Modellezés, 1963 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1963-01-01 / 1. szám

A második helyezett Paolo Soave modellje kitűnt kiváló építésével. Emellett nagy ügyszeretetet, kitar­tást és ötletgazdagságot bizonyított. A szárny és a vízszintes vezérsík teljesen geodetikus rendszerben, egészen különleges módon van el­készítve. Ennek az építési rend­szernek az előnyét különösebben nem kell bizonygatni, kedvező tu­lajdonságai ellenére — nagyfokú szilárdság és formatartás —, főként munkaigényessége miatt ezidáig nem hódított, csak szórványosan alkalmazzák. Soave a beépített szel­vény alakhűsége, és a pontos, gyors elkészítése érdekében néhány ötletes segédberendezést konstru­ált, és ezek segítségével az építési időt jelentősen csökkentette. A modellen, mely külsőre is meg­nyerő, több újszerű megoldást ta­lálunk. Mint már az ismertetett model­lek egy részénél a törzs, ez esetben is két különböző anyagból van. Az első rész 280 mm hosszúságban az Olaszországban honos cirmoló fá­ból (a fenyőfa rokona) készült, két db-ból és a súlykamrák, valamint autókripsz helyének kivésése után lett összeragasztva. A hátsó rész 3 db 1,5 mm balsa lapból van kiala­kítva, háromszögletű fenyő hossz­lécek felhasználásával. Az oldal­­kormány és az időzítő berendezés zsinórjai a törzs belsejében lettek elhelyezve, a be- és kivezetések­nél papírból készült csövecskékkel. A törzs felső részén a szárny vo­nalában kapott helyet a maximáli­san 6 percig működtető „Graup­­ner’’-féle autóknipsz, amellyel a vízszintes vezérsík felbillentésének idejét lehet szabályozni. Lényegé­ben azt a szerepet tölti be, mint nálunk a gyújtózsinór. De miután működését a startzsinór leoldásá­­val lehet szabályozni így alkalmaz­ta Soave is, megvan az a nagy előnye, hogy a modellt tetszés sze­rinti ideig lehet vontatni, és a szer­kezet pontos beállítása esetén nem fordulhat elő — mint a gyújtózsi­nórnál —, hogy a modell a kelle­ténél előbb beidőzítsen, vagy elre­püljön. A függőleges vezérsík keret­anyaga 2 mm-es balsa, diagonál bordázattal, szimmetrikus profil­lal. Az oldalkormány kitérések 2 db M 1,6-os csavarral állíthatók. A kormány elbillenéséhez a szükséges erőt a tengely végén elhelyezett torziós rugó biztosítja, (egérfogó rendszer). A törzs végében a víz­szintes vezérsík kilépő léce alatt M 4-es durál csavar van beépítve, mellyel az állásszög különbség ál­lítható. A startkampó három ál­lásba rögzíthető. A törzs mindkét oldalára a szárny csatlakozása he­lyén 3 mm-es réteges lemez van felragasztva. A bevonás előtt, a hátsó törzsrész élei Japán papír csí­kokkal lettek megerősítve, majd az egész szerkezetet piros színű ja­pán papírral borították. (Folyt. köv.)

Next