Modellezés, 1965 (7. évfolyam, 1-12. szám)
1965. január / 1. szám
KLUBHÍREK saggal a szakágvezetők részéről Mohai és Münnich elvtársak a repülős, hajós és autós problémákkal foglalkoztak. A küldöttek számos értékes javaslatot vetettek fel, amelyet az OMB megszavazott. Főzy György, Borsod megyei küldött A pilisi Mercz Zsigmond, modellező körben serény munka folyik. A szakkör tagjai munkát vállaltak a helyi TÜZÉP-telepen. A keresett pénzen modellmotort akarnak vásárolni. Ugyanakkor az építést sem hanyagolják el, többen dolgoznak „Maxi” körrepülő modell a „Pajtás” és a „Gólya” megépítésén. Csendes László tudósító * Modellező társunk volt! Takács László 1943-ban született Szombathelyen. Az általános iskolai tanulmányait Sátoraljaújhelyen végezte, és itt került kapcsolatba az MHS-sel. Érdekelte a repülés. Szövetségen belül tág teret kapott elképzeléseinek megvalósításához. Mint VIII. általános iskolai tanuló a Borsod megyei ifjúsági versenyen III. helyezést ért el. Ekkor gyűlt fel benne a szenvedélyes érdeklődés a modellezésen keresztül a repülés iránt. Elhatározta, hogy életcéljául és hivatásul a repülést választja. Közben ipari tanuló lett, folytatta a modellezést, majd belépett a diósgyőri Repülő Klubba és 1962-ben felvételt nyert a Kilián György Repülőtiszti Iskolára. Egy évi tanulás után Takács László megkezdte az elmélet után a gyakorlatot, ma már szuperszonikus gépen repül, és elsajátítja azokat a tudnivalókat, amelyekkel biztos sikerre számíthat, ha meg kell védeni hazánk légiterét. APRÓSÁGOK Az A/2-es világbajnokságról ismert Oskar Czepa, vitorlázó rádióirányítású modelljével 7 óra időtartam repülést végzett. Ez az eredmény új osztrák rekord. A rekorder modell pontos kicsinyített mása a „Standard Ausztria” nevű teljesítményvitorlázó gépnek. Városok közötti nemzetközi repülőmodell verseny Prága, Zágráb, München, Regensburg, Stuttgart, Ludwigsburg Graz, Salzburg és Bécs városok csapatainak részvételével kétnapos nemzetközi versenyt rendeztek a Bécs melletti — ebben az évben épült — körrepülő modellező pályán. • A sebességi kategória győztese a prágai Pech volt 201 km/ó-val. A második helyezett az osztrák Malek lett 200 kma/ó. Pech eredménye egyben új pályarekord is. A harmadik helyezett szintén osztrák, Freund 195,6 km/ó-val. A vasárnap lebonyolított műrepülő versenyt az osztrák Tűr nyerte, a második Gábris Józef cseh versenyző lett. Érdekesség, hogy Pech is elindult a műrepülő versenyen és 5. helyen végzett. A műrepülő verseny nívóje magas volt ezt mutatja Gábris második helyezése is. A 100 körös Team Racing versenyt a Klemm—Quidó páros nyerte 4 perc 47 mp-es idővel. A 100 körös verseny után megrendezték a TR-modellek 500 körös marathoni versenyét is. Ezt a látványos, de a résztvevőknek igen fárasztó versenyt a regensburgi Arnolt—Teichet páros nyerte 25 perc 52 mp-cel. A prágaiak Klemm—Guidó páros révén 25 perc 14 mp-cel a másodikak lettek. Kó cz újki küszöböt írta: Réti Antal elnökhelyettes A szocialista világrendszer erősödése szempontjából fontos helyet foglal el a technika gyorsütemű fejlesztése. A korszerű technika megjelenése olyan embereket követel meg, akik értenek kezelésükhöz, mozgásba hozásukhoz, alkalmazásukhoz. Sokszor felvetődik a kérdés, mikor kell a technika szeretetére, megismertetésére irányuló nevelő tevékenységet elkezdeni, hogy felnőtt korban technikai műveltséggel rendelkező szakembereket lehessen a modern gépek mellé állítani. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem lehet elég korán elkezdeni. A technika iránti érdeklődés már a kis gyermekkorban megmutatkozik, az ez irányú igényt a technikai játékok egész sora elégíti ki. Az általános iskolások körében ezt az érdeklődést fejleszteni lehet a szakköri foglalkozások megszervezésével, ahol már nem készen kapott eszközökkel foglalkoznak a fiatalok, hanem többségében saját maguk által elkészített szerkezetekkel. A többirányú szakköri foglalkozás egyik ága a modellezés, mégpedig nem is csak egyszerűen egyik ága, hanem igen jelentős szerepet betöltő ága. A modellező körök, szakosztályok, klubok a szerszámok kezelésének oktatásán túl megismerteti az ifjúságot a különböző anyagokkal, azok fizikai, kémiai tulajdonságaival, elméleti és gyakorlati ismeretekhez juttatják a jövő szakembereit. Ebből a szempontból nézve nagyjelentőségű a modellező mozgalom fejlesztése, mert a tanultak — ha az élet bármely területére kerül a fiatal — a későbbiek során jól hasznosíthatók. Sok dicsőséget hozott országunknak az elmúlt évek során a modellező sport. Számos világ, Európa, nemzetközi és országos bajnokság fémjelzi azt, hogy nálunk a modellezés a világ élvonalába tartozik. Mégsem ez a meghatározó ennek a mozgalomnak a fejlesztésében, hanem csak mint egy eredményes folyamat méltó betetőzése, amennyibena tömegmozgalomból kiváló sportolók egész sora emelkedik ki. A meghatározó és fontossági sorrendben az első helyen álló az alapfokú modellezés szélesítése, érdeklődési köröknek megfelelő fejlesztése. Hosszú évek óta folyó és hagyományos modellezési ág nálunk a repülőmodellezés, rövidebb múltra tekint vissza a hajó és az autómodellezés, de ezzel nem zárul le a lehetőség, hogy más modellezési ágak is bevezetésre kerüljenek. Gondolok itt konkrétan a rakéta, makett, vasút, elektromos berendezések, gépjármű élethű gépek miniatűr modelljeinek elkészítésére, amelyek hasonlóképpen fejlesztik a fiatalok technikai képességeit. Ezekhez megfelelő tematikát elkészíteni, a hozzájuk szükséges anyagokat a modellezők saját maguk be tudják szerezni, illetve meg lehet teremteni a beszerzési lehetőségeket, az MHS által biztosított anyagi lehetőségeken túl. A tanulás mellett a modellezőknek örömet is szerez egyegy elkészült modell, és ebben már benne van az alkotás öröme is. Ezt lehet fokozni az által, hogy a jól sikerült modellekből kiállítást lehet szervezni, ami vonzó az ifjúság azon rétege felé, akik még nem ismerték fel a modellezés szépségét, a hasznos időtöltésnek ezt a formáját. Az MHS évenként több ezer fiatallal foglalkozik és tanítja a különböző technikai eszközök szakszerű kezelésére. Hogy munkánk még eredményesebb legyen ahhoz az szükséges, hogy a modellezés szorosan illeszkedjen szövetségünk ezen tevékenységéhez. A modellezés egyes szakágainak bázisait úgy célszerű kiépíteni, hogy ahol rádiós képzés folyik ott az elektromos, ahol repülőkiképzés folyik ott a repülő, ahol gépkocsi vezető kiképzés folyik ott a gépkocsi modellezés domináljon, és lehetne ezt sorolni tovább. Tehát a hasznosságot egyesíteni kell a célszerűséggel. Ezek a gondolatok vetődnek fel most az újév küszöbén. Szeretnénk, ha mindazok részéről megértésre találnának ezek a gondolatok, akik hivatottak a modellezésen keresztül az ifjúság technikai műveltségét emelni, és az 1385-ös évben tevékenységükben figyelembe vennék ezeket az élet által elénk állított követelményeket. A „Modellezés” valamennyi olvasójának az új esztendőben további sok sikert, eredményes munkát kívánunk.