Modellezés, 1962 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1962-01-01 / 1. szám

Loopingtól a teljes AMA műsorig A műrepülő modellezés igen sok gyakorlást és nagy kitar­tást kíván kedvelőitől. A mo­dell megépítése nem okoz gon­dot, a sima körberepítés is könnyen elsajátítható. Nehéz­séget a kötelező műveletek (fi­gurák) pontos és hibamentes végrehajtása okozza, amelyet az egyik versenyző könnyeb­ben, kevesebb géptöréssel, a másik sok kudarc elszenvedése árán képes csak elsajátítani. Ez az egyik oka, hogy ez a szép és látványos kategória nem hódít olyan tömeget, mint például a többi motoros szám. A fejlődés azonban követeli, hogy a műrepülést ne­­kezeljük m­ostoha gyermekként. Első­sorban, mert a világbajnoki számok közé tartozik, tehát a nemzetközi szintet e kategóriá­ban is tartanunk kell. Ezt csak úgy biztosíthatjuk, ha nagy­számú versenyző képes magas szinten repíteni. Lényeges szempont az is, hogy éppen ezzel a kategóriával lehet szö­vetségünk és a modellezés nép­szerűsítéséért a legtöbbet ten­ni. Modellezőink ma szívesen látott közreműködői a honvé­delmi napok és különböző sportrendezvények műsorának. A modellezési osztály, de­cember 2­9-e között az Alagi Repülő Iskolában megrendezte a műrepülő modellezők tovább­képzését. Itt lehetővé vált, hogy a fővárosi és megyei ver­senyzők, szakirányítás mellett bővítsék elméleti és gyakorlati tudásukat, elsajátítsák a ma­gasabb színtű vezetési techni­kát. Az osztály felkérte dr. Egerváry Géza és Masznyik Gábor élversenyzőt, hogy gaz­dag tapasztalataik felhaszná­lásával nyújtsanak gyakorlati segítséget a tanfolyam sikeres levezetéséhez. A résztvevők magukkal hozták modelljeiket, az osztály biztosította az iskola zavartalan menetét és jól idő­zített a MOKI, az iskola meg­kezdése előtt elkészítették és kiosztották az új 6 cm3-es mű­repülő motorokat. Ezek közül többet „bevetettek” és elmond­hatjuk, hogy a motorok jól vizsgáztak. A szokatlanul eny­he időjárás is kedvezett a re­­pítésnek. Az elfogyasztott csaknem 100 liter üzemanyag — fejenként napi tizenöt start — nem puf­­fogott el hiába. A résztvevők zöme jól kihasználta a lehető­ségeket, nagymértékben meg­nőtt repítési készségük és biz­tonságuk. Többen rendkívüli fejlődésről tettek tanúbizonysá­got e néhány nap alatt. Érde­mes megemlíteni a Békés me­gyei Múlt Józsefet, aki az első napon még a loppingokkal ba­rátkozott, de a tanfolyam vé­gére már a teljes FAI műsort repülte. Kitűntek még szorgal­mukkal és előmenetelükkel Pap Jenő, Kovács Pál, Horváth István, Koltai János, hogy csak néhányat említsünk. Fejlődé­sük azért is figyelemreméltó, mert a kategórián belül még alig hallottunk róluk. A pestiek közül kitűnt Mol­nár József a Csepeli Csőgyár dolgozója, aki oktatója szerint is „jókezű versenyző” és a vizsgarepítésnél a legmagasabb pontszámot kapta. A tapasztal­tabb versenyzők közül Pályuta József neve kívánkozik még papírra, aki szorgalmas tanító­ja volt a fiataloknak. A napi gyakorlati repítések után a hallgatók tájékoztatást kaptak a modelltervezés leg­korszerűbb elveiről, amely a légcsavarkúptól a farokcsú­­szóig mindent felölelt. Közö­sen vitatták meg a műrepülő mutatványok helyes végrehaj­tását és pontozásukat. A záróünnepélyen a hallgatók köszönetüket fejezték ki az országos elnökségnek az iskola megrendezéséért és kérték, hogy a jövőben a tanfolyamot a többi kategóriára is terjesz­­szék ki. Beck Rezső a modellezési osztály vezetője a záróünnepé­lyen hangsúlyozta: " Az iskolán szerzett ta­pasztalatok nem jogosítanak fel senkit kiváltságokra. Elsősor­ban azokat segítjük, támogat­juk, akik azt szerénységük, példamutatásuk és a szövet­ségben végzett munkájuk alap­ján megérdemlik. Reméljük, az iskola hatását versenyeinken és a bemutatókon, mihamarabb tapasztalni fogjuk. V'\ - S itt) JÖJJ KÖZÉNK! A modellezés népszerűsége az elmúlt években jelentősen meg­nö­vekedett. Egy-egy bemutató vagy kiállítás után mindig szép szám­mal akadnak olyanok, akiket meg­fogott a modellezés varázsa és aktív tagjai szeretnének lenni a modellezők táborának. De sokan a bemutatókon látottak alapján sze­retnék tudni, érdemes-e a fiata­lokkal megismertetni a modelle­zőt, mi is valójában ennek a szép sportágnak a szerepe és jelentő­sége. A modellező körökben a mai élet fejlett technikai eszközei kö­zül a repülőgépekről, hajókról és autókról készülnek­­ modellek, amelyek egy alaptulajdonságban megegyeznek az élet valóságával: a repülőmodell repül, a hajómo­­dell úszik és az apró autómodell a „nagyokat” megszégyenítő gyor­sasággal száguld. Ezek az építő egyéni elképzelései alapján ké­szülnek. A tervezésnek és építés­nek ilyen szabadsága, az alkotás és a technikai ismeretek tudása utáni vágy, a szórakozás, a kikap­csolódás és a játék utáni vágy az, aminek a modellezés népszerűsé­gét köszönheti. Az építő a feladat kezdete előtt megismerkedik a munka elvégzé­séhez szükséges szerszámok hasz­nálatával. Majdnem minden mun­kaeszközre szüksége lesz. Sok új fogalommal, szakkifejezéssel is­merkedik meg s amikor már bir­tokában van az új ismereteknek, akkor kezdődik csak el a tényle­ges munka. Aki jó repülőmodellt akar épí­teni, annak ismernie kell az aero­dinamika alaptörvényeit. Megta­nulja, mi a profil, hogyan kell azt megszerkeszteni. Az aerodinami­kai tudást követi a matematikai, fizikai és ábrázoló geometriai is­meret. Aki sebességi repülőmo­­dellt épít, annak ismernie kell a kétütemű robbanómotor szerkeze­tét, működési elvét, ugyanakkor olyan légcsavart kell szerkeszte­nie, amely a legjobban kihasznál­ja a motor teljesítményét. A mo­tor legmegfelelőbb üzemanyagá­nak kutatása közben felelevened­nek a kémiai ismeretek is. Az autómodell építőjének legfon­tosabb feladata, a minél nagyobb sebesség elérése. Tehát célszerű karosszériát kell építeni, minél ki­sebb légellenállással. Tanulmá­nyozni kell a fizikának azt a ré­szét, amely a centrifugális erő kérdéseit tárgyalja, mert a körpá­lyán rohanó autómodelleknél igen nagy centrifugális erő lép fel, amely sok problémát okoz. A hajómodellező jól megtanulja sok mindennel együtt Archimédesz törvényét is, a múlt és a jelen ha­jóinak történetét, építésüket, a meghajtó motor, vagy a vitorlázat célszerű elkészítését. Érdeke-e a társadalomnak a modellezők táborának növekedése? A válasz csak igen lehet, mert a szocialista társadalom alapja mun­ka. A kapitalista társadalomban is népszerű a modellezés, a kizsák­­mányolók a modellezés jelentősé­gét elismerve nyíltan támogatják azt, saját rendszerük érdekében. Angliában a királyi légierő után­pótlását elsősorban az általa pat­ronált repülőmodellezőkből nyeri. Modellező szaklapjaik öles betűk­kel ecsetelik a repülő, harckocsizó és a haditengerészeti élet szépsé­geit. Nálunk a társadalom egészének érdeke, hogy fiataljaink és min­den dolgozó műveit, technikailag képzett legyen. Államunk ennek érdekében igen komoly erőfeszí­téseket tesz és anyagi támogatás­sal megteremti a lehetőségét an­nak, hogy ifjúságunk a tanulással párhuzamosan, a politechnikai órákon ismerkedjék meg az alkotó munkával. A Magyar Honvédelmi Sportszövetség modellező klubjai és körei lelkiismeretesen foglal­koznak a modellező munkában résztvevő fiatalokkal, akik meg­szeretik a közösségi munkát, se­gítik egymást. Megtanulják ho­gyan örüljenek egymás munkájá­nak és eredményének. Megismerik az alkotás, a jól végzett munka semmihez sem hasonlítható örö­mét. A modellezési munka első része, amiről már szó volt, a fiatalok nagy tömegének bevonása a mo­dellezési munkába, az alapismere­tek megszerzése, majd a maga­sabb színvonalú modellezés meg­szerettetése. A másik részében szervezetten összefogják és irá­nyítják azokat, akik szabad ide­jüket rendszeres modellező mun­kával kívánják eltölteni, s a kü­lönböző szakkörökben mint aktív modellező sportolók szerepelnek, mert a modellekkel évről évre ha­zai és nemzetközi versenyeket rendeznek. Hazánkban már 1909- ben versenyeztek repülőmodellek­­kel. Magyarország versenyzői az elmúlt években rendszeresen részt vettek a modellező világbaj­nokságon, ahol kiválóan szere­peltek. Repülőmodellezőink 50 éves múltjukkal és 1950 óta sorozatosan elért kiváló sporteredményeikkel, elméleti és gyakorlati munkájuk­kal világviszonylatban a legelsők közé tartoznak. A négy év óta szövetségünk ál­tal szervezetten összefogott hajó- és autómodellezők is szép nem­zetközi sikereket­­érnek el. isii­ben autómodellezőink két csapat elsőséget és hajósaink is csapat­bajnokságot nyertek. Jöjj közénk, mert a modellező munkában egyaránt megtalálha­tod az alkotás és a sportolás min­den örömét. Szeretettel várunk klubjainkba és köreinkbe. Légy te is egyike azoknak, akik újabb és újabb ragyogó sikerekkel szer­belt dicsőséget szeretett hazánk

Next