Modellezés, 1960 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1960-01-01 / 1. szám

JH&delLetLéi A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG LAPJA H.+*****­, |ANU*@­I t. uin MODELLEZÉS A címképen: A modell-kiál­lításon sok ezren nézték vé­gig a rádióirányítású hajók bemutatóit * A tartalomból: A szerkesztőség postája 50 éves a magyar mo­dellezés Hírek Tanácsok kezdők A/1-es modelljeinek építésé­hez ötletek — műhelyfogá­sok Az 1959. évi országos pontverseny Példa ... Magyar nemzeti repülő­­modell rekordok M—11 Gitta Elektromos Grand Prix Világ és nemzetközi re­kordok Sóki Pál, Budapest. Ez­úton köszönjük meg, hogy az ígért vitorlás modemn­­tervrajzot rendelkezésünkre bocsátotta. Kérjük, marad­jon munkatársaink sorá­ban. Gyuris István: Újszent­­iván. A Queen Mary-ról a közölteknél használhatóbb rajzot sajnos nem tudunk rendelkezésre bocsátani. A terv alapján azonban a főbb részek elkészíthetők. Ha 1 : 150 méretarányban akarja a modellt megépí­teni, akkor a lapban levő bordarajzot a kétszeresére kell nagyítani. Az oldalné­zeten leolvashatók a borda­­számok. A rajzon 0,55 mm felel meg, a valóság 1 mé­terének. A bordaosztást a rajz alap­ján kell megállapí­tani, mivel a bordatávok v­áltozna­k. A kb 2 m hosszú­ modellnél is elég a közölt 18 építési borda. A hajó­test így pontosan meg­építhető. A bordtartaszon közölt „A” fedélzet felett a fő fedélzet, (main deck) a séta, a napozó, a sportfe­délzet,­­majd a parancsnoki híd és a kormányállás he­lyezkedik el. őri Mihály, Győr. A vízibusz közölt borda na­jza jó. Azt gondoljuk azonban, hogy ön vétett valami hi­bát. Ez a munka ugyanis bizonyos gyakorlatot kíván meg. Mivel a vízibusz fe­délzete hosszirányban sem egyenes alkotójú, fontos, hogy alapvonalul a szer­szerkesztési vízvonalat, a CWL-t vegye fel, a fedélzet és a gerincvonal pont­jait a bordarajzról, bordánként innen mérje fel, ill. le. A bordaosztás, amelyről ír, jó. Fehértói István, Buda­pest. A modellező kiállítá­son látott légmotor ma már nem használatos. A lég­­motoros modellel még apáink szórakoztak. Az ő idejükben e hajtómű jelen­tette a fejlődés legmaga­sabb fokát. Természetesen ma már teljesen elavult és csak muzeális értéke van, mert a szolgáltatott te­ljesít­­ménye csekély és szerke­zeti súlya a hozzátartozó légtartály miatt nagy. Bontó Pál, Budapest. Sza­lma középrészes, lemez­­lapátos légcsavart egyre kevesebbet építenek mo­dellezőink. Az igaz, hogy e légcsavar­­beállítása köny­nyebb, de hatásfoka ki­sebb, mint a modern ke­retlégcsavaroknak. Meg­felelő sablon segítségével a keret­légcsavar elkészítése nem boszorkányság. Sólyom Jenő, Győr. Meg­felelő modellm­otor telj­esít­­ménymérő berendezéssel e pillanatban hazánkban csak a MOKI rendelkezik. A Model­lkísérleti Intézetben néhány forgalomban levő m­od­ellmotornak már fel­vették a nyo­matéki és tel­jesítménygörbéit. Egy ké­sőbbi számunkban majd közlünk ismertetést ezek­ről. Kecskeméti László, hdgy: Kiskunfélegyháza. A mo­dellezés terén­­is — hason­lóan a divathoz — vannak olyan irányzatok, amelyek időnként nagy népszerű­ségnek örvendenek, majd lassan a feledés homályába merülnek. Ilyen a rendkí­vül karcsú szárny is, ame­lyet az elmúlt 20 év alatt gyakran láttunk szerepelni hazai és külföldi versenye­ken egyaránt. Ezt már sokan megpróbálták és sokan rájöttek arra, hogy a nagy teljesítmény eléré­sének nem ez az egyedüli és feltétlen üdvözítő útja. (Ha így lenne, akkor a nyír­egyházi modellezők nem­csak egy mintapéldányt őriznének emlékként.) Most, hogy ez az irányzat ismét kezd tért hódítani, megírtuk lapunkban. Nem volt szán­dékunkban cikkünkkel sen­kit sem népszerűsíteni, leg­főképpen pedig a nyíregy­házi modellezők érdemeit nem a­karjuk kisebbíteni. Bece József, Cegléd. A Csamió 50 modellmotorhoz felhasználhat bármely ön­­gyulladásos motorhoz al­kalmazott üzemanyagot. Jól bevált a 40% éter, 30% ricinusolaj és 30% petró­leum összetételű keverék. * A „MODELLEZÉS” szer­kesztősége értesíti a model­lező­ köröket, hogy ez évben is bővíteni kívánja tudó­sító táborát. A lapnak min­den modellezőkörből lehet egy tudósítója, aki a kör életéről és munkájáról le­vélben beszámol. Aki rendszeresen végzi e fon­tos munkát, nevével és cí­mével ellátott 6X6 cm-es igazolványképét beküldheti közlés végett a szerkesztő­ségbe. 2

Next