívünknek, hogy virágai ilyen hideg légkörben hervadoznak. A mosolyt kiválóan használja a művészet eszményítésül. Festészet, szobrászat, költészet kiválólag foglalkoznak vele, még­pedig úgy az öröm, mint a fájdalom megtestesítésére. Kiváló példa erre két madonnaarc egymás mellett. Mind a kettő a szépség eszményképe. Mindkettő mosolyog. Egyik a gyermek Jézust keblére ölelő véletlen anyai öröm fenséges ábrázolása, a másik a megváltó isteni munkája után, annak halála felett kesergő, de diadalma által felmagasztalt fájdalmas anya. E fájdalmas mosoly, ott ül sok ember s kü­lönösen nő ajakon s aesthetikailag a fenséges eszméjének egyik kifejezője, mint a­hogy Tompa is veszi egy előkelő miveit nőhöz irt költeményében: Boldog, kinek számára ajkaid Rózsáin egy múló mosolyba van; Boldog ki lát, ki hallja hangodat , mi vagy mégis magad ? Boldogtalan ! Szép vagy, — kebled feddhetlen és nemes, — S boldogtalan ! Oh ezt ki fejti meg? A gyémánt is tündöklő fényt lövul Mégis 5 maga, mint a jég hideg. Kern gazdag-e a gyöngytermő Csiga? — Mely hányatik hullámos tengeren, És a fájdalom keblében lakik, Hol a mosolygó drága gyöngy terem. De tovább menve a művészeti mosolyt ille­tőleg milói Venus, ephesusi Diána, az athenei Pallas szobrainál a mosolynak jelentékeny sze­repe van, hogy lebüvöljenek. A táncban épen oly jelentőségű a mosoly. — Az, itt a kellemes kifejezője. A táncoló három grácia, vagy a kegyistennő mosolygása, ha meg­elevenednének, táncra gyulasztaná talán még azt is, ki soha nem táncol. Elképzelhetjük, hogy e mosolynak mily hatása lehet ifjainkra! És ha figyelemmel kísérjük a táncmulatságokban részt­vevő mindkét nemű ifjakat,arcokon félreismer­­hetlen a mosoly, sőt nem kellemes táncosnak tartjuk azt, ki szoborszerűen, a tánc szabályait híven megtartva, de kedv, élet, mosoly nélkül lebeg tova. Különösen feltűnő lenne ez a nőnél, a leánykánál; a férfit már aestheticailag is ko­­­­molyság jellemezvén. Igaz, hogy a gráciák e mosolyának szédítő­­ hatása is van, Heródes leánya táncában, mely keresztelő János fejébe került, e mosoly lebűvölő s hatással volt a közönségre s Heródest is föllel­­j­­esíté annyira, hogy leányának minden kiván­­­­ságát hajlandó vala teljesíteni.

Next