Modellezés, 1971 (13. évfolyam, 1-12. szám)
1971. január / 1. szám
2 OSTÁJA Kemenes Béla, Budapest Azo.n—22 .,Anteusz” típusú szovjet óriás gépet főleg teherszállításra használják. Természetesen személyszállításra is felhasználható, de nincs tudomásunk, hogy idáig rendszeres járatokon, menetrend szerint közlekedne. Teherszállító változata 80 tonna hasznos terhet 5000 km távolságra, leszállás nélkül tud szállítani. Dékán Sándor, Miskolc A legkisebb Webra-motor Diesel-rendszerű kivitelben, 0,8 cm3- es lökettérfogattal készül. A motor teljesítménye — a hivatalos adatok szerint — 16 500 percenkénti fordulatszámnál 0,1 LE. Solti Ferenc, Budapest Valóban, a CIAM legutóbbi ülésén szabályzatmódosítást hagyott jóvá a zárttéri modell kategóriában. Eszerint a modell üres súlyának minimálisan 1 g-nak kell lennie. Az új szabályzat 1971. január 1-én lépett érvénybe. Kétségtelenül, ez az előírás már nem kívánja meg a szuperkönnyű balsa használatát, és szilárdabb Az MTI sportrovata a szakszövetségek véleménye alapján 1964 óta rendszeresen megválasztja az egyes sportágak legjobbjait. Modellezésben az 1970. év legjobb sportolója címet Pető József (MHSZ MOM) kapta, modellt is lehet építeni, de az ellenőrzés munkáját nagyon megnehezíti, mert a gépek súlymérése problematikus. Ádám József, Győr A kereskedelmi forgalomban kapható összerakható műanyag modellek ragasztásához az „UHU plast” ragasztó jól felhasználható. E ragasztót főleg a Polystyrol anyagokhoz lehet előnyösen felhasználni és nagyon jó kötésszilárdságot ad. Zentai László, Budapest Mint levelében írja, motorját nem tudja használni, mert a hengerfejben megszakadt az izzógyertya menete és új hengerfej beszerzésére nincsen lehetősége. Javasoljuk, hogy készíttessen egy menetes bronzperselyt a hengerfejbe, melynek belső menete megegyezik az izzógyertya menetével. Gondoskodni kell azonban arról, hogy a persely külső meneteinél is tökéletes legyen a tömítés és ne tudjon a gáz elszökni. Mendes Balázs, Budapest Modellsablon építéséhez megfelelő anyagot a VIII. ker., Diószegi Sámuel utcában levő Barkács-boltban tud beszerezni. Kérjük kedves olvasóinkat, hogy leveleiket a következő címre küldjék: Budapest, V. Pf. 603. OLDALKORMÁNY-MOZGATÓ SZERKEZET, GUMIMOTOROS MODELLHEZ Igen nehéz feladat gumimotoros modellnél azt a jó beállítást elérni, hogy a modell motoros járat alatt (főleg a kezdetén, mikor a forgatónyomaték elég hatásos) szépen, egyenletesen, nem szűkülő körből emelkedjék, majd a motor lejárta után a megfelelő körözéssel repüljön. Az ábrán látható megoldással kiküszöbölhető a kezdeti forgatónyomaték ellensúlyozása. A közölt orrtőke-szerkezetet mér több modellező megépítette a Budapesti Modellező Klubban és használta sikeresen. Működése a következő: miután a guminyalábot felcsavartuk a kívánt fordulatra, az orrtőkéből kiálló csapra (!) ráakasztjuk a sodrott huzalra vagy erősebb házi cérnára erősített karikát. Ekkor az oldalkormány kisebb kitérési helyzetbe kerül, ami a kezdeti emelkedést hatásosabban biztosítja. A guminyaláb leforgása után a tengely előrecsúszik a rugó (3) hatására, majd a tengely végén levő csap (4) a lefutásgátló ütközőcsapjában megakad és elmozdul a (2) alkatrészszel együtt ,,X" távolságig. Ekkor a kiálló csapon levő karika a csapról leesik és az oldalkormány a kívánt körözésnek megfelelő helyzetbe kerül. Szombathelyen az MJISZ-ben gondolnak a jövőre - nevelik az utánpótlást Alig kétéves múltra tekinthet vissza a modellezés a Szombathely VI. kerületi Általános iskolában, de a gyermekek technikai ismereteinek, kézügyességének fejlődésében nagyon szép eredményeket mondhatnak magukénak. Máté Ernő tapasztalt modellező-szakkörvezetőt rajongással veszik körül a fiatalok. Egy éve került az iskolához, s a rövid idő alatt a modellezés, a politechnikai képzés jól felszerelt bázisát alakította ki. A nyári szünidőben részt vett az MHSZ által szervezett továbbképzéseken, az ott épített repülő- és rakétamodelljei ma is a szakköri helyiség falát díszítik. Több, mint 20 lelkes fiatal építi meg a tanévben az alapfokú repülő-, hajó- és rakétamodelleket A legügyesebb felsőtagozatos modellezők részére középfokú szakkört indítottak. A szakkört a napokban foglalkozás közben megtekintette Horváth István Európa-bajnok — az MHSZ modellező főelőadója —, aki hasznos tanácsaival rendszeresen segíti a középfokú szakkör munkáját. Ez alkalommal került sor — egy, a szakkörvezető által épített , Csimbi-típusú mechanikus modell gyakorlati repülőbemutatójára. A szakköri tagok hallatlan izgalommal készültek a repítésre, melyet az iskola melletti réten rendeztek. A fiatalok körében elsöprő sikert aratott a magasba emelkedő motoros repülőmodell, s örömmel próbálták ki a szakköri foglalkozásokon saját kezűleg épített, öcsi elnevezésű alapfokú repülőmodelljeiket. VARGA CS. Az ifjú modellezők egy csoportja Képünkön Horváth István a motor beállítását ellenőrzi, előtérben Máté Ernő szakkörvezető