Modellezés, 1971 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1971. január / 1. szám

2­ OS­TÁJA Kemenes Béla, Budapest Az­o.n—22 .,Anteusz” típusú szovjet óriás gépet főleg teher­szállításra használják. Természe­tesen személyszállításra is fel­használható, de nincs tudomá­sunk, hogy idáig rendszeres já­ratokon, menetrend szerint köz­lekedne. Teherszállító változata 80 tonna hasznos terhet 5000 km távolságra, leszállás nélkül tud szállítani. Dékán Sándor, Miskolc A legkisebb Webra-motor Die­sel-rendszerű kivitelben, 0,8 cm3- es lökettérfogattal készül. A mo­tor teljesítménye — a hivatalos adatok szerint — 16 500 percen­kénti fordulatszámnál 0,1 LE. Solti Ferenc, Budapest Valóban, a CIAM legutóbbi ülésén szabályzatmódosítást ha­gyott jóvá a zárttéri­ modell ka­tegóriában. Eszerint a modell üres súlyának minimálisan 1 g-nak kell lennie. Az új szabályzat 1971. ja­nuár 1-én lépett érvénybe. Két­ségtelenül, ez az előírás már nem kívánja meg a szuperkönnyű balsa használatát, és szilárdabb Az MTI sportrovata a szak­­szövetségek véleménye alapján 1964 óta rendszere­sen megválasztja az egyes sportágak legjobbjait. Mo­dellezésben az 1970. év leg­jobb sportolója címet Pető József (MHSZ MOM) kapta, modellt is lehet építeni, de az el­lenőrzés munkáját nagyon meg­nehezíti, mert a gépek súlymé­rése problematikus. Ádám József, Győr A kereskedelmi forgalomban kapható összerakható műanyag modellek ragasztásához az „UHU plast” ragasztó jól felhasználha­tó. E ragasztót főleg a Polystyrol anyagokhoz lehet előnyösen fel­használni és nagyon jó kötésszi­lárdságot ad. Zentai László, Budapest Mint levelében írja, motorját nem tudja használni, mert a hen­gerfejben megszakadt az izzó­gyertya menete és új hengerfej beszerzésére nincsen lehetősége. Javasoljuk, hogy készíttessen egy menetes bronzperselyt a henger­fejbe, melynek belső menete megegyezik az izzógyertya me­netével. Gondoskodni kell azon­ban arról, hogy a persely külső meneteinél is tökéletes legyen a tömítés és ne tudjon a gáz el­szökni. Mendes Balázs, Budapest Modellsablon építéséhez meg­felelő anyagot a VIII. ker., Dió­szegi Sámuel utcában levő Bar­­kács-boltban tud beszerezni. Kérjük kedves olvasóin­kat, hogy leveleiket a kö­vetkező címre küldjék: Bu­dapest, V. Pf. 603. OLDALKORMÁNY-MOZGATÓ SZERKEZET, GUMIMOTOROS MODELLHEZ Igen nehéz feladat gumimotoros modellnél azt a jó beállítást el­érni, hogy a modell motoros járat alatt (főleg a kezdetén, mikor a forgatónyomaték elég hatásos) szépen, egyenletesen, nem szűkülő körből emelkedjék, majd a motor lejárta után a megfelelő körözéssel repüljön. Az ábrán látható megoldással kiküszöbölhető a kezdeti for­gatónyomaték ellensúlyozása. A közölt orrtőke-szerkezetet mér több modellező megépítette a Budapesti Modellező Klubban és használta sikeresen. Működése a következő: miután a guminyalábot felcsavartuk a kívánt fordulatra, az orrtőkéből kiálló csapra (!) ráakasztjuk a sod­rott huzalra vagy erősebb házi cérnára erősített karikát. Ekkor az oldalkormány kisebb kitérési helyzetbe kerül, ami a kezdeti emelke­dést hatásosabban biztosítja. A guminyaláb leforgása után a tengely előrecsúszik a rugó (3) hatására, majd a tengely végén levő csap (4) a lefutásgátló ütközőcsapjában megakad és elmozdul a (2) alkatrész­szel együtt ,,X" távolságig. Ekkor a kiálló csapon levő karika a csap­ról leesik és az oldalkormány a kívánt körözésnek megfelelő hely­zetbe kerül. Szombathelyen az MJISZ-ben gondolnak a jövőre - nevelik az utánpótlást Alig kétéves múltra tekinthet vissza a modellezés a Szombathely VI. kerületi Általános iskolában, de a gyermekek technikai ismereteinek, kézügyességének fejlődésében nagyon szép eredményeket mondhatnak magukénak. Máté Ernő tapasztalt modellező-szakkörvezetőt rajongás­sal veszik körül a fiatalok. Egy éve került az iskolához, s a rövid idő alatt a modellezés, a politechnikai képzés jól fel­szerelt bázisát alakította ki. A nyári szünidőben részt vett az MHSZ által szervezett továbbképzéseken, az ott épített repülő- és rakétamodelljei ma is a szakköri helyiség falát díszítik. Több, mint 20 lelkes fiatal építi meg a tanévben az alap­fokú repülő-, hajó- és rakétamodelleket A legügyesebb felső­tagozatos modellezők részére középfokú szakkört indítottak. A szakkört a napokban foglalkozás közben megtekintette Horváth István Európa-bajnok — az MHSZ modellező fő­előadója —, aki hasznos tanácsaival rendszeresen segíti a középfokú szakkör munkáját. Ez alkalommal került sor — egy, a szakkörvezető által épített , Csimbi-típusú mechanikus modell gyakorlati repülő­bemutatójára. A szakköri tagok hallatlan izgalommal készül­tek a repítésre, melyet az iskola melletti réten rendeztek. A fiatalok körében elsöprő sikert aratott a magasba emelkedő motoros repülőmodell, s örömmel próbálták ki a szakköri foglalkozásokon saját kezűleg épített, öcsi elnevezésű alap­fokú repülőmodelljeiket. VARGA CS. Az ifjú modellezők egy csoportja Képünkön Horváth István a motor beállítását ellenőrzi, előtérben Máté Ernő szakkörvezető

Next