Modellezés, 1963 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1963-01-01 / 1. szám
A második helyezett Paolo Soave modellje kitűnt kiváló építésével. Emellett nagy ügyszeretetet, kitartást és ötletgazdagságot bizonyított. A szárny és a vízszintes vezérsík teljesen geodetikus rendszerben, egészen különleges módon van elkészítve. Ennek az építési rendszernek az előnyét különösebben nem kell bizonygatni, kedvező tulajdonságai ellenére — nagyfokú szilárdság és formatartás —, főként munkaigényessége miatt ezidáig nem hódított, csak szórványosan alkalmazzák. Soave a beépített szelvény alakhűsége, és a pontos, gyors elkészítése érdekében néhány ötletes segédberendezést konstruált, és ezek segítségével az építési időt jelentősen csökkentette. A modellen, mely külsőre is megnyerő, több újszerű megoldást találunk. Mint már az ismertetett modellek egy részénél a törzs, ez esetben is két különböző anyagból van. Az első rész 280 mm hosszúságban az Olaszországban honos cirmoló fából (a fenyőfa rokona) készült, két db-ból és a súlykamrák, valamint autókripsz helyének kivésése után lett összeragasztva. A hátsó rész 3 db 1,5 mm balsa lapból van kialakítva, háromszögletű fenyő hosszlécek felhasználásával. Az oldalkormány és az időzítő berendezés zsinórjai a törzs belsejében lettek elhelyezve, a be- és kivezetéseknél papírból készült csövecskékkel. A törzs felső részén a szárny vonalában kapott helyet a maximálisan 6 percig működtető „Graupner’’-féle autóknipsz, amellyel a vízszintes vezérsík felbillentésének idejét lehet szabályozni. Lényegében azt a szerepet tölti be, mint nálunk a gyújtózsinór. De miután működését a startzsinór leoldásával lehet szabályozni így alkalmazta Soave is, megvan az a nagy előnye, hogy a modellt tetszés szerinti ideig lehet vontatni, és a szerkezet pontos beállítása esetén nem fordulhat elő — mint a gyújtózsinórnál —, hogy a modell a kelleténél előbb beidőzítsen, vagy elrepüljön. A függőleges vezérsík keretanyaga 2 mm-es balsa, diagonál bordázattal, szimmetrikus profillal. Az oldalkormány kitérések 2 db M 1,6-os csavarral állíthatók. A kormány elbillenéséhez a szükséges erőt a tengely végén elhelyezett torziós rugó biztosítja, (egérfogó rendszer). A törzs végében a vízszintes vezérsík kilépő léce alatt M 4-es durál csavar van beépítve, mellyel az állásszög különbség állítható. A startkampó három állásba rögzíthető. A törzs mindkét oldalára a szárny csatlakozása helyén 3 mm-es réteges lemez van felragasztva. A bevonás előtt, a hátsó törzsrész élei Japán papír csíkokkal lettek megerősítve, majd az egész szerkezetet piros színű japán papírral borították. (Folyt. köv.)