Modellezés, 1968 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1968. január / 1. szám

4 TAMÁS GYÖRGY:Az autómakettek kedvelnek AUTrdlM­ODELLEK — l'Hit A világon működő 200 autómodell-gyár közül töb­ben a Modellezés szerkesztő­ségén keresztül kívánnak boldog új esztendőt a lap olvasóinak. (1. ábra.) Beszámolónkat két Match­box újdonsággal kezdjük. Né­hány hete került ki a lon­doni gyárból az 1:65-ös mé­retarányban készült lószál­­­lító utánfutó. (2. ábra.) A Matchbox veterán soro­zatának új tagja az 1909-es típusú Thomas Flyabout ko­csi 1:48-as méretarányú mo­dellje (3. ábra). A maga ide­jében a világ leggyorsabb kocsijának tartották. Egyet­len példánya a renói Harrah Autómúzeumban található. A Meccano-Dinky-Toys gyár az elmúlt hónapokban forgalomba hozott néhány személy-, teher- és különle­ges kocsi modellt. Legeredetibb a „Lady Pe­nelope's” c. fantasztikus film számára készült Rolls-Royce FAB-X-es modellje. A 6 ke­rekű kocsiból 1 példány ké­szült. Radar és rakétakilövő egészíti ki a 300 LE-s Rolls- Royce motorját. (4. ábra.) Három nagy teljesítményű kocsi — a Dino Ferrari, az Aston Martin-DB-6-os és a Ford 40-RV — modelljei is elkészültek 1:43-as méret­arányban. A Dino Ferrari 1986 cm'-es, 180 SAE­LE-s motorja 232 km/ó sebességre képes. (5. ábra.) Az Aston Martin 3995 cm­’-es, 282 SAE­­LE-s motorjával eléri a 240 km/ó sebességet. (6. ábra.) A három közül a Ford 40- RV a leggyorsabb kocsi, mo­torja 380 SAE­ LE-s és a leg­nagyobb sebessége 260 km/ó körül van. (7. ábra.) A Dinky-Toys rendőrségi autósorozatának új tagja az Austin-Mini-Cooper. (8. áb­ra.) Új teherautómodell is ké­szült az angliai gyárban. A Mercedes-Benz LP-1920 pót­kocsis teherautó 1:48-as mé­retarányú modellje 397 mm hosszú és teljesen pontos mása az eredeti kocsinak. (9. ábra.) Aránylag újak az Airfix 1967-es Ford-Mustang-Fast­­back (10. ábra) és a Pyro 1930-as Ford-T­rombija (11. ábra). Mindkét modell kb. 60 műanyag alkatrészből ra­gasztható össze. Olvasd és k­rjeszd Úttörő tengerészek, előre! Kedves Pajtások! Ha a személyszállító vagy hadihajót a vihar megron­gálja, gépe felmondja a szolgálatot stb., jó, ha gyor­san megjelenik a robusztus erejű nyílttengeri vontató­hajó (ezért nevezzük el ,,ERCS”-nek), és szárazdokk­ba szállítja a haváriás vízi járművet. Ilyen vontató a rajzon látható hajó is, ame­lyet az úttörő flottának meg­felelően 1:300-as léptékben készítünk el. De most vi­gyázat, pajtások! Mivel ele­gendő hely állt rendelkezé­sünkre, magát a rajzot, el­térően az előbbiektől, való­ban 1:300-as léptékben szer­kesztettük meg, tehát a ma­kett megépítésénél nem kell a méreteket kétszeresen ven­ni! A makett építési módja ugyanolyan egyszerű, mint az előzőeké. A hajótestet lehetőleg 10 mm vastag gya­lult deszkából készítsük, a felépítményeket pedig a megfelelő méretre legyalult darabokból. A hajó színe: vörös: vízvonal és ké­mény; fekete: hajótest oldala; vil. sárga: felépítmények; túl: okker: árbocok, daruk, fedélzet; vil. kék: kémény vonalká­­zott része; vil. szürke: felépítmények teteje. * Aki közületek a hajót ví­zen is úsztatni akarja, an­nak részére egyszerű hajtó­művet terveztünk. A szerke­zet vázát vékony bádogle­mezből (konzerv­es doboz!) forrasztjuk össze. A tenge­lyek vékony, kemény drót­ból, a csapágyazásuk golyós­toll csőszárából készül. A tengelyre ne felejtsétek el a rajzon feltüntetett helye­ken alátéteket és gyöngysze­meket felhúzni, mert ez csökkenti a forgás okozta súrlódást. A rajzról egyéb­ként az összeállítás, a gumi behelyezésének, főleg pedig a motor felhúzásának mód­ját már rövid tanulmányozás után leolvashatjuk. • Kedves pajtások! Úttörő­­flottánk már szépen szapo­rodik, s ilyen ütem mellett ugyancsak igyekeznetek kell, hogy lépést tudjatok tartani a tervrajzok megjelenésével. Mert tudnotok kell, hogy a játékban is ugyanazok a szabályok érvényesülnek, mint az életben. Pajtások! Fel a munkára! Előre!

Next