Modellezés, 1968 (10. évfolyam, 1-12. szám)
1968. január / 1. szám
4 TAMÁS GYÖRGY:Az autómakettek kedvelnek AUTrdlMODELLEK — l'Hit A világon működő 200 autómodell-gyár közül többen a Modellezés szerkesztőségén keresztül kívánnak boldog új esztendőt a lap olvasóinak. (1. ábra.) Beszámolónkat két Matchbox újdonsággal kezdjük. Néhány hete került ki a londoni gyárból az 1:65-ös méretarányban készült lószállító utánfutó. (2. ábra.) A Matchbox veterán sorozatának új tagja az 1909-es típusú Thomas Flyabout kocsi 1:48-as méretarányú modellje (3. ábra). A maga idejében a világ leggyorsabb kocsijának tartották. Egyetlen példánya a renói Harrah Autómúzeumban található. A Meccano-Dinky-Toys gyár az elmúlt hónapokban forgalomba hozott néhány személy-, teher- és különleges kocsi modellt. Legeredetibb a „Lady Penelope's” c. fantasztikus film számára készült Rolls-Royce FAB-X-es modellje. A 6 kerekű kocsiból 1 példány készült. Radar és rakétakilövő egészíti ki a 300 LE-s Rolls- Royce motorját. (4. ábra.) Három nagy teljesítményű kocsi — a Dino Ferrari, az Aston Martin-DB-6-os és a Ford 40-RV — modelljei is elkészültek 1:43-as méretarányban. A Dino Ferrari 1986 cm'-es, 180 SAELE-s motorja 232 km/ó sebességre képes. (5. ábra.) Az Aston Martin 3995 cm’-es, 282 SAELE-s motorjával eléri a 240 km/ó sebességet. (6. ábra.) A három közül a Ford 40- RV a leggyorsabb kocsi, motorja 380 SAE LE-s és a legnagyobb sebessége 260 km/ó körül van. (7. ábra.) A Dinky-Toys rendőrségi autósorozatának új tagja az Austin-Mini-Cooper. (8. ábra.) Új teherautómodell is készült az angliai gyárban. A Mercedes-Benz LP-1920 pótkocsis teherautó 1:48-as méretarányú modellje 397 mm hosszú és teljesen pontos mása az eredeti kocsinak. (9. ábra.) Aránylag újak az Airfix 1967-es Ford-Mustang-Fastback (10. ábra) és a Pyro 1930-as Ford-Trombija (11. ábra). Mindkét modell kb. 60 műanyag alkatrészből ragasztható össze. Olvasd és krjeszd Úttörő tengerészek, előre! Kedves Pajtások! Ha a személyszállító vagy hadihajót a vihar megrongálja, gépe felmondja a szolgálatot stb., jó, ha gyorsan megjelenik a robusztus erejű nyílttengeri vontatóhajó (ezért nevezzük el ,,ERCS”-nek), és szárazdokkba szállítja a haváriás vízi járművet. Ilyen vontató a rajzon látható hajó is, amelyet az úttörő flottának megfelelően 1:300-as léptékben készítünk el. De most vigyázat, pajtások! Mivel elegendő hely állt rendelkezésünkre, magát a rajzot, eltérően az előbbiektől, valóban 1:300-as léptékben szerkesztettük meg, tehát a makett megépítésénél nem kell a méreteket kétszeresen venni! A makett építési módja ugyanolyan egyszerű, mint az előzőeké. A hajótestet lehetőleg 10 mm vastag gyalult deszkából készítsük, a felépítményeket pedig a megfelelő méretre legyalult darabokból. A hajó színe: vörös: vízvonal és kémény; fekete: hajótest oldala; vil. sárga: felépítmények; túl: okker: árbocok, daruk, fedélzet; vil. kék: kémény vonalkázott része; vil. szürke: felépítmények teteje. * Aki közületek a hajót vízen is úsztatni akarja, annak részére egyszerű hajtóművet terveztünk. A szerkezet vázát vékony bádoglemezből (konzerves doboz!) forrasztjuk össze. A tengelyek vékony, kemény drótból, a csapágyazásuk golyóstoll csőszárából készül. A tengelyre ne felejtsétek el a rajzon feltüntetett helyeken alátéteket és gyöngyszemeket felhúzni, mert ez csökkenti a forgás okozta súrlódást. A rajzról egyébként az összeállítás, a gumi behelyezésének, főleg pedig a motor felhúzásának módját már rövid tanulmányozás után leolvashatjuk. • Kedves pajtások! Úttörőflottánk már szépen szaporodik, s ilyen ütem mellett ugyancsak igyekeznetek kell, hogy lépést tudjatok tartani a tervrajzok megjelenésével. Mert tudnotok kell, hogy a játékban is ugyanazok a szabályok érvényesülnek, mint az életben. Pajtások! Fel a munkára! Előre!