Miskolci Napló, 1926. október (26. évfolyam, 222-248. szám)
1926-10-26 / 243. szám
MISKOLCI NAPLÓ 7 Kedd, 1926 október hó 26. SPORTNAP 1. 0s Az Attila gyönyörű és izgalmas játék keretében értékes győzelmet szerzett a Turul ellen Az első félidőben némi Turul fölény volt, a másodban a magára talált Attila minden játékosa pompás összjátékkal vívta ki a megérdemelt győzelmet . A gólt Molnár lőtte Attila-Turul 1:0 (0:0) Budapest, október 25. Óriási esőben értünk ki a lóiversenytéri pályára Nem is gondoltunk arra,hgy a mérkőzést megtartják és a játékosok még fél 3 órakor is felöltözve sétálgattak a tribünön. Azalatt terepszemlét tartott a bíró és szeprőzéssel próbálták a pályát használható állapotba hozni. Az Attila nem zárkózott el a mérkőzés meigtartásaitól, de külömösképen a Turul vezetősége ragaszkodott a meccse lejátszásához. Az Attila-fiuknál nagyon bizakodó volt a hangulat és a kisszámú miskolci kisérők látva a fiuk készségét, győzelmet vártak és ebben hittek is. Miikor a pályára lépett a miskolci apró tizenegy a Turul „nagyfiukkal, szorongó érzést váltott ki belőlünk. — Ezek az óriások megeszik a miskolci gyermeket! — drukkoltunk a nézők között. És így is indult a játék. Kozusnyik a kapuban talán soha ételében ilyen szenzációs védelmet nem produkált, mikor bombázták az Attila kaput Gyönge, erőtlen kiálásféle biztatást küldött a játékosokhoz a miskolci kisérőcsapat: — Tempó Attil! De az ellentüntetés elnyomta a gyönge kiáltást. Mikor végre lendületbe jölttt a csapat és az izgalmas jelenetek szinte másodpercenként követték egymást és különöst. Peterfreund végtelenül szimpatikus és meglepő ötletes pompás szélső játéka rohamra galoppírozta a belsőket,, lassan belopta magát az Attila iránti szimpátia a közönség hangulatába, ekkor már nem volt ellentüntetés és ami hihetetlenül Ihiauigviner, még a Turul hivek is velünk együtt buzdítottak: — Tempó Attila! Előre*, előre fiuk! És a miskolci tizenegy fiú bevette Turul várát. Először Molnár lőtt egy gólt de offszeid miatt érvénytelenítették. Teljesen jogosan . Majd Péterfreund óriási lövegét már csak bent fogta Spindler, de a bíró távol állott a kaputól és így jóhiszeműen nem in Ítélheti© meg, a harmadik ,szabályos gólunk aztán végleg megpecsételte a csata sorsát Voltak olyan izgalmas pillanatai a meccsnek, hogy a lázas, rendkívüli csendben tisztán lelhetett hallani Náci bálcsi szive dobogását. A régi Attilla-drukker még Kalocsáról is leutazott hogy kedvenc csapata játékában gyönyörködhessen. Helyválasztásnál Turulnak kedvez a szerencse. Az Attila bízd enyhe szél ellen. Már az első perc kedvező helyzetet teremt Bálffy kézzel fogja a labdát és a húszméteres a szabadrúgás Muhornyitól csak úgy zúg a kapu mellé. A Turul jobbszárnya indít tetszetős támadást és Neumayer közelről élesen bead, dia Knipkó felszabadítja a kaput Egymásután mennek Sefcsik és Fischer bombaszerű lövései a kapu mellé, majd az új akvizíció Tasnády, akit a közönség Kabátnak nevez, félelmetesen iniagy lövést ereszt hogy elhal a kisérők ereiben, a vér. Tíz percig tart a Turul fölény, végre csatársorunk gépezet módjára nyomul fel, befejezésül Riff kapja a labdát, már teljesen tisztán áll, Spindler a földön fekszik és óriási szerencsével kerül hozzá a lövés. Egy percre rá Tivadar a 16-os vonál közelében hendset vét, a büntetőmást Fischer lövi nagyerővel , de Kripkóról visszapattan a labda és Fischer újabb lövése szerencsére kapu fölé kerül. A 14. percben Mahonay kerül jó helyzetibe és éles lövése a külső hálóit éri. Utána Tasnády lefutja a védelmet és veszélyes rúgása Kozusnyik zsákmánya. A 21. percben van a legnagyobb veszélyben az Attila kapu, Neumayer beadása a kapuvonal előtt süvít el, a ráfutó Fischer leállítja a labdát, és a legkritikusabb pillanatban lyukat lő. Utána Sefcsik kerül jó lövőhelyzetbe, néhány méterről élesen lő a labdát azonban Kozusnyik Dodás elvetéssel az ujja hegyével, komerre menti. Még mindig tart a Turul fölénye és a 25. percben újabb koráért ér el. A 30. percben szabadulunk fel és ekkor történik Péter szép lövése, amelyet Spindlier már bénít fog a kapuban. A váratlan helyzetet azonban a bíró innem követhette. Most már támad az Attila: Molnár■ kiugrasztja Muhorayt, aki teljesen tisztán áll, a kapus tétovázva elhagyja a kaput és az utolsó pillanatban a nagy sárban megcsúszik Muhoray és Spindler hamarább éri el a labdát. Nagy ziccert hagytunk ki. A 38. percben koráért érünk el, Czapáry specialitása a sarokrúgás, amelly veszélyesen ívelve hozza izgalomba, a nézőket. A 40. percben az előrei húzódott védelem mellett elhúz Pallók és nagy kavarodás keletkezik az Attila kapu előtt, de nem történik nagyobb baj. Majd az utolsó percben Neumayer megszökik és Kozusnyik kifut rá, teljesen megzavarja és lövése messze elkerüli a kaput. Újrakezdése után Peter freund kölcsönkért vörösszínti dreszben játszik, mert az Attila jelmez használhatatlan a sok kényszerfürdőtől. Pompás összjátékkal megy előre csatársorunk Muhoray-Riff Molnár nagyon megértik egymást és a belsők munkája megbénítja az ellenfél védelmét s fejvesztetten kapkodnak. A 4. percben nagyszerű gólhelyzetbsi kerül a csattátrsor, Péter beadását Molnár közelről alig kapu mellé lövi. A 25. percben Riff éles szabadrúgása a kapu mellé kerül, majd ismételten fontolják Pétert, de a szabadrúgásokat nemtudjuk kihasználni. Végre a 29. perc meghozza a már rég esedékes gólt. Muhoray kiugrasztja Riffet, aki éles szögből nagy lövést ereszt meg, amelyet Spindler elvetéssel alig ér el és a lefutó Molnár végérvényesen a hálóba vágja a labdát. Innen kezdve is továbbra, megmarad az abszolút fölényünk, mégis a Turul ér el egy lefutásból kornert, majd Polllák lövése kerül kapu mögé. Hullámzó játék után Fischnier messziről kapu fölé lő majd az utolsó három perc a Turulé, de veszélyes helyzet csak a legutolsó pillamtban adódik, mikor a 16-os sarkából szabadrúgáshoz jut a Turul, de Tivadar még idejekorán fölényesen ment. SZÍNHÁZI NAPLÓ A maszkírozás művészete Írta: LON CHANEY Valahányszor megismerkedem valakivel, annak mindig első kérdése az, hogyan maszkírozom magam. Ez a kérdés meglehetősen indokolt Ugyanis, aki csak filmjeimből ismer, szemmelláthatólag meg rám lepve, amikor rendes civil figurámat meglátja. A válasz e erre a kérdésre nem olyan egyszerű. A maszkírozás művészete két részből áll, egy külső és egy belső részből. A külső alatt értem a maszkirozási segédeszközök kezelésének módját, míg a belső rész alatt azt a processzust értem, melyben az illető a szerep karakterébe beleéli magát. Talán kissé különösen hangzik, hogy ezt a tisztára színházi munkát a maszkírozás egyik eszközévé számítom, azonban a tapasztalat már régien bebizonyította hogy a színész maszkja csak akkor lehet tökéletes, ha teljesen beleolvadt az ábrázolandó szerep karakterébe. Ami a maszkírozás segédeszközeit: festék, paróka stb. illeti, mindig kitaláltam egy originális módot arra, hogy az ábrázolandó karakter tökéletes illúziót keltsen, így egyik legutóbbi filmemben egy vak ember szerepét, kellett játszanom és hogy tökéletesen beleéljem magam a vak ember lelkivilágába, olyan folyadékot csepegettem a szemembe, mely néhány napra megvakított. Természetesen, amikor a folyadék hatása elmúlt és látásom ismét visszanyertem, úgy éreztem, hogy tökéletes realizmussal meg tudom játszani a vak ember szerepét, mert ez a két napi vakság olyan érzéseket keltett fel bennem melyet semmiféle tanulmány útján nem nyerhettem volna. A publikum, aki elismeréssel adózik alakításainmak, nem is képzeli,hogy a legtöbb esetben egyegy karakterszerep megformálása milyen nagy fáradságot, környezet-előtanulmiányomást és kísérletezést igényelt Emlékszem, egyik legnagyobb filmemben olyan szerepet kellett eljátszatnom, amelyre nem kevesebb, mint két hónapi előtanulmányozást fordítottam. Végigjártam Newyork összes korcsmáit lebujait, énnek idején felkerestem a kínai negyedet csakhogy tökéletesen beleidegződjem a film miliőjébe és hogy olyan típusokat találjak, akik nagyjában az én szerepem karaktereit reprodukálják. Fáradozásaimnak meg is volt a kívánt eredménye, mert alakításom úgy a nagyközönség, mint a kritikusok körében általános elismeréssel találkozott. Megállapítható tehétt hogy az úgynevezett filmstarok élete nem remekig tejfel és ez a megállapítás feléig azokra vonatkozik akiknek nem sematikus a morózószerepeket, hanem minden alkalommal más és más úgynevezett karakter-szerepeket kell ábrázolniuk. A színházi iroda hírei: (*) Operaelőadás bérletben, rendes helyárral. Az a nagyszialbácsú művészi program, amellyel, Sebestyén Mihály színigazgató a miskolci Nemzeti Színháznak a békebeli nívóját felülmúló színvonalára akarja helyezni, melynek egyik legjelentősebb része az operáidnak bérletben és rendes színházi bulgárokkal való népszerűsítése e gazdag program kiemelkedő módon nyilvánul meg a 29-iki Puccinilegnépszerűbb operája, a Tosca. A színház igazgatósága már az első alkalommal Miskolc népszerű kedvenc énekeseit Szász Edith, Halmos János, Kovács Dezső és Pajor Ödönt szerepelteti és a kitűnő énekesek közreműködése már előre biztosítéka a szezon első operaelőadás nagy sikerének- A Tosca előadását szombaton délután 3 órai kezdettel rendes színházi klelyárakkal megismétlik. (*) Noszty-fia sikere. Az a példátlan siker, amelyet a Nosztysia esete Tóth Marival előadásaival aratott a színház drámai személyzete, amelynél nagyobb és jelentősebb siker általános vélemény szerint a miskolci színház fenáírása óta nem volt, arra indította a színház igazgatóságát, hogy ezt a pompás, derűs magyaros Mikszáth—Harsányi vígjátékot állandóan beillessze a színház műsorába. E héten isháromszor kerül színre, kedden, csütörtökön és szombaton, mindhárom előadásban bérletben s a bérlőknek ez az általános óhaja, hogy e pompás vígjátékot mégegyszer láthassák külön és szokatlan megnyilvánulási formája a nagy sikernek. (*) A Muzsikus Ferkó ma, hétfőn, szerdán és vasárnap. A rendkívüli sikert aratott pompás Szilágyi—Zerkovitz operett a bemutató kitűnő főszereplőivel Viola Margit, Gábor Mara, Fenyves Sándor, Váradi Pál, Fülöp Sándorral kerül szinre. Színházi műsor: Kedden B. 2. bérletben: A Noszity-ifiu esete Tóth Maxival. Szerdán bérletszünetben: Muzsikus Ferkó. Csütörtökön A- 3. bérletben: A Noszty-fiu esete Tóth Marival. Pénteken B. 4. bérletben rendes helyárakkal: Tosca (A Városi Színház operaegyüttesének vendégfelléptével .) Szombaton délután rendes helyárakkal: Tosca. Szombaton este C. 3. bérletben: A Noszty-fiú esete Tóth Marival. — MISKOLCI NEMZETI SZINHáZ awasuBii — ■■■■ i ■ —i—mwo—a———. «.3 Ma, délfőn, október 25-án 2. sz. A bérletben iél 8 órakor : Muzsikus Ferkó Operett 3 felvonásban. Irta: Szilágyi László. Zenéjét szerezte: Zerkovitz Béla. — Rndezi : Rátkai Sándor. Karnagy: Simándi József. Muzsikus Ferkó ——Fenyves S. Szerencsi Gitta ——Viola Margi Borka — — ——Gábor M. Kerekes Hapszi —— Váradi Pál Borbolya Flórián ——Fülöp S. Tiszteletes ur —— Rátkai S. István gazda — ——Gáspár J. Szindirektor — ——Zilahy Pál Krpuska, állomásfőnök Szerémy J. Csopak, pályaőr ——Koncz M. Józágigazgató ——Szakáll D. Zeneszerző ——Major S. Librettista — ——Burányi F. Varga — — ——Sugár M. Irsay — — ——Szabói Pál Bartha — — ——Váradi J. Kenessey— — ——Vacsó J. Zsuzska — — ——Bódi Rózsi Panni — — ——Gábor T. Marcsa — — ——Lovszi T. Főlakáj — — ——Serfőzy Gy. Kocsonya Rozi ——Kozma I. Egy színésznő— ——Áldor Aliz Első újságíró — ——Molnár L. Második újságíró ——Száló Pál Harmadik újságíró —Csömör L. Első parasztlegény —Bánó I. Második parasztlegény—Marossy A.