Modellezés, 1961 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1961-01-01 / 1. szám

Sztaniszlaw Gorski lengyel modellező, pro­totípusként elkészített egy 12 cm­-es bolygó­­dugattyús, ún. Wankel motort. A kifogásta­lanul működő motor igen kis terjedelmű és súlyú. 10 000/perc fordulatszám mellett 1,5 Le-s teljesítményt ad le. Múlt év október 2-án Lienz-ben (Kelet­­tirol, Ausztria) a távirányításos modellek részére Dolomit-kupa elnevezéssel versenyt tartottak, melyen osztrák és német modelle­zők vettek részt. A verseny keretében az egyik lienzi modellező „Nike” rakétamodel­­lel is bemutatót tartott. Eredmények a kö­vetkezők voltak: egycsatornás motoros mo­dellek: 1. Prettner (Klagenfurt) 502 pont, 2. Blauharn (München) 471 p., 3. Martin (Lienz) 422 p. Egycsatornás vitorlázó modellek: 1. Dettelbacher (Klagenfurt) 550 pont, 2. Kainz (Klagenfurt) 529 p., 3. Brand (München) 477 p. Csapatversenyben a müncheni „Helmut Kermess” modellező klub győzött, második helyre a klagenfurti klub került. Szeptemberben tartották Hollandiában, néb­ét repülőterén a már hagyományos nem­zetközi csupaszárnú modellversenyt, bár ez alkalommal csak a holland és német mo­dellezők indultak. A nagy kiterjedésű, de igen rossz terepen 4,8 m-es lökéses szeles idő uralkodott. A csupaszárny vitorlázó ka­tegóriában 1. Osborne (Hollandia) 483 mp, 1. Zwilling (Németország) 450 mp, 3. Flks (Hol­landia) 366 mp. Motoros csupaszárny 1. Lang­­feldt (Németország) 444 mp, 2. Wehmahr­ (Németország) 423 mp. Gumimotoros csupa­­szárny 1. Schenk (Németország) 431 mp. Az Újzéland-i Jan Barker rádióirányítású vitorlázómodelljével új időtartam-világrekor­dot állított fel 9 óra 4 perccel. A modellt a Wellington­tól 5 km-re levő Paraparaumu hegyről indította, reggel 6 óra 31 perckor és 15 óra 35 perckor szállt le. A modellt az is­mert újzélandi modellező Frank Berhwaite tervezte. Barker két éve készült erre a re­kordra és eredeti terve a 12 ó­ra időtartam elérése volt. A hegy kb. 120 m magas és másfél km-re volt a tengertől. A rekord fel­állítása október 9-én sikerült. November 9-én rekordkísérleten az olasz Ugo Rossi lökhajtásos repülőmodelljével 11,9 mp alatt repülte végig az 1 km-es mérőtávot, mely megfelel 302,53 km/ó sebességnek. Ez­zel Rossi túlhaladta a szovjet Ivanikov 1958- ban, Brüsszelben felállított világrekordját. Mindkét világrekordot beterjesztették az FAI-hoz elfogadás végett. Múlt év szeptember 25-én zárttéri modell­versenyt tartottak Angliában a Royal Air Force Cardingtoni hangárjában. A versenyen fantasztikus eredmények születtek és az 1956. évi mechanikus motoros világbajnok, Ron Draper volt a második európai modellező, aki a félórás időtartamot túlrepülte és egy­ben ismét visszahódította Anglia számára a legjobb európai zárttéri csúcseredmény di­csőségét. Eredmények a következők: zárt­­téri modellek mikrofilm-bevonattal: 1. Ron Draper (Coventry) 32 perc 02 mp, 2. Phil Read (Birmingham) 28 p 04 mp, 3. Raymond Monks (Birmingham) 27 perc 42 mp. Zárttéri modellek papírbevonattal: 1. Ray Monks 16 p 16 mp, 2. R. Parham 13 p 01 mp, 3. I. O’Donnell 12 p 29 mp. Siklómodellek do­bással indítva: 1. M. A. Turner 57,4 mp, 2. D. Greaves 55 mp, 3. H. O’Donnell 55 mp. A zárttéri világbajnokságot 1961. augusztusában ugyancsak a Cardington-i hangárban tervezi az S. M. A. E., az angol modellező szerve­zet. Az USA-ban a zárttéri modelleknél lényege­sen több kategóriát tartanak nyilván, mint hazánkban. A különböző felületű, bevonatú stb. modellek eredményeit is külön csoport­ban tartják nyilván. Képeinken Ive Bilgil zárttörzsű modelljének startja és Brien Hawkins papírbevonatú modellje látható a nemzeti bajnokságokon

Next