Reggeli Hirlap, 1934. április (43. évfolyam, 73-96. szám)

1934-04-01 / 73. szám

Ma­s a cárgyilkos vallomásai -Miskolc, XL111. évf. 73. Ára 16 fillér Vasárnap 1934 április 1. R­eggeli Hírlap A felépített templom írta: dr. Baltazár Dezső Jézus tudta, hogy halállal fe­nyegetik az életét. Az ellenségei is tudták, hogy mely oldalon tá­madjanak megsemmisítés lehető­ségével reá. Jézus magát életnek jelentette ki. Nemcsak abban az értelemben, hogy neki élete van itt ebben a jelenben való világ­ban és nem is úgy, hogy ilyen életet képes biztosítani azoknak, akik benne hisznek, hanem ab­ban az értelemben, hogy Ő örök­élet és hogy „aki őbenne hisz, ha meghal is és az“. Az állítások kö­zött, amik elhangzottak ezen a­­világon, a legmerészebb, legcsu­­dálatosabb az az állítás, amelyik a halál feletti győzelmet foglalja magában. A halál olyan rettentő­en végérvényesen látszik, olyan kérlelhetetlenül fekete pont, hogy a háta mögé nem mer derítő su­­gárt küldeni a remény. „Meg­halt“. Ez a kijelentés olyan vég­nek látszik, ami után nincsen életkövetkezés. A legnagyobb át­ka bűneiért ez a reménytelenség volt az embernek. Aki a remény­telenségnek ezt a testbe-lélekbe belevágó láncait le tudja venni a félelem rabgondolatáról, az csak­ugyan ,megváltó“, csakugyan „szabaditó“. Jézus küldetése ez a szabadi­­tás volt. Ellenségei ezt az élet­programot akarták derékba töríti , azzal, hogy megölik s a halál fe­kete diadalát kikiáltják összeom­lott porsátora fölött. Jézus előre megjósolta­­vereségüket. Meg­mondta félreértés kizáró, egysze­rű, világos szavakkal is, hogy feltámad; megmondta ragyogó képhasonlatával is: „rontsátok le a templomot s én harmadnapra felépítem azt“. És úgyis történt­ Aki másoknak romolhatatlan éle­tet ígért, annnak először a maga példáján kellett megmutatni iga­zát. Feltámadott testben, felépí­tette a templomot s azután fel­szállt vele az örökkévalóságba. Nem csupán szónoki figuraké­pen használta Jézus a templom szót a testre, az élővalóságra. Az erények tisztaságában fehérlő testeket, a Szent Lélekkel gazdag életteljességet méltán tartotta templomnak. A templom is Isten­nek szentelt sátor. Ilyen az em­ber porsátora is, ha benne többé nem az ó­ember él, hanem él ben­ne Jézus Szent Lélekkel egyez­ségben. A lerontott templom romjaiból felépített templom szabadság­he­lye. Benne — ha csakugyan tem­plom — az Istennek lelke él. — Ahol pedig az „Urnák lelke, ott a szabadság“. Isten képére és ha­sonlatosságára teremtett ember, ha minden máskor elfelejtené is: húsvétkor az első Isten igazsá­gának a szív közepébe éles tér­ként behatoló jelentőségével érez­ze meg, hogy „szabadságra van­­ teremtve“, szabadságra van elhí­­­­va. A legnagyobb szabadítás az­­ élet győzelme volt a halál felett. ■ A szabadság világprogramjának­­ győzelmi himnusza az angyal méltatlankodó kérdése: „mit ke­resitek a holtak közt az élőt?“ . Az Isten számára felépített templomban nem l­akozhatik szol­gaság. Mert a szolgaság mag­­szentségtelenít minden templo­mot, mert a szolgaság istenká­romlás. A szolgaság, vagy a ma­gunk kezéből való kivesztegetése, vagy a mások kezéből kiragadá­sa annak az ajándéknak, amely­­lyel Isten a maga képét és­­ha­sonlatosságát adta reánk. Az Is­ten lényegében alkotó vonás a szabadság. Ezzel az isteni tulaj­donsággal felruházva tette az em­bert különbbé az állatoknál. Ez­zel tette felelőssé cselekedeteiért, ezzel tette lehetővé, hogy közvet­lenül járuljon Isten színe elé. Az ember számadásában a jutalom és büntetés szabadságtörtvénye alapján indokolt. Aki az emberben, az ember egyéni életében, közszolgálatá­ban, a társadalomban, az állam­ban megköti és megöli a szabad­­­ság lelkét, az az Isten ellen emel­te fel szentségtörő kezét s azt­­ megítéli, megveri az Isten, hogy­­ valamiképen ne láttassák ő elle­ne sikeresen tusakodni. A sza­badság lelkének megoldása, az­­ élet szentsége elleni merénylet s a Heródesek akármilyen farizeiz­­mus szövevényével veszik magu­kat körü­l; véres kezük átka meg­tetszik az­ elnyomorodott életen. A világ mostani élete egy nagy leromlott templom, amelynek romjain az „uj igazságok“ mámo­ra tombol. — Emez igazságok Akánjai trónra ülnek s imádtat­­ják magukat a „nem embernek szava ez“ heródesi dicsőitésekkel. Az örök igazságok kincses háza azonban megmarad a fellegek fö­lött. A kincses házban örök fénnyel­­ragyog a legmélyebb tü­zű diadém: a szabadság lelke, a szabadság törvénye, az isteni lé­nyeg alkatrésze, az emberi méltó­ság tartalma, minden szépnek, jó­nak, tökéletesnek ígérete­s jövő valósága. A fellegek feletti kin­cses ház vetülete itt a földön a felépített templom, amelynek épí­tésével nem hiába fáradozunk mi, az építők, mert velünk együtt „az Úr építi a házat“. AMI MA TÖRTÉNIK... "Az események tomboló rohaná­sában egy esztendő bizonyos mértékig már történelmi távla­tot ad. Ami esztendővel ezelőtt új volt és friss, ma már a rég­múlt nehéz ködébe temetkezik. Így van ez az élet minden vonat­kozásában. A kis mindennapi kenyér kérdésében épúgy, mint a nagy politika súlyos problémái­ban. A demokrácia lobogó fényé­ben és káprázatos ígéreteiben kö­szöntöttük a tegnapot és virrada­tának világosságában indultunk uj csapásokon keresni feltáma­dásunkat. A demokrácia álmai széjjelfoszlottak uj jelszavak, uj ígéretek ködében. Ma a diktatúra saját külön demokráciája biztat, a szabadság, az egyenlőség, test­vériség emberi eszményeit por fedi. A vádl­ottak padjára ültet­ték a liberalizmus nagy eszmé­nyeit, amelyek még emlékeze­tünkben elevenen élő időkben naggyá, nemessé, boldoggá tud­tak tenni nemzeteket, népeket, vi­lágokat. Meghalt-e már a­ libera­lizmus? És mi következik utána? Visszatérés az idők fejlődésével lépést tartó bölcs konzervativiz­mushoz? Rohanás az egyik vagy másik színben szereplő dikta­túra felé? A lelkek felszabadulá­sa a túlzásba nem menő naciona­­lizmus jelszavával, vagy a sza­badságuktól megfosztott lelkek bilincsbe verése a diktatúra sötét, nehéz szellemében? Mert az ob­jektív kritika megállapíthatja, hogy amivel a tömegek bőrére kísérleteznek, egy sem jobb és hasznosabb a halálraítélt libera­lizmusnál.* A Reggeli Hírlap éppen egy esztendeje van új tulajdonosok kezében. És ezalatt az esztendő alatt szembe kellett nézni min­den próbával és minden kisértés­sel. Egyik oldalon a gazdasági válság nehéz szorítása, másik ol­dalon meghajlás a könnyű lehe­tőségek előtt. Mindm­ára lelki válságokat hoz, mert minden órában felmerül a próba, folyto­nos, szüntelen kemény harc nyílt és orvtámadások ellen, vagy le­aratni a megadás babérjait és azokon pihenni, kiszakadva ab­ból a lelki közösségből, amelyet vállaltunk, mikor a Reggeli Hír­lapot minden önző érdek félre­­tolásával, a dolgozó, küzdelmes életű kispolgárság szolgálatába állítottuk. Azzal köszöntöttünk be: új zászlót tűztünk a régi ház­ra. Az új zászlóra írott program csak annyi volt: munkálni a ma­gyar lelkeket, hogy megedződve vegyék fel a harcot életünk meg­javításáért, sorsunk könnyebbü­léséért, nemzeti feltámadásunk­ért. Ezt a zászlót, amely alá es­küdtünk, nem engedjük ezután sem kicsavarni a kezünkből. Nincs párt, akármilyen hangza­tos és zengzetes legyen a címe, amely ezt a lapot a dolgozó pol­gárság érdekei, tehát a közérdek ellenére odavigye, ahol csak elv­­feladással, meggyőződésünk meg­tagadásával dolgozhatnánk. ♦ A mi erőnk, a mi erős várunk a lap függetlensége, amely nem pártpolitikai napi igényekhez mé­ri az igazságot, hanem a közérdek kötelező szolgálatának parancsai­hoz. És mert csak a­ közönséget szolgáljuk, segítséget is csak a közönségtől várunk. Minden lap­példány, amelynek olvasója■ van, fegyver a kezünkben a demokrá­ciáért, a szabadelvű eszmények nemes és tiszta hagyományaiért, a szabadságért való harcunkban. És hogy ezt a keservesen nehéz esztendőt példányszámban meg­gyarapodva harcolhattuk végig, ez a közönség üzenete, mely szá­munkra ezen a vonalon a további lelkes, áldozatos munkát paran­csolja. ♦ A következő idők program­ja a Reggeli Hírlap számára tovább­ra is nyílt, egyenes és világosi szolgálni a dolgozó polgárságot, hogy erőssé, teljessé tegyük a re­vízióért való küzdelemben, ápol­ni a társadalom békességét, az osztályok, polgárok és munkások közti harmóniát, követelni az al­kotó munka megindítását, meg­szüntetni minden felekezeti és hamis faji elméletek alapján va­ló gyűlöletkeltést, útjába állami minden politikai cselvetésnek, amely idegen hamis jelszavak mérgével akarja elkábítani és magához csábítani a lelkeket. Ál­lunk ezután is a k­ártán, akik­ dolgozni fogunk mindenkor azokért az igazi nemzeti érdekek­ért, amelyeket mindenki csak úgy szolgálhat teljességgel, ha elismeri a polgárság jogát az élethez, a munkához, a szabad­sághoz, mert csak szabad­ságában büszke és önérzetes népre épülhet egészséges, erköl­csös, szilárd állami élet. Könnyű eltévedni az ingovány­ban, ahová az idegeket tépő vál­ságban csillogó köntösökbe bur­kolt jelszavak lidércfénye csalo­gat. Álmok, színes ábrándok hív­ják a tömegeket új politikai jel­szavak zászlói alá. Soha még annyira nem volt szükség, mint most, hogy könyörtelen önfegye­lemmel, a legridegebb realitás­sal álljon a jószándék az őrhe­lyen. Fehér Ödön.

Next