Modellezés, 1963 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1963-01-01 / 1. szám

MODELLEZÉS A MAGYAR HONVÉDELMI SPORTSZÖVETSÉG LAPJA Frigyes Ernő, a Kievi VB-n részt vevő magyar csapat tagja, Team­-Racing modelljével Bognár Kálmán, Budapest. A külföldi folyóiratban kö­zölt hangtompító berendezés felszerelését körrepülő modell motorjára, nem javasoljuk. A hangtompító ugyanis, jelenté­keny teljesítményt emészt fel. Így, alkalmazása csak olyan kategóriáknál célszerű, ahol a motorteljesítmény maximális igénybevételére nincs szükség. Jó szolgálatot tehet a hang­tompító berendezés az esetben, ha motorunkat otthon járat­juk, és környezetünket kímélni akarjuk a model­lmotor bántó­an magas zajától. Keleti Péter, Budapest. Az egybeépített zárttéri mo­dell keretlégcsavarokat, egyre inkább felváltják a középré­szes, főtartós keret­légcsavarok. A főtartós keretlégcsavar épí­tése és beállítása is sokkal egyszerűbb, és a fellépő igény­­bevételeknek is jobban ellen­áll. Balla lemezből készült zárttéri modell légcsavart ma már legfeljebb csak kezdő mo­dellezők építenek. Szűcs István, Budapest. Mint már egy előző szá­munkban is közöltük, tervrajz mellékletünkben főleg jól be­vált, repülőképes modellek raj­zait­­kívánjuk leközölni. Makett rovatunk olvasói, főleg az újabb modern géptípusok iránt érdeklődnek. Amennyiben a két világháború közötti géptí­pusok közlése iránt nagyobb érdeklődést tapasztalunk, úgy majd levélben kérni fogjuk se­gítségét. Keltai László, Budapest: örülünk, hogy az alapfokú modellező tanfolyamon jól si­került a modellek megépítése, és megszerették a modellezést. Reméljük, hogy jövőre már az úttörő modellversenyen is in­dulnak. Belogi Tibor, Szen­­­ely. A MICRON 35 motort Francia­­országban gyártják, lökettérfo­gata 5,93 cm­. Izzógyertyás, tengelyszívású motor, teljesít­ménye kb. 0,6 Le. Ára Francia­­országban 165 új iráni Horváth Károly, Debrecen. A szabadorrrepülő m­­odellek időzítésére alkalmas órrszerke­­zetet Japánban gyártják. Ikazai kereskedelmi forgalomban ,sem kapható. Seres József, Székesfehérvár. A kérdezett akkumulátor ka­pacitása, 6 amperória. A korai kimerülést, valószínűsét zárlat okozta. Az izzógyertya áram­felvétele kb. 2—2,5 amper. Ezt láttuk Csehszlovákiában Vladimir Karpov (Szovjetunió) 10 cm’-es modellje (126 km/ó) Jirl Battler rekorder légcsavarom modellje Ignat Ivanov 5 cm'-es modellje (111 km/ó) Egy szép tengeralattjáró modell: Jan Vessely (Csehszlovákia) Érdemes megfigyelni, Ivanov 5 cm'-es modelljének „papucsait” (felül) és alul, a 10 cm'-es modell csavarját Kurt Rauchfuss katamarán vitor­lás modellje (fektetve) (Fotó: Krassó)

Next