Modellezés, 1961 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1961-01-01 / 1. szám
Sztaniszlaw Gorski lengyel modellező, prototípusként elkészített egy 12 cm-es bolygódugattyús, ún. Wankel motort. A kifogástalanul működő motor igen kis terjedelmű és súlyú. 10 000/perc fordulatszám mellett 1,5 Le-s teljesítményt ad le. Múlt év október 2-án Lienz-ben (Kelettirol, Ausztria) a távirányításos modellek részére Dolomit-kupa elnevezéssel versenyt tartottak, melyen osztrák és német modellezők vettek részt. A verseny keretében az egyik lienzi modellező „Nike” rakétamodellel is bemutatót tartott. Eredmények a következők voltak: egycsatornás motoros modellek: 1. Prettner (Klagenfurt) 502 pont, 2. Blauharn (München) 471 p., 3. Martin (Lienz) 422 p. Egycsatornás vitorlázó modellek: 1. Dettelbacher (Klagenfurt) 550 pont, 2. Kainz (Klagenfurt) 529 p., 3. Brand (München) 477 p. Csapatversenyben a müncheni „Helmut Kermess” modellező klub győzött, második helyre a klagenfurti klub került. Szeptemberben tartották Hollandiában, nébét repülőterén a már hagyományos nemzetközi csupaszárnú modellversenyt, bár ez alkalommal csak a holland és német modellezők indultak. A nagy kiterjedésű, de igen rossz terepen 4,8 m-es lökéses szeles idő uralkodott. A csupaszárny vitorlázó kategóriában 1. Osborne (Hollandia) 483 mp, 1. Zwilling (Németország) 450 mp, 3. Flks (Hollandia) 366 mp. Motoros csupaszárny 1. Langfeldt (Németország) 444 mp, 2. Wehmahr (Németország) 423 mp. Gumimotoros csupaszárny 1. Schenk (Németország) 431 mp. Az Újzéland-i Jan Barker rádióirányítású vitorlázómodelljével új időtartam-világrekordot állított fel 9 óra 4 perccel. A modellt a Wellingtontól 5 km-re levő Paraparaumu hegyről indította, reggel 6 óra 31 perckor és 15 óra 35 perckor szállt le. A modellt az ismert újzélandi modellező Frank Berhwaite tervezte. Barker két éve készült erre a rekordra és eredeti terve a 12 óra időtartam elérése volt. A hegy kb. 120 m magas és másfél km-re volt a tengertől. A rekord felállítása október 9-én sikerült. November 9-én rekordkísérleten az olasz Ugo Rossi lökhajtásos repülőmodelljével 11,9 mp alatt repülte végig az 1 km-es mérőtávot, mely megfelel 302,53 km/ó sebességnek. Ezzel Rossi túlhaladta a szovjet Ivanikov 1958- ban, Brüsszelben felállított világrekordját. Mindkét világrekordot beterjesztették az FAI-hoz elfogadás végett. Múlt év szeptember 25-én zárttéri modellversenyt tartottak Angliában a Royal Air Force Cardingtoni hangárjában. A versenyen fantasztikus eredmények születtek és az 1956. évi mechanikus motoros világbajnok, Ron Draper volt a második európai modellező, aki a félórás időtartamot túlrepülte és egyben ismét visszahódította Anglia számára a legjobb európai zárttéri csúcseredmény dicsőségét. Eredmények a következők: zárttéri modellek mikrofilm-bevonattal: 1. Ron Draper (Coventry) 32 perc 02 mp, 2. Phil Read (Birmingham) 28 p 04 mp, 3. Raymond Monks (Birmingham) 27 perc 42 mp. Zárttéri modellek papírbevonattal: 1. Ray Monks 16 p 16 mp, 2. R. Parham 13 p 01 mp, 3. I. O’Donnell 12 p 29 mp. Siklómodellek dobással indítva: 1. M. A. Turner 57,4 mp, 2. D. Greaves 55 mp, 3. H. O’Donnell 55 mp. A zárttéri világbajnokságot 1961. augusztusában ugyancsak a Cardington-i hangárban tervezi az S. M. A. E., az angol modellező szervezet. Az USA-ban a zárttéri modelleknél lényegesen több kategóriát tartanak nyilván, mint hazánkban. A különböző felületű, bevonatú stb. modellek eredményeit is külön csoportban tartják nyilván. Képeinken Ive Bilgil zárttörzsű modelljének startja és Brien Hawkins papírbevonatú modellje látható a nemzeti bajnokságokon