Miskolci Napló, 1925. március (25. évfolyam, 49-73. szám)

1925-03-01 / 49. szám

Ára 2000 korona XX­VL évSaiyata 49 (6985) szássiVasárnap, 1925 március Előfizetési ára helyben és egész Magyarországon. Egy negyed év­re 120.000 kor., havonta 40.000 kor. Külföldre fenti árak kétszerese. FÜGGETLEN POLITIK­AI NAPILAP Felelős szerkesztő: FEHÉR­ ÖDÖN­­ Szerkesztőség : Erzsébet­ tér 1. si. Telefon: 3-15. Kiadóhivatal: Szé­chenyi­ utca 15. sz. Telefon: 8-84. Távirati cím: „Napló“ Miskolc. Dr. Puky Endre, a választójogi javaslat előadója nyilatkozik a Miskolci Naplónak a javaslat rendelkezéseiről Indokolatlannak minősíti az ellenzék felháborodását — Kik nem lehetnek képviselők ? A külföldi példa nem lehet döntő a szavazati jog kérdésében — A nőket nem lehet kizárni a jogból . Az ózdi kerületben nyílt szavazást akar a többség Miskolc, febr. 28. Dr. Puky Endre nemzetgyűlési kép­viselő tudvalevőleg előadója annak a bizottságnak, amelyet az egységes­párt a választójogról szóló javaslat előzetes tárgyalására delegált. Dr. Puky Endrét erre a kivételesen fon­tos megbízatásra általánosan elismert tudása, komoly képzettsége és nevé­nek abszolút politikai tekintélye tették érdemessé. Dr. Puky Endrének mos­tanában minden idejét lefoglalja az a tanulmány, amelyet szükségessé tesz az, hogy a nagyfontosságú javas­latot minél szélesebb alapokon, minél behatóbban és minden részletére ki­terjedően a kritika bonckése alá vegye és véleménye így kerüljön a nyilvánosság elé. Nem csupán Mis­kolcot, de az egész ország közvéle­ményét közelről érdekli tehát most dr. Puky Endrének a véleménye a választójog kérdéséről és azok a tár­gyalások, amelyek eddig erről a kér­désről az egységes párt által kiküldött bizottságban bizalmasan a nyilvános­ság kizárásával folytak. A Miskolci Napló munkatársa fel­kereste a vasárnapra családja kö­rébe hazaérkezett Puky Endrét és nyilatkozatát kérte erről a nemzet jövőjére is döntő fontosságú kérdés­ről. Dr. Puky Endre készséggel állott rendelkezésünkre, hogy — mint mondotta — kedves miskolci polgártársait a Mis­kolci Napló útján tájékoz­tathassa a választójog kér­désében. Az országos érdeklődésre számot tartó nyilatkozatot az alábbiakban közöljük: “­ A nemzetgyűlés a választójogi javaslat tárgyalására egy ad hoc bi­zottságot fog alakítani, amely az elő­adásom alapján megvitatott javaslatot bizonyára heteken át fogja tárgyalni, még akkor is, ha az ellenzék nem venne részt a tárgyalásokon és folytatná ebben a kérdésben is passzivitását. Az ellenzéknek ilyen távolmaradása nem páratlan a magyar politika tör­ténetében, mert hiszen az 1913. évi XIV., úgynevezett Tisza-féle választójogi javas­latot is az ellenzék részvétele nélkül tárgyalta a képviselő­­ház bizottsága. Akkor is passzivitásba ment az ellenzék és a tárgyalások akkor is hetekig tartottak. Ez a bizottság, amely most tárgyal ebben a kérdés­ben, az egységes párt ad hoc bizott­sága, amely természetesen elsősor­ban a párt szempontjából bírálja a javaslatot, így érthető, hogy ezek a tárgyalások bizalmas jellegűek. Ez az oka, hogy a csütörtökön megkez­dődött bizottsági tárgyalásokról csu­pán szűkszavú kommüniké jelent meg.­­ A bizottság pénteki ülésében körülbelül a felét letárgyalta a javas­latnak és valószínű, hogy kedden végez is az egész anyaggal. Akkor azután a párt plénuma fog­lalkozik vele a bizottsági jelentés alapján. Ha a kormány bizonyos . Nem értem az ellenzék felhá­borodását és hajlandó vagyok azt mafelháborodásnak minősíteni a ja­vaslattal szemben. Mert nézetem sze­rint ebben a kérdésben az a legfon­tosabb, hogy miképen van felvéve a választójog terjedelme, vagyis hogy kik, milyen feltételek mellett választók és választhatók ? Ez a javaslat a választói jog ter­jedelmét teljesen és változatlanul úgy állapítja meg, amint azt a jelen­leg is működő nemzetgyűlés meg­alkotására vonatkozó kormányrende­let, amelyet 1922-ben adtak ki, ren­dezte és szabályozta. Vagyis ugyanazon széleskörű álta­lános választójog alapján áll. Nem is hallok, nem is olvasok kö­vetelésekről, amelyek a választójog újabb kiterjesztését kívánnák. Még érteném ezt a felháborodást az ellenzék részéről, ha a választó­jog körét szűknek találnák és még a nők szavazati Meglepetésemre nem csupán a bi­zottságban, de pártom egészében is sűrűn hangzanak fel ellenkezések a nők szavazati jogával szemben.­­ A javaslat e tekintetben is a szavazati jog terjedelmét változat­lanul fentartja és én a magam részéről is ezen álláspontot tartom helyesnek, nem csupán az általánosság szempontjából, de különle­gesen a magyar viszonyokra való tekintettel is. A háború alatt ugyanis a nők talán az egyetlen frontszolgálatot kivéve, a háborúval kapcsolatos charitatív mun­kában önfeláldozóan vették ki részü­ket, továbbá pótolták a hiányzó mun­kaerőket a kereskedelemben, az ipar­ban, sőt a közszolgálat egyes ágai­ban is.­­ A bizottsági tárgyalások leg­kiemelkedőbb anyaga volt és az el­lenzékkel a legszélesebb súrlódási felületet fogja bizonyára adni a nyílt vagy titkos szavazás kérdése.­­ A javaslat változatlanul a jelenlegi helyzetet tartja fenn, vagyis a törvényhatósági városokban titkos, vidéken nyílt a szavazás, Bu­dapesten még az arányos képviseleti rendszer is. Nem hallgathatom el, hogy módosításokhoz, amelyeket a bizott­ságban elhangzott vélemények alap­ján eszközölnek a javaslaton, hozzá­járul, akkor a végleges szöveg a nemzetgyűlés elé kerül, innen pedig a plénum által alakítandó ad hoc bizottsághoz, általánosabbá óhajtanák tenni. De miután ilyen követelésről nem hal­lunk, érthetetlen ez a műfelháboro­­dás, hiszen a javaslat alapelveivel szemben nem merül fel kifogás. Mindössze egy új rendelkezés van benne: a választhatóságnál. A ja­vaslat ugyanis kizárja a képviselőségből azo­kat, akik a szovjet alatt tag­jai voltak a forradalmi kor­mányzótanács — (népbiztos vagy helyettese) — a for­radalmi törvényszék elnökei, tagjai vagy vádbiztosai vol­tak, vagy politikai megbízotti szerepet töltöttek be. Azonban az a véleményem, hogy ezt mindenki, aki a polgári társa­dalom híve, mint nagyon természetes intézkedést fogadhatja.­­ Élénk vita volt a bizottság ülésében és lesz a további tárgya­lások folyamán jogának kérdése A kötelességtudó és neme­sen gondolkozó nők tehát megérdemlik, hogy a szava­zati jogban részesedjenek. Ugyanaz a szempont indított en­gem a nők szavazati jogának a fen­­tartásánál, mint Asquith angol minisz­terelnököt, aki nyíltan megtagadta egész politikai pályája alatt hirdetett meggyőződését a nők szavazati jogá­nak kérdésében és szárnyaló szavak kíséretében tett indítványt a nők szavazati joga érdekében. Az angol rendszer különben egyike a legérde­kesebbnek. Az angol választójogi törvény a nők szavazati jogára rövi­desen ezt az intézkedést tartalmazza : szavazati joggal bír az angol feleség, ha férjének szavazati joga van és a hajadon vagy özvegy, ha saját kere­setéből önállóan tartja fenn magát, pártomban igen nagy tá­bora van a szavazás teljes nyílttá tételének, vagyis hogy a törvényhatóság­ városok­ban is nyílt legyen a sza­vazás. Ennek a kérdésnek egész iro­dalma van, de helyeslem azon fel­fogást, amely ilyen kérdésben nem külföldi példák utánzására alapítja a maga véleményét, hanem legelső­sorban figyelemben tartja különleges helyzetün­­ ket, társadalmi viszonyain­kat, alkotmányunk fejlődését. Mert nálunk ezek a szempontok dönthetik el ezt a kérdést. Válasz­tóim előtt tartott beszámoló beszé­deimben, amelyeket annak idején a Miskolci Napló ismertetett, kifejezést adtam annak a véleményemnek, hogy én a nyílt szavazás behozatalát lát­nám indokoltnak, azonban jól tudom ennek nehézségeit is. Mert így Euró­pában Magyarország lenne ugyan az egyetlen állam, ahol nyílt szavazás van, azonban ez a körülmény, ismét­lem, nem lehet döntő, mert végze­tesnek tartom az ország sorsára, ha speciális viszonyaink figyelembe­vé­tele nélkül kizárólag­­a külföld után­zása alapján határozunk.­­ Súlyosabb érv az én szemem­ben az, hogy mindig nehezebb dolog egy meglévő jogot megszüntetni, mint ki nem terjeszteni. A titkos szavazást általában úgy állítják be, mint a demokrácia köve­telését. Nézetem szerint ennek semmi köze a demokráciához. A demokrácia követeli, hogy a szavazati jog legyen általános addig a fokig, amíg azt a társadalom műveltségi foka megengedi. Az álta­lánosság ellen nem is tesz itt senki kifogást, de azt, hogy nyílt vagy titkos legyen a szavazás, tisztán taktikai kér­désnek tartom, amely a lé­nyeget érinti.­­ A párt bizottságában, amint az ismeretes, a miniszterelnök úr a vá­rosokban a titkos szavazás fentar­­tása mellett foglalt állást, olyan erős érvekkel, amelyekkel szemben a bi­zottságnak a nyílt szavazás melletti hívei sem folytatták tovább ellenkező fejtegetéseiket. Ez azonban nem zárja ki, hogy a párt plénumában, majd a nemzetgyűlésben delegálandó választójogi bizottságban ne kerüljön elő a kérdés újból és pedig széle­sebb mederben és azt még behatóbb vita tárgyává ne tegyék.­­ Minket miskolciakat, illetve bor­­sodmegyeieket ezenfelül különlegesen is érdekel az öt bányakerület, köztük az ózdi kerület kérdése, amelyekre nézve a javaslat a titkos szavazás behozatalát tartalmazza. Közvetlen a bizottság tárgyalása előtt kaptam meg Borsod megye legutóbbi közgyűlésének átiratát, melyben az ózdi kerületben a nyílt szavazás mel­lett tör lándzsát. Ennek a hatása alatt a bizottság tagjai közül többen a legnagyobb melegséggel és határo­zottsággal foglaltak állást a titkos sza­vazás ellen és követelték, hogy ezekben az ipari kerületekben is, tehát az ózdi­ban is nyílt szavazás legyen. És bár a miniszterelnök úr ezekre a kerü­letekre a titkos szavazás fenntartását jelentette ki kívánatosnak, mégis az a benyomásom, hogy e tekintetben a párt többségében megnyil­vánult óhajhoz képest a leg­nagyobb valószínűséggel nyílt­­ lesz a szavazás. — Említettem, hogy mennyire érthetetlen előttem az ellenzék ádáz kirohanása a javaslat ellen. Még kik nem választhatók ? Nyílt vagy titkos

Next