Felsőmagyarországi Reggeli Hirlap, 1941. június (50. évfolyam, 124-146. szám)

1941-06-01 / 124. szám

E. évfolyam, 124. szám Vas­árnap, 1941 június 1 FELSŐMAGYARORSZÁGI R­eggeli Hírlap politikai napilap ■BMBBBMM—­ Szerkesztés Éö és hivnonivalo­: f­ő­s­zer­kesz­tő: ZSEDÉNYI BÉLA Telefonszám 1S~­t Miskolc, Széch­enyi­ utca 4. szám , Hladdimalal 19-12 EU fizetési dr­áta nőnapra 160 p felelős szerkesztő: DEMETER GÉZA Postatakarékpénztári csekkszámla 35.38 ­ ma is 110 Széchenyi István urat írta: dr. Ssemeny Boldizsár báró 1941-ben ünnepli a megnagyob­bodott nemzet a legnagyobb ma­gyar, a leghívebb magyar születésé­nek 150 éves évfordulóját. Ebből az alkalomból megemlékezvén Róla, felidézzük nagy szellemét, hogy út­mutatást kapjunk és erőt merítsünk ahhoz, hogy nemzeti létünk egyik legválságosabb és legsúlyosabb idő­szakában mit kell tennünk, vagy mit nem kell tennünk, hogy cselek­­véseinkkel hozzájáruljunk Hazánk felvirágoztatásához. Széchenyi István gróf feltűnése óta három nemzedék váltotta fel egymást és több mint 100 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy törek­véseit megértsék, eszméit őszintén kövessék és valóraváltásukról gon­doskodjanak. Eszméit ma is újaknak, megvaló­­sítandóknak és kívánatosaknak tart­ják s tartjuk mindnyájan. A történelem nem ism­élődik meg­­, szokták mondani. Ez igaz lehet. De ha összehasonlítjuk mégis a mai Magyarországot a Széchenyi kora­beli országgal, arra a megállapítás­ra kell jutnunk, hogy ijesztő hason­latosság lelhető fel a két kor kö­zött. Ma is,­­ akkor is, válaszúton állt a nemzet. Szociális feszültség, nemzetiségi kérdés ma is, — akkor is időszerű kérdések voltak. Hogy Széchenyi szavaival éljek, Magyarország akkor is Nagy Parlag volt, — s ma is az. Az erkölcsi fel­­emelkedés szükségessége akkor is fennállt, — ma is fennáll. Minde­­nekfelett erkölcsi és társadalmi tisz­taság volt Széchenyi programmja. S milyen szükséges programm ez ma is. A magyar parlagból magyar Erényt kívánt kialakítani. A nemzet lelkét akarta átgyűrni és a magyar fajban szunnyadó értékeket óhajtotta fel­­han, aki ezt ma ne akarná? A magyarság ősi hibái és bűnei is ugyanazok ma, mint akkor vol­tak, amikor ellenük Széchenyi tel­jes erejével küzdött. Szerinte „ná­lunk minden, még a politika is, jobbatlan szeretet és gyűlölet, a szimpátia és antipátia legtúlságo­sabb határai közt ingadoz.“ A nagy nemzeti egységért küzdött ő is, — és küzd ma is minden ha­záját szerető és azt féltő magyar. Széchenyi öntötte elsőnek sza­vakba a magyar világnézetet. Lé­nyegünket abban látva, hogy ma­gyarok, keresztények, s európaiak vagyunk, írásaival és tetteivel küz­dött a magyarságért, a magyar nem­zetiségért. Erkölcsileg és anyagilag akarta felemelni népünket. Mennél több lelkileg független magyart akart a hazában látni. Szerinte csak a lelkileg erős nemzet tudja a nem­zet becsületét, függetlenségét és nagyságát megőrizni és fejleszteni. Nagyszerű és időszerű gondolatok ezek. Ránk nézve a magyar világné­zet követése parancs kell legyen. Parancs, amely mindnyájunk életé­ben fegyelmet, áldozatot, köteles­ségtudást követel. A ma magyarjának kötelessége követni a legnagyobb magyar el­veit és tanait. Alig van sorskér­dé­­sünk, amelyre ne adott volna helyes útmutatást. Amint már fentebb említettem, nagy hasonlatosság vehető észre a mi korunk és Széchenyi kora kö­zött. Széchenyit kora nem értette meg,­­ a vezető réteg forradalmár­nak tartotta. Az események is fel­borították Széchenyi számításait. A nemzeti forradalom félretette a kon­zervatív módszereket. Helyesen ál­lapítja meg ugyanis Szekfű Gyula, hogy Széchenyi politikai módszere: konzervatív reform­rendszer. Se nem liberális, de nem is egészen konzervatív. Konzervatív tulajdon­képen csak a módszer volt, ahogyan reformjait el akarta fogadtatni és ahogyan azokat végre akarta hajta­ni. A lassuló­ történelmi fejlődést, a lépcsőzetes emelkedést kívánta. Kossuth liberális reformelvei dia­dalmaskodtak ugyan, de célhoz nem vezettek, és Széchenyi is elbukott gondolataival együtt. Széchenyi ideje úgy látszik, csak most jött el. A nemzetben ma már megvannak a lelki beállítottságok ahhoz, hogy reformjait elfogadjuk és meg is valósítsuk. Vigyáznunk kell azonban, nehogy a múltnak a hibáiba és bűneibe essünk s nehogy ismét 100 évvel vessük vissza nem­zetünket. Széchenyi reformjait vég­re kell hajtanunk szellemének meg­felelően. Válasszuk a járható ma­gyar utat és ne ringassuk magunkat túlontúl szép álmokban. Ne bocsájt­­kozzunk kalandokba, mert akkor méltatlanok vagyunk az Ő nagy szelleméhez. Sokan vannak, ma Hazánkban, akik szeretnek Széchenyire hivat­kozni. Mintaképül állítják oda őit, maguk elé, de elfelejtik, vagy nem akarják tudomásul venni­ azt, hogy Széchenyi reformer igenis volt, de nem volt forradalmár. Földbirtokpolitikai élásblan fő szem­pontja az volt, hogy a föld magyar kézen maradjon. Külterjes gazdál­kodás helyett a belterjes gazdálko­dás szükségességét hangoztatta. Szerinte a jól elrendezett munkát kell előtérbe állítani. Meg akarja re­formálni a tőke és hitelgazdálkodást is, mert ahogyan a Hitelben írja, „a magyar birtokos osztály szegé­nyebb, mint birtokához képest len­nie kellene.“ Minden munkáját a társulási eszme hatja át. Az érték­termelés modern alapjait ő veti meg Hazánkban. Nem hanyagolja el az értékesítés kérdését sem. Közleke­déspolitikai reformjai is mind fenti célok előmozdítását szolgálják. Széchenyi korát messze megelőző szellemével irányt adott a magyar­ságnak, szelleme mentes minden egyéni érdektől és csak a Haza ön­zetlen szeretete hatja át. Fel akarta rázni a nemzetet és ostorozza év­százados bűneit. Átlátja, hogy haladás, kultúra és nemzeti egység csak gazdag orszá­gokban lehetséges. Ezért a magyar nemzetiség anyagi felemelésére tö­rekedett elsősorban. A Pesti por és sár c. munkájában írja: „Ki az al­földi róna és mocsárság közt tökéle­tesen kielégítve érzi magát, viszont nem törekszik legkisebb színekkel ruházni fel tájékát, annak ereiben lehetetlen, hogy néhány száztuli daru, farkas, vagy kacsavér ne­ lap­pangjon.“ Széchenyi tragikuma az volt, hogy kartársai félreértették és idea­­listának tartották legjobb esetben is. Pedig hol tartana ma nemze­tünk, ha reformjait megvalósították volna. Más célok szolgálatába állít­hatnék ma minden erőnket és nem kellene szociális feszültségről, sept nemzetiségi kérdésről beszélnünk. Befelé erősek és gazdagok lennénk. A leghívebb magyar fajtánk fennmaradásáért küzdött a legerő­sebben. Nemcsak számbelileg akar­ta fajunkat emelni, de minőségileg is. Anyagi jóléthez akarta juttatni elsősorban az alföldi magyarságot. Ezt a célt szolgálta a Tiszaszabályo­­zás keresztülvitele is. Ezért mondja az „Eszmetöredékekben“, hogy a „Ti­­sza-völgy a magyarok bölcsője, mely ha elpusztul, a Dunántúl is és egyéb magyarság a nemzetiség dolgában csak hervadozni és korai halálra fog jutni.“ Nemzetiség fogalma alatt nem a mai értelemben vett kisebb­ség fogalmát értette. Szerinte a ma­gyar műveltség és a magyar nemze­tiség az erkölcsnek és erénynek ma­gyaros, magyar faji, nyelvi, történe­ti sajátságoktól megszabott formá­ja. Magyarosítani akart, de a ma­gyarokat kívánta a nemzetiség ki­művelése által magyarosítani, mint azt igen találóan Szekfű Gyula írja. Az ország nem magyarajkú lakó-, sajt,nem kívánta erőszakkal magyar­­vá tenni, mert aggasztotta az a vált­ható visszahatás, amely a magya­rosítás ilyenféle fajára „felhősza­kadásként“ következend. A Kelet Népe c. művében is foglalkozik töb­bek között fenti kérdéssel. Szerinte a nem magyar ajkú lakosok tartsák meg a családi élet körében saját anyanyelvüket s „várjunk valamit az időtől is, és mindenek fölött — s ez a józan taktika, — vigyük ho­­nunkbeli más népekkel! súrlódáson hat oly mezőre, hol mi vagyunk az erősebbek s ők a felette gyengék, t. i. az alkotmányb­a. Vagy más sza­vakkal: vegyük be őket alkotmá­színtere egy előretolt katonai álla­­nyunkba, hogy ők ismét bevegyenek minket, t. i. a magyarságot ma­gukba.“ Széchenyi a beolvasztási po­­litikának sem híve. A magyar biro­dalmi eszmét képviseli, amidőn az öntudatra ébredő nemzetiségekkel szemben világos és félreérthetetlen szavakkal fejezi ki a helyes magyar álláspontot, mondván „....az elle­nünk való ügyetek rossz... mily ked­vező körülmények közt vagytok ho­nunknak nem magyar lakosai..., csak m­i képezhetjük Magyarország­nak azt a középítő pontját, mely kö­rül mi egyesülhettek.“ Ma sem mondhatnánk többet és őszintébbet ennél. A legnagyobb és leghívebb ma­gyar nagy államférfi volt, aki­­ a nemzet életében nemcsak a jelent szolgálta, hanem a jövőre is mara­dandót alkotott. Fajtánk hibáinak és bűneinek váltságdíja Széchenyi mártíriuma! Templomainkban a „Jövel Szent­lélek Úristen, töltsd be szíveinket épen“ kezdetű dicséret dallamai szállnak az ég felé. Töltsön el bennünket a Pünkösd ünnepének ihlete, és zárjuk ma­gunkba a leghívebb magyar taní­tásait is. Vegyünk példát Róla, aki önfeláldozással hittel, szeretettel és lemondással dolgozott a magyar faj boldogulásáért és a magyar ügyért. Kövessük őt, hogy felépíthessük végre egyesült erőkkel a Széchenyi szellemű Nagy Magyarországot! Ára 8 fillér

Next